Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D ii of 7D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D ii of 7D?

Met de 5D is de 200 mm van je 70-200 ook 200 mm. Met de 7D is de 200 mm van je 70-200 een 320 mm (x1,6). Voor concerten en vliegtuigen lijkt mij dat zéér handig, dat beetje meer extra tele.
    Er is nog een "probleempje" met de 5D. Door de grote sensor mag dan wel de beeldkwaliteit beter zijn, de scherptediepte is iets minder. Tel daarbij dat de 5D in slechte lichtomstandigheden niet zo goed presteert qua scherpstelling, zodat het aantal scherpe foto's dat je maakt, logischerwijze iets minder zal zijn dan met de 7D in gelijkaardige omstandigheden.
    Ik werk momenteel met een 5D en gebruik die in combinatie met een 70-200 mm 2.8 IS vooral voor theater. Mijn mening na twee maand: ik had beter een 7D gekocht.

www.decultuurconsument.be
    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
      Ik had eerst een 7D en nadat die gestolen werd een 5DII gekocht. Voor mijn gebruik (portretten, reportages) is de 5DII zes klasses en half beter dan mijn 7D was.

Misschien had ik geen geweldig exemplaar maar de foto's die uit de 5D rollen waren gelijk veel mooier, zonder dat ik echt m'n vinger er op kon leggen waar het verschil juist zat.
      Ik had dat gevoel ook hoor, toen ik de eerste foto's zag die uit de 5DmkII kwamen. Nabewerking is eigenlijk niet nodig...contrast, kleuren... allemaal prachtig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
        Met de 5D is de 200 mm van je 70-200 ook 200 mm. Met de 7D is de 200 mm van je 70-200 een 320 mm (x1,6). Voor concerten en vliegtuigen lijkt mij dat zéér handig, dat beetje meer extra tele.
        Er is nog een "probleempje" met de 5D. Door de grote sensor mag dan wel de beeldkwaliteit beter zijn, de scherptediepte is iets minder. Tel daarbij dat de 5D in slechte lichtomstandigheden niet zo goed presteert qua scherpstelling, zodat het aantal scherpe foto's dat je maakt, logischerwijze iets minder zal zijn dan met de 7D in gelijkaardige omstandigheden.
        Ik werk momenteel met een 5D en gebruik die in combinatie met een 70-200 mm 2.8 IS vooral voor theater. Mijn mening na twee maand: ik had beter een 7D gekocht.

Ik vrees dat er iets niet in orde is aan je toestel dan, want ik schiet alleen maar zonder flits met een 70-200 NON IS...en heb prima foto's, zelfs met ISO 3200. Als jij denkt dat een 7D bij donkere omstandigheden beter presteert zit je er flink naast vrees ik. Ik zelf vind de 5DmkII een beest in het donker. Deze foto's zijn geschoten met ISO 3200 (het was er echt flink donker) Exif
        De foto's zijn onbewerkt...let daar aub niet op.

Comment

De AF van de 7D heeft 19 cross-type AF-punten, bij de 5D MKII is er maar één cross-type AF punt in het midden van het beeld.
          Dat maakt dat de 5D sneller in de problemen komt als er weinig licht is, en als je dan een ander AF-punt wil gebruiken dan het middenste.

Ik merk duidelijk het verschil tussen de AF van de 1D MKIII en de 5D MKII bij concertfotografie (ook met een 85mm f1,8 en 135mm f2 L). Maar de beeldkwaliteit van de 5D MKII op hoge iso is wel een heel pak beter dan die van de 1D MKIII. Daarom gebruik ik toch liever de 5D MKII voor concertfotografie.

Bij weinig licht denk ik dat de 7D met 19 cross-type AF punten een betere AF heeft dan de 5D MKII.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Ik vrees dat er iets niet in orde is aan je toestel dan, want ik schiet alleen maar zonder flits met een 70-200 NON IS...en heb prima foto's, zelfs met ISO 3200. Als jij denkt dat een 7D bij donkere omstandigheden beter presteert zit je er flink naast vrees ik. Ik zelf vind de 5DmkII een beest in het donker. Deze foto's zijn geschoten met ISO 3200 (het was er echt flink donker) Exif
            Er is een verschil tussen de betere beeldkwaliteit (5dmkii) , het beest in den donker, en de scherpstelling, daar is de 7d toch duidelijk de betere hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              De 100-400 is een goede keuze maar voor vogels is ze dikwijls te kort , maar ze is zeer snel . Zeer tevreden over deze.
              françois
              Korte scherpstelafstand is ook een voordeel van de 100-400 als er een beestje vlakbij gaat zitten

Comment

Ik fotografeer dikwijls indoor paardensport ( meest dressuur, soms jumping ) Meestal in omstandigheden met weinig licht. En ik heb in principe heb best een sluitertijd van 1/500 nodig. Ik gebruik daarvoor een 70/200 F4 non is en een 85 F1,8. Nu heb ik een 450D .Ik sta ook te twijfelen tussen een 7D en de 5D MK II. Welke zou in mijn geval aan te raden zijn. Als ik dat hier in deze topic mag vragen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Er is een verschil tussen de betere beeldkwaliteit (5dmkii) , het beest in den donker, en de scherpstelling, daar is de 7d toch duidelijk de betere hoor.
                  Als je het middelste AF-punt gebruikt is er geen enkel probleem.

Comment

Als je het middelste AF-punt gebruikt is er geen enkel probleem.
                    Nee, geef het nu maar toe....speelgoed die 5D mkII
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wyoming Bekijk bericht
                      Ik fotografeer dikwijls indoor paardensport ( meest dressuur, soms jumping ) Meestal in omstandigheden met weinig licht. En ik heb in principe heb best een sluitertijd van 1/500 nodig. Ik gebruik daarvoor een 70/200 F4 non is en een 85 F1,8. Nu heb ik een 450D .Ik sta ook te twijfelen tussen een 7D en de 5D MK II. Welke zou in mijn geval aan te raden zijn. Als ik dat hier in deze topic mag vragen ?
                      Ik gebruik de 5DmkII ook om paardensport te fotograferen...nagenoeg ruisloos tot ISO 1600, ISO 3200 is ook goed bruikbaar.
                      Maar er zullen mensen ook zweren bij de 7D...minder beeldkwaliteit maar de AF is wat beter. (je kan dan niet zo hoog in de ISO's gaan zitten)
                      Het is maar net waar je voor kiest en wat je eventueel nog meer met je camera wilt doen. Wil je kleine vogels (dieren of objecten waar je veel tele bij nodig hebt) of retesnelle aktie fotograferen, ga dan voor de 7D...wil je mooie kwaliteits portretten (ook van paarden) schieten of landschappen, ga dan voor de 5DmkII. Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                        Nee, geef het nu maar toe....speelgoed die 5D mkII

LOL....dat is een steek in mijn hart Mijn lievelingetje....tssss.
                        Zeker spijt he van die Nikon!!!

nee serieus, ik weet waar de beperkingen zitten, alleen ben ik ze zelf nog niet tegen gekomen. Ik ben dan ook geen vogelaar, want dan heb je de mm's van een cropcamera hard nodig. Ik fotografeer wel kids op een schommel (hoog en hard) die naar me toe komen en van me afgaan...wat toch lastig is voor de AF, zonder enig probleem met de 5DmkII. Toegegeven...ik gebruik maar 1 AF-punt, zet vast en bepaal dan de compo van mijn foto. Dat is altijd mijn werkwijze geweest, dus ik mis die 200 andere AF punten niet Daarnaast vind ik fullframe geweldig, voor portretten levert dat heerlijke scherptediepten op.

Comment

LOL....dat is een steek in mijn hart Mijn lievelingetje....tssss.
                          Zeker spijt he van die Nikon!!!

nee serieus, ik weet waar de beperkingen zitten, alleen ben ik ze zelf nog niet tegen gekomen. Ik ben dan ook geen vogelaar, want dan heb je de mm's van een cropcamera hard nodig. Ik fotografeer wel kids op een schommel (hoog en hard) die naar me toe komen en van me afgaan...wat toch lastig is voor de AF, zonder enig probleem met de 5DmkII. Toegegeven...ik gebruik maar 1 AF-punt, zet vast en bepaal dan de compo van mijn foto. Dat is altijd mijn werkwijze geweest, dus ik mis die 200 andere AF punten niet Daarnaast vind ik fullframe geweldig, voor portretten levert dat heerlijke scherptediepten op.
                          Haha....spijt? Neeuh...beste toestel ooit

Nu zijn 51 AF-punten natuurlijk erg prettig in sommige situaties, maar de keren dat ik met een 5D mkII heb geschoten heb ik ook nooit problemen ondervonden...buiten al helemaal niet, maar binnen in de manege ook niet. Was wel met een 70-200 f2.8 IS(II) en een 135mm f2...maar dan nog...niets mis mee die camera.

Comment

Ik heb de exif informatie bekeken. f 7.1 met een sluitertijd van 1/200 noem ik geen slechte lichtomstandigheden. Daar heb je absoluut geen 5 D voor nodig. Slechte lichtomstandigheden betekent voor mij: het kleinste diafragma (2.8 op de 70-200 IS) en een sluitertijd van 1/60 of minder.

https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

Comment

had ik nu ergens gelezen dat er binnen enkele maanden een opvolger kwam van de 5D ?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SACH Bekijk bericht
                                had ik nu ergens gelezen dat er binnen enkele maanden een opvolger kwam van de 5D ?!
                                Ja, maar zolang Canon er zelf niet mee komt zal ik er geen stuiver op verwedden

Comment

Working...
                                X