Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nog normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nog normaal?

    Terug van een heel eind weggeweest,

    korte schets: Ik denk/dacht dat er iets verkeerd was aan mijn autofocus dus naar de winkel ermee. Het was zo dat hij niet altijd scherpstelde waar het moest (eens ervoor dan erachter en erop. Bij canon binnen gedaan en trg gehad en nx verandert, en zo nogmaals. Vandaag mocht ik er opnieuw achter en de verkoper stelt voor om een testje in de winkel te doen. Kwestie dat ik niet opnieuw moet heen en terug fietsen.

    Uiteindelijk 2 testen gedaan 1 loodrecht (scherp vs niet scherp) en 1 schuin (waar scherp) op tekst (gewoon blad papier). AF centerpoint. schuin op ongeveer 60cm , recht op ong 2meter. We waren nog altijd in een winkel dus beter dan dat ging niet echt.

    mijn canon met 50mm 1.8 : gefaald
    winkel 7D met 50mm1.8: gefaald
    Winkel 7D met 50mm1.4: gefaald
    winkel 5DII met 50mm1.4: gefaald
    nikon D300 met 50mm1.8: beter nog niet ideaal

    (foto's tussen 1.8 en 2.2)

    Nu is dat normaal dat hoewel je op een laag diafragma fotografeerd zo'n verschillen hebt? Ervoor erachter erop alles passeerde de revue. Zowel bij mij als 2 van de winkeliers. Nu thuis nogmaals gecheckt en met mn 400mm op 7.2 nog altijd niet consistent...

    Ik dacht altijd dat het aan mijn toestel lag maar nu blijken andere vooral canons er ook last van te hebben.

    Iemand raad/test? ik wil gewoon weten of mijn toestel nu normaal is aka is het normaal dat er zo veel flaters tussen zitten anders vind ik het maar klote van mijn geld had ik beter een 550D gekocht ofzo. (naar nikon overstappen financieel geen optie :-p)
    Last edited by mutse; 20 december 2010, 18:36. Reden: meer duiding gegeven
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: nog normaal?

    Wat bedoel je met "gefaald"

    Stelt de lens scherp voor of achter het vlak waar het focuspunt ligt ?
    Of stelt ze niet of inconsistent scherp

    Comment


    • #3
      Re: nog normaal?

      inconsitent , als het altijd hetzelfde was was het gemakkelijk op te lossen
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: nog normaal?

        Wat denk jezelf Mutse?Wat lees je zoal op BD of andere fora? Wat zeggen diverse testfora? Wat is de opinie op het internet.
        Ik schiet met mijn 85mm 1.8 prima, ookal is de DOF zo groot als een doperwt...mijn scherptegebied is ook echt scherp. De 70-200L gebruik ik bijna alleen maar op 2.8...scherpe foto's. De lens is natuurlijk meer dichtgeknepen op zijn scherpst, maar ik ben zeer tevreden.

        Om nu te beweren dat dit een typisch Canon probleem is en je beter kan overstappen naar Nikon...lijkt me een beetje te ver gezocht

        Comment


        • #5
          Re: nog normaal?

          nee nee, ik wil zeker geen discussie starten over merken want nikon had het ook. DAT IS HET DUS NIET. Het is ook zo dat de nikon minst van al is getest daar niet van. Maar gewoon ik wou weten wat normaal was ik dacht allesinds van niet maar daar hadden er 4 high end body's last van (nochtans een heel gekende winkel hoor). En dat terwijl mijn oude 350D er geen last van heeft...
          Ik dacht even dat het de nieuwe techniek was waardoor er meer 'fouten' ofzo zodat ik eigenlijk gewoon te kieskeurig ben terwijl iedereen er last van heeft.

          mss als iemand eens wil testen: 10foto's telkens scherpstellen, foto, scherpstellen op iets anders en opnieuw op het doelwit (om zo opnieuw te focussen). Kijken hoeveel 'variatie' er op zit.

          Ik was teleurgesteld in het resultaat en techniek, erg teleurgesteld maar de verkoper begreep er ook niets van en ik dacht wel dat hij zijn vak kende, ook de rest van de winkel vond het maar een bizar fenomeen.

          ps: de opinie van het internet probeer ik hier dus te weten te komen.
          Last edited by mutse; 20 december 2010, 17:56.
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: nog normaal?

            Ik zal het morgen eens doen np, maar is er geen objectievere test om dit te meten?

            Comment


            • #7
              Re: nog normaal?

              Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
              Ik dacht altijd dat het aan mijn toestel lag maar nu blijken andere vooral canons er ook last van te hebben.

              Iemand raad/test?
              probeer eens een nikon?
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: nog normaal?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                probeer eens een nikon?
                heb ik gedaan :-) ook last maar minder (op het eerste zicht)

                objectiever mogelijk wel (waarschijnlijk zelfs) maar niet in de winkel :-)
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: nog normaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                  Ik schiet met mijn 85mm 1.8 prima, ookal is de DOF zo groot als een doperwt...mijn scherptegebied is ook echt scherp.
                  Dat is logisch, heeft iets met natuurkunde te maken, maar ligt het waar je het wil hebben, is de vraag.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: nog normaal?

                    Hoe stabiel en reproduceerbaar is je opstelling?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: nog normaal?

                      zoals ik al zei, niet helemaal aangezien het in de winkel gebeurde (met mijn eigen toestel wel al met statief en timer en de hele rampetam.

                      maar in de winkel uit de hand (wel elleboog steun ), toch denk ik niet dat dit zou mogen? Is er nu echt niemand anders die dat voorheeft? (and again i feel stupid )
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • #12
                        Re: nog normaal?

                        Als zoveel combinaties van toestel en objectief "falen" moet de oorzaak welhaast zeker bij de gebruiker liggen ...

                        Maak je misschien gebruik van een of andere vorm van automatische selectie van het AF-punt? Je kan dan inderdaad een wat willekeurige lijkende vorm van scherpstelling krijgen waarbij dan weer voor, dan weer achter het bedoelde onderwerp wordt scherpgesteld. Dit kan je voorkomen door bij je testen een AF-punt (normaliter het centrale) te selecteren en dat op je onderwerp te richten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nog normaal?

                          Ik had ook soms onscherpe foto's, reden? Werk nu meestal met één focuspunt en geen problemen of moet iets verkeerd gedaan hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nog normaal?

                            centrale AF was geselecteerd en meerdere 'fotografen' vandaar mijn verbazing (en ja ik ben al het hele jaar serieus aan het twijfelen aan mezelf)

                            (ik werk trouwens zelden met iets anders dan de centrale af)
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: nog normaal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Dat is logisch, heeft iets met natuurkunde te maken, maar ligt het waar je het wil hebben, is de vraag.
                              flauw....dat punt waar ik op focus is scherp.

                              Comment

                              Working...
                              X