Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Een vraag over deze camera: NIKON D700+24-70(F 2.8)
Re: Een vraag over deze camera: NIKON D700+24-70(F 2.8)
Waarom niet de 24-120 F4? Die nieuwe lens zou even scherp zijn als de 24-70 EN heeft VRII....
Ben zelf aan het twijfelen tussen die 2, de d700 heb ik al.
De Nikkor 24-120 f4 schijnt wel prima beelden af te leveren. Zoals de steller van de revieuw zegt: afhankelijk van wat je er mee wil doen ! De 24-70 zal langer leven, is wat lichtsterker, en daardoor ook zwaarder (glas + bouw). De andere heeft VRII, dat is boven de 70 mm misschien wel een voordeel.
Nikon maakt het ons moeilijk hé !
Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_DogBekijk bericht
Waarom niet de 24-120 F4? Die nieuwe lens zou even scherp zijn als de 24-70 EN heeft VRII....
Hangt ervan af. Heb je FF of niet, kun je genoeg achteruit of niet ? Wil je in de studio of op locatie ? Die 2.8 is voor alles goed hé !
Sorry, even niet gezien dat je FF hebt !
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De VlaminckBekijk bericht
Deze combinatie is één van de topmodellen van Nikon. Het is een fullframe toestel met een lens van topkwaliteit. Uitstekende beeldkwaliteit kan je daarmee zeker bereiken, maar je zal er ook diep voor in de buidel moeten tasten.
Ik weet niet of u de nodige technische kennis heeft om met dit toestel te kunnen werken, want het is absoluut NIET geschikt voor beginners.
Succes!
L.
Misschien niet maar ik ben gedreven genoeg om het te willen leren gebruiken. Ik wil niet om de zoveel maanden van fototoestel veranderen. Ik heb geen ervaring met echt professionele fototoestellen maar als de wil er is lukt alles vind ik.
éénmaal je met Nikon werkt blijft het makkelijk werken hoor.
Menu is wat uitgebreider (verschillende geheugenbanken die je apart kan instellen maar blijft logisch. Van D70 naar de D200 en D80 dan naar de D300 en dan naar de D700.
Overgang naar ander toestel was altijd makkelijk
Maar nu de D700 met de Nikon 24-70 F2.8. Die slaat alles hoor.
Vlijmscherp op alle diafragma waarden. En de beeldkwaliteit van de D700
Doen zou ik zeggen
Toch vraag ik me hetzelfde af (als Lieven)....natuurlijk wel afhankelijk van de diepte van de buidel van TS...
Werk zelf ook met een D700 en het is inderdaad een heerlijk toestel (de 24-70 droom ik nog eventjes stilletjes van, maar de tamron 28-75 staat ook prima zijn mannetje gelukkig).
Gezien de vraagstellen, vermoed ik, dat TS nog niet zo heel veel ervaring heeft met fotografie. Niet erg natuurlijk...uiteindelijk heeft elke SLR PASM met meer of minder uitbreidingen in verschillende automaat standen. De vraag is of je alle functies gaat gebruiken, waartegenover de vraag staat of het erg is als je dat niet doet.
Nu is het zo dat een fullframe, wat de D700 is, als camera óók zeer geschikt is voor "mensen" te fotograferen. Als je het bijvoorbeeld hebt over portretten en de zalig beperkte DOF. Heel simpel in antwoord op de vraag kun je dus stellen dat de camera ZEKER gaat voldoen.
Nu lijkt het me voor TS wel handig om te weten dat deze camera geen automatische standen kent, zoals instapmodellen of compact camera's deze hebben...de vraag is of je ze gaat missen. Ik heb ze (ook in het begin) nooit gebruikt, veels te lastig...gewoon meteen in A-modus (wat feitelijk óók een automaatje is) beginnen en je zal er echt wel uit raken.
Dus...waarom zou je deze camera NIET nemen? Het is geen goedkope camera en voor een beginner niet makkelijk. Ik zou niet durven stellen dat het een moeilijke camera is (mijn "leercurve" was korter dan een week) maar dit is per persoon verschillend. Je zou daarom ontgoocheld kunnen zijn als je met deze combi van 4000 euro straks geen mooie foto's kan maken. Ga je eerst voor een "lager" model, zoals de D300s...dan heb je het voordeel, afhankelijk van diepte van de buidel, dat je er een extra lens bij zou kunnen kopen. Als ik naar het prijsverschil tussen de twee kijk zal dat iets van een 50mm 1.4 of tweedehands 85mm f1.4D kunnen zijn.
Waarom deze camera wél nemen? Als je meteen begint met iets goeds...dan hoef je het ook maar één keer te kopen..! Begin je eerst met een lager model, terwijl je eigenlijk de D700 wilt...en je leert snel...dan ben je bezig met kapitaalvernietiging.
Nog een leuke om over na te denken...ik weet niet waar je mensen wil fotograferen en wat deze mensen dan aan het doen zijn, maar als AF snelheid hier niet de doorslaggevende factor is, kijk dan ook eens naar de Canon 5d mkII. Óók een zeer goede fullframe camera, gelijk geprijsd...met als grote verschil dat de Canon 21(?)MP heeft tegenover 12 van de Nikon. De AF van de Canon is ook niet slecht, maar de Nikon heeft meer (crosstype) scherpstelpunten, wat mij al meerdere malen heel goed geholpen heeft juist te kunnen kaderen met zeer beperkte scherptediepte. Ook heeft de Nikon een hogere FPS (helemaal met battery grip) als de Canon. Wat natuurlijk mede te maken heeft met het formaat van de bestanden, die bij de Canon veel groter zijn.
Mocht je voor de D700 gaan, zou ik er persoonlijk ook meteen de PDK1 Boosterkit bijnemen. Niet eens zozeer omdat je dan 8 fps krijgt. Maar omdat de grip erg fijn is...en belangrijker de batterijen die je dan kan gebruiken (die van de D3 serie) zijn zo ongeveer niet leeg te krijgen en als ze leeg zijn zeer snel op te laden. Zelfs als ik na een shoot vergeten ben mijn batterijen op te laden kan ik er met een gerust hart nog een shoot mee doen...en nog één...uiteindelijk al eens 3500+ foto's geschoten op één accu lading.
Conclusie: Die camera....TOP...die lens...TOP...!
Maar iets meer info is welkom voor een echt goed advies...hoe wil je "mensen" gaan fotograferen? Want ik kan me situaties voorstellen waarin een Canon 5d MKII de (mijn) voorkeur zal hebben boven een Nikon D700 (niet veel...maar toch :P ) --> Mocht je ook nog landschapsfotografie willen doen...dan helemaal niet twijfelen...daar is geen betere camera voor als de Canon 5D mkII...
Dank u wel om de tijd te nemen en zoveel uitleg te geven, da apprecieer ik echt wel!
Het zou vooral gaan om mensen buiten te fotograferen, in de natuur, of binnen in hun thuisomgeving of andere gebouwen. Niet zozeer fotograferen in een studio dus, simpelweg omdat ik geen studio heb. Maar dat is dus vooral mijn hoofddoel.
Echte landschapsfotografie dus niet, wel mensen in de natuur zelf.
Natuurlijk is dit een super-combinatie. Om in die prijsklasse een slechte camera te vinden moet je al een hele crack zijn.
Zoals hier al enkele keren aangehaald werd, is de basiskennis meestal een groter probleem als de portemonee. Heel veel mensen kunnen een dure camera kopen en denken dat daarmee hun gebrek aan kennis kan gecompenseerd worden. Die mensen gaan regelrecht naar desillusies. En die verkopen dan hun dure spullen voor een spotprijs, en daar zijn anderen dan weer goed mee. Ik sta elke keer weer versteld als ik met mensen spreek over fotografie, hoeveel er nog zijn die niet door hebben wat een diafragma is, of een sluitersnelheid, iso, scherptediepte, lichtsterke ef -arme lens, enz.
(Ik heb ooit eens een tekst gemaakt om die dingen aanschouwelijk voor te stellen voor iemand die écht beginner is. Mocht iemand hier in geïnteresseerd zijn, stuur maar een PM.)
Ik zou zeggen: zeker kopen die combinatie, maar zeer veel energie steken in het opdrijven van de basiskennis (niet proberen lopen voor je kunt gaan !). Succes ermee !
Dank u wel, heel veel van de theorie ken ik nog niet dus je mag mij die tekst zeker is doorsturen als je wil, ik zal u een PM sturen.
Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_DogBekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door InspireYourSoulBekijk bericht
Dank u wel om de tijd te nemen en zoveel uitleg te geven, da apprecieer ik echt wel!
Het zou vooral gaan om mensen buiten te fotograferen, in de natuur, of binnen in hun thuisomgeving of andere gebouwen. Niet zozeer fotograferen in een studio dus, simpelweg omdat ik geen studio heb. Maar dat is dus vooral mijn hoofddoel.
Echte landschapsfotografie dus niet, wel mensen in de natuur zelf.
Veel megapixels lijken me dan niet direct de eerste noodzaak. Prestaties op hogere ISO waarden en snelheid komen dan meer om de hoek kijken. Ik zou zeggen dat je dan aan de D700 een perfecte camera in handen hebt...een Canon 5D mkII zal ook nog steeds voldoen, maar niet beter als dat een D700 dat doet.
Wél zou ik als het om mensen gaat ook kijken voor een iets "langer" objectief" erbij, zoals de 70-200 of een 135mm f2. Dit omdat je met een 24-70 toch nog vrij dichtbij moet komen voor een portretje.
Prachtig antwoord op de vraag.
Maar ik vraag mij af, waarom is dit allemaal zo moeilijk moet zijn.
Ik droom ook van een FF en zou eigenlijk het liefst eerst eens een maand een canon 5D en dan een maand een nikon D700 willen uitproberen?
Het is helemaal niet moeilijk. Maar autorijden vraagt ook eerst wat 'aanleren' en veel oefenen. En je stapt ook niet direkt in een Formule 1 wagen hé ? En een maand eerst een Volvo gebruiken en daarna een maand een BMW ? 'k Weet zo niet ? Huren wél, maar dat kan ook met camera's hoor !
Waarom niet een iets simpelere set en dan alle randaparatuur erbij en desnoods nog andere lenzen? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje over de top heen om gelijk met zo'n set te beginnen. Daarnaast als je denkt alleen hier goede foto's mee te kunnen maken dan begrijp je denk ik niet wat een goede foto tot een goede foto maakt. Ik zie overigens af en toe foto's van compact camera's voorbij komen waarbij ik denk van zulke goede foto's maak ik niet. Dat is mijn argument om niet gelijk voor al het topspul te gaan. Daarnaast als je wat meer ervaring krijgt weet je ook beter welke spullen je er graag bij wilt hebben.
Dit alles is niet negatief bedoeld maar meer als denkstof
Comment