Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX-5 en NEX-3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Sony NEX-5 en NEX-3

    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    pansonic is altijd ne stap vooruit, krijg je geruisloze camera denk ik.
    dacht dat de gh2 nog voor photokina (sept) op de markt ging komen, is er vertraging?
    dacht ook dat het een meer geavanceerd MFT model ging zijn.
    Tweede helft van het jaar werd er gezegd, dus dat kan september zijn.
    Ondertussen zijn ze massa's van die toestellen aan het bouwen, want zeg nu zelf, wie gaat er nog zo een antieke DSLR kopen met spiegel én sluiter erin?
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #47
      Re: Sony NEX-5 en NEX-3

      Veel over en weer geroep, weinig interessante info gelezen hier.
      Alles hangt af van wat je zelf verlangt van zo'n toestel en wat je er mee wil doen.
      1. Neem nu bijvoorbeeld concertfotografie.

      Soms weinig licht dus een lichtsterke lens is handig hier.
      • Voor DSLR's heb je hier nu reeds een ruime keuze binnen de zoomlenzen, prettig in gebruik omdat je van een verdere afstand kan werken.
      • Bij de Micro Four Thirds is het aanbod lenzen nog zeer beperkt, lichtsterk heb je enkel: de M.Zuiko Digital 17mm f2.8, de Panasonic 45mm f2.8 en de Panasonic 20mm f1.7, geen echte zooms ;-) (http://www.four-thirds.org/en/microft/lense_detail.html)
      • Weet wel dat MFT (micro four thirds) redelijk nieuw is en dat er nog heel wat lenzen zitten aan te komen voor deze toestellen.(http://tweakers.net/nieuws/63601/oly...p-roadmap.html)
      • Anderzijds zal je makkelijker met een MFT-camera binnen geraken op concerten, meer en meer word er streng op toegekeken dat er geen DSLR's binnen mogen. (men gaat hier af op het uiterlijk van de camera, dus b.v. een Panasonic DMC G2 of Samsung NX10 zal men sneller weigeren van een nex of pen ...)

      • Voor landschapsfotografie (waar ik steden ook onder steek voor het gemak) moet je misschien eens kijken naar het totale gewicht dat je wil meezeulen.

        Wat ga je doen:
        • op uitstap met je camera mee en bij gelegenheid een foto maken.
        • of wil je doelgericht op een voorbereide fotoshoot? (op voorhand vastgelegde locaties/ uurschema/weergegevens)
        • Zelf bezit ik een Canon 500D en wat lenzen; die gaan tegenwoordig enkel mee als ik ergens, volledig voorbereid, foto's wil gaan maken.
        • Ook bezit ik een Olympus Pen E-pl1 die me meestal vergezelt als ik gewoon een uitstap maak. Dit toestel is, net als de Nex(deze heeft wel een grotere lens), kleiner dan de Panasonic en de Samsung en past dus wel in mijn broekzak (traveller-broek wel te verstaan).
          • Ik ben onlangs 4 dagen naar parijs geweest, heel de dag loop je daar rond van de ene bezienswaardigheid naar de andere. Ik was ferm gelukkig dat ik mijn DSLR thuis had gelaten en in mijn slingbag (in het kleinste zakje) mijn Pen meehad. Ruimte zat in de rest van mijn rugzakje voor een gorrilapod (klein statiefje), extra lens, minilaptop en een reisgids...
            Menig DSLR-fotograaf, met zware rugzak, kwam nieuwsgierig naderbij en/of begon met mij te praten over mijn uitrusting...


      • Waar ik me ook regelmatig aan bezondig in macrofotografie in natuurdomeinen.
        Daar gebruik ik dan natuurlijk mijn DSLR voor, daar kan de Pen gewoon niet tegenop (macro-lens)
      • Idem voor sportfotografie, hier is de focus-snelheid bij mijn Pen niet goed genoeg.(Niet dat dit zo problematisch is bij andere onderdelen van fotografie: gebouwen en landschappen lopen niet weg ;-)
      Zo zie je dus dat alles goed zal moeten overwogen worden.

      Technisch (aanleren) zijn mijn inziens MFT en DSLR gelijk, beiden kan je op automatisch zetten maar de betere foto's zal je maken met zelf ingestelde waarden, de leercurve loopt dus gelijk...

      Zeggen dat MFT een dure variant is van de compact is dus zeker onwaar: je kan er, als je dat wilt, veel meer uithalen.

      Commercieel legt men de nadruk op het "gemak" dus nieuwkomers worden zo gelokt, dit is echter geen argument voor of tegen want voor zowel MFT als DSLR zijn de nieuwe modellen zeer "hulpvaardig" via allerlei tutorials.

      Naar prijs toe zijn de MFT monenteel duur, zal wel te wijten zijn dat ze nieuw zijn.
      Zelf vind ik de Pen E-PL1 wel goedgeprijst, hij is een van de goedkopere maar zeker kwalitatief in orde.
      Extra lenzen lopen gelijkaardig als de DSLR, voor kwaliteit zal je blijven betalen.

      Een lange post ... best wat overbodige info ... maar na het lezen van een zoveelste post over de al dan niet bestande kwaliteiten/fouten van deze toestellen hoop ik een toch wat genuanceerder beeld te kunnen schetsen.
      Last edited by Zicolas; 2 augustus 2010, 14:06.

      Comment


      • #48
        Re: Sony NEX-5 en NEX-3

        Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
        En na de spiegel kunnen ze er ook nog de sluiter uitgooien.
        Dit jaar nog komt de Panasonic GH2 eraan, zonder sluiter, zonder spiegel...
        Vervolgens nog de diafragmalamellen uit al onze lenzen slopen en we krijgen misschien toch nog een systeem waar we ons geen breuk hoeven aan te tillen...
        Ja, die zijn heftig zwaar....

        Het enige waar je echt wat mee wint is een kleinere sensor.

        Comment


        • #49
          Re: Sony NEX-5 en NEX-3

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Tweede helft van het jaar werd er gezegd, dus dat kan september zijn.
          Ondertussen zijn ze massa's van die toestellen aan het bouwen, want zeg nu zelf, wie gaat er nog zo een antieke DSLR kopen met spiegel én sluiter erin?
          flitssynchronisatie is een groot voordeel, wordt dan niet meer beperkt door de sluiter.

          Comment


          • #50
            Re: Sony NEX-5 en NEX-3

            Wat is er eigenlijk compact aan een nex als je er een grote lens opzet?
            De body is toch niet alleen bepalend voor de omvang imo.

            Comment


            • #51
              Re: Sony NEX-5 en NEX-3

              'Compact' wil meer zeggen dan alleen afmetingen: ook het gewicht. De body weegt minder dan 300 gram...en de 18-55 weegt er 194. Dat wil dus zeggen dat de totale combinatie niet zo klein meer is als met de prime erop, maar wél licht. Lichter dan de lichtste spiegelreflex, meen ik.
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #52
                Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                'Compact' wil meer zeggen dan alleen afmetingen: ook het gewicht. De body weegt minder dan 300 gram...en de 18-55 weegt er 194. Dat wil dus zeggen dat de totale combinatie niet zo klein meer is als met de prime erop, maar wél licht. Lichter dan de lichtste spiegelreflex, meen ik.
                En ook een pak kleinder hoor. Ze gaan hier allemaal licht over de maten van de body, maar ik kan je verzekeren, zelfs de kleinste dslr body is een pak groter (en lichter). Het verschil in lenzen is niet zo groot, als je een pancake neemt van pentax is die niet groter dan de 16 2.8 van Sony.
                En persoonlijk, werk ik ook gewoon liever met de modern uitgeruste Nex, we kunnen allemaal wel van knoppen houden, maar een intuitieve menustructuur kan ook zeer aangenaam werken.

                Comment


                • #53
                  Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
                  Veel over en weer geroep, weinig interessante info gelezen hier.
                  Alles wat je hier opsomde is al eerder aangehaald...

                  Nog een opmerking, gebaseerd op praktijk ipv cijfers: als je echt concertfotografie wil doen, dan loop je inderdaad rond met lichtsterke lenzen, al dan niet tele. Daarvoor heb je goeie grip en goeie ergonomie nodig. Een DSLR met een grote grip leent zich daar voorlopig nog steeds perfect voor. Je kan de hele kit vasthouden aan de grip, een DSLR is stevig gemaakt. Probeer dat eens met een NEX met een 70-200mm f2.8 eraan? De balans is in je handen tijdens het fotograferen is compleet weg.

                  Voor kiekjes met maten en sfeerfoto's in het publiek en binnensmokelen op festivals is het wel handig. Maar nog steeds duur materiaal, als je de meeste foto's ook kan maken met een goedkoop compactje.

                  Nog een reden dat ik blijf lachen met uitspraken in de trant van "DSLR's zijn veel te groot en te zwaar, we gaan naar piepkleine pluimgewicht toestellen zonder sluiter of spiegel, ideaal".

                  Maarja, rationeel denken stopt bij de ene wat sneller dan bij de andere..

                  Comment


                  • #54
                    Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Voor kiekjes met maten en sfeerfoto's in het publiek en binnensmokelen op festivals is het wel handig. Maar nog steeds duur materiaal, als je de meeste foto's ook kan maken met een goedkoop compactje.
                    Sorry maar foto's van een MFT zijn kwalitatief stukken beter dan compacts. Dus nu beweren dat je met dezelfde foto's zou thuiskomen van een concert is larie.

                    Stop ook een met het duwen van MFT in de compact-hoek, er zijn wel degelijk serieuze kwalitatieve verschillen en ook kwa prijs zitten vele MFT juist tussen compacts en DSLR.

                    Onderstaande opmerking is niet enkel bedoeld voor wie ik hierboven quote:

                    Ik begin me hier op dit forum meer en meer te ergeren aan het snobisme die vele verheven DSLR-gebruikers vertonen. Haantjesgedrag vertonen is hier op dit forum gelukkig nog geen vereiste, wel het verdragen ervan.

                    Sorry dat ik me even laat gaan maar soms word het me hier wat teveel ....

                    Comment


                    • #55
                      Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht

                      Ik begin me hier op dit forum meer en meer te ergeren aan het snobisme die vele verheven DSLR-gebruikers vertonen. Haantjesgedrag vertonen is hier op dit forum gelukkig nog geen vereiste, wel het verdragen ervan.
                      LOL

                      Ik ben dan toch niet alleen. Open mind is hier dikwijls ver te zoeken.
                      Steek er gewoon geen tijd meer in. Heeft toch geen zin.
                      Amuseer je gewoon met je "kompaktje" en geniet als je dezelfde kwaliteit naar huis meebrengt, zonder die lowepro zak met lendesteun, en herniagarantie ;-)

                      Comment


                      • #56
                        Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        LOL

                        Ik ben dan toch niet alleen. Open mind is hier dikwijls ver te zoeken.
                        Steek er gewoon geen tijd meer in. Heeft toch geen zin.
                        Amuseer je gewoon met je "kompaktje" en geniet als je dezelfde kwaliteit naar huis meebrengt, zonder die lowepro zak met lendesteun, en herniagarantie ;-)
                        Wat imho zeer belangrijk is, is CMOS Sensor en vooral de grootte van de sensor.

                        Een 35mm Full-size CMOS Sensor dus.
                        Verbeter mij maar indien nodig: ik geen enkele compact met zo'n grote sensor.

                        "De nieuwe digitale NEX-5- en NEX-3-camera's hebben dezelfde
                        Exmor APS HD CMOS-sensor van 14,2 effectieve megapixels als DSLR-camera's.
                        Dit is een veel grotere sensor dan de sensor in eenvoudige compacte richt-en-klikcamera's
                        en bovendien essentieel om zeer gedetailleerde foto's van DSLR-kwaliteit
                        met extreem weinig beeldruis en prachtige onscherpte-effecten te krijgen"

                        Voor zo ver ik weet kan je tot ISO400 behoorlijke foto's maken met een compact
                        maar daar boven is het over and out
                        Met zo een NEX wordt het heel anders.
                        Last edited by theokus; 3 augustus 2010, 06:13.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #57
                          Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Wat imho zeer belangrijk is, is CMOS Sensor en vooral de grootte van de sensor.

                          Een 35mm Full-size CMOS Sensor dus.
                          Verbeter mij maar indien nodig: ik geen enkele compact met zo'n grote sensor.
                          Je moet de sensor in een NEX nu ook niet groter maken dan hij is, geen 35mm (lees fullframe) maar wel eentje van full-size APS-C formaat.

                          Excuus voor de correctie.

                          G
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht

                            Ik begin me hier op dit forum meer en meer te ergeren aan het snobisme die vele verheven DSLR-gebruikers vertonen. Haantjesgedrag vertonen is hier op dit forum gelukkig nog geen vereiste, wel het verdragen ervan.

                            Sorry dat ik me even laat gaan maar soms word het me hier wat teveel ....
                            je moet je dat niet aantrekken, loopt hier ne gefrustreerde kerel rond waarschijnlijk omdat er geen Nikon op de NEX en MFT toestellen staat. Schrijft domme dinges over zaken die hij niet begrijpt, wordt ook bevestigd door zijn foto's die hij al gepost heeft, die maken duidelijk waarom hij een DSLR nodig heeft .

                            Comment


                            • #59
                              Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                              Wat lullig om gemaakte foto's te gebruiken tegen iemand die wat verteld wat je niet bevalt.
                              Ik zie het meer in forums.
                              Maar wat was de vraag ook al weer.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                                Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
                                Wat lullig om gemaakte foto's te gebruiken tegen iemand die wat verteld wat je niet bevalt.
                                Ik zie het meer in forums.
                                Maar wat was de vraag ook al weer.
                                ben het volledig met je eens, en ik zou dat normaal ook nooit doen, zelfs niet tegen iemand die aan het trollen is, en zekers niet als iemand zinnige zaken weet te vertellen dat die nu negatief of positief zijn maakt niet uit, maar daar zijn grenzen, als je al die onzin leest welke die persoon in kwestie in de NEX en ook andere forum's neerschrijft zul je begrijpen wat ik bedoel.

                                Comment

                                Working...
                                X