Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's met canon eos 1000D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: onscherpe foto's met canon eos 1000D

Oorspronkelijk geplaatst door san39be Bekijk bericht
    zijn deze nù beter ??
    ik plaatste het AF-punt deze keer steeds in het midden.
    zie op dit moment de bomen door het bos niet meer... of is het omgekeerd...
    de foto van de abdij kan van mij scherper... heb verschillende shots gemaakt op verschillende manieren, maar n scherpere dan deze heb ik niet.
    Je hebt toch de 18-55 II zonder IS?
    Veel beter wordt het niet daarmee, maar met wat bewerking kan het zeker nog wat beter LIJKEN....

Comment

objectief EF-S 18-55 mm...
      wat is het verschil mèt IS aub ?
      de fotozaak bevestigde ook al dat ik met deze objectief geen scherpere foto's kan verkrijgen dan ik nu al maak.
      met een objectief van om en bij de 800 euro wel... teraraaa
      iemand een tip welke betaalbare objectief ik best aankoop dan om toch n beetje aan mijn eisen tegemoed te komen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Ik heb er ééntje door PS gehaald, dit is het resultaat!

MVG, Jeff C.
        THANKS THANKS THANKS : voor je bereidwillige medewerking !

Comment

objectief EF-S 18-55 mm...
          wat is het verschil mèt IS aub ?
          de fotozaak bevestigde ook al dat ik met deze objectief geen scherpere foto's kan verkrijgen dan ik nu al maak.
          met een objectief van om en bij de 800 euro wel... teraraaa
          iemand een tip welke betaalbare objectief ik best aankoop dan om toch n beetje aan mijn eisen tegemoed te komen ?
          EFs 18-55 met IS , is optisch beter
          Sigma 18-50 of 18-70 F2.8-4,5 OS
          Tamron 17-50 F2.8

Comment

THANKS THANKS THANKS : voor je bereidwillige medewerking !
            Das graag gedaan, maar da kan jij ook, als je der je der wil voor gaan !
            Ik wel je helpen, om je op de goeie weg te zetten.
            Bel me 0486/51.50.86
            MVG, jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Heb je ooit van een degelijke postprocessing gehoord, werken met een DSLR wil zeggen dat je werk gaat maken van je postprocessing. Ik heb 3 professionele Canon Body's en een heel assortiment aan L lenzen, met daarbij toppers als de 85 mm f 1,2 en de 135mm f 2, dus kan je het niet op de gebruikte hardware steken, maar ik ook moet zorg dragen voor een goede postprocessing.

Jeff c.
              leg dat nu eens uit op een manier dat een beginner het ook snapt en begrijp dat niet iedereen 'toppers' van lenzen kan kopen
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                leg dat nu eens uit op een manier dat een beginner het ook snapt en begrijp dat niet iedereen 'toppers' van lenzen kan kopen

Als je het niet snapt, links aanschuiven, de andere schuiven rechts aan !
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                  Er zijn een aantal zaken die de beeldkwaliteit van je foto kunnen verberen. Voor mensen die een kleiner budget hebben kunnen bijvoorbeeld ook bij Tamron en Sigma kijken. In het algemeen is het zo dat een lens, die heel lichtsterk is, een beter beeldkwaliteit geeft. De lichtsterkte wordt uigedrukt met een getal, bijvoordbeeld f=2.8 Als dit getal op een zoomlens staat, dan wil dit zeggen dat de lens behoorlijk lichtsterk is (diafragma kan ver open met behoudt van scherpte). Je zoomlens heeft over het volledig bereik dan een behoorlijke lichtsterkte. Met kitlenzen is dit niet het geval. Die zitten vaak tussen de 4.5 en 5.6, een stuk minder lichtsterk en daardoor binnen dit bereik ook minder scherp.

Meestal is het zo dat je voor maximale scherpte je diafragma moet toeknijpen. Bij een lichtsterke lens kun je nog een behoorlijke opening houden van je diafragma en toch een goede scherpte behouden. Bij kitlenzen ligt dit punt meestal rond f8. Je hebt dan weer meer licht nodig om te fotograferen.

Lichtsterke lenzen zijn meestal duur, zeker zoomlenzen.

Daarnaast is het toestel van belang. De beeldchip die hierin zit maar ook de engine die je plaatje (software) die je foto omzet naar JPEG. Als je geen zin hebt om na te bewerken kun je in je toestel instellen dat je de scherpte bijvoorbeeld hoger wilt en zo ook het contrast. De kleurverzadiging kun je ook instellen. Zo krijg je dan een beeld dat scherper lijkt maar dit niet is.

Een foto nabewerken is ook een goede optie, als je budget wat beperkt is. Mensen die echter goede objectieven hebben en een goed toestel zullen, als ze verstand hebben van zaken, een foto met een beter beeldkwaliteit dan iemand die niet over dit toestel kan beschikken of objectieven.

Let op hè, goede beeldkwaliteit is maar een klein deel van de foto. Een goede foto heeft te maken met het vastgelegde licht, het onderwerp, compositie, scherpte-diepte, het moment, enz....

Groeten,
                  Bart

Comment

Uit een paar nieuwe draadjes elders op dit forum blijkt dat TS nog steeds "vecht" met de scherpte van de foto's.
                    Maar noch uit die draadjes, noch uit de links naar de foto's in dit draadje kunnen we afleiden welke bewerkingen de foto's ondergingen vooraleer ze hier terecht kwamen.
                    Ik vraag me namelijk in de eerste plaats af welke werkwijze werd gevolgd bij het verkleinen om hier te publiceren op max 900pixels.
                    De links lijken me evenmin 100% crops te zijn (aan de afmetingen te zien want in de Exif zien we dat de 1000D wel degelijk in hoogste kwaliteit schoot op 3888 x 2592 pixels maar we kijken in de links naar 1599 x 1066 pixels). Zijn het uitsneden of zijn het verkleiningen? Werd er in JPG of RAW geschoten? Welke bewerkingen werden er uitgevoerd?
                    Dit omdat ik zélf al heb ondervonden dat o.a. eindverscherping het resultaat van de scherpte ENORM kan beïnvloeden.
                    Dus toch ook die weg even bewandelen vooraleer toestellen/lenzen worden gekraakt/geprezen? Kan TS een tipje van de sluier oplichten zodat we WETEN naar wat we kijken ?
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Dus toch ook die weg even bewandelen vooraleer toestellen/lenzen worden gekraakt/geprezen?
                      Om misverstanden te vermijden; daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de oorzaak daar NIET te vinden zou zijn. Daarom zette ik het woord "ook" in het vetjes. Betere lenzen zijn inderdaad... beter en schelen meestal een slok op de borrel qua scherpte.
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

hallo,
                        ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag :
                        originele foto bezit 2,51 MB en is gemaakt in JPEG (niet in RAW)
                        f/14 - 1/60 sec. - iso 200 - 0-stap belichtingsafw - 27 mm brandpuntafstand

om hem hier te kunnen plaatsen heb ik hem via "pixresizer" verkleind naar 900x600, volgens de aanvaardingscriteria vd site.
                        en nadien ge-upload via "tinypic" en hieronder het resultaat.
                        hij is dus niet bijgeknipt, noch bewerkt !

de foto hieronder ziet er identiek uit als mijn originele foto... in ieder geval, ik zie géén verschil of ik moet dringend aan de bril

Last edited by san39be; 9 juni 2010, 19:47.

Comment

Dank voor je feedback!
                          ...verkleind naar 900x600...hij is dus niet... noch bewerkt !
                          Die "verkleind" en die "niet bewerkt" spreken elkaar tegen hoor. Verkleinen = bewerken en dus is de kans inderdaad reëel dat daar iets met de scherpte gebeurt dat je niet wenst (zoals ik al opperde). En misschien ZIET op je scherm deze er hetzelfde uit als het origineel maar dat is geen referentie: om je origineel op je scherm te tonen op dezelfde grootte (als die van 900x600) moet je scherm die ook verkleinen en dat is OOK "bewerken" en daar heb je al helemaal geen controle over.

Scherpte beoordelen kan je maar écht op 100% grootte (of 100% crop zoals men dat noemt).

Pixresizer ken ik niet maar wellicht zijn er goeie zielen die dit lezen die je eventueel een hint kunnen geven hoe je daar best mee omgaat.

Heel handig zou ook zijn indien je hier ergens een linkje kon zetten naar je originele foto (dus het bestand van 2,51MB ergens op een server - NIET verkleind) zodat "wij" ons beter een idee kunnen vormen van hoe écht (on)scherp die is. Kan dat?
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht

Scherpte beoordelen kan je maar écht op 100% grootte (of 100% crop zoals men dat noemt).
                            Helaas vaud.

Comment

Vind ik ook maar een rare opmerking, als ik een foto heb, in eender welk formaat of gecropped, dan kan ik toch wel zien als die scherp is of niet zeker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                Helaas vaud.
                                Wie A zegt moet B zeggen. Wat is er "vaud" aan die bewering?
                                Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                                X