Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's met canon eos 1000D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onscherpe foto's met canon eos 1000D

ik kocht vorige zomer mijn eerste digitale spiegelreflexcamera.
    een kit : body met EF-S 18-55 mm/3.5-5.6 IS/ II-objectief.
    ik werk ook nog met mijn Canon zoom lens EF 75-300mm/1:4-5.6 II-objectief die ik al jaren heb van mijn numerieke Canon.

over het algemeen ben ik tevreden over het toestel, maar ik erger mij méér en méér aan de onscherpe foto's die ik maak van "vergezichten", landschappen enz.
    maakt niet uit op welke manier/stand ik de foto maak.
    een collega heeft dezelfde camera en zijn foto's zijn duidelijk véél scherper dan de mijne en zo is het balletje gaan rollen en vrees ik dat er iets "mis" is met mijn toestel.

het rare is dat de foto's van objecten dichtbij wel bijna altijd OK zijn en ook de foto's met mijn zoom lens.

in de fotozaak dachten ze eerst dat ik op de verkeerde lichtmeting fotografeerde.
    ze maakten een paar opnames, en via de display dachten ze dat daar het probleem lag, maar eenmaal thuis hebben zij ook onscherpe foto's gemaakt ...

ik wil nu morgen terug met de vraag of ze er een andere objectief willen opplaatsen en zo te vergelijken.

maar nu al ff een berichtje want misschien herkennen mensen met méér ervaring dan ik, dit probleem.

thanks voor reacties !

Re: onscherpe foto's met canon eos 1000D

Naast de mogelijk verkeerde instellingen heb je waarschijnlijk de verkeerde 18-55 , die is gewoon niet goed voor dat werk. (let wel de 18-55 zonder IS)
    Ik gebruik voor landschapjes een 18-55 IS en wat mij betreft voldoet ie prima daarvoor.
    Een slecht exemplaar is altijd mogelijk

Verkeerde instellingen zijn:
    -Alle focuspunten , zodat er dichtbij wordt gefocust bij landschappen, dat gaat natuurlijk niet goed.
    Op den automaat kan het lensje vol open gebruikt worden , ook dat is niet goed.

Probeer de lens van die vriend eens te lenen.....en kijk hoe dat uitpakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door san39be Bekijk bericht
      in de fotozaak dachten ze eerst dat ik op de verkeerde lichtmeting fotografeerde.
      Ik zou gauw een andere zaak kiezen, want als ze daar denken dat onscherpe foto's door een verkeerde lichtmeting komt......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je van dichtbij wél scherpe foto's trekt lijkt het me sterk dat het aan de camera ligt, deze bewijst dan toch dat hij scherpe foto's kan maken? Denk ik dan...

Comment

laat die collega eens foto's nemen met jouw toestel en dan zal je het rap weten :-)

Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

Comment

Ik ben blij dat ik dit topic zag staan. Ik zit met hetzelfde probleem
            Ik heb voor de moment twee spiegelreflexen; een alpha 300 en eos 500d. Ik moet nog kiezen welke van de twee ik wil/ga houden. Voorlopig ben ik volop met de canon aan't oefenen. Toch even wennen aan het toestel als je al 2 jaar met een sony fotografeert. Mijn portretfoto's van de canon zijn echt mooi en scherp, maar die landschapfoto's zijn om in de vuilbak te gooien. Ik snap er niets van Met de sony zijn die prachtig en met de canon bak ik er niets meer van. Vermits ik die canon gekregen heb en geen aankoopbon heb, heb ik geen garantie of een winkel waar ik naartoe kan. Ik heb canon al een mailtje gestuurd en zij zeiden van een andere lens te proberen en als die dan nog onscherp zijn, ligt het aan de body Nu nog iemand vinden waarvan ik de lens mag testen. Want ik vind de canon toch prettiger in de hand liggen en als alle foto's nu scherp blijven/worden, mag die blijven.

Comment

Als jullie nu eens zo'n onscherpe foto, met exif-info, lieten zien? Dat praat wat makkelijker

Comment

De 18-55 met beeldstabilisatie is normaalgezien heel erg goed.
                Maar die kan natuurlijk ook defect zijn.

Kies je zelf de scherpstelpunten, of laat je dat aan de camera over?
                Staat de camera op een automatische stand?

Ben je de foto's op 100% aan het bekijken? Een foto van dichtbij ziet er dan meestal wat beter uit, omdat er minder lucht tussen de camera en het onderwerp zit. Vorige zondag hebben we tijdens een fotorally een aantal landschapsfoto's moeten maken, maar omdat er een nevel hing, waren dat ook vrij onscherpe en grijze foto's (zelfs met een 5D MKII en "L" lenzen). De weersomstandigheden zijn dus ook heel belangrijk.

Op welk formaat liet je vroeger je analoge foto's afdrukken, want op een 10x15cm afdruk ziet een foto er bijna altijd goed uit, nu kijk je op een beeldscherm dat véél groter is, en dan zie je de fouten ook veel beter. Ik had hetzelfde probleem toen ik na jaren analoog fotograferen mijn eerste digitale reflex kocht (EOS 300D was dat toen). Ik dacht ook dat er iets mis was met de camera, maar toen heb ik door het lezen van een paar boeken, de info van dit forum, en veel oefenen gemerkt dat er helemaal niets verkeerd was met die 300D en het kitlensje, het lag aan mij zelf.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ik fotografeerde eigenlijk altijd volautomatisch en was eigenlijk tevreden.
                  door het probleem van onscherpe foto's ben ik gaan oefenen op alle mogelijke standen.
                  ik neem van "vergezichten" nu altijd een foto op volautomatisch (groen vierkantje), op het bergje, op P ... maar ben absoluut niet tevreden !
                  terwijl ik eigenlijk voor de aankoop toch goeie recencies las over mijn toestel.

voor zover ik weet en al met andere amateurfotografen heb besproken, alles staat voor volautomatisch goed ingesteld : kwaliteit L, AF bij volautomatisch, MF bij manueel, enz enz.

ik kan mij verzoenen met het resultaat/kwaliteit van mijn méér dichtbij foto's, maar als ik de foto's zie van een collega die met identiek toestel fotografeert (ook volautomatisch) maar vooral als ik de superscherpe foto's zie van een collega haar Nikon D60, dan raak ik "depressief"

ik wil de foto's hier plaatsen, praat inderdaad wat makkelijker, maar hoe ?
                  als ik bij deze reactie het gele icoontje "afbeelding invoegen" aanvink moet ik de URL van de afbeelding intikken, maar die vind ik nou niet direct bij mijn foto's.

ps ik vertrek dadelijk naar een andere fotozaak om met een identiek objectief een test uit te voeren. ben benieuwd

Comment

Post eens een voorbeeld (volle resolutie achter link is het best) van die 'onscherpe foto's'...

een beeld zegt meer dan 1000 woorden en wie weet kunnen we na 5 seconden al zeggen waaraan het ligt in plaats van hier rond de pot te blijven draaien
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door san39be Bekijk bericht

ik wil de foto's hier plaatsen, praat inderdaad wat makkelijker, maar hoe ?
                      als ik bij deze reactie het gele icoontje "afbeelding invoegen" aanvink moet ik de URL van de afbeelding intikken, maar die vind ik nou niet direct bij mijn foto's.
                      5DmkIII en wat glas

Comment

foto's met objectief canon : EFS 18-55 mm

foto : volautomatische stand - kwaliteit L

foto : volautomatische stand - kwaliteit L
                        http://i40.tinypic.com/10xc4go.jpg[
                        foto : automatische stand "bergje" - kwaliteit L

dit zijn vb van foto's van vergezichten waar ik dus absoluut niet tevreden ben van de scherpte...

[Mod]Omdat je foto's de BD-maxima (900px langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                        Last edited by LesC; 18 mei 2010, 11:21.

Comment

foto's met objectief canon 75-300 mm

foto's waarvan ik persoonlijk wel tevreden ben maar die dus met mijn zoom lens werden gemaakt...

[Mod]Omdat je foto's de BD-maxima (900px langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                          Last edited by LesC; 18 mei 2010, 11:21.

Comment

ben terug van de fotozaak waar ik nu een bekwamere verkoper had

aan het toestel en objectief mankeert niks, gelukkig !
                            de objectief die ik als kit met de body aankocht, is dus inderdaad niet van die kwaliteit dat je daar de superscherpe foto's mee verkrijgt die ik zou willen.

verkoper toonde mij het verschil in fotokwaliteit toen hij er een objectief op plaatste van om en bij de 800 euro

ik moet dus eerst maar es dringend overstappen van volautomatisch fotograferen naar manueel en heb dus op aanraden van de fotozaak het boek "bewuster en beter fotograferen met canon" van Van Duuren Media aangeschaft.

en ga daar maar eerst mee aan de slag als beginnende hobbyfotograaf die blijkbaar tevèèl verwachtte van volautomatische foto's

thanks voor alle info en de bereidwilligheid van jullie !!

commentaar op de geplaatste foto's mag ook nog, daar leer ik alleen maar uit.

Comment

Tsja, een 17-55 is inderdaad een paar klassen hoger

Die lantaarn met je telelens waar je wel tevreden over bent lijkt me trouwens minder scherp dan de drie breedhoeken waar je niet tevreden over bent . Die zijn idd ook niet vlijmscherp, maar het valt wel mee, lijkt me. Van dat strandhuis zie ik dat de kleine bakstenen op de foto uit 8 pixels bestaan (2x4). Scherp kan dat natuurlijk nooit zijn.

Comment

Working...
                              X