Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of een Canom 550D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D90 of een Canom 550D

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
    Koop gewoon op je gevoel...als ik mag kiezen zou ik zeggen "ga voor de D90" ik heb hem ook en echt een dijk van een toestel...heel veelzijdig en zeer goed voor beginnend en zelf licht gevorderd fotograaf... de 550D en 50D van canon zijn ook zeer goede toestellen. Maar waar voelt gij u goed mee wat ligt er het best in je hand enz...

Let wel als ge de 50D nu al zwaar vind,wat ga je dan zeggen als hij een paar uur rond je hals hangt?

Succes

Grtz Templar
    Nu niet ook overdrijven hé mannen. De 50D is 100 gram zwaarder dan de D90.
    Als gewicht belangrijk is dan moet je naar de Olympus PEN gaan kijken.
    En vergeet niet dat de lens ook nog aardig wat kan toevoegen. Dus een D90 met lichte lens kan lichter zijn dan een 550D met een heel zware lens.

550D: 530 g
    50D: 822 g
    D90: 703 g
    PEN E-PL1: 334 g
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flatron7000 Bekijk bericht
      Sommige raden hier de 550 aan voor zijn film functie. Maar is dat wel (al) iets dat filmen met een DSLR? Als ik dit lees:

Since video is top of mind for many DSLR buyers—funny we thought they were cameras—we reviewed our 1080p movies via a direct mini HDMI connection. Sorry but we’re not evangelists for DSLR video even with higher resolution and frame rates. You still have issues with focus and although manual focusing is not impossible in this point-and-shoot world, it’s really asking consumers for too much effort. And there’s the “jelly” effect as some scenes literally wobble. It was noticeable with even gentle panning. Ouch. If video is important for you, please buy a camcorder. You don’t have to buy a Canon Vixia HF S20, but any AVCHD Full HD model blows the T2i or any other DSLR away. A quick scene is all right but anything longer will mean disappointmen

Is de video van dit toestelletje dan zelfs beter: Sanyo VPC-CG10? (kost rond de 100€)

bron: Review
      Sorry maar dan heb je nog niet goed gekeken. En die reviewer weet dan ook niets. Professionals beginnen DSLR te gebruiken voor video werk. En ik durf te wedden dat je geen enkel filmpje met dat 100 Euro toestel kan vinden op het net dat de moeite waard is om te bekijken.

Even het eerste filmpje getoond met de 5Dii: http://vincentlaforet.smugmug.com/ga...419_dgxvY-A-LB

Ok dat is een pro die er ook veel geld en tijd heeft ingestoken. Maar dergelijke beelden in deze lichtomstandigheden dat haal je niet met een gewone digitale video camera. En dat is omdat de sensor van die 5Dii zowat 10x groter is dan wat er in video camera's zit. Merk op dat die vrouw gaten in haar kleed onderaan heeft. De 550D sensor is iets kleiner maar nog steeds 6x groter dan een video camera heeft.

Dan de Sanyo met weinig licht: http://www.youtube.com/watch?v=ECIIJ...eature=related
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Sorry maar dan heb je nog niet goed gekeken. En die reviewer weet dan ook niets. Professionals beginnen DSLR te gebruiken voor video werk. En ik durf te wedden dat je geen enkel filmpje met dat 100 Euro toestel kan vinden op het net dat de moeite waard is om te bekijken.

Even het eerste filmpje getoond met de 5Dii: http://vincentlaforet.smugmug.com/ga...419_dgxvY-A-LB

Ok dat is een pro die er ook veel geld en tijd heeft ingestoken. Maar dergelijke beelden in deze lichtomstandigheden dat haal je niet met een gewone digitale video camera. En dat is omdat de sensor van die 5Dii zowat 10x groter is dan wat er in video camera's zit. Merk op dat die vrouw gaten in haar kleed onderaan heeft. De 550D sensor is iets kleiner maar nog steeds 6x groter dan een video camera heeft.

Dan de Sanyo met weinig licht: http://www.youtube.com/watch?v=ECIIJ...eature=related
        Ik zeg dat niet hé. Ik begrijp die review niet.
        Als je dit bekijkt, ok het is een 7D met super lenzen...maar het is een DSLR: Canon 7D with Cooke PL primes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Nu niet ook overdrijven hé mannen. De 50D is 100 gram zwaarder dan de D90.
          Als gewicht belangrijk is dan moet je naar de Olympus PEN gaan kijken.
          En vergeet niet dat de lens ook nog aardig wat kan toevoegen. Dus een D90 met lichte lens kan lichter zijn dan een 550D met een heel zware lens.

550D: 530 g
          50D: 822 g
          D90: 703 g
          PEN E-PL1: 334 g
          Hier heb je helemaal gelijk in!
          Ik heb overigens ook nooit gezegd dat dit voor mij een punt zou zijn, maar ik vond de camera in de winkel (de 50D met een 18-200 objectief) wel erg zwaar inderdaad.

Maar dit was dus grotendeels te wijten aan het zware objectief.

De 550D is weer een stuk lichter, maar goed, hierdoor beweeg je hem misschien ook weer sneller...

Comment

Overigens, als je de video functie helemaal buiten beschouwing laat, welke camera wint er dan als je puur en alleen naar de kwaliteit van de foto's kijkt.

Ik weet dat de fotograaf dit bepaald, maar de body speelt na de fotograaf, de omstandigheden en objecten de grootste rol, kan hier nog iets over gezegd worden, wat denken jullie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoohan Bekijk bericht
              Overigens, als je de video functie helemaal buiten beschouwing laat, welke camera wint er dan als je puur en alleen naar de kwaliteit van de foto's kijkt.

Ik weet dat de fotograaf dit bepaald, maar de body speelt na de fotograaf, de omstandigheden en objecten de grootste rol, kan hier nog iets over gezegd worden, wat denken jullie?
              Ik denk dat het verschil tussen de 3 dan heel erg klein is.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

En ik denk dat na de fotograaf het objectief meer invloed heeft dan de body: mijn 17-55 f/2.8 leverde betere foto's af dan de 18-55 kitlens op mijn oude 350D, en deed het nog een stuk beter op de 50D. Tuurlijk is mijn ervaring intussen ook mee gegroeid.

Ga met FotoDirk akkoord dat het verschil tussen de 3 erg klein is, onder normale lichtomstandigheden. Verschillen ga je misschien zien vanaf ISO 1600.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Paar opmerkingen van mij, zonder al te veel de rest proberen te herhalen:
                  - de 550d is nog erg nieuw, daar betaal je best wel veel voor, ik verwacht dat die over 3-4 maanden toh wel een +- €100 goedkoper gaat zijn
                  - de d90 is een stuk steviger gebouwd dan de 550d en heeft imho een betere grip, de 550d houdt wat krampachtig vast, maar das puur persoonlijk, dus zie wat jij het leukste vindt. de canon 50d is dan weer net wat beter.
                  - de 550d heeft een veel betere filmmodus
                  - de d90 is ietsje beter op hogere iso's, maar de 550d geeft meer detail door een hogere resolutie
                  - canonlenzen zijn over het algemeen iets goedkoper dan de nikonequivalenten en hebben meer keuze (de pro f/4 lijn bijvoorbeeld)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flatron7000 Bekijk bericht
                    Wel vreemde Review?!? Hij schrijft zelfs..."Problematic videos".

Highs

* Accurate colors
                    * Quick response of 3.7 fps
                    * Good control layout
                    * Noise under control up to ISO 1600

Lows:

* AF Assist lamp not on body
                    * Kit lens is weak
                    * Problematic videos
                    Bedankt voor het plaatsen van die site, want dit heeft mij wel geholpen!

Nikon D90

Highs:
                    * Wonderful quality stills;
                    * minimal noise at high ISOs:
                    * great burst mode;
                    * excellent kit lens

Lows:
                    * No AF in video mode

Canon 50D

Highs:
                    * High-quality images;
                    * very little digital noise;
                    * solid construction;
                    * excellent screen

Lows:
                    * Expensive;
                    * steep learning curve for newbies;
                    * no protective cover for LCD

O.b.v. van veel reviews etc. heb ik besloten voor de Nikon D90 te kiezen.
                    Ik ben er nog niet 100% uit, maar ik denk dat ik het maar gewoon moet doen.

Ik heb het idee dat de 550D wat achterblijft in kwaliteit en is in mijn opinie ook wat aan de kleine kant.
                    De 50D is de duurste en daardoor valt hij eigenlijk buiten budget, bovendien is hij de zwaarste en voor beginners de 'lastigste'.

De Nikon D90 heeft mij vanaf het begin een goed gevoel gegeven en is denk ik voor nu voor mij de beste keus. In de review op Digitaltrends staat alleen dat van de video als nadeel, maar video is echt een extraatje in mijn ogen.

Het feit dat de 550D wat meer ruis zou produceren heeft mij de beslissing doen geven.

Mensen die mijn bevindingen / conclusies kunnen versterken of juist afzwakken?

Iedereen in elk geval bedankt voor het mee denken!

En een fijn weekend toegewenst, het is hier in Nederland (Gelderland) mooi fotoweer nu! ;-)

Comment

Van die D90 zal je absoluut geen spijt krijgen
                      <Off topic>En je woont in Gelderland? Mooi hoor.... is m'n favoriete vakantiebestemming binnen Nederland. (woon zelf in den haag) maar ga meestal 2x per jaar naar Gelderland. Lekker, de Veluwe in.<Off topic>
                      Last edited by Franciskine; 11 april 2010, 20:13.
                      Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

Comment

Bedankt voor het plaatsen van die site, want dit heeft mij wel geholpen!

Nikon D90

Highs:
                        * Wonderful quality stills;
                        * minimal noise at high ISOs:
                        * great burst mode;
                        * excellent kit lens

Lows:
                        * No AF in video mode

Canon 50D

Highs:
                        * High-quality images;
                        * very little digital noise;
                        * solid construction;
                        * excellent screen

Lows:
                        * Expensive;
                        * steep learning curve for newbies;
                        * no protective cover for LCD

O.b.v. van veel reviews etc. heb ik besloten voor de Nikon D90 te kiezen.
                        Ik ben er nog niet 100% uit, maar ik denk dat ik het maar gewoon moet doen.

Ik heb het idee dat de 550D wat achterblijft in kwaliteit en is in mijn opinie ook wat aan de kleine kant.
                        De 50D is de duurste en daardoor valt hij eigenlijk buiten budget, bovendien is hij de zwaarste en voor beginners de 'lastigste'.

De Nikon D90 heeft mij vanaf het begin een goed gevoel gegeven en is denk ik voor nu voor mij de beste keus. In de review op Digitaltrends staat alleen dat van de video als nadeel, maar video is echt een extraatje in mijn ogen.

Het feit dat de 550D wat meer ruis zou produceren heeft mij de beslissing doen geven.

Mensen die mijn bevindingen / conclusies kunnen versterken of juist afzwakken?

Iedereen in elk geval bedankt voor het mee denken!

En een fijn weekend toegewenst, het is hier in Nederland (Gelderland) mooi fotoweer nu! ;-)
                        Proficiat met de aankoop van deze superfijne camera. Daar zul je nog veel plezier aan hebben.
                        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Misschien deze test eens lezen...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Misschien deze test eens lezen...
                            Deze had ik inderdaad al gelezen, maar bied hij andere conclusies van de andere review site?

Want dpreview.com is ook erg positief over de Nikon D90.

Comment

Deze had ik inderdaad al gelezen, maar bied hij andere conclusies van de andere review site?

Want dpreview.com is ook erg positief over de Nikon D90.
                              Toch belangrijk in review dpreview 550D :

quote dpreview : .... it is the best camera of its class that we've ever seen, and one of those rare cameras that won't look out of date in a couple of years' time ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                                Toch belangrijk in review dpreview 550D :

quote dpreview : .... it is the best camera of its class that we've ever seen, and one of those rare cameras that won't look out of date in a couple of years' time ..
                                Klopt, zonder meer een uistekende camera.
                                Maar dpreview vergelijkt hem met de Nikon D5000 en ziet de Nikon D90 als een stapje hoger volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.

Comment

Working...
                                X