Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of een Canom 550D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D90 of een Canom 550D

Wie kan mij overigens dit uitleggen:

16 years on from its launch the Canon EF 135mm f/2L prime is still going strong and available to buy brand new today. With a wide maximum aperture, useful telephoto focal length and good build quality it offers some attractive features. Costing $1,000 however it’s at the expensive end of the range for a standard telephoto prime. So with newer, fresher and cheaper competition coming on to the market all the time is this old-timer still relevant?

Is het hoe hoger hoe beter?
    Yep, en gek genoeg heeft de D90 net daar de overhand. Maar kijk eens naar de cijfers voor dynamic range op DPreview, daar is de Canon 450D de betere met een ruimer bereik, en de 50D haalt volgens hen hetzelfde bruikbaar bereik. Die twee toestellen zijn min of meer aan elkaar gewaagd, al wordt de 50D eigenlijk commercieel gezien uitgespeeld tegenover de D300 (nu ja, was eerst de D200, maar al snel D300 dus).

Om het allemaal wat moeilijker te maken.

JE moet dat zelf uitmaken, en rekening houden met eventuele latere aankopen die je wil doen van lenzen (kwaliteit, budget, welke lenzen,...). En de 'waarmee fotografeert mijn omgeving' invloed etc etc...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      Yep, en gek genoeg heeft de D90 net daar de overhand. Maar kijk eens naar de cijfers voor dynamic range op DPreview, daar is de Canon 450D de betere met een ruimer bereik, en de 50D haalt volgens hen hetzelfde bruikbaar bereik. Die twee toestellen zijn min of meer aan elkaar gewaagd, al wordt de 50D eigenlijk commercieel gezien uitgespeeld tegenover de D300 (nu ja, was eerst de D200, maar al snel D300 dus).

Om het allemaal wat moeilijker te maken.

JE moet dat zelf uitmaken, en rekening houden met eventuele latere aankopen die je wil doen van lenzen (kwaliteit, budget, welke lenzen,...). En de 'waarmee fotografeert mijn omgeving' invloed etc etc...

Hmm, dus volgens die vergelijking doet de Nikon daar dus nog volledig mee.
      En hoe zit het met de ISO waardes, daarin blijft de Nikon behoorlijk ver achter, het zegt mij echt te weinig, maar is dit een nadeel?

Dat de MP's lager zijn, hoeft geen nadeel te zijn, maar van de ISO waardes weet ik dat niet.

(Ik vond de 50D overigens wel erg zwaar (met een 18-200 lens erop)).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoohan Bekijk bericht
        Hmm, dus volgens die vergelijking doet de Nikon daar dus nog volledig mee.
        En hoe zit het met de ISO waardes, daarin blijft de Nikon behoorlijk ver achter, het zegt mij echt te weinig, maar is dit een nadeel?

Dat de MP's lager zijn, hoeft geen nadeel te zijn, maar van de ISO waardes weet ik dat niet.

(Ik vond de 50D overigens wel erg zwaar (met een 18-200 lens erop)).

Nadeel is dat je je ISO niet zoveel kunt gaan verhogen onder mindere lichtomstandigheden, of je gaat meer ruis krijgen.
        Nu, zo hoog zal ik de ISO van de 50D ook niet jagen, hoor. Om te experimenteren wel eens tot 1600 (net zoals ik destijds onze nieuwe TT ook wel eens "zijn gangen liet gaan", weliswaar op een lege (Waalse) autostrade, en voordat er van flitspalen enige sprake was ), maar zelden boven de ISO 400, al kan het wel.

De 50D is inderdaad zwaarder dan de xxxD reeks (en ik kwam van een 350D), groter en met een body van magnesium, dat, hoe licht ook, toch zwaarder is dan het plastic van de xxxD reeks. De 50D heeft bovendien een grotere (dus zwaardere) batterij dan de xxxD. Als je bovendien de 50D uitrust met een grip, met daarin twee batterijen, en als je daarenboven nog de 18-55 kitlens vervangt door de 17-55 f/2.8, dan heb je toch om en bij de 2kg in de handen (zonder een externe flits zoals de 580EXII). Maar wat een toestel!

Daarom: ik blijf bij mijn stelling: Canon EOS 550D<Nikon D90<EOS 50D. Bovendien is de 550D, vrij recent gelanceerd, nog te duur. De prijs van de 50D daarentegen is gezakt, niet omwille van een 60D aan de horizon, maar omwille van de (weer superieure) 7D.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Kan ik in meegaan. En het is niet omdat het knopje draaien blijft gaan tot er een heel hoog ISO getal staat, dat je daar ook daadwerkelijk gebruik van kan maken. ISO 1600 is toch zowat de hoogste goed bruikbare waarde voor de 40Dof de 50D. Voor de D90 weet ik dat niet. Meteen 2.8 lens, of een 85mm 1.8 kan je op ISO 1600 foto's maken op redelijk wat concerten. Met soms wat ruis weliswaar, maar doenbaar. Als je toch voor de Canon gaat, kan je ineens de manier van bedienen van de beide concurrenten proeven, want op termijn is het mss. interessanter om met je dochter dezelfde lenzen te kunnen delen,niet? Of dat nu N of C is.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Nadeel is dat je je ISO niet zoveel kunt gaan verhogen onder mindere lichtomstandigheden, of je gaat meer ruis krijgen.
            Nu, zo hoog zal ik de ISO van de 50D ook niet jagen, hoor. Om te experimenteren wel eens tot 1600 (net zoals ik destijds onze nieuwe TT ook wel eens "zijn gangen liet gaan", weliswaar op een lege (Waalse) autostrade, en voordat er van flitspalen enige sprake was ), maar zelden boven de ISO 400, al kan het wel.

De 50D is inderdaad zwaarder dan de xxxD reeks (en ik kwam van een 350D), groter en met een body van magnesium, dat, hoe licht ook, toch zwaarder is dan het plastic van de xxxD reeks. De 50D heeft bovendien een grotere (dus zwaardere) batterij dan de xxxD. Als je bovendien de 50D uitrust met een grip, met daarin twee batterijen, en als je daarenboven nog de 18-55 kitlens vervangt door de 17-55 f/2.8, dan heb je toch om en bij de 2kg in de handen (zonder een externe flits zoals de 580EXII). Maar wat een toestel!

Daarom: ik blijf bij mijn stelling: Canon EOS 550D<Nikon D90<EOS 50D. Bovendien is de 550D, vrij recent gelanceerd, nog te duur. De prijs van de 50D daarentegen is gezakt, niet omwille van een 60D aan de horizon, maar omwille van de (weer superieure) 7D.
            Hmm, ik blijf het lastig vinden
            Maar gezien je laatste opmerkingen, prefereer je de EOS 50D dus boven de andere 2 en zet je de Nikon D90 op nr 2?

Je zou dus niet kiezen voor de Canon 550D en dat is nu net de camera welke de verkopers me volledig aan zitten te praten.

Wat zou nog echt dé reden zijn om voor die bewuste camera te kiezen, ik kom er zelf echt niet uit.

Comment

Verkopers , daar zeg je het hé en een 550d zal nu eenmaal beter te verkopen zijn dan een 50D hé !
              Het is hier al eerder gezegd, bekijk het lenzen arsenaal van beide merken eens en ga na wat je nu wil en wat je later nog zou willen, en vergelijk dan eens de prijs. Is het dan nog niet duidelijk ga dan beide toestellen eens vasthouden.
              Bij mij was het in den tijd zeer gemakkelijk, toen ik de nikon vastgehad had wist ik het zeker , die laat ik niet meer los
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

...
                Wat zou nog echt dé reden zijn om voor die bewuste camera te kiezen, ik kom er zelf echt niet uit.
                Dé reden om toch voor de 550D te gaan is de filmfunctie.
                De 50D is wellicht het laatste Canon model dat niet kan filmen.

Maar wil je enkel fotograferen, dan is de 50D effectief een klasse beter dan de xxxD, wat niet meteen wil zeggen dat je foto's "automatisch" beter zijn.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Kan ik in meegaan. En het is niet omdat het knopje draaien blijft gaan tot er een heel hoog ISO getal staat, dat je daar ook daadwerkelijk gebruik van kan maken. ISO 1600 is toch zowat de hoogste goed bruikbare waarde voor de 40Dof de 50D. Voor de D90 weet ik dat niet.
                  Ook zoiets, als je (relatief) veeleisend bent op gebied van beeldkwaliteit.

Mijn advies: ga naar de winkel, pak ze eens vast, probeer ze eens uit en kies de camera waar je je het best bij voelt.
                  Buikgevoel is veel belangrijker dan technische specificaties waarvan je het belang nog niet kan inschatten of die toch overkill zijn voor een beginner.
                  Last edited by ThierryM; 9 april 2010, 10:52.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ik zou voor de D90 gaan maar ken de 550D dan ook niet.
                    Als het je wat kan helpen: één van mijn eerste huwelijken heb ik gedaan met 2 exemplaren van de D90. Alle foto's vind je hier: http://picasaweb.google.com/dresign
                    hier vindt je ook wat foto's op hoge iso waarden... http://picasaweb.google.com/dresign/...52826686810898 Wel kleine fotootjes dus je bent er niet zo geweldig vel mee wss...
                    Last edited by Dresse; 9 april 2010, 11:01.
                    http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                      Ook zoiets, als je (relatief) veeleisend bent op gebied van beeldkwaliteit.

Mijn advies: ga naar de winkel, pak ze eens vast, probeer ze eens uit en kies de camera waar je je het best bij voelt.
                      Buikgevoel is veel belangrijker dan technische specificaties waarvan je het belang nog niet kan inschatten of die toch overkill zijn voor een beginner.
                      Dit advies gaf laatst iemand mij, wat ik inderdaad een erg goed advies vind.
                      Maar het heeft mij niet geholpen naar de doorslag, ik had altijd een goed gevoel bij de Nikon D90, maar ik twijfel toch nog steeds.

Ik vond de Canon 50D erg zwaar, maar kwam verder ook erg professioneel op mij over.
                      Het blijft dus lastig, maar ik moet jullie hier ook niet te veel mee lastig vallen ;-)

De film functie is een extraatje, maar ook niet meer in mijn ogen.

Is er nog een camera of objecten arsenaal meer geschikt voor buiten fotografie (sport, landschap etc?)

Comment

Dit advies gaf laatst iemand mij, wat ik inderdaad een erg goed advies vind.
                        Maar het heeft mij niet geholpen naar de doorslag, ik had altijd een goed gevoel bij de Nikon D90, maar ik twijfel toch nog steeds.

Ik vond de Canon 50D erg zwaar, maar kwam verder ook erg professioneel op mij over.
                        Het blijft dus lastig, maar ik moet jullie hier ook niet te veel mee lastig vallen ;-)

De film functie is een extraatje, maar ook niet meer in mijn ogen.

Is er nog een camera of objecten arsenaal meer geschikt voor buiten fotografie (sport, landschap etc?)
                        Als je na dat advies nog twijfelt, gaat een extra keuze je probleem alleen maar groter maken.

Comment

Koop gewoon op je gevoel...als ik mag kiezen zou ik zeggen "ga voor de D90" ik heb hem ook en echt een dijk van een toestel...heel veelzijdig en zeer goed voor beginnend en zelf licht gevorderd fotograaf... de 550D en 50D van canon zijn ook zeer goede toestellen. Maar waar voelt gij u goed mee wat ligt er het best in je hand enz...

Let wel als ge de 50D nu al zwaar vind,wat ga je dan zeggen als hij een paar uur rond je hals hangt?

Succes

Grtz Templar
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Sommige raden hier de 550 aan voor zijn film functie. Maar is dat wel (al) iets dat filmen met een DSLR? Als ik dit lees:

Since video is top of mind for many DSLR buyers—funny we thought they were cameras—we reviewed our 1080p movies via a direct mini HDMI connection. Sorry but we’re not evangelists for DSLR video even with higher resolution and frame rates. You still have issues with focus and although manual focusing is not impossible in this point-and-shoot world, it’s really asking consumers for too much effort. And there’s the “jelly” effect as some scenes literally wobble. It was noticeable with even gentle panning. Ouch. If video is important for you, please buy a camcorder. You don’t have to buy a Canon Vixia HF S20, but any AVCHD Full HD model blows the T2i or any other DSLR away. A quick scene is all right but anything longer will mean disappointmen

Is de video van dit toestelletje dan zelfs beter: Sanyo VPC-CG10? (kost rond de 100€)

bron: Review
                            Last edited by flatron7000; 9 april 2010, 14:34.

Comment

Of we dat nu willen of graag hebben of niet, de trend is nu eenmaal ingezet en de nieuwste toestellen worden alleen maar beter en beter (ook qua filmmogelijkheden). Zelf begin ik er niet meer aan (heb zelfs mijn 50D -nu in de bekwame handen van mijn vrouw- gekocht, precies omdat ie nog geen filmfunctie had), ik worstel nog teveel met problemen om een goed stilstaand beeld te schieten (), maar je kunt wel creatief zijn met de 55OD

Comment

Wel vreemde Review?!? Hij schrijft zelfs..."Problematic videos".

Highs

* Accurate colors
                                * Quick response of 3.7 fps
                                * Good control layout
                                * Noise under control up to ISO 1600

Lows:

* AF Assist lamp not on body
                                * Kit lens is weak
                                * Problematic videos

Comment

Working...
                                X