Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    Wanneer je een foto wilt maken, dan neem je toch gewoon eender welke camera mee. Of
    is dat weer te eenvoudig?
    Iets te eenvoudig, denk ik. In die optiek vertrek je van het standpunt dat je gaat fotograferen. Maar ik heb mijn G9 (een halve baksteen!) gewoon in m'n tas zitten, bij mijn portefeuille (met geld, ID-kaart...) en nog enkele zaakjes en zodoende altijd bij.
    Als ik straks ga winkelen en ik zie op dat moment een interessant beeld, dan maak ik meteen een foto. Gebeurt wel dat ik later (andere dag, zelfde tijdstip; of zelfde dag, ander tijdstip) durf terugkeren, ditmaal met de intentie om hetzelfde beeld, maar nu veel bewuster, te maken.
    Zo'n compact is dus ook uitstekend om te "verkennen".
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Iets te eenvoudig, denk ik. In die optiek vertrek je van het standpunt dat je gaat fotograferen. Maar ik heb mijn G9 (een halve baksteen!) gewoon in m'n tas zitten, bij mijn portefeuille (met geld, ID-kaart...) en nog enkele zaakjes en zodoende altijd bij.
      Als ik straks ga winkelen en ik zie op dat moment een interessant beeld, dan maak ik meteen een foto. Gebeurt wel dat ik later (andere dag, zelfde tijdstip; of zelfde dag, ander tijdstip) durf terugkeren, ditmaal met de intentie om hetzelfde beeld, maar nu veel bewuster, te maken.
      Zo'n compact is dus ook uitstekend om te "verkennen".
      Ik vertrek inderdaad altijd van het standpunt dat ik ga fotograferen. Het is gewoon een
      gewoonte geworden, vrees ik. En daar waar ik vroeger altijd m'n LX3 mee nam (en voor
      dat doel gekocht had), neem ik nu altijd mijn 50D mee (in een Lowepro TLZ 2). En ja,
      alles went. Ik vind het nu eender een gemis als ik mijn zwarte chacos niet bij me heb,
      dan een gesleur indien wel; ook al trek ik vaak geen enkele foto.

Comment

Foto's met je compact kun je ook even goed of beter maken met een reflex, andersom niet.
        Het is zeker waar dat velen de mogelijkheden van hun camera niet benutten, maar dat geldt ook voor de hersens en de beenspieren enz.
        Volledig mee eens. En dat laatste is trouwens ook niet erg. Wanneer iemand uit een dslr in weet-ik-wat modus mooiere plaatjes krijgt dan uit een compact en daar de extra kosten voor over heeft, heeft die een goede aankoop gedaan. Ik ben als beginneling trouwens wat blij dat er scene modes op staan, omdat die nog vaak een beter resultaat geven dan mijn manuele settings, maar ik blijf oefenen

OT:

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
        Die 'children mode' is alleen nuttig als ze slapen en niet wakker mogen gemaakt worden door een klappende spiegel.
        De 'children mode' laat de spiegel iets rustiger opklappen.
        Deze mode gebuiken om spelende kinderen te fotograferen is eigenlijk niet de bedoeling. De snelheid van het toestel wordt in deze mode ook teruggeschroefd (trager reagerende spiegel).
        De handleiding van de d5000 zegt het anders (kleuraanpassing voor zachtere huidtinten) en ik krijg geen blurry foto's bij spelende kinderen: het is een modus tussen portrait en sports, met korte sluitertijden. Soit, doet er eigenlijk niet toe, als het resultaat maar mooi is
        http://www.verbeelen.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
          mooie foto's heb je daar op pbase
          maar in dezelfde goede omstandigheden zoals in de zoo zou iemand met een goed fotografisch oog met een niet dslr genre http://www.letsgodigital.org/nl/25034/fujifilm-hs10/ toch niet onderdoen!!
          Mijn mening
          olli
          In dat laatste geval heb jeaal een behoorlijke camera in je handen hé. Da's ni meer categorie compactjes. Ik kan alleen maar bevestigen wat anderen zeggen, en waar je zelf op aanstuurt:

De DOF, de scherpte, de mogelijkheden van nabewerking en lenzenkeuze, en ik stel vast dat een betere lens zichtbaar resultaatsverschil geeft, en een betere body (van 40D crop naar 5DII FF) ook nog eens. Als ik op familietreffens de eerste keer een foto trok zonder flitsen, keken ze allemaal raar op. Tot ze het resultaat zagen. Die compactjes gaan er vaak niet komen, of gaan flashen tot op 3 meter maximum. Mijn schoonvader is nu op zijn geavanceerd compactje aan 't testen met mijn oude Metz Mecablitz, en de resultaaten zijn al véél beter. Flitsend dan wel. Geeft lekker veel detail van de kerstboom of van de vlammetjes van de verjaardagstaart.
          Mijn punt die ik wil maken , ik zie geen verschil op bepaalde sites tussen gewone dslr en steengoede compacten
          Tja... da's dan ook meestal 800 * 533 of 900 * 600 de laatste tijd. Da's een resolutie die ze zelfs op afrdukcentrales / fotosites niet aanraden voor je 10 * 15 cm foto's. En als je het daar bij houdt, dan heb je een punt. 3.000 € versus 300 € voor die foto van het dansoptreden, da's veel geld. Maar denk dan aan die andere foto's van Kerstmis e.d., protretten, aan de prijs van een tennisracket en de huur van de baan, aan de prijs van die oldtimer terwijl je eenfirmawagen hebt,... of doe zoals ik (en anderen hier duidelijk ook): af en toe de knop omdraaien en doen!
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

ik heb duizenden foto's genomen met een canon S5 IS en daarvoor met andere compacts. Mijn ervaring is dat het makkelijker was een aanvaarbare foto met zo'n toestel te nemen, point en klik, meestal goed voor een familiekiekje. De S5 IS had dan al een hotshoe en externe flits wat een enorm verschil maakt. De grotere DOF maakt onscherpe foto's minder mogelijk.

na een 1000-tal foto's nu met de canon 500D, is het mijn ervaring dat ik iets vaker een mislukte foto heb (iets onscherp of niet naar mijn standaard). Dit is echter omdat ik het nog niet voldoende beheers, niet vanwege het toestel. 'mijn standaard' is echter veel hoger nu ik de DSLR heb en ik ben niet meer tevreden met een doorsnee kiekje.

de DLSR geeft gewoon foto's met meer diepte, meer scherpte, snellere autofocus (die dus toelaat foto's te nemen die ik vroeger niet kon nemen). En dit met een 'simpel' 18-200 instaplens. Met de macro lens erop sla ik achterover van het detail in de foto's.

Ik trap echter nog vaak in de val van te lage sluitertijd en autofocus op het verkeerde punt. Dat stoort me.

Dat familie me nu vraagt voor foto's te nemen voor uitnodigen en kaders, zegt toch al iets van een hogere kwaliteit.

Beide toestellen zijn nog in gebruik hier.

Patrick

Comment

Ik heb als compact een canon ixus s90 of zoiets ; komt geen enkele foto mooier uit dan uit mijn dslr.

Het beestje heeft al een rivierzwem (kayak omgevallen) en een doop in strandzand overleefd (sindsdien kraakt de zoom), dus ik denk dat ik op die momenten terecht mijn dslr had thuisgelaten...
              DUS elke foto die ik op die momenten tóch kan trekken, met een minder duur machien, is een win !

Ik zou hem voor geen geld van de wereld willen missen!
              Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ik zou eigenlijk niet weten waarom een compact géén goede foto's zou maken, alleen ben je veel beperkter in mogelijkheden, en is lensvervorming er bij de meesten een probleem, Bv. architectuur.

Waar moet je een compact eens testen, niet bij mooi helder en defuus licht, want daar is ie goed, maar maak maar eens foto's van uit een rijdende jeep, of een offschorewedstrijd op zee, of motorraces, rally, ijshockey enz., zelfs je spelende hond is moeilijk, daarom zal je hem fotograferen in zijn mand, en liefst als ie slaapt.

Voordelen: licht, compact, en je moet je niets van instellingen aantrekken.

Nadelen: Beperkt gebruik, snelheid, instelmogelijkheden, niet geschikt voor hoge iso, beperkte onscherpte (dof) zoommogelijkheden zijn in stappen en luizig traag, chutterlag, lensvervorming, bij velen de batterijcapaciteit, AF om bij te wenen, lichtmetermogelijkheden enz.

Maar voor sommigen is dat genoeg, geen probleem dus.
                Je hebt gelijk , maar zou dit dan ook gelden voor de nieuwe generaties à la fuji HS10?
                Mvg
                Olli
                Aan het werk kent men de meester

Comment

Je hebt gelijk , maar zou dit dan ook gelden voor de nieuwe generaties à la fuji HS10?
                  Mvg
                  Olli
                  Alles staat er toch al ....

Maar voor sommigen is dat genoeg, geen probleem dus.
                  Flickr

Comment

Mvg
                    Olli
                    Ik twijfel er niet aan, dat deze Fuji HS10 een topper zal zijn in zijn klasse, maar dat is evenzeer het geval voor de nieuwste reflexcamera's.

Als die mannen het voor elkaar kunnen krijgen een 30 X zoom objectief te maken met de specs van Bv. een 70-200 f2.8 van canon of Nikon, koop ik er direct een, maar het is volgens de natuurwetten gewoon niet mogelijk een scheidend vermogen te behalen om iedere pixel van zo een kleine sensor van het nodige detail te voorzien, softwarematig zullen ze een en ander wel oplossen, maar dat zal nooit hetzelfde resultaat geven, om dan nog niet te spreken over de vervorming.

Maar toegegeven, deze toestellen zijn niet meer te vergelijken met deze van een paar jaar geleden, een goede zaak voor de gemiddelde amateur.

Comment

Men mag na deze lange (en toch beleefd gebleven) discussie dus besluiten dat het moeilijker is om met een compact goede foto's te nemen!
                      http://users.telenet.be/patric/

Comment

dankuwel allemaal! voor de vele reacties
                        Ik voel me hier bijzonder goed op dit forum
                        Mvg
                        Olivier
                        Aan het werk kent men de meester

Comment

Mijn LX3 heb ik altijd bij me, heerlijke camera.
                          Maar als het erop aan komt wint de DSRL het altijd.
                          Zeker als het op ruis en snelheid aankomt.
                          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik was supertevreden met mijn FZ18 bridge. Me toch laten verleiden naar een DSLR.
                            Matig tevreden, mijn mooiste foto's komen vrijwel allemaal uit mijn vroegere FZ30 en FZ18.
                            Om echt vééél beter te zijn zou ik mijn SLR moeten gaan uitrusten met lenzen van 700 à 1500 euro, per stuk wel te verstaan. Dan zit je al gaauw aan een verhouding van zo'n 300 euro tov zo'n 4500 euro.
                            Het ENORME prijsverschil weerspiegelt zich niet in kwaliteitsverschil van een factor 15 vind ik. Moest ik het herdoen, ik zou sterk twijfelen.

Ik denk trouwens dat zeker 75% van wie tegenwoordig een DSLR koopt in feite beter af zou zijn met een goeie bridge. (ik spreek dan niet van 75% van de leden van BD hé).

Ik denk ook dat mijn bewering nog altijd een grote grond van waarheid bevat: is fotografie een hobby, koop een bridge, is fotografie je enige hobby, koop een DSLR.

Wat ik helemaal absurd vind: men lijkt het als een pluspunt te zien dat een DSLR foto MOET nabewerking hebben om "toonbaar" te zijn.

Tot slot: ik vraag me nog steeds af of bijgaande foto nu echt zoveel beter zou geweest zijn met mijn huidige DSLR (hij is genomen met een FZ30 Panasonic). Nogal moeilijk om efkes terug naar Budapest te gaan om het te herdoen....

Last edited by nete; 4 maart 2010, 00:58.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik was supertevreden met mijn FZ18 bridge. Me toch laten verleiden naar een DSLR.
                              Matig tevreden, mijn mooiste foto's komen vrijwel allemaal uit mijn vroegere FZ30 en FZ18.
                              Om echt vééél beter te zijn zou ik mijn SLR moeten gaan uitrusten met lenzen van 700 à 1500 euro, per stuk wel te verstaan. Dan zit je al gaauw aan een verhouding van zo'n 300 euro tov zo'n 4500 euro.
                              Het ENORME prijsverschil weerspiegelt zich niet in kwaliteitsverschil van een factor 15 vind ik. Moest ik het herdoen, ik zou sterk twijfelen.

Ik denk trouwens dat zeker 75% van wie tegenwoordig een DSLR koopt in feite beter af zou zijn met een goeie bridge. (ik spreek dan niet van 75% van de leden van BD hé).

Ik denk ook dat mijn bewering nog altijd een grote grond van waarheid bevat: is fotografie een hobby, koop een bridge, is fotografie je enige hobby, koop een DSLR.

Wat ik helemaal absurd vind: men lijkt het als een pluspunt te zien dat een DSLR foto MOET nabewerking hebben om "toonbaar" te zijn.

Tot slot: ik vraag me nog steeds af of bijgaande foto nu echt zoveel beter zou geweest zijn met mijn huidige DSLR (hij is genomen met een FZ30 Panasonic). Nogal moeilijk om efkes terug naar Budapest te gaan om het te herdoen....

Je hebt groot gelijk heel veel mensen die een dslr kopen zouden beter af zijn met een compactje, en vaak denken ze dan nog ook dat ze daarom ook pro's zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                                Je hebt groot gelijk heel veel mensen die een dslr kopen zouden beter af zijn met een compactje, en vaak denken ze dan nog ook dat ze daarom ook pro's zijn.
                                Een goed fotograaf maakt goede foto's ongeacht welke camera hij mee werkt.
                                Sommige camera's verruimen de technische mogelijkheden.
                                Maar techniek maakt geen goede foto's.
                                Het blijft het oog van de fotograaf.
                                Van waardering geniet ik.
                                Van kritiek leer ik.

Comment

Working...
                                X