Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geef toe ( je compactje soms beter )

Hallo allemaal,

Wie durft het aan toe te geven dat hij met zijn niet reflexcamera tot op heden al enkele van zijn mooiste foto's heeft genomen?
    Na het bekijken van 100den foto's gemaakt met compacten zoals dlux 4, pan lx3, fuji f200exr etc....... kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het verschil met een reflex niet te zien is.
    Ik spreek hier over foto's zonder nabewerking (als dit nog bestaat)
    Kan er mij iemand (indien niet akoord) het tegendeel bewijzen eventueel aan de hand van 2 foto's in gelijke omstandigheden genomen.
    Liefst vergelijkingen met instap of subtop dslr's (D90, 500D....) met compacten die hun degelijkheid in kwaliteit al bewezen hebben zoals lx3, G10,11, fuji 200exr.
    Velen zullen nu over scherpte diepte beginnen in het voordeel van de spiegelreflex maar is die dof kloof niet enorm klein geworden met de laatse nieuwe compact of brigde camera"s ?
    Ik denk ook dat vele compactshooters minder nabewerken dan reflex gebruikers, moet nu werkelijk na elke foto met een reflex bewerkt worden , kan het niet direct goed ?

Met vriendelijke groeten
    Olli
    Aan het werk kent men de meester

Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Om op je laatste zin te antwoorden: volgens mij wel, ja (wat het bewerken aangaat). Een compactcamera is aangepast aan de typische compactgebruiker, met instellingen die hoger staan dan een reflexcamera (contrast,verzadiging, scherpte). Bij een reflex moet je de beelden zelf meer 'digitaal ontwikkelen' om het zo te zeggen (klinkt raar bij iemand die alleen in JPEG fotografeert maar dan nog).
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Wat zijn "mooiste foto's" ?

Ik ga niet beweren dat een compact betere foto's zal maken als een DSLR (hooguit even goed in bepaalde omstandigheden)

Qua compositie kun je natuurlijk even mooie foto's maken met een compact als met een DSLR.
      Zolang je ze enkel op beeldscherm bekijkt of niet te groot afdrukt zul je meestal niet veel (of geen) verschil zien.

Doch hooglichten (wolken) zullen veel sneller uitgebrand worden met compact (vind ik persoonlijk het grootste nadeel), meer ruis in donkere partijen ook en bij grotere afdrukken zullen DSLR's met goede lenzen zelfs met minder megapixels meer detail opleveren dan compacts.

PS: met DSLR werk ik steeds in RAW.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

je somt daar nu wel enkele supergoeie compacten op hé

Ik kan je bijtreden in je mening hoor, maar het hangt van situatie tot situatie af en je zou dan met die compact ook raw's moeten nemen om daar het 'voordeel' van het opgesmukte jpeg beeld niet te hebben.

Comment

Dat verschil in DOF komt door het verschil in sensor grootte. En dat is volgens mij niet anders dan vroeger. Dus de huidige generatie compactjes hebben nog steeds niets ingehaald betreffende DOF. Er zijn wel een aantal die een compact camera met grotere sensor hebben, maar dat is nog beperkt.

Als je veel licht hebt (buiten zonnig) en alles graag scherp wilt, dan is een foto met een compact even goed dan een DSLR. En soms zelfs veel eenvoudiger te nemen.

Maar eens dat het begint te schemeren kan je het toch vergeten.

Heb laatst nog een evenement van de dansschool van mijn dochters gedaan. Alles was binnen te doen en 's avonds met kunstlicht. Ik met een FF en kwaliteitslens. En de meeste anderen met een compactje. Als je dan foto's op facebook ziet verschijnen, dan is het verschil toch echt wel dag en nacht.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            Wat zijn "mooiste foto's" ?

Ik ga niet beweren dat een compact betere foto's zal maken als een DSLR (hooguit even goed in bepaalde omstandigheden)

Qua compositie kun je natuurlijk even mooie foto's maken met een compact als met een DSLR.
            Zolang je ze enkel op beeldscherm bekijkt of niet te groot afdrukt zul je meestal niet veel (of geen) verschil zien.

Doch hooglichten (wolken) zullen veel sneller uitgebrand worden met compact (vind ik persoonlijk het grootste nadeel), meer ruis in donkere partijen ook en bij grotere afdrukken zullen DSLR's met goede lenzen zelfs met minder megapixels meer detail opleveren dan compacts.

PS: met DSLR werk ik steeds in RAW.
            Ik denk toch dat er maar héél weinig mensen zijn die van hun foto's posters willen maken, iemand die zijn super compacte camera goed kent kan denk ik toch ook mooie nachtfoto's maken!
            Maarja voor die miss één grote afdruk dat de mensen laten maken van hun kids ofzo zal die dslr wel in het voordeel zijn , daar heb je wel een punt.
            Geldt dit dan ook voor de pen of pana gf1 ?
            Mvg
            olli

Comment

Als je je DSLR gebruikt als een compactje, op AUTO heb je overschot van gelijk en zal je met een compactje wellicht nog een beter resultaat boeken. Als je je DSLR gebruikt waarvoor hij gemaakt is daarentegen is dit wel een ander verhaal.... Bvb bij moeilijke licht omstandigheden, tegenlicht of te weinig licht. Ga je naar macro, portret, filters, strobist enz... heb je niet veel aan een compact. Enne neen de beste foto's heb ik met de 450D gemaakt, en niet met de powershot S50
              Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Dat verschil in DOF komt door het verschil in sensor grootte. En dat is volgens mij niet anders dan vroeger. Dus de huidige generatie compactjes hebben nog steeds niets ingehaald betreffende DOF. Er zijn wel een aantal die een compact camera met grotere sensor hebben, maar dat is nog beperkt.

Als je veel licht hebt (buiten zonnig) en alles graag scherp wilt, dan is een foto met een compact even goed dan een DSLR. En soms zelfs veel eenvoudiger te nemen.

Maar eens dat het begint te schemeren kan je het toch vergeten.

Heb laatst nog een evenement van de dansschool van mijn dochters gedaan. Alles was binnen te doen en 's avonds met kunstlicht. Ik met een FF en kwaliteitslens. En de meeste anderen met een compactje. Als je dan foto's op facebook ziet verschijnen, dan is het verschil toch echt wel dag en nacht.
                Ik ben er toch zeker van dat velen die een dslr gekocht hebben hem ofwel niet gebruiken ofwel in autostand zetten.
                Op die dansschool was jij wel met een FF bezig (materiaal van 3000 euro met lens) maar
                wat waren die compactjes, bij ff camera's moet ik passen maar dit zou maar spijtig zijn ook !
                Mijn punt die ik wil maken , ik zie geen verschil op bepaalde sites tussen gewone dslr en steengoede compacten

Comment

Als je het echt objectief wil bekijken moet je gaan uitzoeken welke bewerkingen er op dat compactje
                  gebeuren tussen het nemen van de foto en het opslaan als .jpg file.

Zou ik durven zeggen dat, wanneer je beweert dat je compactje betere foto's aflevert je misschien niet
                  goed weet hoe je moet nabewerken? (voorzichtige bewering)
                  Want mijn foto's van mijn D90 overstijgen toch mijn vorige compact hoor.
                  Langs de andere kant steek ik in postproductie iets meer tijd, maar een goede workflow zorgt
                  ervoor dat ik er ook alleen maar de tijd in steek die echt nodig is.
                  Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Ik heb geen compactje .
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
                      Als je je DSLR gebruikt als een compactje, op AUTO heb je overschot van gelijk en zal je met een compactje wellicht nog een beter resultaat boeken. Als je je DSLR gebruikt waarvoor hij gemaakt is daarentegen is dit wel een ander verhaal.... Bvb bij moeilijke licht omstandigheden, tegenlicht of te weinig licht. Ga je naar macro, portret, filters, strobist enz... heb je niet veel aan een compact. Enne neen de beste foto's heb ik met de 450D gemaakt, en niet met de powershot S50
                      mooie foto's heb je daar op pbase
                      maar in dezelfde goede omstandigheden zoals in de zoo zou iemand met een goed fotografisch oog met een niet dslr genre http://www.letsgodigital.org/nl/25034/fujifilm-hs10/ toch niet onderdoen!!
                      Mijn mening
                      olli

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Ik heb geen compactje .
                        Ik ook niet meer. Heb ik aan m'n zoontje gegeven en die vermaakt zich er prima mee. (mijn zoontje is bijna 4 jaar)
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                          Ik denk toch dat er maar héél weinig mensen zijn die van hun foto's posters willen maken, iemand die zijn super compacte camera goed kent kan denk ik toch ook mooie nachtfoto's maken!
                          Maarja voor die miss één grote afdruk dat de mensen laten maken van hun kids ofzo zal die dslr wel in het voordeel zijn , daar heb je wel een punt.
                          Geldt dit dan ook voor de pen of pana gf1 ?
                          Mvg
                          olli
                          Wel wij laten regelmatig een fotoboek maken en als je dan een foto over 2 pagina's laat afdrukken (2x A4 = A3) zie je duidelijk verschil.
                          Dan begint ook op te vallen dat de verscherping in RAW veel zuiverder is dan de JPG verscherpingsartefacten (halo's) van "compacts" (ik kan natuurlijk enkel vergelijken met de toestellen die er in ons gezin zijn: allemaal tussen 8 en 10MPixels).

Een Pen beschouw ik niet echt meer als een compact (net zo min als een Leica M bv. ).
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

Comment

mooie foto's heb je daar op pbase
                            maar in dezelfde goede omstandigheden zoals in de zoo zou iemand met een goed fotografisch oog met een niet dslr genre http://www.letsgodigital.org/nl/25034/fujifilm-hs10/ toch niet onderdoen!!
                            Mijn mening
                            olli
                            Overschot van gelijk, dat is wat ik nu net bedoel. De opnamen van de zoo zijn vooral snapshots op "P" genomen, net de situatie waar de compact sterk in is. Wat je daar aangeeft, die Fuji valt dat ook al onder de noemer compact? Ik had eerder een Powershot OID in gedachte
                            Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Hallo allemaal,

Wie durft het aan toe te geven dat hij met zijn niet reflexcamera tot op heden al enkele van zijn mooiste foto's heeft genomen?
                              Na het bekijken van 100den foto's gemaakt met compacten zoals dlux 4, pan lx3, fuji f200exr etc....... kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het verschil met een reflex niet te zien is.
                              Ik spreek hier over foto's zonder nabewerking (als dit nog bestaat)
                              Kan er mij iemand (indien niet akoord) het tegendeel bewijzen eventueel aan de hand van 2 foto's in gelijke omstandigheden genomen.
                              Liefst vergelijkingen met instap of subtop dslr's (D90, 500D....) met compacten die hun degelijkheid in kwaliteit al bewezen hebben zoals lx3, G10,11, fuji 200exr.
                              Velen zullen nu over scherpte diepte beginnen in het voordeel van de spiegelreflex maar is die dof kloof niet enorm klein geworden met de laatse nieuwe compact of brigde camera"s ?
                              Ik denk ook dat vele compactshooters minder nabewerken dan reflex gebruikers, moet nu werkelijk na elke foto met een reflex bewerkt worden , kan het niet direct goed ?

Met vriendelijke groeten
                              Olli
                              Hoi Olli,

Ik moet je een beetje tegenspreken
                              Ik heb de mooiste foto's met mijn DSLR gemaakt. Juist door de m stand te gebruiken en zelf controle te hebben over mijn belichtingstijd en diafragma, kun je beelden zoveel mooier/anders/beter weergeven. Dan heb ik het nog niet eens over de variatie in objectieven die je op een DSLR kunt zetten. Neen....ik heb pas lol met fotograferen sinds ik vorig jaar mijn DSLR heb aangeschaft en ben stukken tevredener over mijn huidige foto's.

Comment

Working...
                              X