Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
    Mijn punt die ik wil maken , ik zie geen verschil op bepaalde sites tussen gewone dslr en steengoede compacten
    Ik kan u goed volgen in wat u zegt betrefffende beeldkwaliteit tussen compactjes/dslr.

Hier zijn enkele verklaringen voor;

ten eerste ziet u die beelden waarschijnlijk op zeer lage resolutie. laat ons zeggen 500pixels langste zijde a la facebook.

Ten tweede is er bij lage resolutie hoegenaamd geen verschil tussen een DSLR en compactje wanneer de omstandigheden goed zijn qua licht en er geen shallow DOF aanwezig is. De eerste die een verschil kan vinden trakteer ik onmiddellijk een pint. DR buiten beschouwing gelaten.

Anderzijds zijn er wel dingen die je niet met een compactje kan doen!

Shallow DOF met een compact is niet mogelijk.
    hoge iso is niet mogelijk met een compact (ISO6400+)
    gebruiksgemak om toestel manueel te gebruiken is erg slecht te noemen om een eufemisme te gebruiken.

Er bestaan naar mijn weten geen lichtsterke lenzen voor compacts (f1.0-1.4)

Heb je al die dingen niet nodig dan heb je in mijn ogen ook niet veel aan een dslr. veel verschil tussen budget slr en goede compact zie ik dan ook niet!

Let wel het meest essentiele verschil tussen compact en slr is gewoon de sensor he... die is bij een slr 20 keer groter ofzo.
    Last edited by Cartman; 1 maart 2010, 22:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Ik ook niet meer. Heb ik aan m'n zoontje gegeven en die vermaakt zich er prima mee. (mijn zoontje is bijna 4 jaar)
      Herkenbaar...die meiden van mij hebben ook mijn compactje gekregen.
      Alleen nu ik de 5DmkII erbij heb, zeult de oudste van 7 soms met mijn oude 10D rond. Ik hield eerst mijn hart vast, maar ze doet het super. Waanzinnig hoe een uk van 7 daar mee omkan gaan Zo netjes en zorgvuldig....en verdomd goede foto's er mee maakt.

Ik heb geen ervaring met hele dure compactjes...maar de flexibiliteit van de DSLR wil ik never nooit meer kwijt.

Comment

Mijn punt die ik wil maken , ik zie geen verschil op bepaalde sites tussen gewone dslr en steengoede compacten
        Ja maar uw scherm toont foto's op zo'n 72 DPI en dan met een resolutie van ongeveer 1 MP (1440x900 pixels = 1,3 MP). Een dergelijke foto met die resolutie afprinten op 10x15 is niet mooi.

Mijn dochters maken regelmatig foto's met hun GSM en laten die dan op het schermpje van die GSM zien. Kijk papa een mooie foto, druk jij die eens af voor mij. En dan denken ze dat ik iets verkeerd heb gedaan want op hun scherm is dat een mooie foto, scherp en mooi contrast en de afdruk is vrij onscherp en vaak grauw. Papa drukt die nu eens goed af, krijg ik dan te horen.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

mooie foto's heb je daar op pbase
          maar in dezelfde goede omstandigheden zoals in de zoo zou iemand met een goed fotografisch oog met een niet dslr genre http://www.letsgodigital.org/nl/25034/fujifilm-hs10/ toch niet onderdoen!!
          Mijn mening
          olli
          Maar die Fuji noem ik geen compact meer, dat is eerder een bridge toestel. En volgens de huidige meldingen zal die ongeveer 470 Euro gaan kosten. Dus voor die prijs mag die wel iets kunnen.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Flauw hoor die papa
            Maar het is waar...je kan de beeldkwaliteit van een compact en DSLR niet met elkaar vergelijken. Maar voor veel mensen is een compact goed genoeg en ze maken er mooie foto's mee.

Comment

Het zijn natuurlijk 2 verschillende soorten camera's he (voor mij dan toch), voor serieuse fotografie zelfs als ik op reis ga neem ik altijd mijn D90 mee, maar ik heb al 2 jaar een compactje ALTIJD in mijn rugzak (eerst de Samsung s750 nu Panasonic fs42).
              En voor mij is mijn compactje bij voorkeur zeer goedkoop zodat ik er niet bang voor moet zijn om het te gebruiken en altijd bij me te hebben.
              Als ik bijvoorbeeld in de chiro zit of op school dan weet ik dat ik altijd een camera bij me heb om snel een foto te kunnen trekken.Op kamp neem ik ook alleen mijn compactje mee zodat ik snel wat foto's kan maken van mijn kids zonder dat ik moet denken aan het hoge kosten plaatje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                Hoi Olli,

Ik moet je een beetje tegenspreken
                Ik heb de mooiste foto's met mijn DSLR gemaakt. Juist door de m stand te gebruiken en zelf controle te hebben over mijn belichtingstijd en diafragma, kun je beelden zoveel mooier/anders/beter weergeven. Dan heb ik het nog niet eens over de variatie in objectieven die je op een DSLR kunt zetten. Neen....ik heb pas lol met fotograferen sinds ik vorig jaar mijn DSLR heb aangeschaft en ben stukken tevredener over mijn huidige foto's.
                ik volg 100 %. Daarnaast compactcamera is alleen beter als je compact en niet veel mee wilt sjouwen, maar qua beeldkwaliteit doet het onder voor een DSLR. Dat is een keuze die je maakt, compact of kwaliteit. Mijn canon G10 kan niet tippen aan mijn Nikon D80. In geen enkele situatie.
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik heb al heel vaak mijn DSLR de hemel in geprezen. Er zijn nu eenmaal foto's die een compact toestel niet kan nemen, MAAR zoals de meesten hier zeggen je moet dan wel op manueel gaan werken. Het is juist die controle die sommige foto's mogelijk maakt. Op auto zie ik op klein scherm ook geen verschil. Maar ik zou elke dag 15 kilo meeslepen voor die ene foto. Anders zouden we het ook niet kopen denk ik.

Grtz
                  Thomas

Comment

Hallo allemaal,
                    Ik denk ook dat vele compactshooters minder nabewerken dan reflex gebruikers,
                    Met vriendelijke groeten
                    Olli
                    Dat klopt, maar dat doet de camera al en een weg terug is er nooit.

Comment

Compact ( LX3) soms makkelijker, nooit beter (Canon 50D + 17-55 2.8).

Comment

Ik wil de grootste hebben... zingt Raymond!

Comment

Een compactje is zeker gemakkelijker omdat het de meeste berekeningen/bewerkingen/instellingen voor jou doet. In goeie omstandigheden zul je zeker even goeie foto's maken als met een dSLR (zeker als je die in auto laat staan).
                          Met een dSLR heb je normaal wat meer nabewerking omdat de camera zelf minder processing van de foto doet, maar dat zie ik als een voordeel, je hebt meer vrijheid in het afwerken van je foto (en dan bedoel ik puur op contrasten, toning,...etc). En wanneer je je camera en lens echt goed kent (sterke en mindere punten) en in M fotografeert dan kan er imo geen enkele compact in de buurt komen van de instap dSLR, laat staan de hogere reeksen.
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

De beste camera = de camera die je bij hebt !
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hey juppekes

Vroeger had ik een Canon Powershot G7

En ik heb daar plaatjes uitgetoverd die soms niet normaal waren
                              Bootjes

Comment

Ik zou eigenlijk niet weten waarom een compact géén goede foto's zou maken, alleen ben je veel beperkter in mogelijkheden, en is lensvervorming er bij de meesten een probleem, Bv. architectuur.

Waar moet je een compact eens testen, niet bij mooi helder en defuus licht, want daar is ie goed, maar maak maar eens foto's van uit een rijdende jeep, of een offschorewedstrijd op zee, of motorraces, rally, ijshockey enz., zelfs je spelende hond is moeilijk, daarom zal je hem fotograferen in zijn mand, en liefst als ie slaapt.

Voordelen: licht, compact, en je moet je niets van instellingen aantrekken.

Nadelen: Beperkt gebruik, snelheid, instelmogelijkheden, niet geschikt voor hoge iso, beperkte onscherpte (dof) zoommogelijkheden zijn in stappen en luizig traag, chutterlag, lensvervorming, bij velen de batterijcapaciteit, AF om bij te wenen, lichtmetermogelijkheden enz.

Maar voor sommigen is dat genoeg, geen probleem dus.

Comment

Working...
                                X