Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Oorspronkelijk geplaatst door vicky Bekijk bericht
    'k Heb hier heel de topic niet gevolgd maar dit wil ik jullie toch even laten zien. 'k Heb met mijn Sony A350 + Sony lens 18-250 en mijn Canon G11 vlak na elkaar en met dezelfde instellingen een foto genomen.

'k Heb in PS de exif verwijderd, aan jullie om uit te zoeken welke foto met welke camera is genomen.

Op zo'n klein formaat kun je het verschil natuurlijk nooit zien. Crop maar eens een stukje en post die op 100 procent. Denk dat het dan andere koek wordt.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      Op zo'n klein formaat kun je het verschil natuurlijk nooit zien. Crop maar eens een stukje en post die op 100 procent. Denk dat het dan andere koek wordt.
      Dat is een heel belangrijk punt, een DSLR met hetzelfde aantal pixels geeft een veel betere detailweergave dan een compactje (buiten enkele uitzonderingen zoals de G10 die op de laagst mogelijke iso ook heel veel detail weergeeft).
      Maar dan moet je wel een vrij grote afdruk laten maken om het verschil ook werkelijk te zien. Ik laat liever een grote afdruk maken van de 6 megapixel-foto's van de 300D (dat was mijn eerste DSLR) dan van de 12 megapixels van de G9. Op een 30x45cm afdruk zijn de foto's van de 300D duidelijk in het voordeel als je naar de details gaat kijken.

Een compactje is soms beter omdat je dat gemakkelijk mee kan nemen, maar voor de optische kwaliteiten, de snelheid, en de uitgebreide mogelijkheden is een DSLR altijd beter dan een compactje.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dat zijn prachtige foto's, heel indrukwekkend, zowel de macro foto's als de landschappen!
        http://users.telenet.be/patric/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik vroeg me gewoon af waarom mijn foto's die op 1/8 sec genomen zijn op mijn bridgecamera, beter zijn dan sommige concertfoto's met mijn spiegelreflexje, genomen op 1/200e sec.

Nu ja, ms stelt zo'n bridgecamera andere parameters vanzelf in, en verscherpt hij zelf.

Idd, blijven oefenen he.
          De kleinere sensor zorgt ervoor dat foto's minder gevoelig zijn voor bewegingsonscherpte van de camera.

En dan is er nog de spiegel die opklapt en zo een trilling veroorzaakt.

Vaak zullen mensen die van een compact/bridge overstappen naar DSLR eerst het gevoel hebben dat die compact eenvoudiger en betere foto's gaf. Ik dacht dat destijds ook een aantal maanden. Ik dacht dat ik dom was geweest om naar DSLR over te stappen.

Maar na een tijdje leer je met die DSLR werken, en dan zal je er wel meer uit weten te halen. Dan ga je niet meer terug.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik zou moeten gokken Vicky. Zou zelfs moeten gokken welke van de twee ik nu de beste vind (shame on me!).
            "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Gaat het nu om pixelpeepen of om de foto op zich? Het resultaat moet toch een mooie foto zijn en niet hoeveel ruis er in zit, hoeveel pixels het betreft, met welk type camera het gemaakt is, etc.

Ik geef eerlijk toe dat ik met m'n compactje vaak betere (vooral point and shoot) foto's maak dan met m'n DSLR. Echter m'n DSLR kan foto's maken die met m'n compactje moeilijk of niet te maken zijn. Zou ze geen van beide willen missen
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                Gaat het nu om pixelpeepen of om de foto op zich? Het resultaat moet toch een mooie foto zijn en niet hoeveel ruis er in zit, hoeveel pixels het betreft, met welk type camera het gemaakt is, etc.

Ik geef eerlijk toe dat ik met m'n compactje vaak betere (vooral point and shoot) foto's maak dan met m'n DSLR. Echter m'n DSLR kan foto's maken die met m'n compactje moeilijk of niet te maken zijn. Zou ze geen van beide willen missen
                Tja als je de vraag krijgt welke van de 2 foto's met het compactje is gemaakt, dan moet je ze ook in een groter formaat posten

Grootste verschil tussen een DSLR en een compact is het verschil in detail en scherptediepte.

Comment

Tja als je de vraag krijgt welke van de 2 foto's met het compactje is gemaakt, dan moet je ze ook in een groter formaat posten
                  Klopt, maar dan ga je een beetje aan de essentie voorbij.
                  99% van de foto's die gemaakt worden (compact of DSLR) worden op een formaat als bovenstaand bekeken.
                  Als je op dat formaat geen merkbaar verschil ziet, moet je het imho ook niet op 100% crop gaan zoeken
                  het valt me de laatste tijd ook op, compactjes zijn qua kwaliteit subliem! Gezichtsherkenning, touchscreen, gps, zelfs de D3s kan er alleen maar van dromen!
                  Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
                    Klopt, maar dan ga je een beetje aan de essentie voorbij.
                    99% van de foto's die gemaakt worden (compact of DSLR) worden op een formaat als bovenstaand bekeken.
                    Als je op dat formaat geen merkbaar verschil ziet, moet je het imho ook niet op 100% crop gaan zoeken
                    het valt me de laatste tijd ook op, compactjes zijn qua kwaliteit subliem! Gezichtsherkenning, touchscreen, gps, zelfs de D3s kan er alleen maar van dromen!
                    Niet helemaal mee eens. Maar als je als formaat niet groter wil dan bovenstaand, dan zou ik het lekker bij een compactje houden. Bij grotere afdrukken ga je het verschil zeker merken.

Comment

Nu vraag ik mij af waarom ik +/- 7kg meesleur om mijn vogeltjes te fotograferen .
                      Als het evengoed met een compactje kan.

Johan

Comment

Hier zeg je dus in feite dat je min of meer pixelpeeper moet gaan spelen om nog het onderscheid (misschien) te kunnen zien. Mooi kompliment voor de compact camera's...
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Hier zeg je dus in feite dat je min of meer pixelpeeper moet gaan spelen om nog het onderscheid (misschien) te kunnen zien. Mooi kompliment voor de compact camera's...
                          Nee de foto's zijn met goede lichtomstandigheden genomen.
                          En dan verkleint naar 600x900 pixels voor een scherm (92 DPI).

Als dat je enige doel is, dan heb je inderdaad met een compact meer dan genoeg.
                          Als je een 600x900 pixel foto afdrukt dan is dat is dat zelfs op 10x15cm niet echt mooi.
                          Daarom kan je op zo'n foto zoals hier getoond het verschil tussen de 2 moeilijk zien.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Tja... zelfde discussie als voor de televisieschermen hé. En voor een 10 * 15 afdruk vragen ze meestal een 1800 * 1200 bestand op 300 dpi. Net zoals sommigen zich afvragne waarom je in RAW en op volledig formaat fotografeert. De kleinere variant volstaat voor op reis toch ook? Tja, wat moet je daar dan op zeggen? Ik vind snapshots ook leuk.

Maar gek genoeg komen mensen dan vragen of ik hun baby eens wil fotograferen, of krijg ik commentaar op de mooie foto's. Zal dan wel zijn omdat zo'n 7 kg fotomateriaal wel pro staat zeker.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              Tja... zelfde discussie als voor de televisieschermen hé. En voor een 10 * 15 afdruk vragen ze meestal een 1800 * 1200 bestand op 300 dpi. Net zoals sommigen zich afvragne waarom je in RAW en op volledig formaat fotografeert. De kleinere variant volstaat voor op reis toch ook? Tja, wat moet je daar dan op zeggen? Ik vind snapshots ook leuk.

Maar gek genoeg komen mensen dan vragen of ik hun baby eens wil fotograferen, of krijg ik commentaar op de mooie foto's. Zal dan wel zijn omdat zo'n 7 kg fotomateriaal wel pro staat zeker.
                              Maakt niet uit hoor.. al staan die 1800 bij 1200 pixels op 1 DPI.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                                Nee de foto's zijn met goede lichtomstandigheden genomen.
                                En dan verkleint naar 600x900 pixels voor een scherm (92 DPI).

Als dat je enige doel is, dan heb je inderdaad met een compact meer dan genoeg.
                                Als je een 600x900 pixel foto afdrukt dan is dat is dat zelfs op 10x15cm niet echt mooi.
                                Daarom kan je op zo'n foto zoals hier getoond het verschil tussen de 2 moeilijk zien.
                                Jij snapt 'm

Comment

Working...
                                X