Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

    Hello,
    Ik ben een beginnende fotograaf, die wil investeren in een reflex cam.
    Men heeft mij steeds gezegd: zorg dat je een oplossing hebt met goede autofocus & beelstabilisatie.
    Tot nu toe had iemand mij Nikon D90 aangeraden. Zou prijs/kwaliteit top zijn, en ferm de moeite om hierin tikkeltje meer te investeren (had oorspronkelijk budget van rond de 500€ in gedachten, met nikon zou ik richting 850 gaan incl. 1 lens).

    Nu stel ik vast dat Sony quasi als enige beelstabilisatie heeft ingebouwd in de body van zijn A reeks. Boereverstand zegt dan: aha fijn, dan kan ik goedkopere lenzen kopen, dus op termijn rendeert dat super.
    Anderzijds denk je dan: Sony is toch geen gevestigde waarde als Nikon etc...

    Enfin, is volgens jullie die ingebouwde stabilisatie in de body de toekomst, en is dus Sony eigenlijk voor op de rest. Of is dat zinloos?
    Indien nuttig, is het zinvol om een Sony A reeks te overwegen als alternatief voor bv. een Nikon D90....?

    Grand merci voor jullie gedachten alvast....
    stephane
    Nikon D90. Macbook Pro.

  • #2
    Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

    Pentax en Olympus hebben ook beeldstabilisatie in de body. In theorie levert dat goedkopere lenzen op, maar in de praktijk zijn Sony lenzen vaak even duur als Canon of Nikon alternatieven met stabilisatie in de lens.

    Natuurlijk is er niet voor elke lens een alternatief met beeldstabilisatie beschikbaar (bv. primes) maar de alternatieve merken, waaronder Sigma, brengen meer en meer lenzen uit met beeldstabilisatie.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

      Bij Sony moet je wel zorgen dat je de juiste body koopt, want ze hebben een aantal mindere (zowat als enig merk dat daarin slaagt).
      Alles wat lager is dan de 500 serie laat je beter links liggen. De 500 serie en hoger is dan weer heel behoorlijk van kwaliteit.
      Je kan altijd eens op www.dpreview.com kijken voor wat testen. Die "lagere" Sony's zijn de enige die GEEN "highly recommended" krijgen bij de DSLR's...
      Nu : ALLE merken hebben dus hun goede toestellen. Canon en Nikon steken de stabilisatie in de lens, de andere merken in de body.
      In theorie is in de lens iets beter, maar er hangt ook een duur prijskaartje aan...
      Die Nikon is zeker niet slecht, maar andere merken hebben toestellen die zondermeer evenwaardig zijn.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

        Maar wat is het nu antwoord op de gestelde vraag? Voorspellen jullie dat binnenkort de andere merken (C & N) ook met beeldstabilisatie in de body op de markt gaan komen?
        Ik heb onlangs ook mijn eerste DSLR gekocht en heb toch ook serieus getwijfeld tussen de toestellen met beeldstabilisatie (Olympus E-620 en Pentax K-x).
        -----------------
        www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

        Comment


        • #5
          Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

          Ik ben zelf ook beginner, en wat mij over de streep getrokken heeft te kiezen voor stabilisatie in de lenzen is het feit dat de stabilisatie nu aangepast is aan de lens die er op staat. Bij telelenzen (200mm en verder) zal het beeld in de zoeker ook veel stabieler zijn doordat de stabilisatie reeds in de lens zit.
          Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

          Comment


          • #6
            Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

            Oorspronkelijk geplaatst door supersnapper Bekijk bericht
            Hello,
            Ik ben een beginnende fotograaf, die wil investeren in een reflex cam.
            Men heeft mij steeds gezegd: zorg dat je een oplossing hebt met goede autofocus & beelstabilisatie.

            Grand merci voor jullie gedachten alvast....
            stephane
            En ik zeg je: vergeet autofocus & beelstabilisatie.

            Zorg dat je antwoord krijgt op de volgende vragen:
            Wat doen sluitertijd en diafragma met mijn plaatje?
            Welke ISO moet/kan /mag ik instellen en waarom?
            Waar moet ik focussen en hoe stel ik dat in?
            Wat is scherptediepte?
            Welke lichtmeting ga ik waar gebruiken?
            Wat moet ik eventueel softwarematig nog doen na de opname?

            Comment


            • #7
              Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

              De stabilisatie is vaak veel beter dan in zo'n body, die stabilisatie ligt dan ook waar het zou moeten liggen, in de lens, bij compactjes is dit ook zo trouwens.

              Comment


              • #8
                Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
                Maar wat is het nu antwoord op de gestelde vraag? Voorspellen jullie dat binnenkort de andere merken (C & N) ook met beeldstabilisatie in de body op de markt gaan komen?
                Ik heb onlangs ook mijn eerste DSLR gekocht en heb toch ook serieus getwijfeld tussen de toestellen met beeldstabilisatie (Olympus E-620 en Pentax K-x).
                Ze steken hun stabilisatie in de lens, dus de kans dat ze camera's met stabilisatie in de body gaan uitbrengen is 0.0... De 2 tegelijk kan je toch niet gebruiken .
                En inderdaad : stabilisatie is nuttig, maar is niet zaligmakend. Het stabiliseert de bewegingen van de camera, maar daarmee schakel je niet alle bewegingsonscherpte uit, hé...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Bij stabilisatie in de lens, de andere merken in de body.
                  Schut je dat zo uit je mouw of heb je het nagezocht? Vaak zijn de Sony's zonder VR/IS/OS duurder dan de Canon/Nikon varianten met.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                    Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    De stabilisatie is vaak veel beter dan in zo'n body, die stabilisatie ligt dan ook waar het zou moeten liggen, in de lens, bij compactjes is dit ook zo trouwens.
                    U heeft de propaganda gelezen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Ze steken hun stabilisatie in de lens, dus de kans dat ze camera's met stabilisatie in de body gaan uitbrengen is 0.0... De 2 tegelijk kan je toch niet gebruiken .En inderdaad : stabilisatie is nuttig, maar is niet zaligmakend. Het stabiliseert de bewegingen van de camera, maar daarmee schakel je niet alle bewegingsonscherpte uit, hé...
                      Lijkt me geen probleem, met een piepklein stukje software waarbij de afstand tussen de hoekverdraaiingsopnemers is vastgesteld, hoeft er alleen maar gerekend te worden.
                      Als beide systemen niet communiceren dan zullen de resultaten onvoorspelbaar zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                        Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                        De stabilisatie is vaak veel beter dan in zo'n body, die stabilisatie ligt dan ook waar het zou moeten liggen, in de lens, bij compactjes is dit ook zo trouwens.
                        De nieuwste Coolpixen (bv S8000) zijn iets geavanceerder:
                        We kennen al de gewone vibratiereductie (VR) in het objectief. Daarnaast heeft de camera in de gaten of de fotograaf en-of het onderwerp beweegt. De nieuwste VR is de combinatie met de digitale VR, zoals je die ook in videocamera's vindt.
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Schut je dat zo uit je mouw of heb je het nagezocht? Vaak zijn de Sony's zonder VR/IS/OS duurder dan de Canon/Nikon varianten met.
                          maar ook stukken beter

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Ze steken hun stabilisatie in de lens, dus de kans dat ze camera's met stabilisatie in de body gaan uitbrengen is 0.0... De 2 tegelijk kan je toch niet gebruiken .
                            En inderdaad : stabilisatie is nuttig, maar is niet zaligmakend. Het stabiliseert de bewegingen van de camera, maar daarmee schakel je niet alle bewegingsonscherpte uit, hé...
                            Canon heeft blijkbaar onlangs een patent genomen op een gestabiliseerde sensor Benieuwd wat ze daarmee gaan doen want op een full frame met gestabiliseerde 24-70 f2.8 moet je al bv niet op rekenen (hoewel er ontelbare geruchten al jarenlang de ronde doen...)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ingebouwde beeldstabilisatie de toekomst?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Schut je dat zo uit je mouw of heb je het nagezocht? Vaak zijn de Sony's zonder VR/IS/OS duurder dan de Canon/Nikon varianten met.
                              Ik heb voor ons allemaal eens de rekensom gemaakt met prijzen van konijn (andere winkels geven andere prijzen uiteraard, ieder zijn conclusie. Heb dit voor iemand ander eens gedaan enkele weken terug, prijzen kunnen dus mogelijk beetje gewijzigd zijn) (Heb mij gebaseerd op K2 voor de lijst

                              C= Canon, N= Nikon, S=Sony, CZ= Carl zeiss (sony); als er niets bijstaat, is beeldstabilisatie beschikbaar.

                              C 50/1.4: 330 GEEN BEELDSTABILISATIE (+ zonnekap 24 euro) (geruisloos)
                              N 50/1.4: 300 GEEN BEELDSTABILISATIE (geruisloos)
                              S 50/1.4: 340

                              C 50/1.8: 96 GEEN BEELDSTABILISATIE
                              N 50/1.8: 117 GEEN BEELDSTABILISATIE
                              S 50/1.8: 137

                              C 85/1.2: 1860 GEEN BEELDSTABILISATIE (Canon 1.8: 340 euro) (geruisloos)
                              N 85/1.4: 1015 GEEN BEELDSTABILISATIE
                              CZ85/1.4: 1200

                              C 100 f2.8 macro: 843 (geruisloos)
                              N 105 f2.8 macro: 680 (geruisloos)
                              S 100 f2.8 macro: 647 (mechanisch zwak tov van de moderne macrolensjes van Canon en Nikon van hierboven)

                              C 16-35 f2.8: 1200 GEEN BEELDSTABILISATIE (geruisloos)
                              N 17-35 f2.8: 1676 GEEN BEELDSTABILISATIE (geruisloos)
                              CZ16-35 f2.8: 1514 (geruisloos)

                              C 24-70 f2.8: 1077 GEEN BEELDSTABILISATIE (geruisloos)
                              N 24-70 f2.8: 1433 GEEN BEELDSTABILISATIE (geruisloos)
                              CZ24-70 f2.8: 1605 (geruisloos)

                              C 70-200 f2.8: oud model: 1530, nieuw model, voorlopig 2540 (geruisloos)
                              N 70-200 f2.8: 2124 (geruisloos)
                              S 70-200 f2.8: 1625 (geruisloos)

                              C 100-400: 1310 (geruisloos)
                              N 80-400: 1412
                              S 70-400: 1320 (geruisloos)

                              Ik heb geen rekening gehouden met verschil in kwaliteit optisch...Dat mag ieder voor zich uitmaken of het de meerprijs waard is!
                              Voel u geroepen om aanvullingen te maken...Dit is maar een selectie van populaire (professionele) lenzen.

                              Comment

                              Working...
                              X