Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De groene stand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De groene stand

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Met alle camera's heb je wel een soort P-stand, waarin de camera iets wil gaan doe en je nog KAN ingrijpen.
    Het gaat om het principe, ik wil een essentiele parameter zelf kiezen VOORDAT ik het ding aan m'n oog zet.

Zo wat strakker geformuleerd?
    AWEL BIJ de PENTAX K-7 KAN DAT PERFECT (3 in 1)
    Sterk genoeg geformuleerd???
    SF
    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      AWEL BIJ de PENTAX K-7 KAN DAT PERFECT (3 in 1)
      Sterk genoeg geformuleerd???
      SF
      Dan is het geen P, maar een specifieke Pentax mode, waarin de camera de sluitertijd en diafragma kiest terwijl je toch iets voorgekozen hebt.
      Lijkt me zeer irritant.

Comment

Lijkt me zeer irritant.
        Irritant??
        ZALIG is dat
        • Als je niets doet is het gewoon P (met veel pré-modes/scenes, indien gewenst)
        • Draai je aan het achterste wiel, gaat hij naar AV en blijft daar tot….
        • Draai je aan het voorste wiel, gaat hij naar TV en blijft daar tot ….
        • Druk je op de befaamde green Pentax-button, gaat hij weer naar P (default)

Dus 3 in 1 super snel en zéér efficiënt werken.
        Ik durf gerust zeggen "efficiënter" dat kan niet!
        Vandaar ook die "Hyper" vermelding, bij de P en M modes van Pentax
        Daar moet je bij andere merken, aan veel meer knoppen voor draaien en verzetten, om dit te bekomen, dat is zeker irritanter, IMHO!
        SF
        Last edited by StoneFree; 2 januari 2010, 20:44.
        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
          bwa, die kerstboom hier in mijn woonkamer is de afgelopen dagen niet van plan geweest te gaan bewegen, dus die geeft me meer dan tijd genoeg om te lopen klooien met techniek.
          én met zoeken naar mooie composities. ik vind beide aspecten bijzonder leuk om mee bezig te zijn, dus waarom niet.
          wat ben je trouwens met een mooie compositie als je die achtergrond maar niet mooi wazig krijgt - of net heel scherp als je dat wil.

zoals gezegd ben ik beginner en moet ik toch een beetje mijn toestel leren kennen en de zin of onzin van alle (of toch het merendeel van de) functies erop. maar dat is uiteraard mijn keuze en dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
          ieder zijn meug.. mir macht´s kein flauss aus.. en ik hoef zowat niets te verdraaien in A of S standje.. 1 wieltje, en de rest past zich ook aan.. (sluitertijd of diafragma) wat pentax dannog meer doet moet dan wel iets bijzonders zijn..ik neem aan dat ook bij pentax het inzoomen of afdrukken nog door de fotograaf gebeurd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
            ieder zijn meug.. mir macht´s kein flauss aus.. en ik hoef zowat niets te verdraaien in A of S standje.. 1 wieltje, en de rest past zich ook aan.. (sluitertijd of diafragma) wat pentax dannog meer doet moet dan wel iets bijzonders zijn..ik neem aan dat ook bij pentax het inzoomen of afdrukken nog door de fotograaf gebeurd?
            Is het dan niet leuk dat je dat A én S standje tegelijkertijd zonder iets te verdraaien op je toestel hebt?
            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
              Is het dan niet leuk dat je dat A én S standje tegelijkertijd zonder iets te verdraaien op je toestel hebt?
              ik pas me gewoon aan, en vervolgens weet je niet meer beter.. het liefste van alles werk ik nog met mijn analoogskes.. slechts 3 knopkes aan de rechterkant, afdrukknop, sluitertijdvoorkeuzewiel en doortrekhendel.. andere handje voor scherpstellen en diafragmavoorkeuze..doe ik al meer dan 30 jaar, en het verveelt nooit..

maar goed, mss is dat pentax voorkeuzestandje wellicht wat handiger hoor, i don't know.. ik heb alleen ervaringen met analoge pentaxkes uit een ver verleden..goei toestelleke was datte.. niet met de nieuwkes dus, maar ja, je kunt niet alles hebben he?

Comment

De A- stand is een stand waar ik hem nou net nooit op zet.
                Ik ben meestal nog slordig en heb de gewoonte als ik haast heb de camera zo zonder hem op off te zetten in mijn tas te gooien om zo weer snel opweg en paraat te zijn,
                En als je hem dan zo in je tas gooit met de groene stand erop en je raakt de sluiterknop, dan vliegt bij mij de flitser op, en dat is niet zo best voor hem als deze in de tas zit.
                Alle standjes die erop zitten heb ik uitgeprobeerd , maar AV wint het bij mij.
                Terwijl als ik de tijd heb de M- stand ook wel eens erop zet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  Irritant??

Daar moet je bij andere merken, aan veel meer knoppen voor draaien en verzetten, om dit te bekomen, dat is zeker irritanter, IMHO!
                  SF
                  Ik draai aan 1 wieltje voor Av ,Tv of M
                  Iets anders heb ik niet nodig.....

Comment

Ik zou de groene mode ook wel durven gebruiken, als ik hem in RAW zou kunnen zetten, maar dat gaat niet bij de K-7 (wat “ergens” mss logisch is)
                    De flitser blijft hier wel naar beneden, maar al de rest moet juist zijn anders kun je niet afdrukken.
                    De resultaten zijn wel spectaculair goed, voor een Full-Auto modus, vind ik.
                    SF
                    00.00 Gone

Comment

Als ge maar gelukkig bent, dat is het voornaamste
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

Eigenlijk ging het hier oorspronkelijk over de groene stand. Dat is bij de Pentax K10D->K7D het groene blokje.
                        Av en Tv (diafragma en sluitertijdvoorkeuze heb je natuurlijk ook.

Maar dan heb je de P-stand en de TAv-stand.
                        Ik beperk me hier nu gewoon tot de P-stand.

De P-stand is eigenlijk hyper program. Het is meer dan diafragmavoorkeuze met het voorste wieltje en sluitertijdvoorkeuze met het achterste wieltje.

Er is ten eerste de programmaregel die je kan instellen voor
                        1 Normaal
                        2 Snelheid : kiest een kortere sluitersnelheid indien mogelijk
                        3 DOF : kiest een kleiner diafragma voor een grotere scherptediepte indien mogelijk
                        4 MTF : kiest het diafragma waarop de lens het beste resultaat zal geven (indien Pentax lenzen gebruikt worden.

Ten tweede is er de groene knop naast de ontspanknop.
                        Welke sluitersnelheid of diafragma je ook voorgekozen hebt, door op dit knopje te drukken gaat het toestel de ideale combinatie van de twee kiezen volgens de parameters die je in de programmalijn ingesteld hebt.

Ten derde is er de P stand, die je door aan het voorste wieltje te draaien de sluitertijdvoorkeur kiest, door aan het achterste wieltje te draaien de diafragmawaarden gaat aanpassen.

Een voorbeeld zal het duidelijk maken. Toestel telkens in de P modus.
                        Ik ga op stap met de 12-24 erop om landschappen te nemen.
                        Ik kies in de programmaregel voor DOF
                        Het toestel gaat zijn programma aanpassen om een grote scherptediepte te hebben.

Ik ga op stap met de 50-500 om uit de hand vogeltjes te schieten.
                        Ik kies in de programmaregel voor snelheid.
                        Het toestel zal zijn programma aanpassen om een zo kort mogelijke sluitertijd in te stellen, rekening houdend met de ingestelde brandpuntsafstand, maar ten allen tijde kan je door aan het voorste wieltje te draaien de sluitertijd bijstellen, door aan het achterste wieltje te draaien de diafragmawaarde wijzigen.

Welnu, combineer dit met de auto-ISO functie en je hebt een combinatie die perfect werkt en eens je de link tussen het groene knopje en de programmaregel doorhebt telkens voor een prima combinatie tussen sluitertijd, diafragmawaarde en ISO waarde zorgt.

Maar deze stand is zeker geen beginnersstand, men kan alle parameters (spotmeting, centrummeting, multisegment, +/- voor lichtmeting en flits enz) bijstellen.

Dpreview schreef over de P stand het volgende bij de voorstelling van de K10D het volgende:
                        Hyper-Program

The unique Pentax 'Hyper-Program' really is as useful as the name suggests. It is clearly a normal program exposure mode but turning the front or rear dial quickly switches the camera into shutter priority (front dial) or aperture priority (rear dial) modes. To return back to full Program mode just press the green button beside the shutter release. This shockingly simple but effective method of going between the three exposure modes is genius. Note that you can change the program-line from a 'standard' one to hi-speed (favors higher shutter speeds), depth-of-field (favors smaller apertures) or MTF (selects the optimum aperture for the lens used).
                        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ik gebruik op mijn toestel ook altijd de P-stand. ik zie niet in waarom ik persé op M zou moeten werken terwijl ik in de P-stand evenveel controle heb en het veel makkelijker en sneller werkt .

Alleen als ik een oudere lens gebruik zet ik hem op M of TAv.

Comment

Helaas is een handboek meestal geen cursus fototechniek die de samenhang tussen de diverse parameters uitlegt, de nadruk ligt daar op de bediening der camera.
                            Voor echt begrip zul je toch wat meer moeten doen.
                            Zoals altijd komt dat wel nog hoor, telekenees je hebt soms hele goeie raad maar komt regelmatig toch wel grof over. Aan de techniek kan je werken thuis, kijken wat wat oplevert. Zodat je om een leuke goeie dag buiten kan werken aan de compo en het 'zien'. Ik zie niet in waarom deze 2 elkaar zouden uitsluiten, integendeel.
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Helaas is een handboek meestal geen cursus fototechniek die de samenhang tussen de diverse parameters uitlegt, de nadruk ligt daar op de bediening der camera.
                              Voor echt begrip zul je toch wat meer moeten doen.
                              nuances op een forum, altijd weer leuk om tegen te komen.
                              dus het was het handboek van een cursus natuurfotografie met heel veel aandacht voor fototechniek en vooral gestoffeerd met voorbeelden uit de natuurfotografie.
                              en ik heb nooit geschreven dat dit het laatste was dat ik zou doen. dus ja, ik zal nog wat meer moeten doen. maar alles op zijn tijd.

om dan terug op het topic te komen: door alles door je toestel zelf te laten bepalen, biedt je jezelf minder kans iets te leren. in mijn geval dan toch.
                              -----------------
                              www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
                                nuances op een forum, altijd weer leuk om tegen te komen.
                                dus het was het handboek van een cursus natuurfotografie met heel veel aandacht voor fototechniek en vooral gestoffeerd met voorbeelden uit de natuurfotografie.
                                en ik heb nooit geschreven dat dit het laatste was dat ik zou doen. dus ja, ik zal nog wat meer moeten doen. maar alles op zijn tijd.

om dan terug op het topic te komen: door alles door je toestel zelf te laten bepalen, biedt je jezelf minder kans iets te leren. in mijn geval dan toch.
                                Zo'n handboek is nuttig, ik dach dat het om de handleiding vn de camera ging.....

Comment

Working...
                                X