Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De groene stand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De groene stand

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Nooit groen, omdat deze enkel Jpg toelaat en ik enkel RAW schiet!
    Meestal, [Hyper-M] of [Hyper-P] mode. (in combi met Zebra card)
    SF
    Doe ik ook, dan wel met de luipaard mode......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Romeo Bekijk bericht
      Mich Buschman(schrijver van veel fotoboeken) schreef in het blad Focus dat hij benieuwd was hoeveel collega fotojournalisten de P-stand gebruikten.
      Hij ging er op letten en vroeg het aan hen.
      Dat lag blijkbaar gevoelig maar hij kwam er achter dat toch vele de P-stand gebruiken.
      Nagel op de kop, Alfa Romeo: ik denk dat dit inderdaad in werkelijkheid de keuze bepaalt: "dat lag blijkbaar gevoelig"....

Comment

Is er dan iets mis met de: P-stand?
        I do not think so.
        SF
        00.00 Gone

Comment

zeer beginnend fotograaf (sinds 1 maand) en ik gebruik zoveel mogelijk de M-stand om te leren. en dan gebruik ik vaak de voorgeprogrammeerde standen om eens te gaan kijken wat de standaardwaarde (diafragma/sluitertijd) van die instelling is en daar begin ik dan mee in de M-stand en probeer de foto naar mijn zin te verbeteren met wat met de instellingen te spelen. zo leer ik langzaamaan veel beter mijn toestel kennen.
          maar als het snel moet gaan is de P-stand er altijd weer :-)
          de groene gebruik ik nooit. niks met stoer zijn ofzo te maken, alleen een hekel aan de ingebouwde flitser die zelf beslist om uit te floepen.
          -----------------
          www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
            zeer beginnend fotograaf (sinds 1 maand) en ik gebruik zoveel mogelijk de M-stand om te leren. en dan gebruik ik vaak de voorgeprogrammeerde standen om eens te gaan kijken wat de standaardwaarde (diafragma/sluitertijd) van die instelling is en daar begin ik dan mee in de M-stand en probeer de foto naar mijn zin te verbeteren met wat met de instellingen te spelen. zo leer ik langzaamaan veel beter mijn toestel kennen.
            Het komt op mij over dat je maar wat zit te pielen.
            Heeft allemaal weinig nut zolang je niet weet waarom je iets doet, daarmee moet het beginnen.
            Het benutten van voorgeprogrammeerde standen heeft ook geen zin IMO zolang er geen uitleg bij zit.
            Maarr, misschien vergis ik me en ben je wel goed gestructureerd bezig.....

Comment

Is er dan iets mis met de: P-stand?
              I do not think so.
              SF
              Je laat iets aan de camera over dat je meestal beter niet kan doen.
              En nou niet zeuren dat je alsnog vanalles kan instellen, want dat is niet relevant, dan beter Av of Tv, dan heb je meteen controle, en niet achteraf.

Comment

maar als het snel moet gaan is de P-stand er altijd weer :-)
                de groene gebruik ik nooit. niks met stoer zijn ofzo te maken, alleen een hekel aan de ingebouwde flitser die zelf beslist om uit te floepen.
                m-standje of weet ik veel is van ondergeschikt belang in jouw situatie.. fotografie is ZIEN ipv je met de techniek bezig te houden..probeer eerst je compo op een goede manier te bepalen ipv te lopen klooien met de techniek als je die nog niet helemaal onder de knie hebt.... met de A of S stand zul je beter uit de voeten kunnen dan met de m-stand of p-stand..

jij bent op pad met je camera, en niet andersom...

m-stand lijkt helemaal het einde, maar met a of s-stand met een beetje belichtingscompensatie kom je veel verder. belichtingscompensatie gaat 9 van de 10 keer niet verder dan 0.3 Ev of 0.7 Ev en dan + of -, en meer heb je niet nodig..als je meer dan 1 stop moet compenseren dan is er iets mis met je camera of lichtmetering of je zit pal in de felle zon met tegenlicht te fotograferen..(wat overigens niet bevorderlijk is voor je ogen, je plaatjes of je sensor..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Je laat iets aan de camera over dat je meestal beter niet kan doen.
                  En nou niet zeuren dat je alsnog vanalles kan instellen, want dat is niet relevant, dan beter Av of Tv, dan heb je meteen controle, en niet achteraf.
                  Jij hebt nog nooit een Pentax K-7 vastgehad, dat is duidelijk
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

SF
                    Ik wel..., en ik vraag me soms af of jij er wel een in je handen hebt gehad.

En ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag wat je nog meer onder die RAW knop wenst.
                    En niet op 'groen' fotograferen omdat je er geen RAW + JPEG mee kunt schieten vind ik een vreemd argument, dat me ook al aan het denken zet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Het komt op mij over dat je maar wat zit te pielen.
                      Heeft allemaal weinig nut zolang je niet weet waarom je iets doet, daarmee moet het beginnen.
                      Het benutten van voorgeprogrammeerde standen heeft ook geen zin IMO zolang er geen uitleg bij zit.
                      Maarr, misschien vergis ik me en ben je wel goed gestructureerd bezig.....
                      of ik zit te pielen (ik ken het woord niet, maar heb wel een vemoeden ) of niet en of ik al dan niet gestructureerd bezig ben of niet is eigenlijk op dit moment van weinig belang. ik amuseer me te pletter met mijn nieuwe toestel en daar is het me om te doen

maar ik geef je gelijk hoor. ik heb de handleiding al een keer of 2 van voor tot achter met het toestel in de hand - veel dingen uitproberen - nagelezen en heb hetzelfde ook met een handboek over natuurfotografie gedaan. het is inderdaad veel leuker (of zinvoller) als je begrijpt waarom je beter bepaalde keuzes maakt.
                      -----------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                        m-standje of weet ik veel is van ondergeschikt belang in jouw situatie.. fotografie is ZIEN ipv je met de techniek bezig te houden..probeer eerst je compo op een goede manier te bepalen ipv te lopen klooien met de techniek als je die nog niet helemaal onder de knie hebt.... met de A of S stand zul je beter uit de voeten kunnen dan met de m-stand of p-stand..
                        bwa, die kerstboom hier in mijn woonkamer is de afgelopen dagen niet van plan geweest te gaan bewegen, dus die geeft me meer dan tijd genoeg om te lopen klooien met techniek.
                        én met zoeken naar mooie composities. ik vind beide aspecten bijzonder leuk om mee bezig te zijn, dus waarom niet.
                        wat ben je trouwens met een mooie compositie als je die achtergrond maar niet mooi wazig krijgt - of net heel scherp als je dat wil.

zoals gezegd ben ik beginner en moet ik toch een beetje mijn toestel leren kennen en de zin of onzin van alle (of toch het merendeel van de) functies erop. maar dat is uiteraard mijn keuze en dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
                        -----------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                          Dan kun jij mij nog iets leren Ik heb nog nooit begrepen hoe die stand juist werkt. Zelfs na lezen van handleiding van voor naar achter en omgekeerd.
                          Ik gebruik, A, S, M al naargelang de omstanigheden. Auto gebruikt mijn man en ik soms ook wel eens als het 'snel' moet gaan en ik niet wil nadenken.

De voorgeprogrammeerde standen (sneeuw, sport, ...) gebruik ik nooit eigenlijk.
                          Alfa Romeo heeft het meeste al uitgelegd : Tussen Auto en P zijn 2 verschillen :
                          - in P kan je de f-waarde dus WEL aanpassen
                          - in auto wordt de aanwezige flits automatisch uitgeklapt als er te weinig licht is...

Tussen A en P is dus eigenlijk zeer weinig verschil. In A blijft de f-waarde, tot je ze zelf aanpast, in P kiest de camera initieel een waarde afhankelijk van de omstandigheden, die je dan kan aanpassen (die P wordt dan Ps).

Auto gebruik ik dus nooit...

En als je enkel de M-stand gebruikt om dat "wijzerke" in het midden te krijgen dan is die stand weldelijk heel traag, zelfs met 2 wielekes...
                          Groeten,

Polleke

Comment

maar ik geef je gelijk hoor. ik heb de handleiding al een keer of 2 van voor tot achter met het toestel in de hand - veel dingen uitproberen - nagelezen en heb hetzelfde ook met een handboek over natuurfotografie gedaan. het is inderdaad veel leuker (of zinvoller) als je begrijpt waarom je beter bepaalde keuzes maakt.
                            Helaas is een handboek meestal geen cursus fototechniek die de samenhang tussen de diverse parameters uitlegt, de nadruk ligt daar op de bediening der camera.
                            Voor echt begrip zul je toch wat meer moeten doen.

Comment

SF
                              Met alle camera's heb je wel een soort P-stand, waarin de camera iets wil gaan doe en je nog KAN ingrijpen.
                              Het gaat om het principe, ik wil een essentiele parameter zelf kiezen VOORDAT ik het ding aan m'n oog zet.

Zo wat strakker geformuleerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                ... bij de duurdere Nikon toestellen zit daar zelfs geen groene stand op. ...
                                Yep! Deze heeft er zo eentje:

Oorspronkelijk geplaatst door Greyhorse Bekijk bericht
                                ... 'k heb zelfs geen "groene stand"
                                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                                X