Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De groene stand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De groene stand

Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
    Ik gebruik alleen de M stand.
    Ik vind dat stoer, maar niet heel erg snugger.

Comment

Meestal AV-85% en voor snelle foto's de TV stand-sport enz... , en soms gebruik ik de P-stand en is dat nu zo erg ,je kan toch bij iedere foto die je neemt zelf nog de diafragma bepalen,deze vind ik toch beter of de groene stand waaraan je helemaal niks hebt: prettig eindejaar aan ieder
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

hoofdzakelijk gebruik ik de A en S stand.. M-standje gebruik ik zelden.. waarom moeilijk doen, als het ook makkelijker kan met wat belichtingscompensatie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
          Is deze uitspraak niet wat sexistisch?
          Dit zullen de vrouwelijke forumleden niet leuk vinden (zij gebruiken de groene stand waarschijnlijk voor "hun vriend" )
          t'was grappig bedoeld , dat is gelijk schoonmoeder moppen he, e mens kan da ook niet laten, al ist een goei

herformulering voor de dames onder ons: partnerknop
          Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Ik gebruik gewoon alle standen van mijn toestel: wat het best geschikt is voor de situatie. En zelfs bij de groene stand zie je in je zoeker het diafragma en de sluitertijd die ingesteld worden. Als dit je niet aanstaat, kan je nog altijd een andere instelling kiezen. Belangrijk is dat je weet wat het zal opleveren, niet hoe je aan een bepaalde combinatie komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
              Ik gebruik gewoon alle standen van mijn toestel: wat het best geschikt is voor de situatie. En zelfs bij de groene stand zie je in je zoeker het diafragma en de sluitertijd die ingesteld worden. Als dit je niet aanstaat, kan je nog altijd een andere instelling kiezen. Belangrijk is dat je weet wat het zal opleveren, niet hoe je aan een bepaalde combinatie komt.
              En de ISO die de camera erbij kiest of dat de ingebouwde flits te pas en te onpas wordt ingeschakeld of welk contrast, verscherping, picture style, witbalans, AF mode, drive mode het toestel zelf instelt vind je niet belangrijk op de groene stand (en aanverwante automatische standen)?

Er zijn meer parameters dan diafragma en sluitertijd die bepalen hoe je foto er uiteindelijk zal gaan uitzien...
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

Er wordt hier inderdaad nogal heilig gedaan over alle andere standen dan de "Groene"... als je foto's goed zijn (voor je eigen gevoel) terwijl de "groene" stand op staat, so be it, toch?

En wat die "stoere M" stand betreft... de gemiddelde forumbezoeker hier weet volgens mij niet goed wat je daar allemaal wel of nie mee kan aanvangen, en geeft bij gevolg dus ook geen bevredigend resultaat. Die M-stand is prima, zolang je ook met een belichtingsmeter werkt, maar dan ben ik weer benieuwd hoeveel leden hier op BD daar gebruik van maken. Ofwel moet ja al hééél goed weten waar je mee bezig bent (prof niveau of zo...)

Groeten,

Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                  Er wordt hier inderdaad nogal heilig gedaan over alle andere standen dan de "Groene"... als je foto's goed zijn (voor je eigen gevoel) terwijl de "groene" stand op staat, so be it, toch?
                  Het kan wel eens goed gaan, maar als de kennis er is, waarom dan niet meer controle nemen......

Comment

Ik neem bijna al mijn foto's in de P-stand.
                    Net als in de A-stand kan je nog altijd je f-waarde aanpassen, alleen vind ik het handig dat het fototoestel zelf eerst ook eens z'n zegje doet (en meestal is dat redelijk juist) en dan pas ik wel aan als dat zegje niet juist was.

De auto-stand gebruik ik nooit (omdat je daar niets kan aanpassen en ik wel zelf zal bepalen of ik die uitklapflits nodig heb of niet).

De M-stand heb ik nog nooit gebruikt (lijkt me enkel nuttig bij flitsen, wat ik bijna nooit doe en is VEEELLL te traag). De A en S stand nu en dan als ik nu echt vind dat die waarde een tijdje dezelfde moet blijven...

Als ik mijn camera aan een "noob" geef, dan blijft dat ding in de P-stand staan en kijk ik eerst even of ISO en witbalans wel goed staan voor wat moet gefotografeerd worden.

Oh ja : mijn scherpstelpunt (k'heb er maar 9) is quasi altijd de middenste...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Ik neem bijna al mijn foto's in de P-stand.
                      Dan kun jij mij nog iets leren Ik heb nog nooit begrepen hoe die stand juist werkt. Zelfs na lezen van handleiding van voor naar achter en omgekeerd.
                      Ik gebruik, A, S, M al naargelang de omstanigheden. Auto gebruikt mijn man en ik soms ook wel eens als het 'snel' moet gaan en ik niet wil nadenken.

De voorgeprogrammeerde standen (sneeuw, sport, ...) gebruik ik nooit eigenlijk.
                      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                        Dan kun jij mij nog iets leren Ik heb nog nooit begrepen hoe die stand juist werkt. Zelfs na lezen van handleiding van voor naar achter en omgekeerd.
                        Ik gebruik, A, S, M al naargelang de omstanigheden. Auto gebruikt mijn man en ik soms ook wel eens als het 'snel' moet gaan en ik niet wil nadenken.

Hier ook 90% op de A stand (diafragmavoorkeuze) bij de duurdere Nikon toestellen zit daar zelfs geen groene stant op.

Op de P stand kan je nog steeds een en ander naar je behoeftes instellen, (sluitertijd tegenover diafragma) door aan de hoofdinstelschijf te draaien, bij de groene stand weet ik niet of je daar kan ingrijpen, daar ik deze niet heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          De M-stand heb ik nog nooit gebruikt (lijkt me enkel nuttig bij flitsen, wat ik bijna nooit doe en is VEEELLL te traag)
                          Veel te traag ???

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Veel te traag ???

grts
                            Sieg

Met de hand een wijzertje op de gewenste plek zetten is trager dan dat automatisch te laten doen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht

In de P-stand houd de camera rekening met welk objectief je fotografeerd en past zijn instellingen er op aan.
                              Dus bij tele een snelle sluitertijd en bij groothoek een klein diafragma.
                              Wil je een b.v.een andere sluitertijd dan de camera geeft,dan kun je dit gewoon aanpassen, de camera past dan automatisch het diafragma aan zodat de belichting goed blijft volgens de camera(bij diafragma aanpassing werkt dit ook zo).
                              Het fijne van deze stand is dat je toch alles kan instellen zoals je zelf wil.

Ik gebruik de P-stand ook veel,maar ik pas toch ook vaak de belichting aan.
                              Ik verschuif dus de curve(diafragma/sluitertijd combinatie) soms en werk vaak met iets overbelichten en heel soms iets onderbelichten.
                              Ik vind de P-stand de goede beginstand van waaruit ik zelf aanpassingen doe.
                              Eigenlijk moet je toch verstand van fotografie hebben om de P-stand goed te gebruiken,omdat je toch soms MOET aanpassen om nou net die mooie foto te krijgen.

Mich Buschman(schrijver van veel fotoboeken) schreef in het blad Focus dat hij benieuwd was hoeveel collega fotojournalisten de P-stand gebruikten.
                              Hij ging er op letten en vroeg het aan hen.
                              Dat lag blijkbaar gevoelig maar hij kwam er achter dat toch vele de P-stand gebruiken.
                              Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Nooit groen, omdat deze enkel Jpg toelaat en ik enkel RAW schiet!
                                Meestal, [Hyper-M] of [Hyper-P] mode. (in combi met Zebra card)
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X