Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De groene stand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De groene stand

Goed, als je dus manueel wil werken en alles zelf instellen dan moet je eigenlijk (voor een landschap bijvoorbeeld):

1/ Met de spotmeter een lichtmeting doen op de hoge lichten en een op de lage lichten van je onderwerp om de contrastomvang te bepalen.
    2/ Met een kleurtemperatuurmeter de kleurtemperatuur van je onderwerp bepalen, zodat je de juiste witbalans kunt instellen.
    3/ Een afstandsmeting doen van het dichtsbijgelegen scherpstelpunt en daarna een van het verst gelegen scherpstelpunt, zodat je de nodige dieptescherpte kunt bepalen.
    4/ Het benodigde diafragma berekenen om die dieptescherpte te halen. Eventueel objectief en sensorvlak voldoende ten opzichte van elkaar kantelen om via Scheimpflug die dieptescherpte te halen.
    5/ De ISO-waarde voldoende laag instellen om de ruis te beperken.
    6/ Bepalen wat de bijhorende sluitertijd is.
    7/ Eventueel objectief en sensorvlak voldoende ten opzichte van elkaar verschuiven om vervormingen te voorkomen.

Voor flitsfotografie kun je dan eigenlijk beter geen spleetsluiter of elektronenflitser gebruiken, omdat je daarmee onvoldoende rekening kunt houden met het omgevingslicht. Op naar de flitslampjes en de centraalsluiter dan maar?

Het komt er eigenlijk op neer je toestel goed te kennen, zodat je optimaal van alle mogelijkheden gebruik kunt maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
      Goed, als je dus manueel wil werken en alles zelf instellen dan moet je eigenlijk (voor een landschap bijvoorbeeld):

1/ Met de spotmeter een lichtmeting doen op de hoge lichten en een op de lage lichten van je onderwerp om de contrastomvang te bepalen.
      2/ Met een kleurtemperatuurmeter de kleurtemperatuur van je onderwerp bepalen, zodat je de juiste witbalans kunt instellen.
      3/ Een afstandsmeting doen van het dichtsbijgelegen scherpstelpunt en daarna een van het verst gelegen scherpstelpunt, zodat je de nodige dieptescherpte kunt bepalen.
      Ik zie u al 3 keer op en neer kuieren richting horizon om uw landschapke te fotograferen... Hahaha... mental picture!

Ik weet wel dat je dat niet bedoelt, maar in mijn hoofd is het toch grappig (sorry!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
        Ik zie u al 3 keer op en neer kuieren richting horizon om uw landschapke te fotograferen... Hahaha... mental picture!

Ik weet wel dat je dat niet bedoelt, maar in mijn hoofd is het toch grappig (sorry!)
        Yep, in mijn hoofd ook. Eén foto per dag als alles goed gaat? Maar dan heb je wel de M-stand gebruikt...

Comment

4/ Het benodigde diafragma berekenen om die dieptescherpte te halen. Eventueel objectief en sensorvlak voldoende ten opzichte van elkaar kantelen om via Scheimpflug die dieptescherpte te halen.
          5/ De ISO-waarde voldoende laag instellen om de ruis te beperken.
          6/ Bepalen wat de bijhorende sluitertijd is.
          7/ Eventueel objectief en sensorvlak voldoende ten opzichte van elkaar verschuiven om vervormingen te voorkomen.
          op deze manier ben je dus meer bezig met je camera-instellingen, dan met je compo.. dat kan toch nooit de bedoeling zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
            op deze manier ben je dus meer bezig met je camera-instellingen, dan met je compo.. dat kan toch nooit de bedoeling zijn...
            Helemaal!

Comment

Helemaal!
              de camera dient jou ten dienste te staan, niet andersom..

ttl-lichtmeting bestaat al sinds eind jaren '60, AF heeft een jaartje of 20 geleden zijn intrede al gedaan,met de moderne dslr kun je je iso naar hartelust in a blink of an eye veranderen, en ga zo maar door..

allemaal ten dienste van de fotograaf, zodat die zich meer bezig kon gaan houden met de compo ipv het gedoe met alle instellingen..

de manier die jij hierboven omschrijft, doet me meer denken aan het op pad zijn met een grootformaatcamera uit 1880 met natte of droge platen die nog ingeladen moesten worden..

wellicht is een linhoff of tachihara 4x5" iets voor jou?

maar goed, ieder zijn meug hoor!

groetjes, Alex!

Comment

Nee, nu even serieus: deze manier van werken inspireert mij echt niet. Ik mag er niet van dromen om met zo'n materiaal rond te moeten zeulen.
                Zoals ik al eerder vermeldde in dit topic vind ik de groene stand helemaal niet overbodig, waarom die zo categoriek afwijzen? (Maar ook: ik gebruik die zeer spaarzaam, als het mij nuttig lijkt).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                  Er is ten eerste de programmaregel die je kan instellen voor
                  1 Normaal
                  2 Snelheid : kiest een kortere sluitersnelheid indien mogelijk
                  3 DOF : kiest een kleiner diafragma voor een grotere scherptediepte indien mogelijk
                  4 MTF : kiest het diafragma waarop de lens het beste resultaat zal geven (indien Pentax lenzen gebruikt worden.
                  Kan je lekker scenestanden gebruiken en toch zeggen dat je alleen PSAM gebruikt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zoals ik al eerder vermeldde in dit topic vind ik de groene stand helemaal niet overbodig, waarom die zo categoriek afwijzen?
                    Omdat een camera (nog ) niet kan inspelen op alle wensen van de fotograaf en alle omstandigheden die zich voordoen.
                    Zodra er een chip in de hersens van de gebruiker zit, die de wensen draadloos overbrengt aan de camera , dan stel ik ook niks meer in en ga maar raak knippen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Omdat een camera (nog ) niet kan inspelen op alle wensen van de fotograaf en alle omstandigheden die zich voordoen.
                      Zodra er een chip in de hersens van de gebruiker zit, die de wensen draadloos overbrengt aan de camera , dan stel ik ook niks meer in en ga maar raak knippen.

Comment

Waarom zal dat knopje de groene stand heten.????

groen licht voor de diafragma groen licht voor de sluiter en groen licht voor de iso.

Makkelijk .
                        Maar ik neem mijn foto's liever met een diafragma van F4.
                        Zo doet iemand anders het liever in een bepaalde sluitertijd en weer anderen doen de sluitertijd en diafragma zelf en bepaald daarbij de iso.
                        Groen is wel het gemakkelijkst hoor.
                        Eens gelezen:
                        Het nemen van een digitale foto in de groene stand (volautomaat) is als het monteren van een kastje van Ikea. Supergemakkelijk en het resultaat is helemaal niet slecht. Maar wat te doen als het kastje iets hoger of iets smaller moet zijn?,” aldus Dhaeze. “U zult dan toch 'bouwkundige' en creatieve kwaliteiten moeten hebben en ook kennis van materialen en gereedschappen, om dit maatwerk te kunnen realiseren.”
                        Last edited by Forestwalker; 3 januari 2010, 22:12.

Comment

Sportstand gebruikte ik vroeger ontzettend veel (nog geen fotokennis) en ik wou mij vooral richten op de compositie.

Nu na een tijdje
                          P-S-M

S = veel gebruikt voor de sport
                          P = als ik niet 100 % goed weet hoe en dus een helpend handje nodig heb
                          M = vooral wanneer de flits er op zit

Groene stand of vol automatisch vooral als ik mijn camera even uitleen of wanneer ik gauw een foto wil maken en geen tijd heb om mij te bekomeren om de instellingen (vb wanneer de katten weer gek zitten te doen dan is het gewoon kijken, focus en klik)
                          Racing Pics
                          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xadec Bekijk bericht
                            Altijd AV, TV of M
                            Groene stand = "vriendin modus"
                            same here

maar toen ik hem net had gebruikte ik vaak de groene stand (ook om te "spieken")
                            Jeroen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
                              Eens gelezen:
                              Het nemen van een digitale foto in de groene stand (volautomaat) is als het monteren van een kastje van Ikea. Supergemakkelijk en het resultaat is helemaal niet slecht. Maar wat te doen als het kastje iets hoger of iets smaller moet zijn?,” aldus Dhaeze. “U zult dan toch 'bouwkundige' en creatieve kwaliteiten moeten hebben en ook kennis van materialen en gereedschappen, om dit maatwerk te kunnen realiseren.”

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Welnu, combineer dit met de auto-ISO functie
                                zeer nuttig inderdaad

Comment

Working...
                                X