Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: analoog fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
    Bedoel dit wel icm een nikon F90 he.
    Met een oude FG en dergerlijke zal dit niet mogelijk zijn denk ik.
    Denk het ook niet. Het AI-S systeem voor programma-automatiek werkt wezenlijk anders.
    Nog steeds mechanisch, want AI-S lenzen hebben ook geen electronische contacten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de manuele SMC-A lenzen van Pentax.

Comment

Het instellen van het diafragma op een Nikon G lens gebeurt net zoals voor elke andere Nikon lens mechanisch, alleen zit er bij een G lens geen bediening meer op de lens. Als de lens niet op de camera zit kun je zelf het pinnetje dat daarvoor dient bewegen en het diafragma zien bewegen. Ik denk dus dat elke Nikon met S of P stand een G lens kan gebruiken. Alleen vind ik het persoonlijk een vreemd idee als je tegenwoordig een F80 al voor 50 euro hebt. Maar ik werk dan ook bijna enkel op A en M, en slechts 1 of 2 maal per jaar op S, vandaar dat het niet zelf kunnen kiezen van een diafragma een camera voor mij al serieus onaantrekkelijk maakt. Ik fotografeer zelf ook wel graag met oude camera's,maar dan moet er wel een diafragmaring op de lens zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
        ik heb het nog niet zelf uitgetest, maar misschien iets om te proberen: zet 1 kaars in een verder donkere kamer. Zet matrix meting aan, richt daarna je lens met het midden op de kaars (op statief is makkelijker). dan stel je een kleiner difragma in. ik vermoed dat je dan normaal een vrij lange sluitertijd moet krijgen als je difragma inderdaad verkleind
        De FG heeft geen matrixmeting en met de Sigma kan ik manueel geen diafragma kiezen.

Vandaar dat ik dacht dat ik op de P-stand toch nog zou kunnen foto's nemen en dat de FG sluitertijd en diafragma kiest naar gelang de situatie.

Denk dat filmrolletje testen het antwoord zal geven
        Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
        Ik zeg zoiets niet zomaar. Geen directe controle van het diafragma zonder ring. Zo vreemd is dat ook niet. AF-G lenzen bestonden nog lang niet. Fotografen wisten niet beter.

Ik heb een F90X, die ik meerdere malen heb uitgelaten met een AF-G lens. Ik heb het instructieboekje goed bekeken.

Laten we ook eerlijk zijn. Is het echt zo lastig om het diafragma via een objectief te controleren? Zoomen en manueel scherpstellen doe je ook via het objectief. Die handelingen zijn niet wezenlijk anders.
        Dus bij een F90x kan je niét zoals bij elke simpele digitale SLR tegenwoordig, in A-modus met een draaiwiel op de body het diafragma instellen en aflezen op het LCD, nadat je de diafragmaring op minimaal diafragma plaatste?

Je moet aan de diafragmaring van de lens zelf draaien, zoals nog gebeurt bij mijn 2 de bodies van de jaren 70s?

Want dat zei je daarnet en daarop reageer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Dus bij een F90x kan je niét zoals bij elke simpele digitale SLR tegenwoordig, in A-modus met een draaiwiel op de body het diafragma instellen en aflezen op het LCD, nadat je de diafragmaring op minimaal diafragma plaatste?

Je moet aan de diafragmaring van de lens zelf draaien, zoals nog gebeurt bij mijn 2 de bodies van de jaren 70s?

Want dat zei je daarnet en daarop reageer ik.
          Ik heb het zonet nog even geprobeerd voor 200% zekerheid. Er zat een 50mm AF lens op. Het kan echt niet. Ook niet als je hem vastzet op het kleinste diafragma.

De F90x heeft wel een draaiwiel, maar die zit boven op de camera. Deze kun je gebruiken om andere instellingen te controleren, programma modus, iso, sluitertijd, belichtingscompensatie en zo.

Ik heb de F70 ook een tijdje gehad. Daarbij kon het ook niet. (ik heb bijna elke nikon slr wel eens gehad, de mooisten bewaar ik, de rest heb ik weer verkocht)

Ik moet je nog even corrigeren. De F3 en de FG komen niet uit de jaren 70, maar uit de jaren 80.

Ook heb ik nog even naar mijn Pentax MZ-5n gekeken. Op de markt gebracht in 1997 tot 2005 in het assortiment. Heeft niet eens een draaiwiel. En dit was één van de meer succesvolle Pentax AF-bodies.

Om aan te geven dat dit mid jaren 90 nog tamelijk gewoon was het zo te doen.

Comment

Ik heb het zonet nog even geprobeerd voor 200% zekerheid. Er zat een 50mm AF lens op. Het kan echt niet. Ook niet als je hem vastzet op het kleinste diafragma.

De F90x heeft wel een draaiwiel, maar die zit boven op de camera. Deze kun je gebruiken om andere instellingen te controleren, programma modus, iso, sluitertijd, belichtingscompensatie en zo.

Ik heb de F70 ook een tijdje gehad. Daarbij kon het ook niet. (ik heb bijna elke nikon slr wel eens gehad, de mooisten bewaar ik, de rest heb ik weer verkocht)

Ik moet je nog even corrigeren. De F3 en de FG komen niet uit de jaren 70, maar uit de jaren 80.

Ook heb ik nog even naar mijn Pentax MZ-5n gekeken. Op de markt gebracht in 1997 tot 2005 in het assortiment. Heeft niet eens een draaiwiel. En dit was één van de meer succesvolle Pentax AF-bodies.

Om aan te geven dat dit mid jaren 90 nog tamelijk gewoon was het zo te doen.
            Ja het verwonderd mij toch. Ik dacht dat de F90x al wat meer aanleunde bij de F100.

En met 70s bodies bedoelde ik uiteraard niet mijn F3 en FG, wel mijn mooie FE (mijn meest gebruikte analoge body) en ander spul dat ik ook nog liggen heb

Comment

Ja het verwonderd mij toch. Ik dacht dat de F90x al wat meer aanleunde bij de F100.

En met 70s bodies bedoelde ik uiteraard niet mijn F3 en FG, wel mijn mooie FE (mijn meest gebruikte analoge body) en ander spul dat ik ook nog liggen heb
              Dan moet ik mijzelf corrigeren sorry.

Bladzijde 60 kun je het ook zelf zien. http://www.lensinc.net/manuals/F90X_N90S_user.pdf

Comment

Nowp, de instelwijze zoals bij een F100 en elke Nikon DSLR met het wieltje vind je enkel bij volgende film SLR's:
                Nikon F55, F65, F75, F80, F100, F5 en F6. Dit zijn dan ook de enige film SLR's waarop je G lenzen via A of M kun gebruiken. Als je je G lenzen wilt gebruiken op film zou ik 1 van deze kiezen.

Opmerkingen bij deze camera's:
                - F55 heeft geen DOF preview (en ik dacht dat er nog beperkingen waren)
                - Op F65 kan je de ISO niet instellen, is altijd de DX ISO, pushen van film moet dus via belichtingscompensatie en dat is een beetje foefelen (maar het kan dus wel). Ik heb deze gehad en was zeer ontevreden over de zoeker, slechter dan een D70 waar je zogezegd tunnelzicht hebt. AF snelheid is ook een ramp en het AF assist lichtje kun je niet permanent afzetten, je moet altijd op een onhandig knopje duwen op het moment dat je scherpstelt als je het storend lichtje niet wil.
                - F75 ken ik eigenlijk niet, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
                - F80 heb ik, kan alles maar werkt met 1/2 belichtingsstops ipv 1/3. Ik vind hem vreselijk traag.
                - F100: mijn huidige favoriet, heb er niets op aan te merken
                - F5 heb ik niet, nooit gehad, maar ik denk dat er weinig op aan te merken valt
                - F6: state of the art, heeft zelfs i-TTL, maar ge zult der wel wat voor betalen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                  Nowp, de instelwijze zoals bij een F100 en elke Nikon DSLR met het wieltje vind je enkel bij volgende film SLR's:
                  Nikon F55, F65, F75, F80, F100, F5 en F6. Dit zijn dan ook de enige film SLR's waarop je G lenzen via A of M kun gebruiken. Als je je G lenzen wilt gebruiken op film zou ik 1 van deze kiezen.
                  Je vergeet de F60. Bij de F50 zou het wellicht kunnen, op minolta-achtige wijze.
                  Bij de F401 uit 1986(!) heb je een vrij bijzondere diafragma draaiknop, zoals je op geen enkele andere Nikon tegenkomt

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                  Opmerkingen bij deze camera's:
                  - F55 heeft geen DOF preview (en ik dacht dat er nog beperkingen waren)
                  - Op F65 kan je de ISO niet instellen, is altijd de DX ISO, pushen van film moet dus via belichtingscompensatie en dat is een beetje foefelen (maar het kan dus wel). Ik heb deze gehad en was zeer ontevreden over de zoeker, slechter dan een D70 waar je zogezegd tunnelzicht hebt. AF snelheid is ook een ramp en het AF assist lichtje kun je niet permanent afzetten, je moet altijd op een onhandig knopje duwen op het moment dat je scherpstelt als je het storend lichtje niet wil.
                  - F75 ken ik eigenlijk niet, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
                  - F80 heb ik, kan alles maar werkt met 1/2 belichtingsstops ipv 1/3. Ik vind hem vreselijk traag.
                  - F100: mijn huidige favoriet, heb er niets op aan te merken
                  - F5 heb ik niet, nooit gehad, maar ik denk dat er weinig op aan te merken valt
                  - F6: state of the art, heeft zelfs i-TTL, maar ge zult der wel wat voor betalen...
                  Allemaal laatste generatie film SLR's. Aanbevolen voor fotografen die qua bediening een DSLR-achtige camera willen.

Comment

Allemaal laatste generatie film SLR's. Aanbevolen voor fotografen die qua bediening een DSLR-achtige camera willen.
                    Inderdaad, vandaar, G lenzen gaan wel op een aantal oudere camera's, maar het is een gek idee.

Comment

Working...
                    X