Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: analoog fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    In mijn collectie bevinden zich een Yashica 44 en twee Baby Rollei's, een van die baby's heb ik voorzien van een 'oude' Kodak digital back.
    De resultaten zijn nog niet optimaal maar ik trek wel veel bekijks.

Mocht ik nog een onbedwingbare aanval van analoge nostalgie krijgen, dan denk ik dat ik toch naar een TLR grijp, waarom weet ik niet .
    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Wel eens benieuwd hoe dat toestel eruit ziet, met de digitale wand.
    Kun je daar eens een foto van posten? Indien dit een beetje betaalbaar is zou ik dit ook nog overwegen; want ik vind het concept TLR prachtig. Dit lijkt mij ideaal voor portretten, doordat je de camera laag houd, kijkt het model eerder iets boven de lens (naar de fotograaf ipv de camera), en heb je automatisch ook een flatterender perspectief! Om nog maar te zwijgen van het GIGANTISCHE (tov digitaal) matglas!

Mss doe je dit best in een ander draadje of via pm, om dit topic niet over te nemen.

mvg
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
      Hoi,
      Als tip voor de doka; vergeet de ouderwetse dokalamp: gebruik rode LED's. Ilford multigrade fotopapier zwart niet als je het meer dan 3 uur onder 2 leds (5cm afstand) plaatst!!!
      mvg.

Brecht
      Heb je daar zelf ervaring mee, of heb je dat van horen zeggen, toen ik nog dokawerk deed, had ik een kleine voeding met één rode led op een bankje boven mijn ontwikkelbad staan, en als dat aanstond had ik problemen om mijn foto's deftig te ontwikkelen, mischien bestaan er led's op verschillende golflengtes van licht, maar ik had er in ieder geval problemen mee.

Daarentegen, had ik ook een timer met rode display op mijn vergroter staan, en deze had totaal geen invloed op het fotopapier, maar vóór dat display zat wel nog een soort filter.
      Last edited by Guest42; 29 mei 2009, 08:07.

Comment

Mijn natte droom is om ooit met collodion (wet plate photography) aan de slag te gaan en dan afdrukken te maken op albumen papier. Is er hier toevallig nog iemand die dit proces beheerst?

mvg.

Brecht
        Raad eens ...

Wet Plate negatieven zijn vrij moeilijk (als je het echt goed wil doen moet je met Cyaankali (echt waar) fixeren) - Wet plate positieven aka Ambrotypes zijn gemakkelijker.

Een link naar mde website van mijn leermeester

gr. Marc
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Heb je daar zelf ervaring mee, of heb je dat van horen zeggen, toen ik nog dokawerk deed, had ik een kleine voeding met één rode led op een bankje boven mijn ontwikkelbad staan, en als dat aanstond had ik problemen om mijn foto's deftig te ontwikkelen, mischien bestaan er led's op verschillende golflengtes van licht, maar ik had er in ieder geval problemen mee.

Daarentegen, had ik ook een timer met rode display op mijn vergroter staan, en deze had totaal geen invloed op het fotopapier, maar vóór dat display zat wel nog een soort filter.
          Er bestaan idd verschillende soorten led's. De ene hebben hun piek al wat lager dan de anderen, of een wat smaller spectrum dan de anderen, en dat spectrum kan ook nog afwijken door verschil in stroomsterkte. Ik weet niet van welk fabricaat mijn leds zijn, (ze komen van hier, de 3mm rode. De fabrikant of datasheet staat er helaas niet bij.) Maar voor ik dit probeerde, heb ik even de spectrale curves van een led en mijn papier (multigrade IV) vergeleken:

Zoals je kan zien, komen deze maar zeer beperkt op hun uitersten met elkaar in contact. Ik heb dan de test genomen, met een muntje op een stukje fotopapier, 2 leds er boven (5cm) aan 20mA en ontwikkelen na 1h. Geen zwarting zichtbaar...
          Nog eens zelfde opnieuw gedaan, maar met 2h; ook niets...
          Ik heb nu in mijn doka 2 lampjes van elk 6 leds hangen, en dat werkt perfect...

mvg.
          Brecht
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Code:
            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder  
            In mijn collectie bevinden zich een Yashica 44 en twee Baby Rollei's, een van die baby's heb ik voorzien van een 'oude' Kodak digital back.
            De resultaten zijn nog niet optimaal maar ik trek wel veel bekijks. 

Mocht ik nog een onbedwingbare aanval van analoge nostalgie krijgen, dan denk ik dat ik toch naar een TLR grijp, waarom weet ik niet  .
            Code:
            Oorspronkelijk geplaatst door caleido  
            Wel eens benieuwd hoe dat toestel eruit ziet, met de digitale wand.
            Kun je daar eens een foto van posten? Indien dit een beetje betaalbaar is zou ik dit ook nog overwegen; want ik vind het concept TLR prachtig. Dit lijkt mij ideaal voor portretten, doordat je de camera laag houd, kijkt het model eerder iets boven de lens (naar de fotograaf ipv de camera), en heb je automatisch ook een flatterender perspectief! Om nog maar te zwijgen van het GIGANTISCHE (tov digitaal) matglas!

Mss doe je dit best in een ander draadje of via pm, om dit topic niet over te nemen.

mvg
            Ik ben eveneens zeer benieuwd hoe het toestel er uit ziet en hoe je het in elkaar hebt geknutseld.
            Graag meer info.
            Groeten, Jacques
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

ik ben zelf al een tijdje aan het uitkijken naar een analoge nikon (aangezien ik een aantal nikon lenzen heb waaronder 35mm F2 en 50mm f1.8 (en de kitlenzen 18-55-200)

wat ik mij een beetje afvraag: als ik zo een nikon F od koop, werkt de motor van de AFS kitlenzen dan nog? maw: kan ik op die oude, bombproof toestellen AF hebben?

als lichtmeting en diafragma dan nog werkt ben ik helemaal gelukkig! Vooral de kitlenzen twijfel ik of dat dat mogelijk is.

Hoe zou het zitten bij mogelijk upgrade naar iets van 70 of 80-200mm f2.8, al dan niet VR/HSM/...

kostprijs toestel: max 50 euro
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                ik ben zelf al een tijdje aan het uitkijken naar een analoge nikon (aangezien ik een aantal nikon lenzen heb waaronder 35mm F2 en 50mm f1.8 (en de kitlenzen 18-55-200)

wat ik mij een beetje afvraag: als ik zo een nikon F od koop, werkt de motor van de AFS kitlenzen dan nog? maw: kan ik op die oude, bombproof toestellen AF hebben?

als lichtmeting en diafragma dan nog werkt ben ik helemaal gelukkig! Vooral de kitlenzen twijfel ik of dat dat mogelijk is.

Hoe zou het zitten bij mogelijk upgrade naar iets van 70 of 80-200mm f2.8, al dan niet VR/HSM/...

Als je Af wil hebben met de nieuwste lenzen (Af-s) zal je toch minimaal een F90 hebben denk ik.
                Heb zelf ook een F90x en deze werkt zeer goed met Af-s lenzen.

De kitlenzen zijn Dx lenzen, dus niet te gebruiken op Analoog (FF).
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht

Moderne, elektronische AF-S op oude, bombproof toestellen zal niet lukken. Tenzij je hebt hebt over de recentere moderne analoge AF toestellen zoals F4, F5, F6, F90x, F100, F65, F75.. Maar die kennen dan weer niet de mechanische betrouwbaarheid van de robuuste bodies uit de 1970s. En dus iets minder bombproof.

Het is dus kiezen. Ik heb gekozen om niét te kiezen voor een analoge D50 equivalent, het verschil in fotograferen in vgl met digitaal is te klein, pas tot je achteraf met je negatieven zit. Ik ging liever snuisteren in de pre-AF periode.

Een keuze die je zelf maakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                    Als je Af wil hebben met de nieuwste lenzen (Af-s) zal je toch minimaal een F90 hebben denk ik.
                    Heb zelf ook een F90x en deze werkt zeer goed met Af-s lenzen.

De kitlenzen zijn Dx lenzen, dus niet te gebruiken op Analoog (FF).
                    De F90X was een aantal jaren Nikons beste toestel. Het pro toestel, de F4 was echt fantastisch, maar had een eerste generatie AF sensor. Niet erg snel dus. Daarom gebruikten veel pro's mid jaren 90 ook de f90x. Anderen gingen naar Canon.

Bij beide camera's kan het diafragma echter alleen via de diafragmaring direct gecontroleerd worden. Met AF-G lenzen werkt de camera alleen in de P en S stand.

Voor 50 euro zou je een F90(x) kunnen scoren. Misschien zelfs met kitlensje.
                    Wil je volledige compabiliteit met Af-G niet DX lenzen, dan moet je toch een F80 nemen (een soort D70 maar dan met film). Kan je ook voor 50 euro scoren. De laatste analoge opvolger van de F90X, de F100 is toch weer een stuk duurder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                      (...)
                      Bij beide camera's kan het diafragma echter alleen via de diafragmaring direct gecontroleerd worden.
                      Lijkt mij dat een F90x toch wel elektronisch het diafragma kan kiezen of laten instellen door de fotograaf met een non-G type lens. Zelf de ring handmatig moeten instellen is iets té middeleeuws voor zo'n camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                        Bij beide camera's kan het diafragma echter alleen via de diafragmaring direct gecontroleerd worden. Met AF-G lenzen werkt de camera alleen in de P en S stand.

Voor 50 euro zou je een F90(x) kunnen scoren. Misschien zelfs met kitlensje.
                        Wil je volledige compabiliteit met Af-G niet DX lenzen, dan moet je toch een F80 nemen (een soort D70 maar dan met film). Kan je ook voor 50 euro scoren. De laatste analoge opvolger van de F90X, de F100 is toch weer een stuk duurder.

Dit klopt als je met G lenzen werkt kan je enkel met P en S stand werken, maar hier kan je ook een beetje op diafragma voorkeuze werken he. Sluitertijd zo instellen dat je een bepaald diafragma krijgt he!
                        Een beetje omzijlen, maar het werkt toch.
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20

Comment

Dit klopt als je met G lenzen werkt kan je enkel met P en S stand werken, maar hier kan je ook een beetje op diafragma voorkeuze werken he. Sluitertijd zo instellen dat je een bepaald diafragma krijgt he!
                          Dus in principe zou ik met mijn Nikon FG (eerste Nikon met P-mode, waar camera diafragma én sluitertijd kan bepalen) kunnen fotograferen met mijn Sigma 30mm f1.4 HSM. De lens is type G, zonder diafragmaring. En de body heeft geen eletronische contacten. Dus de camera ziet of voelt het verschil niet tussen die Sigma 30mm f1.4 en een oude Nikon 50mm f1.4 ai-s... ja toch? Voor P mode moet ik die ai-s Nikkor op zijn kleinste diafragma zetten, zodat de FG diafragma kan bepalen vanuit dat startpunt. De Sigma, elektronisch zijnde en geen input ontvangend van de FG, blijft automatisch op het kleinste diafragma staan. Wachtend tot de FG een diafragma instelt via de hendel in de vatting.

Ik kan alleen maar controleren door foto (zonder film) te nemen in donkerte, dan zie ik dat de FG inderdaad de Sigma helemaal laat openstaan op f1.4 en, bijvoorbeeld 2sec sluiter. Om te zien of de FG ook de Sigma instelt op bijv. f8 o f16 indien nodig, kan ik niet vaststellen omdat daar uiteraard te weinig licht voor heb / of de sluiter te kort is als ik de lens naar felle lichtbron richt.

Een vraag die ik hier al eens gesteld heb, maar toen geen uitsluitsel over kreeg.

De Sigma, per definitie een DX lens, vignetteert slechts minimaal op FX, vandaar.
                          Last edited by caleido; 30 mei 2009, 00:38.

Comment

Lijkt mij dat een F90x toch wel elektronisch het diafragma kan kiezen of laten instellen door de fotograaf met een non-G type lens. Zelf de ring handmatig moeten instellen is iets té middeleeuws voor zo'n camera.
                            Ik zeg zoiets niet zomaar. Geen directe controle van het diafragma zonder ring. Zo vreemd is dat ook niet. AF-G lenzen bestonden nog lang niet. Fotografen wisten niet beter.

Ik heb een F90X, die ik meerdere malen heb uitgelaten met een AF-G lens. Ik heb het instructieboekje goed bekeken.

Laten we ook eerlijk zijn. Is het echt zo lastig om het diafragma via een objectief te controleren? Zoomen en manueel scherpstellen doe je ook via het objectief. Die handelingen zijn niet wezenlijk anders.

Comment

Dus in principe zou ik met mijn Nikon FG (eerste Nikon met P-mode, waar camera diafragma én sluitertijd kan bepalen) kunnen fotograferen met mijn Sigma 30mm f1.4 HSM. De lens is type G, zonder diafragmaring. En de body heeft geen eletronische contacten. Dus de camera ziet of voelt het verschil niet tussen die Sigma 30mm f1.4 en een oude Nikon 50mm f1.4 ai-s... ja toch? Voor P mode moet ik die ai-s Nikkor op zijn kleinste diafragma zetten, zodat de FG diafragma kan bepalen vanuit dat startpunt. De Sigma, elektronisch zijnde en geen input ontvangend van de FG, blijft automatisch op het kleinste diafragma staan. Wachtend tot de FG een diafragma instelt via de hendel in de vatting.

Ik kan alleen maar controleren door foto (zonder film) te nemen in donkerte, dan zie ik dat de FG inderdaad de Sigma helemaal laat openstaan op f1.4 en, bijvoorbeeld 2sec sluiter. Om te zien of de FG ook de Sigma instelt op bijv. f8 o f16 indien nodig, kan ik niet vaststellen omdat daar uiteraard te weinig licht voor heb / of de sluiter te kort is als ik de lens naar felle lichtbron richt.

Een vraag die ik hier al eens gesteld heb, maar toen geen uitsluitsel over kreeg.

De Sigma, per definitie een DX lens, vignetteert slechts minimaal op FX, vandaar.
                              ik heb het nog niet zelf uitgetest, maar misschien iets om te proberen: zet 1 kaars in een verder donkere kamer. Zet matrix meting aan, richt daarna je lens met het midden op de kaars (op statief is makkelijker). dan stel je een kleiner difragma in. ik vermoed dat je dan normaal een vrij lange sluitertijd moet krijgen als je difragma inderdaad verkleind
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Bedoel dit wel icm een nikon F90 he.
                                Met een oude FG en dergerlijke zal dit niet mogelijk zijn denk ik.

Comment

Working...
                                X