Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade naar 50D - ruis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• upgrade naar 50D - ruis

Hallo,

Ik zou willen upgraden van canon 400D naar 50D. Vermits mijn lenzen niet zo lichtgevoelig zijn (70-300 4-5.6 is usm) en ik geregeld sportfotografie doe is het belangrijk dat ik in wat hogere ISO kan werken. Nu heb ik ergens gehoord dat als je in RAW op halve grootte foto's neemt de ruisverhouding veel beter is dan in volle 15MP grootte. 7,5 MP is voor mij voldoende vermits het niet voor grote afdrukken moet dienen maar meestal gewoon om op het net te zetten.
    Kan iemand mij dit bevestigen of tegenspreken.
    Met vriendelijke groeten,
    Bernus

Re: upgrade naar 50D - ruis

Ik heb geen ervaring met de EOS 50D, maar al wel een 10 jaar ervaring met digitale fotografie, en uw vraag is imho een beetje tegenovergesteld van wat het zou moeten zijn. Je weet waar het schoentje wringt, de optiek, doe dan een upgrade van je optiek, en bent voor jaren gelukkig met een 2,8 optiek. zoek geen nieuwe body voor een optiek waar je niet gelukkig mee bent, zeker de 50 D is erg veeleisend voor de optiek.

Persoonlijk zou ik ook nooit een 15 megapixel kopen om op helft van de grote te gebruiken, een tweedhands 1D mark II is een ideale sportcamera en momenteel te koop tweedehands voor een 1000 euro, die geeft een raw van 8 megapixel (goede pixels) en kan toch zonder probleem 800 ISO aan.

Tot daar mijn visie;

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Persoonlijk zou ik ook nooit een 15 megapixel kopen om op helft van de grote te gebruiken,
      Tot daar mijn visie;

MVG, Jeff
      Als tie op de helft van de resolutie ook de helft zou ruisen, heeft het wel degelijk nut.
      Hij wil toch al upgraden, en krijgt er een stop gratis bij.

Tot daar mijn visie

MVG , Kees

PS, ik denk niet dat ie op 7.5 mp de helft minder ruist....., maar het lijkt me een interessante optie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Als tie op de helft van de resolutie ook de helft zou ruisen, heeft het wel degelijk nut.
        Hij wil toch al upgraden, en krijgt er een stop gratis bij.

Tot daar mijn visie

MVG , Kees

PS, ik denk niet dat ie op 7.5 mp de helft minder ruist....., maar het lijkt me een interessante optie.
        Het laatste dat ik erover gelezen had (maar dat is reeds enkele maanden terug), is dat het niet duidelijk was hoe de SRAW bestanden gegenereerd werden en of dat ruisreduktie met zich meebracht.

Ik heb net een zeer moeilijke dansshow achter de rug en na veel proberen gaf dit het beste resultaat:
        - trekken in volledige resolutie raw
        - met lightroom crop en exposure optimaliseren, geen ruisredukte of verscherping
        - exporteren naar jpg
        - noise reduktie met noise ninja
        - resolutie downsizen naar wat je maximum nodig hebt voor de geplande afdrukken

De 2 laatste stappen geven elk een stevige ruisvermindering.

Dit heeft voor ISO 4000 beelden van een canon 5D mk2 zeer behoorlijke resultaten gegeven en zal dit vermoed ik ook voor andere situaties doen.

Het vergt allemaal wat tijd om je erin te verdiepen, maar door de ruisreduktie zelf achter met de computer te doen en door in raw te trekken win je gemakkelijk 2 stops.

Comment

"expose to the right and adjust to the left" bij hoge ISO'S is dé vuistregel; als je je foto op 1600 iso bewust een stop overbelicht en daarna terug donkerder maakt ga je minder ruis hebben dan een foto die je op iso 800 onderbelicht en daarna terug helderder maakt : -)

Works for me.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ief.mathias Bekijk bericht
            "expose to the right and adjust to the left" bij hoge ISO'S is dé vuistregel; als je je foto op 1600 iso bewust een stop overbelicht en daarna terug donkerder maakt ga je minder ruis hebben dan een foto die je op iso 800 onderbelicht en daarna terug helderder maakt : -)

Works for me.
            Dat gedrag is sterk afhankelijk van de camera... achter volgende link is het complex gedrag van de 5D mk2 beschreven:
            http://photography-on-the.net/forum/...d.php?t=675318

If we are at it: 5D2 and ISO. Following is strictly for 5D2 raw shooters:

1. ISO 160, 320, 640 and 1250 are identical to 200, 400, 800 and 1600, respectively, regarding noise. However, these can cause overexposure compared to the full-stop ISO, because the ISO gain is identical, but the exposure (if metered) is 1/3 stop higher with the full stop -1/3 EV ISO steps. So, if used at all, then with -1/3 EV bias - but then you are at the next higher ISO, so why using this one?

2. ISO 125, 250 and 500 are worse than the next higher full stop ISO. This is because they are created by multiplying ISO 100, 200 and 400, respectively, by 1.26; the noise too gets multiplied by 1.26, but when going a full stop higher, the noise increases less than by a factor of 1.26.

3. ISO 1000 is a special case: its noise is 1.29 higher than that of ISO 800, but the noise of ISO 1600 is 1.41 times higher than that of ISO 800 (the analog gain loses the "teeth" at this level).

4. ISO 125, 250, 500 and 1000 cause a reduction of the DR by 1/3 stop.

5. All ISO steps over 1600 are useless regarding noise. They simply reduce the DR by 1/3 EV respectively 1 EV. The only reason to use those is to have brighter preview.
            Als je in de hoge iso's zit is overbelichting meestal geen optie... plus nog het risiko op uitbranding wat helemaal onherstelbaar is.

Comment

Works for me.
              Je trekt je ISO toch juist op omdat er niet voldoende licht is. Dus overbelichten is dan toch geen optie. Zet dan gewoon de ISO wat lager.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bernus Bekijk bericht
                Hallo,

Ik zou willen upgraden van canon 400D naar 50D. Vermits mijn lenzen niet zo lichtgevoelig zijn (70-300 4-5.6 is usm) en ik geregeld sportfotografie doe is het belangrijk dat ik in wat hogere ISO kan werken. Nu heb ik ergens gehoord dat als je in RAW op halve grootte foto's neemt de ruisverhouding veel beter is dan in volle 15MP grootte. 7,5 MP is voor mij voldoende vermits het niet voor grote afdrukken moet dienen maar meestal gewoon om op het net te zetten.
                Kan iemand mij dit bevestigen of tegenspreken.
                Ik kan me niet voorstellen dat de 50D zoveel beter is dan de 400D als het op ruis aankomt.
                Heb zelf de 400D enkele jaren gebruikt op ISO1600 zonder te veel last van ruis te hebben.

Let op je mag ruis niet alleen op uitvergrote details op het scherm beoordelen. Maar neem eens een afdruk en beoordeel de ruis dan nog eens.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Ik heb geen ervaring met de EOS 50D, maar al wel een 10 jaar ervaring met digitale fotografie, en uw vraag is imho een beetje tegenovergesteld van wat het zou moeten zijn. Je weet waar het schoentje wringt, de optiek, doe dan een upgrade van je optiek, en bent voor jaren gelukkig met een 2,8 optiek. zoek geen nieuwe body voor een optiek waar je niet gelukkig mee bent, zeker de 50 D is erg veeleisend voor de optiek.

Persoonlijk zou ik ook nooit een 15 megapixel kopen om op helft van de grote te gebruiken, een tweedhands 1D mark II is een ideale sportcamera en momenteel te koop tweedehands voor een 1000 euro, die geeft een raw van 8 megapixel (goede pixels) en kan toch zonder probleem 800 ISO aan.

Tot daar mijn visie;

MVG, Jeff
                  En heb jij een betaalbaar voorstel voor een vervanging van de 70-300 mm aan betere optiek? Bij sport zal de zoom wel heel handig zijn. En 300mm ook wel af en toe nodig.
                  Een dergelijke zoom die lichtsterker is bestaat er niet.

Je kan de 70-200 F2.8 overwegen maar die heeft dus veel minder tele.
                  Je kan ook een 300 F2.8 overwegen maar naast zijn stevige prijs is het dus een prime.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Je trekt je ISO toch juist op omdat er niet voldoende licht is. Dus overbelichten is dan toch geen optie. Zet dan gewoon de ISO wat lager.
                    Wel 'n optie als je je sluitertijd zo hoog mogelijk wilt houden ivm sportfotografie.
                    Je bent dan beter af om 1600 te gebruiken met een zo hoog mogelijke sluitertijd en daarna wat te downtunen ipv 800 en het eventueel te moeten uptunen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      En heb jij een betaalbaar voorstel voor een vervanging van de 70-300 mm aan betere optiek? Bij sport zal de zoom wel heel handig zijn. En 300mm ook wel af en toe nodig.
                      Een dergelijke zoom die lichtsterker is bestaat er niet.

Je kan de 70-200 F2.8 overwegen maar die heeft dus veel minder tele.
                      Je kan ook een 300 F2.8 overwegen maar naast zijn stevige prijs is het dus een prime.

Misschien de Sigma 120 300 is overwegen of inderdaad een prime 300 mm maar dan ben je niet zo flexibel en een 70-200 met converter 1.4 geeft F4, wat dan toch nog een stop winst maakt tegenover de 70-300.

Maar het is inderdaad een moeilijke keuze.

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Wel 'n optie als je je sluitertijd zo hoog mogelijk wilt houden ivm sportfotografie.
                        Je bent dan beter af om 1600 te gebruiken met een zo hoog mogelijke sluitertijd en daarna wat te downtunen ipv 800 en het eventueel te moeten uptunen.
                        Ik zou de sluitertijd voor sport laag houden.
                        Tenzij het denksport is.

Comment

Ja maar je ging 1 stop overbelichten om minder ruis te hebben.
                          Als je dat overbelichten doet door de ISO op te schroeven dan zeg ik doe dat niet en belicht juist en zet de ISO een stop lager.
                          Als je dat doet door de opening te vergroten, dan zeg ik belicht toch nog juist en zet de ISO lager.
                          Als je dat doet door de sluiter te halveren, dan zeg ik hou uw sluiter aan of zet de ISO een stop lager.

Als je een snellere sluiter nodig hebt, dan zal je in sommige gevallen inderdaad de ISO moeten opschroeven. Maar dan heb je geen overbelichting.

Het klopt dat je bij onderbelichting meer ruis hebt. Maar bij overbelichting krijg je af en toe uitgebrande plekken, en die kan je niet meer recupereren.
                          Dus juist belichten is altijd de boodschap. Alleen als er onvoldoende licht is, dan kan je onderbelichten en hopen dat er nog iets te redden valt in de postprocessing.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Vorige week vrijdag heb ik een toneelvoorstelling (kinderen) geschoten met een 50d op ISO 3200 en een Canon 300mm f/4. Er werd immers gevraagd aan de fotografen om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.
                            Ik wist van de betere ruisverhouding door op RAW1 in te stellen maar heb uiteindelijk toch de voorkeur gegeven aan full-jpg.
                            De gemiddelde sluitersnelheid was 1/250 wat voldoende is om "shake" te vermijden.
                            Na het wegwerken van de kleurzweem en gebruik makend van de standaard ruisonderdrukking in photoshop zijn de foto's bijzonder goed uitgevallen. Ik heb daarnaast ook een 30d gebruikt met een 24-105 op ISO 1600 en de foto's zijn (qua ruis) zogoed als identiek.
                            Voor de 50d een uitmuntende prestatie bij de hoge ISO's. Enkel jammer dat er een tikkeltje meer ruis is bij de lage ISO waarden maar dat behoort tot de rubriek "muggenzifterij" voor de zogenaamde "pixelpeepers" waartoe ook ik behoor. Mijn fout, ik moest maar verder gespaard hebben voor de 5dII.
                            Momenteel ben ik best wel tevreden met de functionaliteit van de 50d.
                            Succes,

Alain,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                              Vorige week vrijdag heb ik een toneelvoorstelling (kinderen) geschoten met een 50d op ISO 3200 en een Canon 300mm f/4. Er werd immers gevraagd aan de fotografen om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.
                              Ik wist van de betere ruisverhouding door op RAW1 in te stellen maar heb uiteindelijk toch de voorkeur gegeven aan full-jpg.
                              De gemiddelde sluitersnelheid was 1/250 wat voldoende is om "shake" te vermijden.
                              Na het wegwerken van de kleurzweem en gebruik makend van de standaard ruisonderdrukking in photoshop zijn de foto's bijzonder goed uitgevallen. Ik heb daarnaast ook een 30d gebruikt met een 24-105 op ISO 1600 en de foto's zijn (qua ruis) zogoed als identiek.
                              Voor de 50d een uitmuntende prestatie bij de hoge ISO's. Enkel jammer dat er een tikkeltje meer ruis is bij de lage ISO waarden maar dat behoort tot de rubriek "muggenzifterij" voor de zogenaamde "pixelpeepers" waartoe ook ik behoor. Mijn fout, ik moest maar verder gespaard hebben voor de 5dII.
                              Momenteel ben ik best wel tevreden met de functionaliteit van de 50d.
                              Succes,

Alain,
                              Gewoon jpg werkt inderdaad het best bij hoge ISO

Bij correcte belichting vind ik de ruis van de 50D bij ISO 100 en 200 niet beperkend voor de details (dwz wat de lens kan weergeven) en inderdaad muggezifterij, en ook ISO 400 is heel bruikbaar en merkelijk beter dan de 400D
                              Je kan trouwens met DPP de chromanoise wat verminderen (tot 4) zonder verlies van details (ruisreductie in de camera staat op 0, behalve high ISO)
                              De eerste versie van DPP voor de 50D (3.50) werkte trouwens helemaal niet naar behoren, en waarschijnlijk gold dit ook voor andere postprocessing software, wat de mythe van de hoge ruis heeft geschapen

Als je uitzoekt hoe je ermee moet werken vind ik de 50D een goed toestel voor zijn prijs

Deze foto is een crop van 1/3 lineair (dwz 1/9 van het beeld) op ISO 400
                              met de 100-400 zoom

Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Voor mij volstaat dit voor "uit het vuistje" getrokken te zijn, als ik beter wil zal het erg veel euros en kilos meer kosten

Een 5DII is voor vogels denk ik geen verbetering, wat je wint aan details op de sensor verlies je waarschijnlijk omdat je geen crop meer hebt, hij is ook minder snel dan de 50D

En een 1DsIII is geen optie

Comment

Working...
                              X