Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: analoog fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten Bekijk bericht
    Ik kan een minolta xg-m met standaaard 50mm lens kopen voor 30euro.
    Is dit een goede prijs?

--> advertentie

Met Sigma 70-200 erbij is het 50 euro, maar ik weet niet of ik deze erbij neem.
    als dat een 2.8 is, lijkt mij dat niet slecht, maar ik heb natuurlijk geen idee van de staat.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Citaat:
      Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten
      Ik kan een minolta xg-m met standaaard 50mm lens kopen voor 30euro.
      Is dit een goede prijs?

--> advertentie

Met Sigma 70-200 erbij is het 50 euro, maar ik weet niet of ik deze erbij neem.
      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
      als dat een 2.8 is, lijkt mij dat niet slecht, maar ik heb natuurlijk geen idee van de staat.
      De 50mm lens die er standaard bij hoort is een Rokkor 1.7/50.
      De prijs is zowat het gemiddelde wat men er voor vraagt.
      Heb het toestel met dezelfde lens al te koop zien staan voor 100,- €. (Dat is echter veel te veel.)
      Als je geluk hebt vind je er ook wel eentje voor 25,- €.
      Heel belangrijk is echter dat het toestel nog werkt, dat er geen lichtinval is door versleten dichtingen (die zijn natuurlijk te vervangen) en dat de lens in goede staat is.
      Kijk zeker eerst na of je de nodige batterijtjes nog kunt krijgen.
      2 x 1.55v zilver-oxide Eveready EPX-76/S-75 of alkaline-mangaan Eveready A-76 of gelijkaardig
      Een handleiding vind je hier: http://www.cameramanuals.org/minolta...nolta_xg-m.pdf
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Ik gebruik zelf een analoge Canon EOS 5, geweldige camera!

Comment

Momenteel staat er een aanrader te koop op BelgiumDigital:
          Een Nikon F90X en allerlei toebehoren.
          http://forum.belgiumdigital.com/f11/...al-263159.html
          Natuurlijk is de prijs hoger dan de Minolta, maar dit is kwaliteit.
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Ik ben gisteren de Minolta gaan kopen.
            Vandaag ook een rolletje gaan kopen dat er na bloed, zweet en tranen inging (slechte handleiding)

Maar nu zit ik met een probleem. Gisteren keek ik door de lens en alles zag er goed uit.
            Vandaag, na het rolletje erin te hebben gestoken en de lens wat af te vegen zie ik een klein vuiltje als ik door de zoeker kijk .
            Ik heb de lens eraf gehaald, beide kanten nog wat afgeveegd, maar niets blijkt te helpen.
            Het lijkt me sterk dat er een vuiltje ergens tussen de voorste en de achterste lens geraakt?

Comment

Ik ben gisteren de Minolta gaan kopen.
              Vandaag ook een rolletje gaan kopen dat er na bloed, zweet en tranen inging (slechte handleiding)

Maar nu zit ik met een probleem. Gisteren keek ik door de lens en alles zag er goed uit.
              Vandaag, na het rolletje erin te hebben gestoken en de lens wat af te vegen zie ik een klein vuiltje als ik door de zoeker kijk .
              Ik heb de lens eraf gehaald, beide kanten nog wat afgeveegd, maar niets blijkt te helpen.
              Het lijkt me sterk dat er een vuiltje ergens tussen de voorste en de achterste lens geraakt?
              Vuiltje op de spiegel?

Comment

stofje ligt op het matglas... Niet reinigen, daar een kras veel erger is, heeft geen effect op de foto
                -m-
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                  Vuiltje op de spiegel?
                  Heb de spiegel met zo'n "blowerbrush" schoongespoten (heeeeeel voorzichtig), niets op te zien.

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  stofje ligt op het matglas... Niet reinigen, daar een kras veel erger is, heeft geen effect op de foto
                  -m-
                  Ik hoop dat je gelijk hebt ik zal het wel zien op de foto's achteraf zeker?

Comment

Heb de spiegel met zo'n "blowerbrush" schoongespoten (heeeeeel voorzichtig), niets op te zien.

Ik hoop dat je gelijk hebt ik zal het wel zien op de foto's achteraf zeker?
                    weinig waarschijnlijk - als je door de zoeker kijkt zonder lens ga je het stofje nog steeds zien.

-m-
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                      (...)
                      Wil je een authentieke camera zou ik voor een kleinbeeld kijken naar een Leica, middenformaat voor een Hasselblad en grootformaat voor een Linhof.(Er zijn meerdere bruikbare alternatieven)
                      Denk dat je authentiek verward met 'het duurste model' Niet echt bruikbaar voor iemand die eens wil proeven van analoge fotografie...

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                      Het probleem met oudere camera's is vaak dat afdichtingen en spiegeldempingen zijn versleten. Die moet je wel vervangen. Ook loop je groter risico op andere mankementen.Je wilt zoals ik lees echt voor authentiek analoog gaan. Een paar aanraders

Nikon FM2N. Deze camera is oerdegelijk gebouwd en werkt volledig mechanisch. Behalve de lichtmeetsensor dan. Dat geeft een lekker gevoel. Deze camera werd tot 2001 nog door Nikon geproduceerd. Je kunt relatief gemakkelijk aan een echt nieuwstaat model komen. Prijs zo'n 50-150 euro afhangende van de staat.

Nikon F3. Professionele camera die ook tot begin jaren 2000 werd geproduceerd. (Langer dan de opvolger de F4!)Je hebt dus kans een betrekkelijk nieuw model te scoren. Klassieke bediening met mogelijkheid tot diafragmavoorkeur. Begin jaren 80 was dit de meest gewilde camera onder de pro's. Prijs zo'n 100 tot 200 euro naar veel hoger in bepaalde uitvoeringen.

Ik wil je geen Nikon aansmeren, maar vroeger stond Nikon gewoon een trapje hoger dan de concurrentie. Ze hebben dus de beste modellen. Als je echter voor Canon wilt gaan, ga dan voor de Canon A1 of de new Canon F1. Andere Nikon modellen die ook de moeite waard zijn, zijn de F2, FE, FM, FE2 of zelfs een Nikkormat. Allemaal oerdegelijke camera's, maar je treft vaak al vrij oude camera's.
                      Ik zie dat TS al gekozen heeft, maar ik kan bovenstaand alleen maar beamen. Paar jaar terug ook stap naar analoog gedaan. Nikon lag toen gewoon voor de hand omdat ik lenzen zou kunnen wisselen tussen digitaal en analoog syseem.
                      Ondertussen 3 bodies (F3-FE-FG) en vooral de F3 en FE zijn gewoon brok duurzaamheid en ambacht die je vasthoudt. Zeer bevredigend, zeer betrouwbaar om mee te werken. Je voelt gewoon dat dat camera's waren die je kocht op je 25ste en op je 80ste doorgeeft aan je kleinkinderen...
                      En inderdaad het enigste dat vervanging nodig heeft zijn de dichtingen...

De F100 en F90x reeks, ondanks AF, vond ik al té modern en té elektronisch. Ik vind persoonlijk, àls je analoog gaat, ga dan oldskool all the wayen ga niet voor een Nikon F6 ofzo

En 120 film is dan nog trapje hoger, maar niets om bang van te zijn.
                      Ofwel koop je goedkoop Oostblok of Lomoachtig spul, ofwel spaar je voor Rolleiflex of voor Bronica - Pentax - Mamiya - Hasselblad. Met een deftige negatievenscanner krijg je dan zeer mooie en cleane digitale bestanden die - mits goeie lenzen - vergelijkbaar zijn met 30MP digitale wand...

Om met een scanner alles te halen uit een 35mm film, moet je daarintegen al een zeer dure scanner en goeie lens/techniek hebben..
                      Last edited by caleido; 27 mei 2009, 15:11.

Comment

Beste Thomas.
                        Als je op kleinbeeldfilm wilt fotograferen heb ik ook nog ene goede camera voor je
                        Minolta 500si super met een lens 28-80 mm en zonnekap.
                        Omdat Minolta en Sony smaenwerken binnen de Sony-reeks digitale camera's kun je de lens ook gebruiken op digitale camera's van sony in de Alpha-serie.
                        DE lensfactor is daarbij 1.6 dus de lens van 28mm - 80 mm wordt ca 45mm - 130mm
                        Ik wil rond de 75 euro hebben voor de camera.
                        Freek Bom
                        Alphen aan den Rijn
                        Nederland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Image4u Bekijk bericht
                          DE lensfactor is daarbij 1.6 dus de lens van 28mm - 80 mm wordt ca 45mm - 130mm
                          Waarschijnlijk zal de cropfactor 1.5 zijn. 1.6 is gebruikt door Canon.
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hoi,

Zelf ben ik ook gebeten door de zilverfotografie. Ongeveer een jaar geleden begonnen er mee. Vergroter heb ik (voor 10 jaar) in bruikleen gekregen van een vriend van mijn ouders. Die gebruikte die niet meer...
                            De investeringen in materiaal zijn niet zo heel erg groot, maar verbruiksgoederen zijn niet zo goedkoop. (toch niet voor een student). Je hebt ontwikkelaar, fixeer, papier... nodig.

Als tip voor de doka; vergeet de ouderwetse dokalamp: gebruik rode LED's. Ilford multigrade fotopapier zwart niet als je het meer dan 3 uur onder 2 leds (5cm afstand) plaatst!!!

Ik gebruik voor het ogenblik de olympus om10 van mijn vader, heb ook nog de om1n liggen van mijn nonkel, maar dit is een volledig mechanische camera. En die blijft wat haperen in de lange sluitertijden. Ook heb ik nog van mijn opa nog een rolleiflex (Baby rollei) TLR staan, maar met het zelfde probleem als de om1n; de sluiter loopt niet meer zo vlot af. Helaas gebruikt die ook nog eens het zeldzame (slechts 1 fabrikant nog) 40 mm rolfilm. Maar ik hoop die ooit nog te kunnen gebruiken, wat een fantastische camera!

Mijn natte droom is om ooit met collodion (wet plate photography) aan de slag te gaan en dan afdrukken te maken op albumen papier. Is er hier toevallig nog iemand die dit proces beheerst?

mvg.

Brecht
                            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                              Hoi,
                              Ook heb ik nog van mijn opa nog een rolleiflex (Baby rollei) TLR staan, maar met het zelfde probleem als de om1n; de sluiter loopt niet meer zo vlot af. Helaas gebruikt die ook nog eens het zeldzame (slechts 1 fabrikant nog) 40 mm rolfilm. Maar ik hoop die ooit nog te kunnen gebruiken, wat een fantastische camera!

mvg.

Brecht
                              In mijn collectie bevinden zich een Yashica 44 en twee Baby Rollei's, een van die baby's heb ik voorzien van een 'oude' Kodak digital back.
                              De resultaten zijn nog niet optimaal maar ik trek wel veel bekijks.

Mocht ik nog een onbedwingbare aanval van analoge nostalgie krijgen, dan denk ik dat ik toch naar een TLR grijp, waarom weet ik niet .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                                In mijn collectie bevinden zich een Yashica 44 en twee Baby Rollei's, een van die baby's heb ik voorzien van een 'oude' Kodak digital back.
                                De resultaten zijn nog niet optimaal maar ik trek wel veel bekijks.

Mocht ik nog een onbedwingbare aanval van analoge nostalgie krijgen, dan denk ik dat ik toch naar een TLR grijp, waarom weet ik niet .
                                Wel eens benieuwd hoe dat toestel eruit ziet, met de digitale wand.

Ik heb ook getwijfeld om zoiets te doen, maar dan met Hasselblad/Mamiya/Pentax systeem. Maar prijzen zijn navenant en de betaalbare eerste generatie digital backs op eBay etc... leken mij zeer ondermaats te presteren (6MP, gigantische cropfactor en veel ruis etc...) Uiteindelijk gekozen voor iets anders: investeren in deftige middenformaat negatiefscanner. Krijg ik zeer mooie resultaten mee, flirtend met 30MP resolutie. Nadeel is iets langer durende workflow, maar daar heb ik geen probleem mee.

Comment

Working...
                                X