Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon in de autosport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon in de autosport

    Deze vraag wordt regelmatig gesteld, maar gezien de evolutie van de digitale fotografie
    Vind ik het normaal dat hij regelmatig terug komt. Ook het prijskaartje speelt een hele grote rol.
    Ik bent een vervent autoliefhebber en zit heel dikwijls op de Nurburgring in Duitsland het legendarisch circuit. Zelf bezitten we een Golf GTI van 1988, die helemaal geprepareerd is
    In het verleden werden foto’s genomen met een Canon G6 en een Nikon Coolpix 8800.
    Graag wil ik de overstap doen naar een digitale reflex camera.
    In het autosport wereldje kom je meestal/veel Canon tegen, moet joekels van telelenzen. Meestal professionele fotograven.
    Met internet, kan je al heel veel info opvragen. Maar volgens mij speelt een persoonlijke keuze een belangrijk rol.
    Kan er iemand zijn bevindingen/ervaringen geven over volgende set:
    Ik wil 1.500 € – 1.700 € max uitgeven.
    Woonachtig Beerse / Turnhout. Dus Konijnenberg is de eerste keuze.
    Geen interesse in een lens 18mm- 200 mm komen in testen er minder goed uit.
    Dus pure autosport, circuit buiten en foto’s van stilstaande wagens

    Canon EOS 40D
    Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM
    Canon EF 24-85mm F3.5-4.5 USM
    Sandisk CF 4.0 GB Extreme IV 45.0MB p/s

    Of

    Canon EOS 40D
    Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM
    Sandisk CF 4.0 GB Extreme IV 45.0MB p/s

    steeds mijn budget in het oog houden.
    dirk
    Last edited by Franciskine; 20 mei 2009, 23:26.

  • #2
    Re: Caon in de autosport

    In plaats van de 24-85 zou ik eerder kiezen voor een EF-S 18-55 IS kitlensje (100 euro bij Konijnenberg), die is optisch beter dan de 24-85, en het kitlensje heeft beeldstabilisatie (handig voor niet-bewegende onderwerpen als er wat minder licht is).
    24mm is op een 1,6x crop-camera al 38mm, en dat is vooral wanneer je binnen fotografeert niet zo handig, dan is de 18mm van de 18-55 een groot verschil.

    De 70-200 f4 L is een goed alternatief voor de duurdere versie met beeldstabilisatie, maar de "IS" versie is optisch wel heel wat beter.

    Als je niet vlak naast de baan kan om te fotograferen, dan is de 24-105 zeker te kort, zelfs een 70-200 zal dan misschien nog te kort zijn om de wagens voldoende groot op de foto te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Caon in de autosport

      Hello,

      ik speel zelf al een paar jaartjes mee in het auto circuit en gebruik ook Canon, twee 40D's op dit moment, dus daar heb je zeker een prima camera mee die snel genoeg is om AF te houden bij panning ... als er een goede lens op staat.

      De 70-200 is een goede lens (heb zelf de 70-200 f2.8 L IS USM), maar zoals reeds aangehaald zal je met 200mm soms te kort komen afhankelijk van waar je kan staan, een 1.4 TC kan uitkomst bieden, die kan je in de toekomst nog aanschaffen.

      Zeker niet voor de 70-300 IS gaan, een prima lens, maar niet voor autosport, de AF is niet snel genoeg.

      Die 24-85 vergeet die gewoon, dan kan je nog beter de 18-55 IS versie nemen (zeker de IS versie en niet de oude !) die is heel goed voor zijn geld, wil je het beste dan zal je de 17-55 f2.8 IS (heb ik ook gekocht in het begin) moeten nemen, maar dat zal met je budget niet lukken.

      De 24-105 heb ik zelf ook, maar ik zou hem niet als enige lens nemen, 105mm is zeker te kort rond het circuit ... verder wel een ideale lens om auto's te fotograferen als er plaats is, maar de wide van een 18mm lens zal je meer van pas komen op een beurs of auto salon.

      Een mooie start set is ook de 40D, 17-85 IS (die is helemaal niet zo slecht als iedereen zegt, heb ze zelf ook gehad in het begin, en in 2ehands voor een prijsje te vinden) en dan de 70-200 f4 (de IS zou nog beter zijn, maar is een stuk duurder) ... denk eventueel aan een 8gb CF kaartje, dan kan je rond de 700 foto's in RAW maken, ik gebruik zelf ook de 8gb SanDisk Extreme III kaartjes, die zijn snel genoeg voor de 40D extreme IV heb je niet echt nodig, is wel handig bij het overzetten op je PC achteraf.

      Ik raad je trouwens aan om eens bij Studio73 te kijken, véél betere service ... en bij Konijn kom ik zowieso nooit meer binnen

      Mark
      Last edited by LamboCars; 20 mei 2009, 09:03.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Caon in de autosport

        40D zal ongetwijfeld een goede keuze zijn dus daar zit je goed.

        70-200 f/4 is een goede lens maar inderdaad de IS-versie is nog wat beter maar dan weer duurder.
        Als standaardlens kan je ook kijken naar de Tamron 17-50 2.8 Niet duur en goede lens.

        Deze set kost bij Studio73 net geen 1700 € met een kaart van Sandisk 8gb Extreme III erbij.
        Als je dat echt net teveel vindt, kan je ipv de Tamron zoals boven aangehaald de 18-55 IS kitlens erbij nemen voor 169 €... Dan heb je een totaal van net geen 1500 € en toch wel een leuk setje

        Veel succes!
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Caon in de autosport

          De Eos 40D is een wijze keuze, momenteel.

          De 70-200 4L IS nemen, indien mogelijk!
          Deze is niet alleen veel beter, maar ook gesaeled tegen vocht en stof!
          Volgens mij een van de beste optieken ooit gemaakt >> top quality

          suc6
          veronique
          Last edited by Veronique; 20 mei 2009, 09:58.
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #6
            Re: Caon in de autosport

            Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
            De 70-200 4L IS nemen, indien mogelijk!
            Deze is niet alleen veel beter, maar ook gesaeled tegen vocht en stof!
            als hij voor die lens kiest, gaat hij boven zijn budget (tenzij hij tweedehands koopt) en voor die weathersealing zou ik het niet direct doen want de 40D heeft geen weathersealing (dacht ik)
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Caon in de autosport

              ikzelf sta ook veel langs de circuits en ook ik gebruik een 40D met een 70-200 er op

              Dit is genomen in zolder. hopelijk ken je het circuit een beetje.

              Deze foto is op het gras van de chicane net voor start/finish


              dit is genomen op start/finish vanop het terras van een tearoom, hier zit het circuit zelf dus nog tussen enz



              En dit is genomen door den draad in de eerste bocht van in het bos:


              dit is allemaal genomen met een 70-200 F4, de sluitertijd varieert maar is niet zo belangrijk. Bij deze heb je, als je de omgeving kent, een klein idee van het bereik van de lens. Dit kan soms te kort zijn voor de echte closeups enz (zeker op spa op sommige plekken) maar ik denk dat dit voor de groene hel wel voldoende zal zijn. Adenau forest enz sta je zeker dicht genoeg om deftig de wagens er op te krijgen. Ikzelf gebruik nu de 70-200 2.8 IS, zeker een hele verbetering tov de f4 non-IS, maar deze is wel duur (2e hands te vinden voor 1100 ongeveer). Dit betekend overigens niet dat de andere 70-200's brol zijn ofzo, in tegendeel. De F4 is heel erg scherp, ook vol open en ze is lekker licht vergeleken met de 2.8 IS.

              Als je de ring een beetje kent, deze foto is gemaakt op de plek net voor de bocht schuin naar rechts boven (en ook meteen mijn favoriete bocht ), ik ken de naam niet maar het is aan de plek waar de 2e ingang en de nooduitgang is.


              Dit is genomen met de 17-85 IS die hier al eerder werd aangeraden. Dit is een zeer veelzijdige lens en altijd leuk om bij te hebben in de pitlane, maar zoals je zelf merkt is deze te kort om echte actiefoto's mee te maken. De lens komt op internet altijd slecht uit reviews, en veel mensen doen hem weg door de serieuze vervorming op 17mm en het gebrek aan lichtsterkte. Echter vind ik dit niet echt storend en voor de prijs dat de lens maar kost, is deze zijn geld denk ik wel waard. Ze is namelijk al te vinden voor 250€ op de 2e hands markt.

              Als ik jou iets kan aanraden, neem dan dit:

              Nieuwprijs volgens studio73:
              Canon EOS 40D + 17-85 IS Kit: 965
              Canon EF 70-200 f4.0: 579
              Sandisk CF Ultra II 8gb: 40

              totaal: 1584

              2e handsprijs:
              40D + 17-85 moet lukken voor 700
              70-200 f4 moet lukken voor 450
              Sandisk CF Ultra II 8gb: 40

              totaal: 1190

              Indien je één van deze 2 kits hebt kun je gemakkelijk al beginnen, maar ik neem aan dat je ook op de ring op het grasveld/de parking gaat fotograferen. Indien dit zo is dan zul je met de 17-85 voldoende breed kunnen gaan om auto's er volledig op te krijgen, probleem is dat de 17-85 aan de telekant al meteen weer 5.6 is. Dit betekend dat de scherptediepte op 85mm niet zo ideaal is. In principe is dit allemaal niet zo erg, tenzij je echt details wil gaan fotograferen met de nodige wazige achtergronden enz. Indien je ook dit wil dan raad ik je aan om één van deze lenzen er bij te nemen (daarom niet meteen bij je eerste aankoop, je kunt na een halfjaar sparen nogsteeds beslissen ;-) )

              Canon EF 50 1.8: 100
              Canon EF 85 1.8: 349

              Deze lenzen kun je gebruiken om mooie detailfoto's te maken met een geringe scherptediepte. Bovendien is de 85 ook nog zeer bruikbaar op het circuit als je dicht genoeg geraakt. In combinatie met de scherptediepte levert dit dan ook mooie foto's op.
              Bovendien zijn dit lenzen die heel goed bruikbaar zijn bij weinig licht en voor eventuele portretten (want je koopt zo'n toestel waarschijnlijk niet ENKEL EN ALLEEN voor circuit).

              Wat nog een optionele extra is, en die iedereen tot nu toe over hoofd ziet (jammer genoeg) is een polarisatiefilter. Het verwonderd me ten zeerste dat niemand deze heeft aangeraden. De polarisatiefilter is in een klein stukje glas die op je lens schroeft en waar je dan moet aan draaien tot het gewenste effect bereikt wordt. Deze filter is in staat om de lucht mooi blauw te maken en ongewenste reflecties weg te halen. Dit is zeer belangrijk bij autofotografie en dit draagt echt veel bij tot de beeldkwaliteit.

              Polarisatiefilters kosten rond de 80€ voor een goed merk (b+w of hoya ofzo).
              Bovendien als je de 70-200 f4 en de 17-85 IS zou nemen, dan zit je met een schroefdraad van 67mm op beide lenzen, wat er voor zorgt dat je maar 1 filter hoeft te kopen en hem kunt gebruik op beide lenzen. Een meevaller dus.

              Zo, één van mijn langste posts ooit op dit forum denk ik en als er nog vragen zijn, stel ze dan gerust


              edit: vraagje voor de anderen. Als de TS toch zou kunnen 1000 vrijmaken voor een 70-200 2.8 of f4 IS, zou hij dan niet beter kijken voor een 100-400 op de 2ehands markt? hoe meer milimeters hoe beter op een circuit. Wat denken jullie?
              Last edited by PJH; 20 mei 2009, 10:56.
              I will harness all available light with super-fast aperture lenses

              Comment


              • #8
                Re: Caon in de autosport

                Dit ben ik met ZEER veel belangstelling aan het volgen omdat ook ik van deze sport hou. Toeval wil dat ik zelf ook woonachtig ben in Vosselaar.

                Zelf was ik aan't denken aan de Canon 17-85 IS lens aangevuld met de Canon 70-300 IS.
                Maar dat laatste mag ik dus niet doen volgens de info hier.

                Zou de Sigma 120-400 OS dan uitkomst kunnen bieden voor op circuit?
                Ik neem aan dat 120 nog goed doenbaar is en dat je met 400 al een pak beter uit de voeten kunt op bv Francorchamps. Ook op Donington Park zit je jammer genoeg stukken verder van het circuit af.
                Het enige nadeel is dat je dan met een gat zit tussen 85 en 120.

                Voor mij zou de camera in eerste instantie gebruikt worden voor wat huis-tuin-keuken (binnen & buiten) getrek met de geboorte van mijne kleine zeer binnenkort en later (volgend jaar) pas echt naar het circuit gebeuren.

                In een NOG later stadium dacht ik aan de Canon 10-22 voor landschappen en wat architectuur.

                Comment


                • #9
                  Re: Caon in de autosport

                  met een 10-22 kun je trouwens ook goed uit de voeten op een circuit, maar dan wel in de pits:

                  wat testshots op 10mm (dit is wel met een 10-20 sigma)

                  I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                  Comment


                  • #10
                    Re: Caon in de autosport

                    Oorspronkelijk geplaatst door Speedy G. Bekijk bericht
                    Zou de Sigma 120-400 OS dan uitkomst kunnen bieden voor op circuit?
                    Ik neem aan dat 120 nog goed doenbaar is en dat je met 400 al een pak beter uit de voeten kunt op bv Francorchamps. Ook op Donington Park zit je jammer genoeg stukken verder van het circuit af.
                    Die Sigma zijn AF is te traag heb ik gelezen, dus kom je in dezelfde problemen als de 70-300 IS van Canon, bij een panning hou je de focus niet op de wagen Ik wou eerst de nieuwe Sigma 150-500 OS kopen, maar net zoals zijn 'korte' broer is die niet in staat op focus op een aanstormende race wagen te houden ... terwijl zowel de 70-200 f2.8 L IS als de 100-400 L IS die ik nu heb dit zonder problemen kunnen op mijn 40D's.

                    Een 100-400 tweedehands lijkt me geen slecht idee, die moet voor minder dan 1000 Euro te vinden zijn en is een schitterend bereik voor rond het circuit, maar nieuw boven het budget van TS spijtig genoeg.

                    Het feit dat de 17-85 op zijn tele stand al op f5.6 zit vind ik niet echt een nadeel, om een wagen volledig scherp te krijgen moet je toch al op 5.6 of 8.0 werken (bij een driekwart vooraanzicht) en de IS zorgt er dan voor dat je op iso 100 kan blijven werken zonder statief.

                    Ik moet toegeven dat ik mijn 10-22 nog nooit mee naar het circuit (Zolder, Assen, Zandvoort of Spa) meegenomen heb

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Caon in de autosport

                      Sorry dat ik je topic overeen Dirk maar dit kan zeer interessant worden.
                      Misschien kunnen we ook eens afspreken want blijkbaar hebben we toch wel dezelfde hobby. Zowel op als naast het circuit want ook ik heb een vrij speciaal speeltje voor op circuit.

                      De 40D met 17-85 IS lens kost 965,00 EUR bij Studio73 met toevoeging van een gratis CF 2gb geheugen en reinigingsset.
                      De 40D met 17-85 IS lens kost 968,00 EUR bij FotoKonijnenberg.

                      Dus je bent beter af bij Studio73 voor deze combo.

                      Maar is deze lens ook goed genoeg voor wat indoor-outdoor fotografie zonder aan auto's te denken?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Caon in de autosport

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                        De 70-200 f4 L is een goed alternatief voor de duurdere versie met beeldstabilisatie, maar de "IS" versie is optisch wel heel wat beter.
                        Vaak ben ik het met je beweringen eens, maar bij deze toch niet.
                        De IS versie is absoluut NIET heel wat wat beter, maar ietsjes beter waarbij het verschil echt minimaal is.
                        De 70-200 4L is al een van de scherpste zoomlenzen. De IS versie is volopen ietsjes scherper, maar niet veel scherper. Ik vraag mij af of het verschil op een crop camera ook wel te zien is.
                        Boven 4.0 zie je geen verschil meer. Ik spreek uit ervaring. Ik heb zelf net als jou de 70-200 2.8L IS, maar heb daarvoor een lange tijd met de 4L IS gefotografeerd en daarvoor met de 4L

                        Ik zou de 70-200 4L aanraden icm een 40D. Wel met grip en eventueel een flits.
                        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Caon in de autosport

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                          Ik zou de 70-200 4L aanraden icm een 40D. Wel met grip en eventueel een flits.
                          een grip akkoord maar een flits??? langs circuit??? klinkt misschien onnozel maar is dat niet gevaarlijk/vervelend voor de piloten?
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Caon in de autosport

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                            een grip akkoord maar een flits??? langs circuit??? klinkt misschien onnozel maar is dat niet gevaarlijk/vervelend voor de piloten?
                            Moet je tijdens de 24h op Spa eens kijken 's avonds en 's nachts ... het aantal bliksems is niet te tellen, zelfs overdag als je aan de verkeerde kant van het circuit staat (ten opzichte van de zon) kan je met de flits een beetje bijlichten (als je kortbij staat natuurlijk, van achter de draad is het nutteloos vrees ik) ... maar het mag niet altijd gebruikt worden.

                            Heb mijn vet al eens gehad op Spa omdat ik met twee collega's stond te flitsen aan een bocht bij valavond ... de marshals aan de overkant vonden het niet leuk

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Caon in de autosport

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Ik moet toegeven dat ik mijn 10-22 nog nooit mee naar het circuit (Zolder, Assen, Zandvoort of Spa) meegenomen heb

                              Mark
                              je mist iets (en dat is dan nog niet eens op 10mm, denk aan de mogelijkheden! ):
                              I will harness all available light with super-fast aperture lenses

                              Comment

                              Working...
                              X