Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen kwaliteit RAW & Jpeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen kwaliteit RAW & Jpeg

Gisteren is mijn niew CF kaartje van 8 Gb aangekomen
    Zit me nu af te vragen welke settings ik zou gebruiken vroeger op 20D was dit altijd RAW+ JpegM fijn.

Nu op de 50D heb ik keuze tussen RAW SRAW1 en SRAW2.
    Ik had hier een topic gelezen van iemand die een test gedaan heeft tussen RAW en SRAW1.De foto's waren niet meer zichtbaar in het topic maar komt er op neer dat SRAW1 mider ruis gaf??En hij ook niet meer details zag.

Welke RAW instellingen gebruiken jullie?
    RAW of SRAW1 ?
    Ik denk dat RAW wel als voordeel heeft dat je bvb tijdens safari meer kan croppen.
    Zo kan je misschien je 1.4 extender er van tussen laten en wat meer croppen om aan hetzelfde resultaat te komen?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: Instellingen kwaliteit RAW & Jpeg

Ik gebruik RAW en L (jpg).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Re: Instellingen kwaliteit RAW & SRAW1

Dus voor zowel jpeg en RAW de beste kwaliteit.

Is er onder de RAW shooters dan niemand die voldoende heeft met SRAW1 ?

mir

Comment

Ik gebruik enkel RAW, als ik nog es jpg erbij doe, dan duurt het wegschrijven toch behoorlijk lang....

Comment

Re: Instellingen kwaliteit RAW & SRAW1

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Dus voor zowel jpeg en RAW de beste kwaliteit.

Is er onder de RAW shooters dan niemand die voldoende heeft met SRAW1 ?
          Voor zover ik het begrepen had is de sRAW een kleiner formaat (lees minder pixels) dan zijn groter broer, maar nog wel steeds met het principe van RAW. Het formaat is zelfs zo klein dat een standaard RAW formaat A3 of meer aan kan om op af te drukken en dat sRAW meer zit in het 13x15 formaat.

(ergens gelezen in de handleiding van de Canon 40D).

Cheers,

Alex_W
          [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

Comment

klopt,enige wat ik zit aan te denken is dat die RAW meer ruis zou geven dan SRAW1.

Of is die 'meer ruis' te verwaarlozen?
            Zou anders zelf eens de test doen maar zit zonder lens momenteel

mir

Comment

Ik heb eigenlijk een beetje weinig zin om dat helemaal te gaan testen. Dan moet je uiteindelijk al een A4print of zoiets van een sRAW1 hebben, en dan een print van een crop die zowel qua beeld als qua afmetingen zo goed mogelijk overeen komt. (Of heb ik het mis). En dan zal het nog afhangen over welke omstandigheden het gaat, en op welke ISO.

Volgens mij gaat het verschil verwaarloosbaar zijn. Daarnaast ben ik sowieso al onder de indruk van het gebrek aan ruis bij mijne nieuwe 5D. Ik sla altijd sowieso in RAW op. Overzetten naar jpeg doe ik alleen maar bij de foto's die ik achteraf ook gebruik of wil bewaren. sRAW1 of 2 lijkt me hooguit interessant voor als ik eens een keer te weinig geheugenkaartje(s) bijheb. Maar zelfs aan RAWfoto's kunnen er zowat 500 op mijn geheugenkaart, en 500 foto's op een dag, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Comment

500 Foto's (RAW) op een geheugenkaart?
                Over welke geheugenkaarten beschikt U?
                Ik heb 4 GB kaarten en krijg er in RAW en JPEG ( in kleine kwaliteit) slechts 99 op een kaart.
                Enkel RAW kom ik uit op ongeveer 110.
                Op mijn kaart van 8 GB kom ik op ongeveer 230 foto's ( in RAW)

Comment

met een kaartje van Sandisk 8Gb II op een Canon 40D kan ik 534 foto's schieten (RAW + M jpeg)

Edit: maar ik heb hier ooit ergens gelezen dat de ISO-waarde invloed heeft op uw bestandsgrootte (please don't shoot me)

::effe Testen::
                  De mijne staat nu op ISO 100 en heb 534 fotos over.
                  En nu zet ik hem op 1000ISO en dan blijven er nog maar 470 fotootjes over *abracadabra*
                  Last edited by monstertruckess; 14 juni 2009, 17:59.
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Working...
                  X