Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukvertraging Fuji S100sf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

    Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
    D60/D80. Daarbij is het gewoon afdrukken en heb je helemaal geen tijdvrlies in het scherpstellen.
    Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf welke lens je erop hebt met een 80-200 of een 80-400 duurt het gewoon 'lang' en ook een Sigma 70-300 neemt zijn tijd hiervoor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

      Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
      Ik begijp dus nu ook beter dat het scherpstellen bij de S100sf wel veel meer tijd kost in vergelijking met een D60/D80. Daarbij is het gewoon afdrukken en heb je helemaal geen tijdvrlies in het scherpstellen.
      vgr.
      Absoluut niet, als je bij een DSLR direct afdrukt heb je ook geen scherpe foto's hoor, je moet de camera en de lens de tijd geven om scherp te stellen. Ik herhaal het nog eens, de afdruk vertraging is de tijd die nodig is tussen het volledig induwen van de knop en het effectief maken van de foto.... het scherp stellen gebeurt net daarvoor ( half indrukken van de knop ) De snelheid van scherp stellen wordt voor een groot deel bepaald door de snelheid van de lens, de motor van de camera en ook de hoeveelheid licht die je ter beschikking hebt. ( en misschien ngg andere dingen ook die invloed hebben )
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #18
        Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

        Franciskne,

        Dat half de knop indrukken was ook al nodig bij de bridge die ik nu heb om nog en beetje snelheid te hebben.

        Als ik met de S100sf tov bv de D80 met 24-120 afs nagenoeg gelijke snelheid heb (tussen afdrukken en efectief het plaatje maken) maak ik geen brokken in m'n keuze. Dan zou zowel de lens en D80 dus goed moeten zijn op et punt van snelheid. Ddat weet ik nu nog niet maar daar kom ik dan ook wel weer achter.

        Maar de S100sf; snelheid goed, scherpte uitmuntend, bereik petje af, prijs nietverkeerd tov dslr. Waarom is de S100sf dan nog steds niet te vergelijen op die punten met bv D60D80?? Appels metperen vergelijken betekent voor mj om dit zo tlezen een wered van verschil op genoemde punten. Is de S100sf dan de eerste uitzondering op de regel?

        vgr.

        Comment


        • #19
          Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

          www.photozone.de omschrijft het auto focussen van de Nikkor AF-S 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED VR als volgt;
          "The lens features a silent-wave (ultrasonic) AF motor resulting in fast and near silent AF operations."

          Helaas weten we niet wat het woordje 'fast' betekent in een absolute tijdseenheid. Zoals eerder geschreven is autofocus snelheid afhankelijk van de aandrijving van het scherpstellende lenselement, de lichtsterkte van de lens en de lichtomstandigheden. In het donker stellen alle systemen nu eenmaal trager scherp.
          In het algemeen kun je zeggen dat de fase verschil meting van een dslr sneller is dan de contrastmeting van een S100FS, dat zijn feiten waar niemand omheen kan.
          Ik heb o.a. een Olympus E3 met een 12-60mm lensje en die combinatie stelt scherp in een 'oogwenk', de vraag is alleen; "Hoe lang duurt de gemiddelde oogwenk?"
          Snel, traag, redelijk snel of supersnel.... het zijn allemaal uitdrukkingen waar je niets aan hebt.
          Nogmaals... de D60/80 zal absoluut sneller zijn dan de S100FS, daarover kan geen twijfel bestaan.
          Misschien kunnen wetenschappers antwoord geven op de vraag hoeveel tijd er verstrijkt tussen het waarnemen van een actie scene en het moment dat de vinger overgaat tot afdrukken. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook niet hetzelfde is bij alle fotografen.
          Er werden al motor en autoraces gefotografeerd toen er nog met de hand moest worden scherpgesteld en men slechts 1 shot per keer kon afvuren.
          Positie kiezen, handmatig scherpstellen en afdrukken op het moment dat het object de zoeker en het scherptedieptegebied binnenrijd was de enige oplossing.
          DIT werkt nog steeds prima maar met de huidige stand der techniek in moderne dslr's kun je ook gebruik maken van predictive focus tracking enz enz enz.
          Daar moet je dan wel voor betalen.
          En zo zijn we weer terug bij het beschikbare budget.
          En een Nikkor AF-S 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED VR kost ongeveer hetzelfde als een S100FS en zonder body maak je er geen foto's mee.

          Comment


          • #20
            Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            www.photozone.de omschrijft het auto focussen van de Nikkor AF-S 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED VR als volgt;
            "The lens features a silent-wave (ultrasonic) AF motor resulting in fast and near silent AF operations."

            Helaas weten we niet wat het woordje 'fast' betekent in een absolute tijdseenheid. Zoals eerder geschreven is autofocus snelheid afhankelijk van de aandrijving van het scherpstellende lenselement, de lichtsterkte van de lens en de lichtomstandigheden. In het donker stellen alle systemen nu eenmaal trager scherp.
            In het algemeen kun je zeggen dat de fase verschil meting van een dslr sneller is dan de contrastmeting van een S100FS, dat zijn feiten waar niemand omheen kan.
            Ik heb o.a. een Olympus E3 met een 12-60mm lensje en die combinatie stelt scherp in een 'oogwenk', de vraag is alleen; "Hoe lang duurt de gemiddelde oogwenk?"
            Snel, traag, redelijk snel of supersnel.... het zijn allemaal uitdrukkingen waar je niets aan hebt.
            Nogmaals... de D60/80 zal absoluut sneller zijn dan de S100FS, daarover kan geen twijfel bestaan.
            Misschien kunnen wetenschappers antwoord geven op de vraag hoeveel tijd er verstrijkt tussen het waarnemen van een actie scene en het moment dat de vinger overgaat tot afdrukken. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook niet hetzelfde is bij alle fotografen.
            Er werden al motor en autoraces gefotografeerd toen er nog met de hand moest worden scherpgesteld en men slechts 1 shot per keer kon afvuren.
            Positie kiezen, handmatig scherpstellen en afdrukken op het moment dat het object de zoeker en het scherptedieptegebied binnenrijd was de enige oplossing.
            DIT werkt nog steeds prima maar met de huidige stand der techniek in moderne dslr's kun je ook gebruik maken van predictive focus tracking enz enz enz.
            Daar moet je dan wel voor betalen.
            En zo zijn we weer terug bij het beschikbare budget.
            En een Nikkor AF-S 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED VR kost ongeveer hetzelfde als een S100FS en zonder body maak je er geen foto's mee.
            't is niet altijd slecht om de controle terug te eisen
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #21
              Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              't is niet altijd slecht om de controle terug te eisen
              Correct
              Als ik op een dagje uit met de 'real life' fotoclub een aantal leden vertwijfeld zie stuntelen met een schier oneindige reeks focus punten, dan heb ik allang een reeks foto's gemaakt. En of je het gelooft of niet.. ze willen het exacte focus punt hebben met een lensje van 17 mm bij diafragma f/11 !!!!

              Comment


              • #22
                Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                Dat appels met peren vergelijking zit me nog niet echt lekker, tenzij het wat al te zwaar is aangezet.
                Met bovenstaande foto's zullen de meeste hobbyisten hun handen dicht knijpen. Ik denk dat ik onder die meesten val en dan is de verwonderinger nog steeds dat zovelen de dsrl (D60/80 categorie) najagen. Status, ego ??

                Comment


                • #23
                  Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                  Ik denk niet dat het te zwaar is aangezet.
                  Het fotograferen met een dslr is zoveel sneller dan met een bridge.
                  Het kijken door de lens[sneller kunnen kaderen]
                  Geen combinatie toetsen nodig om tot een instelling te komen.
                  Veel betere kwaliteit[scherper] lenzen.
                  Grotere chip daardoor minder ruis,kleinere dof.
                  enz enz enz.
                  Natuurlijk zijn de bridge camera's veel verbeterd,maar het blijft een compromis.
                  Voor het geld krijg je best al een leuke camera.
                  gr.ron.
                  http://exhi-fotografie.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                    Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
                    Ik denk niet dat het te zwaar is aangezet.
                    Het fotograferen met een dslr is zoveel sneller dan met een bridge.
                    Het kijken door de lens[sneller kunnen kaderen]
                    Geen combinatie toetsen nodig om tot een instelling te komen.
                    Veel betere kwaliteit[scherper] lenzen.
                    Grotere chip daardoor minder ruis,kleinere dof.
                    enz enz enz.
                    Natuurlijk zijn de bridge camera's veel verbeterd,maar het blijft een compromis.
                    Voor het geld krijg je best al een leuke camera.
                    gr.ron.
                    Juist!!!
                    En zo is een D60/80 een compromis tussen een D40 en een D3.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                      Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
                      Dat appels met peren vergelijking zit me nog niet echt lekker, tenzij het wat al te zwaar is aangezet.
                      Met bovenstaande foto's zullen de meeste hobbyisten hun handen dicht knijpen. Ik denk dat ik onder die meesten val en dan is de verwonderinger nog steeds dat zovelen de dsrl (D60/80 categorie) najagen. Status, ego ??
                      Ik heb ook een DSLR camera hoor, als ik het hard zou stellen zou ik het volgende zeggen : met een DSLR kan je alle foto's maken die met een Fuji S100FS ook mogelijk zijn, omgekeerd echter gaat die redenering niet helemaal op, een bridge blijft bepaalde beperkingen hebben.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                        Dat snap ik, maar zijn die beperkingen voor de heel grote groep amateurfotograven ook werkelijk beperkend.
                        Als ik hierboven weer een reactie lees dat elke dslr zoveel sneller is dan bv de S100sf. Als ik dit dan simpel even afzet tegen de respons van Viewfider, die het met zijn top D3 wel even concreet heeft gemaakt met een vergelijking in millisec's, dan snijdt zo'n reactie niet echt hout. Of is bv Exhi van mening dat er scherpere beeldjes te maken zijn van de hondjes hierboven met een camera en lens op D60 niveau en bv 24-120 lens????? Maak die mening hier dan eens concreet met als voorbeeld de scherpte van deze foto's.
                        Als amateurtje loop ik zo vaak aan tegen deze one-liners en dat maakt het doorprikken toch lastig voor velen, denk ik.

                        vgr

                        Comment


                        • #27
                          Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Ik heb ook een DSLR camera hoor, als ik het hard zou stellen zou ik het volgende zeggen : met een DSLR kan je alle foto's maken die met een Fuji S100FS ook mogelijk zijn, omgekeerd echter gaat die redenering niet helemaal op, een bridge blijft bepaalde beperkingen hebben.
                          hangt deze redenatie niet samen met het gebruik van verschillende lenzen bij een DSLR!!
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #28
                            Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                            Ik dacht dat ik duidelijk was,kennelijk niet dus
                            De scherpte van een foto wordt bepaald door [uiteraard] de kwaliteit
                            van de lens.
                            In een bridge is zo'n kwaliteit altijd minder!
                            Het hoeveel minder en of het belangrijk is,dat is voor een ieder verschillend!
                            Ook belangrijk is,dat de scherpte mede bepaald wordt door de dof.
                            Ik vergelijk dus alleen een dslr met een bridge!!!
                            Waar het om gaat,is dat je tevreden bent met het resultaat.
                            Dit weet je alleen als je zelf gaat zoeken naar voorbeelden.
                            Ik kan hier wel een scherpe foto neerzetten,maar daar heb je niets aan.
                            Hoop hier iets duidelijker te zijn.
                            gr.ron.
                            http://exhi-fotografie.nl

                            Comment


                            • #29
                              Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                              Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
                              Ik dacht dat ik duidelijk was,kennelijk niet dus
                              De scherpte van een foto wordt bepaald door [uiteraard] de kwaliteit
                              van de lens.
                              In een bridge is zo'n kwaliteit altijd minder!
                              Het hoeveel minder en of het belangrijk is,dat is voor een ieder verschillend!
                              Ook belangrijk is,dat de scherpte mede bepaald wordt door de dof.
                              Ik vergelijk dus alleen een dslr met een bridge!!!
                              Waar het om gaat,is dat je tevreden bent met het resultaat.
                              Dit weet je alleen als je zelf gaat zoeken naar voorbeelden.
                              Ik kan hier wel een scherpe foto neerzetten,maar daar heb je niets aan.
                              Hoop hier iets duidelijker te zijn.
                              gr.ron.
                              Je herhaalt alleen wat reeds door iedereen is bevestigd.
                              De scherpte van een foto wordt bepaald door de kwaliteit van de lens, de kwaliteit en het oplossend vermogen van de pixels, de hele digitale trein die tussen opname en afdruk zit en uiteindelijk de afdrukgrootte en de bekijkafstand.
                              Op een A4tje zie je nauwelijks of geheel niet het verschil tussen een S100FS en een instap dslr met 18-200mm lens.
                              Ik daag je uit het begrip 'minder' te kwantificeren.
                              DOF
                              Wanneer we bij gelijkblijvende overige factoren een full frame camera als uitgangspunt nemen en de scherptediepte op 1 stellen, dan zal in verhouding bij cropcamera's de scherptediepte respectievelijk 1,3x, 1,5x, 1,6x en 2x groter zijn. Bij een bridge met een 2/3"sensor is de scherptediepte dan 3,94x groter dan van een full frame.
                              Zo eenvoudig zijn de feiten.

                              Er is geen amateur fotograaf die zal toegeven dat zijn geliefde camera waar hij veel geld voor betaalt heeft, eigenlijk 'overkill' is.
                              Een verschil van 0,062 seconden zal worden opgeblazen alsof het uren zijn.
                              Er worden ellenlange verhalen geschreven over het missen van het moment suprême hoewel er zo tien andere, veel meer voor de hand liggende oorzaken zijn te bedenken waarom het mis ging.
                              Als je er toevallig net je groothoek zoom op hebt zitten inplaats van je 70-300 dan moet jij eens proberen net zo vlug van lens te wisselen als het 1/4 slag draaien van de zoomring van de S100FS. Daarom loopt een pro of een rijke amateur ook met meerdere bodies om de hals.
                              Je zult van een oprechte bezitter van een S100FS én een of meerdere dslr's, niet te horen krijgen dat het allemaal niks uitmaakt.

                              Het is heel simpel!
                              Als je geen geld hebt voor het beste materiaal dan koop je het op één na beste en als je geen geld hebt voor het op één na beste dan koop je het op twee na beste..... enz enz enz totdat je voor de keuze staat om een dslr instappertje te kopen of een hybride.
                              Als je onderstaande specificaties ziet dan kun je maar tot 1 conclusie komen, sparen voor een D3.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                                Je herhaalt alleen wat reeds door iedereen is bevestigd.
                                De scherpte van een foto wordt bepaald door de kwaliteit van de lens, de kwaliteit en het oplossend vermogen van de pixels, de hele digitale trein die tussen opname en afdruk zit en uiteindelijk de afdrukgrootte en de bekijkafstand.
                                Op een A4tje zie je nauwelijks of geheel niet het verschil tussen een S100FS en een instap dslr met 18-200mm lens.
                                Ik daag je uit het begrip 'minder' te kwantificeren.
                                DOF
                                Wanneer we bij gelijkblijvende overige factoren een full frame camera als uitgangspunt nemen en de scherptediepte op 1 stellen, dan zal in verhouding bij cropcamera's de scherptediepte respectievelijk 1,3x, 1,5x, 1,6x en 2x groter zijn. Bij een bridge met een 2/3"sensor is de scherptediepte dan 3,94x groter dan van een full frame.
                                Zo eenvoudig zijn de feiten.

                                Er is geen amateur fotograaf die zal toegeven dat zijn geliefde camera waar hij veel geld voor betaalt heeft, eigenlijk 'overkill' is.
                                Een verschil van 0,062 seconden zal worden opgeblazen alsof het uren zijn.
                                Er worden ellenlange verhalen geschreven over het missen van het moment suprême hoewel er zo tien andere, veel meer voor de hand liggende oorzaken zijn te bedenken waarom het mis ging.
                                Als je er toevallig net je groothoek zoom op hebt zitten inplaats van je 70-300 dan moet jij eens proberen net zo vlug van lens te wisselen als het 1/4 slag draaien van de zoomring van de S100FS. Daarom loopt een pro of een rijke amateur ook met meerdere bodies om de hals.
                                Je zult van een oprechte bezitter van een S100FS én een of meerdere dslr's, niet te horen krijgen dat het allemaal niks uitmaakt.

                                Het is heel simpel!
                                Als je geen geld hebt voor het beste materiaal dan koop je het op één na beste en als je geen geld hebt voor het op één na beste dan koop je het op twee na beste..... enz enz enz totdat je voor de keuze staat om een dslr instappertje te kopen of een hybride.
                                Als je onderstaande specificaties ziet dan kun je maar tot 1 conclusie komen, sparen voor een D3.
                                http://www.dpreview.com/reviews/comp...100FS&show=all
                                Je begrijpt mij volkomen verkeerd!
                                Ik zit hier geen dslr te promoten,of een bridge af te kraken.

                                waarom ik hier een reactie gaf,is dat de topic starter zich afvroeg of het verschil
                                tussen een bridge en een dslr niet overdreven was.

                                Waar het om gaat is dat het de topic starter duidelijker zal worden,wat hij moet kiezen.
                                Dat ik mijn gedachte hier over laat gaan is alleen om deze te behoeden voor een miskoop.
                                Een bridge of een dslr! dat maakt mij niet uit.

                                gr.ron.
                                http://exhi-fotografie.nl

                                Comment

                                Working...
                                X