Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukvertraging Fuji S100sf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

Freekvogel ik zou je aanraden om gewoon eens naar een grote winkel te stappen (mediaplanet, saturn, ..) waar je de verschillende toestellen vrijblijvend kan vastnemen en uittesten.

Want je kan je gek staren op specificaties op papier (heb ik vorig jaar ook gedaan, heb uiteindelijk een S9600 gekocht), dagen en weken op internet en op fora zoals dit info zoeken, maar uiteindelijk heeft het allemaal weinig nut. Je kan maar een goede keuze maken door de toestellen in de hand de nemen en te gebruiken.. en met gebruiken bedoel ik dan in de situatie die jij belangrijk vindt en veel zal doen.

Al die milliseconden vergelijken is wel leuk maar je gaat er overal van uit dat je handmatig scherpstelt ? (of al scherpgesteld bent)
    Gaat dit echt zoveel voorkomen in de praktijk ?

Best mogelijk dat je altijd op automatisch scherpstellen gaat werken (is wat ik 95% van de tijd doe)..
    En dan wordt de snelheid en nauwkeurigheid van scherpstellen, dof, .. opeens een pak belangrijker dan het verschil tussen 0.0536 of 0.01 seconden.. Of het gebruiksgemak.
    Alleen al het feit dat je in een dslr een optische zoeker hebt of bij een bridge een digitale kan voor iemand de doorslag geven om voor een dslr te gaan..
    Op papier mag een bridge nog veel beter zijn - als je op het lcd schermpje niet goed kan zien waarop je scherpgesteld bent en op een dslr wel, dan neem je beter traag scherpe fotos
    dan snel onscherpe..

Je begint nu over wegschrijfsnelheid. Je loopt enkel tegen de limiet wanneer je de buffer volschrijft, bv door op de s100fs 7 fotos in serie te nemen, daarna zal je enkele seconden moeten wachten eer je opnieuw een foto kan nemen. Gebruik je deze functie zelden of niet en neem je telkens maar 1 foto dan is een bridge snel genoeg.
    Heb je de camera ingesteld dat hij na het nemen van elke foto hem op het scherm toont, dan heeft de wegschrijfsnelheid ook nog amper belang - tegen dat jij de foto hebt bekeken is die al lang weggeschreven en kan je de volgende nemen.
    Wil je continue bursts nemen, meerdere seconden lang (dus pak 50 of 100 fotos in rij) dan heb je een dslr nodig die dat kan en pas dan wordt de snelheid van de CF kaart wel belangrijk.
    Neem je 1 of 2 fotos, even wachten, dan opnieuw enkele fotos, ... dan voldoet een bridge.
    Het hangt er allemaal af op welke manier waarop je fotografeert..
    Maar je puur baseren op technische specificaties en bv wegschrijfsnelheid in mb/sec gaan vergelijken om zo jouw 'ideale' camera te bepalen, heeft weinig zin.
    Last edited by flipperkast; 7 oktober 2008, 08:45. Reden: extra
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Working...
    X