Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukvertraging Fuji S100sf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Als je onderstaande specificaties ziet dan kun je maar tot 1 conclusie komen, sparen voor een D3.
    http://www.dpreview.com/reviews/comp...100FS&show=all
    Dit is zeer relatief.
    Als je klakkeloos zou afgaan op dit lijstje, dan is de D3 juist de minste van dit lijstje(de sterretje, wat de lezerreviews zijn).
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Accoord en excuus dan!

Waar het mij omgaat is dat de verschillen gekwantificeerd dienen te worden.
      Anders blijft het bij 'minder' of 'meer' en deze begrippen hebben alleen betekenis als we afspreken wat 'slecht', 'goed' en/of 'uitstekend' is.
      En daar zullen we het wel nooit over eens worden

Ik meet kwaliteit het liefst af aan een foto van 90x60 of 120x80 cm aan de wand.

Comment

Mee eens
        gr.ron.
        http://exhi-fotografie.nl

Comment

Van Exhi lees ik toch duidelijk dat de scherpte van de foto bij een bridge ALTIJD minder is dan bij een dslr.

Als kritische beginer, bridge of instap dslr-er, die echter niet alles voor zoete koek aanneemt, zeker niet als hij naar de "hondjes" kijkt , roept dat dus direct al vragen op. Het antwoord van Viewfinder met daarin de uitdaging richting Exhi komt voor een nog onbevangen en onbevooroordeelde zoekende zoals ik toch over als meer realistisch.
          Als je de verschillen pas kan gaan zoeken op formaten van ca 1 m en dan nog aleen op D3 niveau dan lijkt me dat je als doorsnee gebruiker op de compu of op max A4 waarschijnlijk gauw klaar bent.

Als ik een D80 zou kopen om snelheid te kunnen winnen, terwijl een relatief gezien vrij dure zoomlens van de 24-120 categorie mogelijk die snelheidswinst cq scherpte helemaal niet effectueert, dan vind ik dat achteraf toch weinig gelukkig.
          Dan denk ik toch nog wel even terug aan de eerst zin hierboven.

Comment

Misschien toch nog even opmerken dat bij een bridge zoals de Fuji S100FS de bewerking van de jpg's al in de camera gebeurt, daarom zien deze er op het eerste zicht beter uit dan foto's uit een DSLR, zeker als je in RAW fotografeert, bij een DSLR moet je bijna altijd de foto's nog nabewerken wil je optimale kwaliteit halen.
            Last edited by Franciskine; 21 september 2008, 15:16.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Zo.....Dat is nog even een aardige! Voor mij weer leerzaam dit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
                Van Exhi lees ik toch duidelijk dat de scherpte van de foto bij een bridge ALTIJD minder is dan bij een dslr.

Als kritische beginer, bridge of instap dslr-er, die echter niet alles voor zoete koek aanneemt, zeker niet als hij naar de "hondjes" kijkt , roept dat dus direct al vragen op. Het antwoord van Viewfinder met daarin de uitdaging richting Exhi komt voor een nog onbevangen en onbevooroordeelde zoekende zoals ik toch over als meer realistisch.
                Als je de verschillen pas kan gaan zoeken op formaten van ca 1 m en dan nog aleen op D3 niveau dan lijkt me dat je als doorsnee gebruiker op de compu of op max A4 waarschijnlijk gauw klaar bent.

Als ik een D80 zou kopen om snelheid te kunnen winnen, terwijl een relatief gezien vrij dure zoomlens van de 24-120 categorie mogelijk die snelheidswinst cq scherpte helemaal niet effectueert, dan vind ik dat achteraf toch weinig gelukkig.
                Dan denk ik toch nog wel even terug aan de eerst zin hierboven.
                Ok dan... we zijn er
                Ik gebruik mijn S100FS omdat ik het een leuk ding vind en omdat het veeeeeel kleiner is (en dat hoef ik vast niet te kwantificeren ) dan drie excellente body's met elk een prime lens. Die heb ik wel maar vaak gooi ik liever die Fuji om mijn hals.
                EN DAN WEET IK dat ik geen afdrukken kan maken van 120 x 80 cm en dat kan me niks schelen. Ik gebruik de Fuji voor mijn diashows die worden gepresenteerd op de TV of middels een beamer op een groot scherm.
                Daar is de Fuji bij uitstek voor geschikt, zelfs als ik fotografeer op 1600 of 3200 ISO.
                Ik heb ook afdrukken laten maken van 60 x 40 cm en die voldoen aan MIJN kwaliteits criterium. Groter zal ik echt niet gaan.
                Ik ben diep onder de indruk van wat mijn 5D, D3 en E3 (om er maar eens een greep uit mijn verzameling te noemen) presteren, maar ik ben even diep onder de indruk van wat de S100FS presteert voor net iets meer dan 500 euries. Ik heb ook een Olympus C8080....... dat is werkelijk de allertraagste hybride die ik ooit in mijn handen heb gehad. Maar er zit een lens op waar DPReview destijds zeer van onder de indruk was en voorzover ik weet is de Oly C8080 de enige bridge camera die een 9 voor beeldkwaliteit ontving. Absolute topklasse.. TOT 200 ISO!!!
                Tegenover elk voordeel staat een nadeel.. en voor veel mensen is dat nadeel helaas hun beschikbare budget.

Als je een D80 + 24-120 koopt dan kan ik je voorspellen dat je binnen afzienbare tijd er een groothoeklensje bij wil hebben. De behoefte aan een groter telebereik zul je wellicht kunnen compenseren door je foto's te croppen en te uprezzen.. maar ook daar zul je van gaan balen.
                Koop je een S100FS dan zal er altijd een stemmetje in je hoofd klinken; "Had ik toch maar die D80 gekocht".
                Voor mij persoonlijk komt alles neer op het 'all in one' voordeel, dan weet je waar je aan toe bent.

Even aanhaken op de woorden van Franciskine..
                Ook met een D80 kun je de JPG's er uit laten rollen zoals je ze hebben wil, verzadiging, zweem, contrast en verscherping kun je instellen.
                Je kunt in RAW schieten maar het MOET niet.
                Overigens geldt hetzelfde voor de S100FS, die kan ook in RAW schieten en dan MOET je wel nabewerken.
                Voor mijn diashows en afdrukken tot 60x40 cm schiet ik echter gewoon in JPG... en ik stel dan met genoegen in op Provia of Velvia maar dat is puur een kwestie van (onzinnige?) nostalgie
                En soms schiet ik in FSB.... Film Simulation Bracketing. Gewoon omdat ik het leuk vind.

Comment

Er is mij veel duidelijk geworden door dit draadje. Bedankt voor alle inbreng.

Ik ga nu nog naarstig op zoek naar de vergelijkbare snelheden van de D60/D80. De D3 als paradepaardje heeft dus een snelheid van 38 millisec's, misschien dat ik nog via Nikon of zo aan betrouwbare gegevens kan komen voor de D60/80. Deze snelheden zullen ongetwijfeld lager liggen dan die bij het paradepaardje, redeneer ik eerst toch nog maar even simpel door. Dat zet ik dan af tegen de 0,1 van Fuji.

Comment

Ik zal even mijn bescheiden inbreng doen. Een tweetal maand geleden kocht ik een Nikon D60 met Nikkor 18-200 lens. Daarvóór heb ik lang getwijfeld tussen een DSLR enerzijds (D40/D60, Sony A200) en een bridge (S100fs).
                    Ik ben nog een leek in fotografie dus een amateur-amateur. Voor mij was de S100fs qua functies, snelheid en beeldkwaliteit zeker meer dan genoeg geweest. Ik wil me meer gaan verdiepen in fotografie maar daar was de S100fs ook ruimschoots aan tegemoet gekomen.
                    Ik had de S100fs bij Fnac eventjes vastgehad en vond dat hij heel goed in de hand lag. Gezien mijn vorig toestel een Olympus Camedia C-750 was, was de S100fs een wereld van verschil. Ook het feit dat de EVF niet altijd meteen volgde bij het snel 'pannen' (ik hoop dat ik de term juist gebruik) naar links of rechts. Scherpstellen was heel snel... maar ik vergeleek met mijn Olympus.
                    Op dat moment was ik zeker van mijn keuze : het zou de S100fs worden. Tot ik voor één dag eventjes de D50 van mijn schoonvader kon gebruiken tijdens een bezoek aan Plopsaland met de kinderen (deze avonturen vind je in een ander draadje ). Ik was onder de indruk en de S100fs leek op dat moment niet meer zo interessant. Om eerlijk te zijn, hebben de optische zoeker en de snelle respons van het toestel me over de schreef getrokken.
                    Toen ik een paar weken na de aankoop van mijn D60 in Planet Saturn was, ging ik nog eens de S100fs vastnemen. Dan ging ik eventjes naar een D60 een beetje verder. Dus ook een beetje een gevoelskwestie. In ieder geval had ik geen spijt van mijn aankoop. Het heeft me uiteindelijk wel 400€ meer gekost dan de S100fs, met minder zoom (11x tov 14x voor de Fuji) en ik kan geen filmpjes maken (wat soms handig is als je kinderen hebt). Het hangt er dan ook vanaf in hoeverre dit voor jou belangrijk is en hoeveel jouw budget is...
                    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Inderdaad je went ook aan je camera die je eenmaal na lang wikken en wegen hebt gekozen.
                      Maar als ik de in vergelijking tot mezelf toch zeker profesionele Viewfinder hoor en die toch een dure uitrusting van kwaliteit ter beschiiking heeft, dan grijpt hij toch vaak graag naar z'n S100SF. Ik twijfel er niet aan dat hij ipv de S100 dan liever de D60 had gekocht voor zijn toch ook goede invulling van zijn kwaliteitseisen voor dat doel. Daar is blijkbaar geen behoefte aan te zijn of sterker nog de S100sf wint het voor dat doel.
                      Wat mij betreft ben ik er wel uit, tenzij de D60 ook die 38/1000 sec snelheid vd D3 zou hebben of b.v max 50/1000 tov de S100sf met 100/1000. Die tijdwinst zet ik dan af tegen bv meerkosten vd lens en concessie in het bereik.

vgr.

Comment

Inmiddels heb ik aan Fuji de vraag gsteld wat nu de werkelijke afdrukvertraging is na scherpstellen van de S100sf.
                        In de specificaties vd S9600 Fuji was 0,01 sec vermeld en daar werd toen aardig reclame mee gemaakt. De D3 van Viewfinder heeft er 0,038 sec voor nodig en dat bijna 4 x zoveel.
                        Het zou vreemd zijn i mijn ogen als de S100sf als topbridge 10x trager is dan de oude topbridge S9600.
                        Omdat in de spec's vd S100sf niets daarover staat vermeld heb ik het opgevraagd met het dringende verzoek een verkooppraatje maar achterwege te laten.
                        Zodra een zinnig antwoord binnen is zal ik dit hier melden. Daar voel ik me uiteraard zeer toe verplicht na alle hulp hier. Een evt antwoord waar de jus van het verkooppraatje afdruipt laat ik graag voor wat het is.

vgr.

Comment

Een van de lastigste te fotograferen objecten in verband met scherpstelsnelheid en sluitertijdvertraging is een vogel in de vlucht.
                          Neem een E3 met een Zuiko 150mm (300mm kbe) f/2 en schakel focus begrenzing in. Neem vervolgens een S100FS en zoom eveneens naar 300mm kbe en druk op het knopje "one shot af", dit heeft hetzelfde effect als focus begrenzing op de Zuiko lens... de kortste focus afstand wordt namelijk circa 2x zo lang waardoor het scherpstellend lenselement geen nutteloze afstanden zal afleggen.
                          Bij wisselend gebruik van de E3 en de S100FS durf ik met enige zekerheid te zeggen dat de E3 / Zuiko 150mm f/2 combinatie 2x zoveel bruikbare foto's oplevert dan de S100FS.
                          Niet vergeten mag worden dat het mij nog nooit gelukt is om met welke combinatie dan ook, bij BIF fotografie (zelfs met een RDS) een score van meer dan 50 van de 100 te behalen en met de S100FS ligt het niveau dus op circa 25/100.
                          Uiteindelijk gaat het er dan om of je dit aanvaardbaar acht of niet.
                          Ik noem hier de E3 Zuiko 150mm f/2 combinatie omdat die mij, van al mijn camera's, de 'indruk geeft' de snelste te zijn.
                          Overigens ga ik er van uit dat mijn reactietijd bij het gebruik van beide toestellen hetzelfde was.
                          Nu ik toch aan het relativeren ben, wat maakt enige tientallen milliseconden sluitertijdvertraging uit wanneer het vogeltje tijdens het scherpstellen al weer verdwenen is? Daar gaat duidelijk de meeste vertraging inzitten. En tussen het 'autofocus gereed' biepje en het werkelijke doordrukken verstrijken ook weer enige milliseconden... en vraag me AUB niet hoeveel.
                          Speel dit http://www.spellen.ws/games.php?id=490 spelletje eens om uit te vinden wat je reactiesnelheid is. Ik bak er niks van

Ik zou wel eens een overzicht willen zien van een autofocus snelheidstest, dus van kitlens tot pro, die onder dezelfde goede tot slechte verlichtingsomstandigheden worden getest.
                          Het lijkt me dan ook leuk om te weten hoevaak onder slechte omstandigheden de focus het helemaal af laat weten.
                          Enfin, wie een hoge score geslaagde actie foto's wil hebben, die koopt het beste een snelle body en een snelle lens. Daar behoeft geen twijdel over te bestaan.
                          Ik ben benieuwd naar de reactie van Fuji

Comment

Ik zou wel eens een overzicht willen zien van een autofocus snelheidstest, dus van kitlens tot pro, die onder dezelfde goede tot slechte verlichtingsomstandigheden worden getest.
                            Het lijkt me dan ook leuk om te weten hoevaak onder slechte omstandigheden de focus het helemaal af laat weten.
                            Enfin, wie een hoge score geslaagde actie foto's wil hebben, die koopt het beste een snelle body en een snelle lens. Daar behoeft geen twijdel over te bestaan.
                            Ik ben benieuwd naar de reactie van Fuji

Het zou zo maar kunnen zijn dat de "body" als je het zo zou zeggen van de Fuji S100sf sneller is dan sommige DSRL body's. (Ik bedoel dus na scherpstellen) Ik weet dat ik geen vrienden maak nu.
                            Inderdaad zou een soort van snelheidsnorm voor zowel scherpstellen als wegschrijven in de spec's verhelderend zijn. Dan wordt ook de kreet "een DSLR is ALTIJD sneller" in relatie tot een nieuwe generatie bridges al dan niet onderbouwd, maar in ieder geval ontdaan van emotie. Ook voor de lenzen zou dit uiteraard mooi zijn meegenomen voor de meer bewuste kooplustigen.

Comment

Het probleem is dat we niet weten wat razendsnel, uitgedrukt in milliseconden, is. Het blijft dus bij een nietszeggende interpretatie van alle synoniemen die voor snelheid gebruikt worden.
                              Dit http://regex.info/blog/2008-09-04/925 filmpje laat zien dat er bij een Nikon D3 53,6 milliseconden verstrijken tot aan het moment 'sensor exposed; exposure taken' en dat er in totaal 87,8 ms (bij een sluitertijd van 1/62s) verstreken is alvorens men weer een beeld via het penta prisma kan waarnemen en de cyclus opnieuw kan aanvangen.
                              Deze tijd van 87,8 ms zal evenredig korter zijn wanneer er kortere sluitertijden worden gebruikt.
                              Als we het filmpje mogen geloven dan is de afdrukvertraging dus 53,6 ms oftewel 0,0536 seconden en dat laatste getal klinkt heel erg kort en dat is het natuurlijk ook.
                              Het aantal frames per seconde is een kenmerk waaraan we de snelheid van een camera afmeten. Het aantal fps wordt enerzijds bepaalt door de snelheid waarmee de spiegel opklapt en de tijd die nodig is om de daardoor onstane hinderlijke micro trillingen te dempen, en anderzijds door de bus snelheid en de buffergrootte.
                              Wanneer de sluitertijd voldoende kort is dan haalt een D3 8,9 fps en een S100FS 2,9 fps. Waar de D3 met die snelheid 36 frames van 12,1 MP kan schieten, kan een S100FS er slechts 7 (RAW 3) van 11.1 MP opslaan.
                              Dat hierbij de buffergrootte en aantal MP een rol spelen moge duidelijk zijn wanneer we zien dat de S100FS met 6,7 fps kan schieten bij 3MP en met een maximum van 50 frames.
                              Een vraag die dus blijft openstaan is of de tijd die nodig is tot aan 'sensor exposed; exposure taken' van de D3 representaief is voor alle d-slr's, ik denk van niet maar ik heb daarvoor geen enkel bewijs.
                              Ook weet ik niet hoelang de S100FS er over doet om de sensor even uit te schakelen en gedurende de belichtingstijd de sensor even aan het licht bloot te stellen.
                              Wat ik wel zeker weet is dat het aantal geslaagde actiefoto's die met een D3 zijn geschoten minstens het dubbele is dan met een S100FS.
                              Als we overigens alle factoren die kunnen leiden tot een mislukte foto in ogenschouw nemen dan is snelheid er slechts één van.
                              Weinig licht, dus.. te grote diafragma opening, te lange sluitertijd of vervelende ruis en foutieve of falende belichtingsmeting zijn de grootste boosdoeners.

Wellicht het grootste euvel van de S100FS is 'paarse randjes' en dus zie je in de discussies op internet vaak de vergelijking met een instap dslr plus een superzoom van 18 tot 200/250 en zelfs al 270mm.
                              Bij 18mm op deze lenzen, het equivalent van circa 28mm kleinbeeld formaat, is de tonvormige vertekening 3,2 tot 4%. De Fujinon lens heeft bij diezelfde 28mm een vervorming van minder dan 1% hetgeen door reviewers wordt afgedaan als niet 'field relevant'.
                              De prestaties van die dslr superzoomers lopen nogal uiteen op verschillende brandpuntsafstanden, maar zeker aan het lange eind zijn ze allemaal soft. Ook zijn over het gehele bereik de prestaties bij volle opening niet te vergelijken met die van de Fujinon lens die hier superieur (aan voornoemde lenzen) presteert.
                              Enerzijds paarse randjes en anderzijds grote vervorming en onbruikbare volle opening.
                              Tonvormige vertekening is eenvoudig te corrigeren in een fotobewerkingsprogramma en dat geldt ook voor paarse randjes.
                              Onbruikbare volle opening is niet te corrigeren.
                              Dit is geen loflied op een S100FS laat ik dat voorop stellen, maar een en ander moet wel altijd gezien worden in het licht van de prijs/prestatie verhouding, persoonlijke wensen en het verwachtingspatroon.
                              Een S100FS is geen D3 en dat is een instap dslr met een superzoom ook niet. Zo simpel is het.
                              Ik kan me dus de verwarring onder aspirant kopers zeer goed voorstellen en ik voel me niet bij machte ze te adviseren.

Comment

Ik ben zeker een aspirant koper en sta onbevooroordeeld tegen zowel deze bridge als de instap dsrl's, dat heb je inmiddels wel begrepen. Ook verkopers jagen je al snel naar een dsrl, maar bij doorvragen naar harde verschilgegevens zakken ze gelijk door het ijs. Dezelfde kretelogiën die je op forums soms ook ervaart.
                                Jij bent niet getrouwd met één camera merkte ik en dat geeft direct al een objectievere benadering.

Wat scherpte betreft is die Fuji voor mijn doeleinden heus perfect en daar heb ik dan zeker ook plezier in. Ik zit nog door te hakken op die "wegschrijfsnelheid', maar vermoed inmiddels dat die Fuji niet ondergeschikt is aan de instap dsrl's met dure lenzen.

Inmiddels heb ik het antwoord van Fuji en heb gevraagd om toestemming om dit hier in zijn geheel te plaatsen. Het is ook weer minder "to the point vind ik "gezien de reclame eerder voor de S9600 met 0,01 afdrukvertraging.
                                Als ik voor zeker wil gaan zeggen ze me de S5pro te kopen met een paar dure lenzen, maar ook daar geven/hebben ze geen gegevens van de reactietijden daarvan. Ja, zo lust ik er nog wel een paar!

Als kritische aspirantkoper in de fotobranche valt het niet mee, je kunt maar beter een beetje op de gok/emotie kopen en tegenvallers maar voor lief nemen merk ik.

vgr.

Comment

Working...
                                X