Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukvertraging Fuji S100sf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukvertraging Fuji S100sf

    Beste Fuji gebruiker,

    De s100sf is dacht ik nu enige tijd in gebuik bij een aantal forumleden. Ik zou zo graag weten of er een merkbare afdrukvertraging aanwezig is, meer dan bv bij de D60/D80. Ik wil als ik m'n oude camera s304 nu vervang liefst geen ergernis door die afdrukvertraging meer.
    Het liefst zou ik nog steeds het gedoe met dure lenzen en het lenzen wisselen vermijden. Alleen al de lens 18-200 is net zo duur als de complete bridge S100sf, terwijl de opbtische kwaliteit op photozone er niet echt uitspringt. De 24-120 mist dan weer het bereik van ca 150. Dan denk ik steeds waar ben ik dan mee bezig als amateur die wel meer wil in bereik en scherpte dan een compactje en daarom dan ook uitziet naar en snelle scherpe bridge. Ik fotografeer meestal snelle objecten/dieren buiten.
    De kreten van een dslr is altijd sneller ken ik wel met rspect, ik zou graag gebruikers horen die snelle bewegingen in praktijk hebben geprobeerd vast te leggen met de s100sf (c.q. willen testen) en al dan niet net het moment hebben gemist. De vergelijking met de D60/D80 met zoomlens zou hier voor mij bepalend kunnen zijn.

    vgr

  • #2
    Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

    lopen al interessante draadjes over, zoek eens op s100sf.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

      Die draadjes ken ik.

      gr.

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

        Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
        Die draadjes ken ik.

        gr.
        graag gedaan hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

          Freekvogel, afdrukvertraging heb ik nog niet echt ondrvonden bij de Fuji S100FS, op voorwaarde dat je eerst hebt scherpgesteld natuurlijk, vanaf het ogenblik dat je de knop indrukt na de schrpstlling, wordt de foto direct gemaakt. Misschien versta je iets verkeerd onder afdrukvertraging?
          Ik bedoel hiermee de tijd die erover gaat na het afdrukken en het effectief maken van de foto en die is bij de nieuwste bridges te verwaarlozen. Het scherpstellen daarentegen gaat bij een DSLR nog steeds sneller maar dat heeft op zich niets te maken met de afdrukvertraging.
          Ik heb geen enkel probleem gehad om voorbijrijdende bromfietsen te fotograferen, tenslotte is dat meer het "pannen" dat je onder de knie moet krijgen.
          Ik het tijdschrift Foto-Video krijgt de Fuji S100FS een 100 voor beeldkwaliteit en dat zegt toch wel al iets.

          Maar een DSLR vergelijken met een bridge is nog steeds appelen met peren vergelijken . . .
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

            Franciskine,

            Als ik met m'n huidige bridge scherpstel en daarna afdruk zit er op bromfietssnelheid en bij daglicht toch zo'n 2-3 meter tussen het moment van afdrukken en het terugzien vd brommer op de foto. Bij m'n hobby's nu baal ik daarvan verschrikkelijk, terwijl dat ingeval met stillevens worst zou zijn.
            Als bij de Fuji die 2-3 meter verleden tijd is heb je me daarmee echt geholpen.
            Fijn dat je even de proef op som hebt genomen voor me.
            Ik begijp dus nu ook beter dat het scherpstellen bij de S100sf wel veel meer tijd kost in vergelijking met een D60/D80. Daarbij is het gewoon afdrukken en heb je helemaal geen tijdvrlies in het scherpstellen.
            Ik heb weer wat geleerd.
            Wat betreft die scherpte had je ons al eerder foto's laten zien op verschillende inzoomstanden. Die scherpte viel me toen al in zeer positieve zin op.
            Geen afdrukvertraging meer, scherpe beelden, groot bereik, één lens afgestemd op de voor een bridge kwalitatief goede sensor, geen lenzen wisselen, budgetvriendelijker!
            Nou, hij is dan nog wel 950 gr zwaar, maar toch.

            vgr.

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

              Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
              Ik begijp dus nu ook beter dat het scherpstellen bij de S100sf wel veel meer tijd kost in vergelijking met een D60/D80. Daarbij is het gewoon afdrukken en heb je helemaal geen tijdvrlies in het scherpstellen.

              Nou, hij is dan nog wel 950 gr zwaar, maar toch.

              vgr.
              Was dat maar waar!
              Bij het scherpstellen dient het scherpstellende deel van een objectief verplaatst te worden en dat kost tijd. Hoe lang het verplaatsen duurt is afhankelijk van de aandrijving van dat lenselement en dat kan van traag tot zeer snel zijn en tevens zijn de lichtomstandigheden van groot belang en de lichtsterkte van de lens.
              De werkelijke afdrukvertraging (dus ná het scherpstellen) van de S100FS is, volgens DPReview, 0,1 seconde.
              Bij een snelheid van 50 km/h verplaatst die bromfiets zich in 0,1s over een afstand van bijna 1,4 meter parallel aan de sensor.
              Een dslr is gewoon veel sneller, tenzij die is uitgerust met een (vaak goedkope) trage lens.
              De afdrukvertraging van een dslr bestaat uit de tijd die nodig is om de spiegel op te klappen, en de tijd die nodig is om de trillingen veroorzaakt door het opklappen van de spiegel zolang te laten uitdenderen dat zonder gevaar voor bewegingsonscherpte de sluiter kan worden geopend. De duur van deze operatie is per camera verschillend maar wel heel kort.
              Wil je snel bewegende objecten fotograferen met een S100fs dan dien je optimaal te anticiperen, het gaat prima maar je moet rekening houden met een lager percentage geslaagde foto's ten opzichte van een dslr.
              Ik heb geen problemen met de snelheid van de S100FS... en ook niet met het gewicht.

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                Tussen de afbraak - en voorbereidingswerken door ( nieuwe keuken die geplaatst moet worden ) nog even een reactie posten.

                Let wel op : om bewegende beelden scherp te kunnen fotograferen moet je dus "pannen", ik gebruik dan AFC mode ( Autofocus Continu scherpstllen ) en volg het onderwerp in de beweging mee, dat vergt wel wat oefening in het begin, je sluitertijd bepaalt dan ook of je een wazige achtergrond wil of niet, daar kies je dus zelf voor.

                Hier is alvast een voorbeeldje met die bromfiets die tegen een 50 km voorbij raasde.


                De andere 2 voorbeeldjes zijn deze namiddag gemaakt en komen zo uit de camera, zonder enige nabewerking, enkel verkleind ( maar niet verscherpt ) met BD-sizer.



                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                  Heel fraai !! Mijn complimenten.
                  Voor de prijs die je ervoor moet betalen is de S100FS een kanjer van een camera.
                  Ik mag hem graag gebruiken als ik geen lust heb met meerdere dslr's + primes eropuit te trekken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                    Jullie willen niet weten hoe ik deze info waardeer. Een beetje bang geweest om op enig moment dan toch maar impulsief de gok te nemen en een camera te kopen.

                    Die scherpte van de S100sf is echt een genot om naar te beleven. Mijn oude beestje heeft nu 0,3 sec afdrukvertraging, maar de door Viewfinder opgezochte vertraging van 0,1 sec van de S100sf is me eigenlijk toch nog teveel. Als het de helft minder kan is het al meegenomen.

                    Dus neig ik op grond van julie verhaal toch weer naar de D60 met 24-120 VR die ook in m'n kop zit. Tenminste als ik daarop winst maak in snelheid tov die 0,1 sec en geen concessies hoef te doen op scherpte tov de beeldjes hierboven getoond.
                    Ik weet dat het bereik me dan niet mee zal vallen op sommige momenten.

                    Een dsrl is vel sneller las ik, mag ik vragen aan jullie of bijvoorbeeld deze combinatie wat scherpte betreft en snelheid daaraan voldoet. Als het persé lenzen moeten worden van veel meer dan € 500 haak ik af en kies denk ik schoorvoetend door die 0,1 sec voor de S100sf.

                    Ik ben trouwens ooit begonnen met me te oriënteren op de S9600 door de specificatie van 0,01 sec vertraging. Toen de S100sf zich meldde omgezwaaid vanwege die scherpte, maar omdat er bij de specificaties niet werd gerept over de afdrukvertraging vertrouwde ik het eigenlijk al niet erg.

                    vgr.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                      Na het scherpstellen en het doordrukken van de sluiterknop duurt het bij de Nikon D3 38 milliseconden alvorens de sluiter opent.
                      Dat is dus 38:1000= 0,038s en dat is dus een verschil van 0,062s ten opzichte van 0,1s.
                      DIT is dus wat een D3.. het paradepaardje van Nikon aan snelheid kan ontwikkelen.
                      Speel hier http://regex.info/blog/2008-09-04/925 eens mee en tel de milliseconden onderaan in het scherm.
                      Plaats de cursor onderaan het video schempje en beweeg die van links naar rechts en er gaat een wereld en een sluiter voor u open.
                      Of een D60 ook die 38 ms haalt weet ik niet!
                      De Nikon D60 heeft GEEN autofocus motor en de 24-120mm lens ook niet!!!!!!
                      Je zult wanneer je autofocus wil hebben dus een lens moeten kopen met een USM aanduiding, dat betekent dat er een motor in de lens zit! Kost uiteraard iets meer!
                      Wanneer je een lens uitzoekt, lees dan goed de testrapporten want een trage lens helpt je hele streven naar snelheid om zeep.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                        Nikon D3 = 9 fps en een Nikon D60 = 3 fps (frames per second)
                        Dit verschil heeft te maken met de maximum snelheid van het mechaniek en natuurlijk ook de buffer grootte en de processor snelheid.

                        S100FS 3 fps met een maximum van 7 JPEG of 3 RAW
                        De S100FS biedt je o.a. een shooting mode aan waarbij je, om maar even bij die bromfietser te blijven, kunt afdrukken op het moment dat je die brommer in beeld krijgt en wanneer jij denkt dat je hem wel te pakken hebt dan laat je de sluiterknop los en dan worden de laatste 7 beeldjes weggeschreven. Dit heet Contiuous Last7.
                        Denk daar maar eens over na.
                        Kennelijk heeft de bromfietsfoto van Franciskine je niet overtuigd dat het kan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                          De foto met de bromfiets was een single shot, kwestie van een beetje te oefenen en de juiste feeling aankweken wanneer je moet afdrukken, ik heb "pannen" eigenlijk nooit zo moeilijk gevonden.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                            Ik ook niet
                            En ik schoot al vogeltjes voordat er film motortransport was.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afdrukvertraging Fuji S100sf

                              Ik bedoelde de 24-120 AF S IF ED van Nikon voor ca € 500 icm D60 cq D80.

                              Maar de S100sf hoeft dus niet eens direct trager te zijn dan bovenstaande combinatie begrijp ik. En zo ja, dan is het verschil miniem. De D3 mag dus voor de D80/60 geen vergelijk zijn.

                              dank

                              Comment

                              Working...
                              X