Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

APS-C vs Full-frame cameras

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: APS-C vs Full-frame cameras

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Mmhh, naast het feit dat men hier weer een persoonlijke oorlog aan het voeren is om toch maar zijn gelijk te halen heb ik ook het idee dat er nog een lacune in jullie difractie theorie zit.

Ik heb hier drie objectieven voor mij staan: een Nikkor 50 mm F1.4 D, een Minolta 50 mm 1.4 MD en een Rokkor 85 mm 1.8.

Als ik alle drie de objectieven op F/16 zet bemerk ik toch dat de groote van de opening bij alle drie verschillend zijn (de opening van de 50 mm van Minolta is groter dan die van Nikon bvb).

Dit is volgens mij volledig normaal omdat de diafragma een relatieve waarde is (verhouding opening en brandpuntafstand).
    Naargelang de diameter van het objectief en de plaats waar het diafragma zich bevind kan het dus ook verschillen tussen lenzen van verschillende fabrikanten met dezelfde brandpuntafstand.

Voor zover ik het begrijp krijg je meer diffractie naargelang het gat kleiner wordt.
    Dit zou dus betekenen dat de Nikkor meer diffractie gaat vertonen dan de Minolta of vergis ik mij daar?

Ik beperk me meestal tot het oplossend vermogen van een lens (dat gaat voor mij ver genoeg) dus in dit hele diffractie toestand heb ik mij nooit in verdiept.
    Maar als mijn theorie juist is (wat niet zeker is) dan moet je lens per lens bekijken
    dat is een heel gezonde redenering, daar zijn verschillende factoren welke diffractie bepalen, de meest belangrijke is uiteraard de diafragma opening en die kan verschillend zijn van objectief tot objectief en is afhankelijk van de brandpuntafstand van het objectief.

de kwaliteit van het glas gebruikt voor de productie van de lens is ook een bepalende factor.

konstruktie van lenzen en objectief is uiteraard ook belangrijk.

Diffractie is altijd aanwezig, wordt pas echt waarneembaar vanaf een bepaald diafragma, bij APS-C wordt dit meer uitvergroot en zo vlugger zichtbaar dan bij FF.

Natuurlijk in het hele verhaal speelt de kwaliteit van gans het objectief een vrij belangrijke rol, de scherpte van de meeste objectieven daalt na de sweet spot en dat niet enkel door diffractie. De diffractie is een factor die er extra bijkomt en maakt dat het beeld extra minder scherp wordt. Dus de scherpte van de lens op F14 wordt bepaalt door de maximum scherpte van de lens, hoe het verloop van de lens is na de sweet spot (zonder diffractie) en daarbij komend het element diffractie. Diffractie zelf, wordt zoals eerder gezegd dan nog eens bepaalt door de constructie en kwaliteit van gebruikte glas.

Voorbeeld deze lens, blaast op F11 de meeste lenzen op hun sweet spot niveau van hunne sokkel en dat op APS-C niveau.

De grafieken van deze testen zijn beperkt tot F-11 maar iedereen voelt op zijn blote voeten wat de scherpte van die lens nog is op F14. Merk op dat de sweet spot van deze lens dan nog op F5,6 ligt, als dit op F8 lag zou ze nog een gans ander verloop tonen, en waarschijnlijk nog scherper zijn op F11 Wat weeral aantoont dat de karakteristieken van een objectief heel belangrijk zijn voor wat de invloed van diffractie betreft.

Daartegenover staat dat op FF de hoeken van de meeste objectieven veel meer last hebben zekers op grotere openingen van onscherpte, en dat dit praktisch een veel groter probleem kan zijn zekers bij tele.

Comment

Mmhh, naast het feit dat men hier weer een persoonlijke oorlog aan het voeren is om toch maar zijn gelijk te halen heb ik ook het idee dat er nog een lacune in jullie difractie theorie zit.

Ik heb hier drie objectieven voor mij staan: een Nikkor 50 mm F1.4 D, een Minolta 50 mm 1.4 MD en een Rokkor 85 mm 1.8.

Als ik alle drie de objectieven op F/16 zet bemerk ik toch dat de groote van de opening bij alle drie verschillend zijn (de opening van de 50 mm van Minolta is groter dan die van Nikon bvb).

Dit is volgens mij volledig normaal omdat de diafragma een relatieve waarde is (verhouding opening en brandpuntafstand).
      Naargelang de diameter van het objectief en de plaats waar het diafragma zich bevind kan het dus ook verschillen tussen lenzen van verschillende fabrikanten met dezelfde brandpuntafstand.

Voor zover ik het begrijp krijg je meer diffractie naargelang het gat kleiner wordt.
      Dit zou dus betekenen dat de Nikkor meer diffractie gaat vertonen dan de Minolta of vergis ik mij daar?

Ik beperk me meestal tot het oplossend vermogen van een lens (dat gaat voor mij ver genoeg) dus in dit hele diffractie toestand heb ik mij nooit in verdiept.
      Maar als mijn theorie juist is (wat niet zeker is) dan moet je lens per lens bekijken
      Wel als je meer info over diffractie wilt met voorbeelden. Moet je hier eens kijken http://www.cambridgeincolour.com/tut...hotography.htm

Dan ontdek je ook al de onzin die een bepaald iemand hierover verkondigt. Wat dus desinformatie en gewoon fout is.

Je gedachtengang is logisch en hier een quote van bovenvermelde site die uitlegt waarom dit niet het geval is.
      "Technical Note:
      Since the physical size of the lens aperture is larger for telephoto lenses (f/22 is a larger aperture at 200 mm than at 50 mm), why doesn't the size of the airy disk vary with focal length? This is because the distance to the focal plane also increases with focal length, and so the airy disk diverges more over this greater distance. As a result, the two effects of physical aperture size and focal length cancel out. Therefore the size of the airy disk only depends on the f-stop, which describes both focal length and aperture size. The term used to universally describe the lens opening is the "numerical aperture" (inverse of twice the f-stop). There is some variation between lenses though, but this is mostly due more to the different design and distance between the focal plane and "entrance pupil."

@puerte: weer de gebruikelijke onzin die eigenlijk alleen maar duidelijk maakt dat je niet goed begrijpt waarover het gaat. Spijtig dat je mensen wil blijven desinformeren en ik wacht nog steeds op dat aantal foto's dat je al gemaakt hebt op F1.4 waar de hoeken belangrijk zijn......
      Last edited by Kevlar; 23 augustus 2008, 10:38.

Comment

Ik vraag mij af hoe je diffractie juist ziet. Ik heb inderdaad al veel gelezen dat dat optreed bij kleindere diafragma opening en vooral bij APS-C.

Nu heb ik na het lezen van deze tread snel zelf eens een paar foto's gemaakt.
        Allemaal op een stevig statief, met afstandsbediening, diafragma f5.6 en f19.
        Body is een Pentax k10D (10MP), lens is een 16-45 f4.
        Buiten de scherptediepte zie ik eigenlijk helemaal geen verschil. Of misschien heel miniem, maar zeker niets waar ik me zorgen over zou maken.

Misschien dat bij een 10MP body diffractie bijna niet te zien is? Binnenkort zal ik eens proberen met mijn 14MP K20D. Die is spijtig genoeg binnen voor reparatie op de moment.

edit: zal die link van Kevlar eens lezen, misschien dat ik daar wijzer van word.
        Last edited by Gengske; 23 augustus 2008, 10:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
          Ik vraag mij af hoe je diffractie juist ziet. Ik heb inderdaad al veel gelezen dat dat optreed bij kleindere diafragma opening en vooral bij APS-C.

Nu heb ik na het lezen van deze tread snel zelf eens een paar foto's gemaakt.
          Allemaal op een stevig statief, met afstandsbediening, diafragma f5.6 en f19.
          Body is een Pentax k10D (10MP), lens is een 16-45 f4.
          Buiten de scherptediepte zie ik eigenlijk helemaal geen verschil. Of misschien heel miniem, maar zeker niets waar ik me zorgen over zou maken.

Misschien dat bij een 10MP body diffractie bijna niet te zien is? Binnenkort zal ik eens proberen met mijn 14MP K20D. Die is spijtig genoeg binnen voor reparatie op de moment.

edit: zal die link van Kevlar eens lezen, misschien dat ik daar wijzer van word.
          Je zal het vooral zien bij maximale vergrotingen: pixelpeeping dus, wat vooral bij landschappen van belang is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Voorbeeld deze lens, blaast op F11 de meeste lenzen op hun sweet spot niveau van hunne sokkel en dat op APS-C niveau.

De grafieken van deze testen zijn beperkt tot F-11 maar iedereen voelt op zijn blote voeten wat de scherpte van die lens nog is op F14. Merk op dat de sweet spot van deze lens dan nog op F5,6 ligt, als dit op F8 lag zou ze nog een gans ander verloop tonen, en waarschijnlijk nog scherper zijn op F11 Wat weeral aantoont dat de karakteristieken van een objectief heel belangrijk zijn voor wat de invloed van diffractie betreft.
            Neem elk objectief van een ander merk dat op zijn sweet spot ook >2300LW/PH scoort, en die haalt op zijn sokken ook 2050 op f/11 Kijk zo maar eens naar de Nikon AFS 24-70mm f/2.8 op photozone...

Comment

Met dank aan Cambridge in Colour
              Technical Note:
              Since the physical size of the lens aperture is larger for telephoto lenses (f/22 is a larger aperture at 200 mm than at 50 mm), why doesn't the size of the airy disk vary with focal length? This is because the distance to the focal plane also increases with focal length, and so the airy disk diverges more over this greater distance. As a result, the two effects of physical aperture size and focal length cancel out. Therefore the size of the airy disk only depends on the f-stop, which describes both focal length and aperture size. The term used to universally describe the lens opening is the "numerical aperture" (inverse of twice the f-stop). There is some variation between lenses though, but this is mostly due more to the different design and distance between the focal plane and "entrance pupil."

Op deze pagina http://www.cambridgeincolour.com/tut...hotography.htm staat het een en ander over diffractie en na enig scrollen zul je ook een Diffraction Limit Calculator aantreffen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Raar we zien zeker dezelfde foto's niet? Hub2805 gaf het al aan. En dan hebben we het nog maar enkel over de vogels die je zelf aanhaalt.....
                denk dat je volgende beeldjes eens moet bekijken en er zijn er uiteraard vele meer he, maar je verwacht niet dat ik ze allemaal noteer hoop ik.

009543-01
                011366-01
                013630-01
                004827-01
                013394-01
                003239-01
                013164-02
                enz enz...../

Hmm hoe vaak moet ik het je nog zeggen de kwaliteit van een lens heeft geen enkele invloed op diffractie geen enkele. Nu ja hoe beter de lens hoe sneller diffractie zichtbaar zal zijn maar dat is eigenlijk maar een bijeffect want de scherpte zal nog steeds beter zijn dan bij een slechte lens. Maar diffractie is een optische wetmatigheid waar de lens eigenlijk niet in meespeelt.
                zie mijn antwoord zunoel, diffractie heb je altijd, de vraag is wanneer wordt het zichtbaar en storend, dat is BELANGRIJK, en dat is wat onder de noemer diffratie wordt verstaan, en dat is OBJECTIEF AFHANKELIJK !!!!

ALs voor diffraction op F14 bij tele zal ik het niet vaak gebruiken maar waarom zou ik hier enkel aan tele moeten denken? F14 is zeker iets dat al eens gebruikt wordt en F11 en F8 nog veel meer en vermits het op een APS op die waarden al begint tja veel belangrijker dan onscherpte in de hoeken bij F2.8. Alhoewel het voor mij ook(zoals ik al reeds meermaal aangaf) niet superbelangrijk is hoor
                zie antwoord zunoel, zijn lenzen die op F11 beter presteren dan andere op hun sweet spot. Je kent het verschil niet tussen diffractie en de andere optische limieten van een lens. Sommige lenzen hun sweet spot ligt op F8 zie hier

Dat je de foto's nog niet goed bekeken had dat hadden we ondertussen al vastgesteld. Maar goed dat je nu ondertussen al kan erkennen dat een kleine dof gebruiken vaak een noodzaak is om te bereiken wat je wil. En meer opties hebben om met de dof te spelen kunnen dus alleen maar een voordeel zijn. Dat wil je nog steeds niet toegeven maar daar komt je eigen stelling eigenlijk op neer. Je komt er nog wel.
                Jij zegt dat de DOF van APS-C ontoereikend is, ik toon hier duidelijk aan dat dit duidelijk niet het geval is, dat er mensen zijn die uitstekende foto's maken van top wereld class niveau met APS-C toestellen.

Als voor de foto's waar je naar verwijst vermoed ik dat het merendeel eigenlijk met film gemaakt zijn en dus......FF. Maar dat heeft geen enkel belang in deze discussie zoals ik reeds aangaf.
                ik kan niet oordelen met wat toestel deze foto's gemaakt zijn, maar in Knokke hingen er metersgrote beelden, expliciet vermeld gemaakt met Nikon D200 en D2x, en ik veronderstel het grote deel van de collectie hier ook.
                Had maar moeten gaan kijken, dan wist je over wat je spreekt eigenlijk, en wat je met een APS-C in goede handen eigenlijk kunt doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Neem elk objectief van een ander merk dat op zijn sweet spot ook >2300LW/PH scoort, en die haalt op zijn sokken ook 2050 op f/11 Kijk zo maar eens naar de Nikon AFS 24-70mm f/2.8 op photozone...
                  Dank je voor te bevestigen van wat ik wil aantonen, sorry dat ik geen nikon lens als voorbeeld genomen heb. Dus met een hedendaagse moderne lens ga je zeer scherpe beelden hebben op F11 en ook op F14. Weet je de nyquist frequency voor 12mp APS 1,5 ??? Beter gezegd wat is de limiet dat een APS-C 12mp sensor kan registreren.

Comment

Ok, na de link van Kevlar eens gelezen te hebben ben ik helemaal gerustgesteld.

Volgens de calculator op die site:

-10MP en 14MP (geven beide zelfde resultaten)
                    -print van 50 x 50 cm ( ik persoonlijk heb nog nooit groterer prints gehad)
                    -bekijken op een afstand van 50 cm (een print aan de muur dient NIET om met vergrootglas op te zitten)
                    -1.5 crop
                    -tot f16 >>>> Geen diffractie

Een print van 30x30cm en bekijken op 25cm afstand geeft geen problemen tot f13.

Maar het allerbelangerijkste wat op die site staat, is niet de technische blabla, maar dit stuk: NOTES ON REAL-WORLD USE IN PHOTOGRAPHY
                    Lees eens goed wat daar staat ipv al die wiskundige en technische zever hier te verkondigen.

Hier op het forum zitten nen hoop toffe gasten en vrouwen, maar soms gaan ze wel overdreven op de nerd/freak toer hoor

Comment

Hmm.. jullie denken dat ik doelde op de diffractie die zichtbaar wordt bij kleine diafragmaopeningen.

Lees dit eens.

Ik citeer:
                      The resolution of a given instrument is proportional to the size of its objective, and inversely proportional to the wavelength of the light being observed.
                      Dave
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                        Ok, na de link van Kevlar eens gelezen te hebben ben ik helemaal gerustgesteld.

Volgens de calculator op die site:

-10MP en 14MP (geven beide zelfde resultaten)
                        -print van 50 x 50 cm ( ik persoonlijk heb nog nooit groterer prints gehad)
                        -bekijken op een afstand van 50 cm (een print aan de muur dient NIET om met vergrootglas op te zitten)
                        -1.5 crop
                        -tot f16 >>>> Geen diffractie

Een print van 30x30cm en bekijken op 25cm afstand geeft geen problemen tot f13.

Maar het allerbelangerijkste wat op die site staat, is niet de technische blabla, maar dit stuk: NOTES ON REAL-WORLD USE IN PHOTOGRAPHY
                        Lees eens goed wat daar staat ipv al die wiskundige en technische zever hier te verkondigen.

Hier op het forum zitten nen hoop toffe gasten en vrouwen, maar soms gaan ze wel overdreven op de nerd/freak toer hoor
                        Dat maakt ieder voor zich uit. En zever is het geenszins Heb je overigens ooit al aan natuurfotografie gedaan en gecropt om zoveel mogelijk detail uit je onderwerp te halen of groter te maken op de foto soms?

Comment

Dank je voor te bevestigen van wat ik wil aantonen, sorry dat ik geen nikon lens als voorbeeld genomen heb. Dus met een hedendaagse moderne lens ga je zeer scherpe beelden hebben op F11 en ook op F14. Weet je de nyquist frequency voor 12mp APS 1,5 ??? Beter gezegd wat is de limiet dat een APS-C 12mp sensor kan registreren.
                          Zover ben ik er niet in thuis, en dat hoeft ook niet om de materie te begrijpen. Maar veelal hangt nog af van het gebruikte Anti aliasing filter In mijn D2X is die bv minder sterk dan in mijn D300, en dat zie je aan de resultaten. Meer moiré, maar ook meer scherpte.

Comment

diffractie heb je altijd, de vraag is wanneer wordt het zichtbaar en storend, dat is BELANGRIJK, en dat is wat onder de noemer diffratie wordt verstaan, en dat is OBJECTIEF AFHANKELIJK !!!!
                            Het is minder objectief afhankelijk dan je denkt, maar bij minder scherpe exemplaren ga je het effect sneller zien.

ik kan niet oordelen met wat toestel deze foto's gemaakt zijn, maar in Knokke hingen er metersgrote beelden, expliciet vermeld gemaakt met Nikon D200 en D2x, en ik veronderstel het grote deel van de collectie hier ook.
                            Had maar moeten gaan kijken, dan wist je over wat je spreekt eigenlijk, en wat je met een APS-C in goede handen eigenlijk kunt doen.
                            Ze zijn vast niet aan f/14 gefotografeerd

Comment

009543-01
                              011366-01
                              013630-01
                              004827-01
                              013394-01
                              003239-01
                              013164-02
                              enz enz...../
                              009543-01 : is dit een compo in de hoek
                              011366-01 : compo in het midden met zwerm errond
                              013630-01 : dit is één van de weinig hoek compo's
                              004827-01 : dit is GEEN hoek maar derde regel(gulden snede)
                              013394-01 : compo in het midden
                              003239-01 : nogmaals gulden snede
                              013164-02 : is zowat tussen de hoek en gulden snede

Bedankt om de verhouding van compo's, die ik in post #71 aanhaalde, met je eigen voorbeelden te bevestigen.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

denk dat je volgende beeldjes eens moet bekijken en er zijn er uiteraard vele meer he, maar je verwacht niet dat ik ze allemaal noteer hoop ik.

009543-01
                                011366-01
                                013630-01
                                004827-01
                                013394-01
                                003239-01
                                013164-02
                                enz enz...../
                                Zie antwoord HUB2805 je bewijst hier weer je eigen ongelijk....doe zo voort...

zie mijn antwoord zunoel, diffractie heb je altijd, de vraag is wanneer wordt het zichtbaar en storend, dat is BELANGRIJK, en dat is wat onder de noemer diffratie wordt verstaan, en dat is OBJECTIEF AFHANKELIJK !!!!
                                Tuurlijk heb je altijd diffractie en hoe later die in actie treed hoe beter maakt niet uit welke lens. En als ik het dus goed begrijp vind jij dat die toplens waar je veel geld voor betaalt dat die dan van zijn topkwaliteiten verliest door diffractie niet erg want die hele slechte lens is nog steeds slechter. Sorry maar dat is zever. Iedereen wilt dat zijn toplens over een zo groot mogelijk bereik zo goed mogelijk presteert. En het is spijtig als diffractie daarop een belemmering is.

zie antwoord zunoel, zijn lenzen die op F11 beter presteren dan andere op hun sweet spot. Je kent het verschil niet tussen diffractie en de andere optische limieten van een lens. Sommige lenzen hun sweet spot ligt op F8 zie hier
                                http://www.photozone.de/canon-eos/16...report--review
                                Het maakt geen zak uit of die lens al over zijn sweet spot is of niet het resultaat van diffractie is altijd dat het nog minder goed zal zijn of ie nu op zijn sweet spot zit of niet. Het ene heeft geen enkele invloed op het andere. Diffractie heeft alleen tot gevolg dat het resultaat minder goed of nog slechter wordt. Waarom wil je toch zo graag een discussie over zaken die er niets mee te maken hebben?

Jij zegt dat de DOF van APS-C ontoereikend is, ik toon hier duidelijk aan dat dit duidelijk niet het geval is, dat er mensen zijn die uitstekende foto's maken van top wereld class niveau met APS-C toestellen.
                                Waar toon jij dat aan? Nergens. Je wil het niet toegeven ik weet het maar eigenlijk heb je het al zelf gezegd. Soms is een kleine dof noodzakelijk en dan is er maar 1 gevolg hoe meer je met dof kan spelen hoe beter. Zo moeilijk is dat nu toch niet he.

Ik heb het al gezegd maar opnieuw, ja en dan? Er is toch niemand die beweert dat dit niet zou kunnen??? Waarom weer zo graag over iets beginnen dat er niets mee te maken heeft. En denk eens na hoe groot schat je de kans dat nu dat Nikon FF heeft dat Frans Lanting ook met Nikon FF digital werkt? En waarom zou hij die keuze dan maken?

Comment

Working...
                                X