Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon 40D + hardnekkig stof

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe Canon 40D + hardnekkig stof

In mei kocht in een nieuwe 40D als opvolger voor mijn 400D.
    Vorige week ontdekte ik heel wat stofdeeltjes bij mijn eerste reeks foto's buiten (f11).
    Ik heb de sensor gereinigd met een blaaspeer, Arctic Butterfly en Sensorswabs + E2. Een 10-tal stofdeeltjes is zo hardnekkig dat ze op iedere test-foto op dezelfde plek terugkomen.

Kan het zijn dat dit stof zich bevindt tussen sensor en filter voor de sensor?
    Mag ik veronderstellen dat dit dan binnen de garantie valt of heb ik gewoon "pech"?
    Als dit binnen de garantie zou vallen, breng ik hem dan best zelf naar ETBASS?
    Alvast bedankt voor jullie hulp! Johan

Beelden zeggen meer dan woorden: wit blad getrokken op f11, Auto Levels in Photoshop:

Re: Nieuwe Canon 40D + hardnekkig stof

Wat ik wel raar vind, is dat ze allemaal juist even groot zijn.
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hubert, dat was me zelfs niet opgevallen!
      Kan misschien aangeven dat het niet om verwijderbaar stof op de sensor gaat.
      Bedankt alvast! Johan

Comment

Ik moet zegen dat ik nog nooit een wit blad getrokken heb maar dat altijd doe in de lucht of op in word op wit blad ;-)
        maar dan wil op f11 en hoger,... en dan wens ik zo'n kanonballen ook niet te zien... dus ik denk dat er toch iets fout moet zijn.

Aja just, een 40D heeft toch sensorcleaning? how the hell kan er dan zoveel opzetten...Hmmm
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

Comment

Is dit met een macrolens getrokken?
          Ik heb ook zichtbaar stof met een macrolens al vanaf grote diafragma's (>F11).

Met mijn 17-40L F4 heb ik op F11 geen zichtbaar stof.
          Mvg Tim

Comment

@Ticor: Getrokken met de 24-105 op 105 mm.
            Ik heb hetzelfde probleem met de EF50-f1.8.
            Ik vermoed dat het stof tussen de sensor en het filter voor de sensor zit (dus niet verwijderbaar).
            Groeten, Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht

Aja just, een 40D heeft toch sensorcleaning? how the hell kan er dan zoveel opzetten...Hmmm
              Omdat dat sensorcleaning niet werkt tegen het stof waar wij last van krijgen. Plakkerig stof en pollen tril je er niet af...
              Een hoop ouwe zooi
              www.rbfoto.nl

Comment

Goeienavond
                Ik heb zelf ook last gehad van hardnekkig stof op de sensor van mijn 40d. Hij was toen een 5-tal maanden oud. Zelf gereinigd met sensorswabs, was beetje beter maar niet weg. Dan mee naar Konijnenberg gereden. Daar kreeg ik te horen dat ze het er niet afkregen (moest reiniging niet betalen trouwens) en ze verwezen me door naar het Canon servicecenter in Roosendael. Ik heb een afspraak gemaakt, kon er zeer snel terecht. Je kunt erop wachten, duurt ongeveer half uurtje. Omdat mijn toestel nog geen 6 maand oud was, was het gratis. Misschien ook zo in jouw geval ? Er zullen zeker mensen hier op het forum zijn die ervoor pleiten om het zelf proberen op te lossen. Maar dat werkte in het geval van mijn 40d niet en ik wou het liever veilig spelen. Als je het moet betalen kost het - als ik het mij nog goed herinner - 27 of 25 euro, plus je tripje naar Roosendael (toch het einde van de wereld niet).
                Toch nog dit en niet onbelangrijk : daarna was hij loepzuiver. Ze reinigen heel het huis binnenin en als het stof echt hardnekkig is halen ze de sensor eruit. Ik was er tevreden over.
                Succes ermee !
                Groetjes
                Marleen
                It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Dag Marleen,
                  dank je voor de info! Stemt me wat geruster. Ik zal maandag een afspraak maken in Roosendaal en het resultaat hier vermelden.
                  Groeten! Johan

Comment

Vandaag naar Roosendaal geweest. Zij konden het stof ook niet verwijderen. Volgens hen bevindt het stof zich tussen sensor en filter. Ze hebben een nieuwe sensor besteld en binnen een week of twee zou ik hem terug kunnen afhalen.
                    Groeten, Johan

PS: de 400D die ik meegenomen had om te laten reinigen ziet er perfect uit!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bruine_beer Bekijk bericht
                      Vandaag naar Roosendaal geweest. Zij konden het stof ook niet verwijderen. Volgens hen bevindt het stof zich tussen sensor en filter. Ze hebben een nieuwe sensor besteld en binnen een week of twee zou ik hem terug kunnen afhalen.
                      Groeten, Johan

Da's minder goed nieuws. Hopelijk hebben ze het bij het rechte eind - maar dat zal wel zeker - en is je probleem opgelost met een nieuwe sensor (onder garantie neem ik toch aan?). Laat nog iets weten hoe het afloopt.
                      Succes !
                      Marleen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bruine_beer Bekijk bericht
                        Groeten, Johan

Goed om te weten, want dat vind ik toch een mooie service.
                        Was het allemaal nog onder garantie? Ik wist niet dat ik mijn sensor gratis kan laten reinigen onder garantie.

Heb er nog niet veel last van gehad, en krijg het meeste er zelf af, maar als het niet direct lukt, niet te lang proberen dus, en gewoon nr Canon gaan
                        www.fotopie.be
                        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Tijdens de eerste 6 maanden heb je recht op 1 gratis sensorreiniging bij Canon.
                          Nadien kost het 27 Euro voor een 400D / 40D.
                          De 400D is niet meer onder garantie, de 40D wel nog.

Groeten, JOhan

Comment

Ik mocht vandaag mijn 40D al gaan afhalen bij ETBass. Sensor werd vervangen onder garantie en van stofdeeltjes geen spoor meer . Reparatietijd van een week is een pluim voor ETBass!
                            Groeten, Johan

Comment

Hallo, sorry, lees nu pas het eindresultaat van je stofprobleem. Goed afgelopen dus en als ik het zo lees prima geregeld door ETBass en binnen een zeer aanvaardbare termijn. Veel plezier met je 40D vanaf nu !
                              Marleen

Comment

Working...
                              X