Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

APS-C vs Full-frame cameras

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: APS-C vs Full-frame cameras

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Ik noem het ook 135 formaat! Ik zie geen aanleiding in het feit dat die film 35 mm hoog is, het ook maar 35 mm film te noemen.
    Die filmbreedte is toch de enige reden, waarom het 35mm heet...(origineel was dat een formaat voor bioscoopfilm, waarbij het beeld 24x18 was )
    Dus jij vindt het niet nodig , dingen bij de correcte naam te noemen.
    135 Slaat nergens op...

Ps, heel erg belangrijk is het niet, maar rommelig schrijven leidt niet tot een goeie discussie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Ik denk dat in de (verre) toekomst niet eens een objectief meer nodig is.
      mvg
      Antoine
      Inderdaad, dat denk ik ook.
      Er wordt dan een goede kwaliteit speld bijgeleverd, om een gaatje in de bodydoppen te prikken.

Comment

Ik denk dat het APS-C formaat wel wat meer in de verdrukking zal komen, maar nog zeker lange tijd zal blijven bestaan. Vooral voor goedkope, compacte DSLR's blijft APS-C het aangewezen formaat.

Aan de andere kant zal full frame wel zeer sterk gaan opkomen verwacht ik. Over een jaar of 4 zal misschien zelfs wel de meerderheid van de verkochte spiegelreflexen full frame zijn.

Het begin van deze full frame revolutie zal beginnen met de 5D mkII, die naar mijn verwachting een prijsbreker gaat worden, en veel mensen over de streep naar FF zal trekken.
        Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Die filmbreedte is toch de enige reden, waarom het 35mm heet...(origineel was dat een formaat voor bioscoopfilm, waarbij het beeld 24x18 was )
          135 Slaat nergens op...

Ps, heel erg belangrijk is het niet, maar rommelig schrijven leidt niet tot een goeie discussie.

Op het hele doosje komt 35 mm niet voor.

Comment

Niet tegenstaande FX(FF) formaat op aan het komen is blijven de productiekosten voor een FX sensor toch wel pakken hoger dan voor een DX sensor.
            De kosten zijn niet evenredig met het oppervlak maar veel hoger door het slechter kunnen benutten van het oppervlak van de wafer en de hogere fall out door een defect in de sensor.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              http://i306.photobucket.com/albums/n...35cassette.jpg

Op het hele doosje komt 35 mm niet voor.

De 135 slaat dan ook op het type cassette waar de 35mm film in zit. En niet op de film zelf. Spreken we over het formaat dan is het 35mm film

En wie heeft de term APS-C bedacht , voor een crop of DX camera?
              Dat is dus ook een foutieve term.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                135 Slaat nergens op...

De standaard kleinbeeldformaat is 135 film waar de 135 komt van de isonorm (niet verwaren met ASA).
                Het afmeting is 35 mm (breedte (foto = 36*26 + randen) net zoals de 35 mm bioscoopfilm spoelen.

Men spreekt dus over (iso)135 formaat film of 35 mm film.

Meer info hier
                Last edited by zunoel; 20 augustus 2008, 15:48.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                  De 135 slaat dan ook op het type cassette waar de 35mm film in zit. En niet op de film zelf. Spreken we over het formaat dan is het 35mm film

aps van advanced photo system
                  redelijk geflopt op film.. maar nie op digi
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht

Dus dat is een foute term als jij niet weet waar het vandaag komt? Mooi!

Zelfs de -C en -H waren al eerder gedefinieerd. Spijtig dat er geen fabrikant een sensor op APS-P formaat heeft gemaakt!

Dave
                    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Dus dat is een foute term als jij niet weet waar het vandaag komt? Mooi!

Zelfs de -C en -H waren al eerder gedefinieerd. Spijtig dat er geen fabrikant een sensor op APS-P formaat heeft gemaakt!

Dave
                      Natuurlijk ken ik wel het APS formaat, maar ik vroeg me af wie deze term aan de sensorchips heeft gegeven. Slechts één fabrikant spreekt over het APS-C formaat(sony) . Al de andere fabrikanten gebruiken deze term dus niet. Ok , Sony maakt wel het merendeel van de sensors. Ik stelde me gewoon de vraag waarom en door wie de term APS-C (voor digitaal) gelanceerd werdt. En waarom andere fabrikanten deze niet officieel gebruiken. Kunnen we dan wel spreken over APS-C als algemene term voor cropcamera's ?
                      Lijkt een beetje op " wat een mooie kodak heb je," terwijl het een nikon, canon, pentax, olympus of zelfs leica was.
                      Enne over het APS-P formaat ? Panasonic heeft echte 16:9 sensors in sommige cameras zitten ,dat lijkt er al een beetje op , er zullen mss nog wel andere fabrikanten zijn.
                      Alhoewel, ik droom al hardop over een Hasselblad XPan digitale camera.

Comment

Stel jezelf eens devolgende vraag :

Bij een full frame van 16 Megapixels zijn de pixels even groot dan een 10megapixel camera (crop1.6). Waar gaat dan het verschil zijn als je de vergelijking maakt ruis vs sensorgroote ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht

Bij een full frame van 16 Megapixels zijn de pixels even groot dan een 10megapixel camera (crop1.6). Waar gaat dan het verschil zijn als je de vergelijking maakt ruis vs sensorgroote ?
                          Tjah, als jij denkt een FF van 16MP even grote pixels heeft als een APS-C van 10MP ... be my guest.

Dave
                          pixelpusher

Comment

tussen de oren? Maar je berekening klopt volgens mij niet: D3/900 12Mp DX 5Mp, hoe kan 16->10?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Das een goeke maar toch fout.
                              10Mp op crop 1.6 heeft eenzelfde pixelgrootte als 10*1.6*1.6 = 25,6Mp op FF.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Om terug op het onderwerp te komen, doorheen de geschiedenis van de fotografie zijn de beeldformaten altijd kleiner geworden

Waarom zou je een grotere en duurdere camera kopen wanneer je met een kleiner formaat nagenoeg hetzelfde resultaat bereikt ?
                                Resultaten van de recente 10 en 12mp cropcameras bevestigen dit

Alle consumers en een groot deel van de "serieuze amateurs" zouden gek zijn om van crop weg te gaan
                                Het voordeel wordt alleen maar groter als je in lange teles gaat

Ieder zijn retroplezier maar ik ontwikkelde 45 jaar geleden ook mijn 35mm ("KLEINbeeld") filmpjes (getrokken met een Leica II uit de jaren 30) in een Paterson tankje (en kocht de film per rollen van 10m waarmee ik 6 135mm cassettes van 36 opnamen kon vullen)

Er bestond toen wel de Olympus (PEN) camera met half-kleinbeeld formaat dat nooit doorgebroken is, maar je kan moeilijk zeggen dat de huidige digitale cropmarkt in dezelfde situatie zit
                                Last edited by palombian; 21 augustus 2008, 16:43. Reden: 45 jaar ipv 35 :)

Comment

Working...
                                X