Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telefotografie: FF vs crop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Telefotografie: FF vs crop

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    ...Stel je neemt een foto met zowel een FF als met een Crop met dezelfde lens 200 mm....
    Dit is eigenlijk al een verkeerd uitgangspunt.
    Ik vergelijk de 5.8-58mm van een super-zoom camera ingesteld op 50mm ook niet met een 50mm lens op een DSLR

FF is een andere "klasse" die andere lenzen vraagt voor gelijkaardige types van opnamen.
    Als je 6x tele nodig hebt, kom je met een crop DSLR toe met (ong.) 200mm, bij een FF zul je moeten "investeren" in een 300mm lens.
    Dit is nu eenmaal de "prijs" die je moet betalen in de FF klasse (letterlijk en figuurlijk) .
    Kan of wil je dit er niet voor opbrengen, moet je maar in de "crop" wereld blijven, zo simpel is het .
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Ja, maar de redenering van Zunoel klopt in die zin wel met mijn initiële vraag.

Je hebt een D300 met een state-of-the-art 600mm f4 VR lens om te gaan fotograferen op de Olympische Spelen

De andere fotograaf is daar echter met zijn D700 of D3 met dezelfde lens.

Dat is dus mijn uitgangspunt geweest tot het stellen van deze vraag. Waarom de voorkeur van nagenoeg alle sportfotografen om de D3 te verkiezen boven de D300? Om dezelfde hoogspringster te fotograferen zal je misschien meer moeten croppen maar heb je daar dan weer het grote voordeel van de snelheid.

(uiteraard geldt bovenstaande vraag ook voor de Canon gebruikers maar ik ken die toestellen niet etc.)
      Last edited by Sultana; 17 augustus 2008, 12:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
        Ja, maar de redenering van Zunoel klopt in die zin wel met mijn initiële vraag.

Je hebt een D300 (om even bij Nikon te blijven) met een state-of-the-art 600mm f4 VR lens om te gaan fotograferen op de Olympische Spelen

De andere fotograaf is daar echter met zijn D700 of D3 met dezelfde lens.

Dat is dus mijn uitgangspunt geweest tot het stellen van deze vraag. Waarom de voorkeur van nagenoeg alle sportfotografen om de D3 te verkiezen boven de D300? Om dezelfde hgspringster te fotograferen zal je misschien meer moeten croppen maar heb je daar dan weer het grote voordeel van de snelheid.
        De D3 is natuurlijk ook op andere punten beter als de D300, en dan denk ik voornamelijk aan de snelheid, van focussen en het blijven volgen van het onderwerp. Dat zou mijn voornaamste keuze zijn als sportfotograaf. En ik denk ook de voornaamste reden voor de fotografen daar.
        Canonvijfdeemarkdrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steldat Bekijk bericht
          De D3 is natuurlijk ook op andere punten beter als de D300, en dan denk ik voornamelijk aan de snelheid, van focussen en het blijven volgen van het onderwerp. Dat zou mijn voornaamste keuze zijn als sportfotograaf. En ik denk ook de voornaamste reden voor de fotografen daar.
          En het feit dat bereik niet zo'n probleem is bij de spelen vergeleken met natuurfotografie waar je zonder camouflage altijd mm's te kort hebt. Dan kies je automatisch voor de beste camera met een langer objectief

Comment

Persoonlijk vind ik dat momenteel de FF teveel gehyped wordt. In de toekomst echter zal de FF waarschijnlijk wel de (semi)-pro markt domineren en zullen de meesten daarnaartoe evolueren.
            Heb je nu de budgetten en wil je echt met die state-of-the-art FF materiaal werken, dan hou ik je zeker niet tegen, maar of het uit noodzaak is betwijfel ik voor velen wel.
            Tot midden vorig jaar gebruikte ik een Nikon F5 en D200. Van die laatste ergerde ik me aan de beperkte ISO range (tussen de regels = veel ruis) en gevoelig voor vochtigheid. In september 2007 ben ik drie weken op trip geweest met in bruikleen gekregen D3 en D300 met MB-D10
            Ik doe voornamelijk aan reis/natuurfotografie, wildlife en wat macro. Ik gebruik dus voornamelijk (extreme)tele. In die omstandigheden heb ik geen sluitend voordeel van de D3 ondervonden tov de D300, integendeel de D3 had meer last van vignetering. Op snelheid van focussen en shot/s moet de D300 niet veel onderdoen.
            In donkere plaatsen (grotten, riolen,...) was de D3 duidelijk de betere en ook bij grote breedhoek (vb 12-24) moest de D300 onderdoen (ook op equivalente mm, waar de D3 nog een stuk lager kan)
            Portretfotografie is een wereld waar ik minder ervaring heb, maar ik kan er best inkomen dat daar de D3 ook beter scoort. Idem voor concertshoots (vanwege de moeilijkere belichting en contrasten).
            In mijn geval echter heb ik geopteert om D300s aan te kopen daar prijs/kwaliteit de D3 me geen doorslaggevende meerwaarde gaf. Had de D3 nu 20Mp+ geweest, was de keuze wat moeilijker geweest.
            Totdat een crop ,in verhouding van de sensorgrootte, uit een beeld van een FF, niet evenveel pixels bevat als het volledige beeld van een cropcamera, blijf ik bij de cropcameras.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steldat Bekijk bericht
              De voornaamste reden zal het ontbreken van ruis op hoge Iso's zijn. Sportfotografen werken niet altijd in zeer gunstige lichtomstandigheden en zijn genoodzaakt hun Iso op te vijzelen om de actie te bevriezen. FF-camera's zijn nu eenmaal beter in de hoge Iso's - en dat lijkt mij nog belangrijker dan de cropfactor voor sportfotografen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                De voornaamste reden zal het ontbreken van ruis op hoge Iso's zijn.
                .
                U bedoelt: het wegpoetsen van ruis.

Comment

Ik bied u allen een ongelimiteerd budget.., wat zou u kopen?
                  U mag 1 body en 4 lenzen kiezen.

Comment

iets richting hassy

anders 1Ds mkiii 50, 85, 200mm f2.0 en 24-105L
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                      In september 2007 ben ik drie weken op trip geweest met in bruikleen gekregen D3 en D300 met MB-D10
                      Jij beschikt over goede connecties bij Nikon zeg.
                      In september reeds een D3 en D300 in bruikleen, terwijl er in oktober 2007 nog geen enkele D3/D300 op de europese markt beschikbaar was
                      Last edited by Guest42; 18 augustus 2008, 07:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht

Ja dat wordt dan Hasselblad.Dat maakt dan ook meteen duidelijk dat 24X36mm niet DE norm is,maar slechts één van de vele beschikbare bestandsformaten.En ik zou wél mijn D300 willen bijhouden hoor,anders zou ik serieus gehandicappeerd zijn.

Walter
                        D850

Comment

Ik ga wat mensen doen verschieten met mijn keuze maar van wat er op dit moment beschikbaar is neem ik het volgende.

5D + 24-105 IS + 70-300 DO IS + 35 f1.4 + 85 f1.2 + 135 f2.0 + 200 f2.0 IS + 400 DO IS + 1.4 TC + 2.0 TC

Ok iets meer dan 4 lenzen maar nog steeds goedkoper dan die mannen met hun hassy's he

En die 5D mag je vervangen door de nieuwe wanneer die uitkomt.

Waarom dit; wel al die 1D, D3 hassy's enz veel te groot en zwaar voor mij. Waarom canon en niet de D700 die qua body ook zou kunnen wel nikon heeft niet een even interessant lensgamma voor mij.

Comment

Als het maar één camera mocht zijn, zou ik een maandje uitstel vragen voor de D3X, maar omdat dit toch niet gaat gebeuren, zal zodra het budget het toelaat de D700 bijgekocht worden. Dan zal ik wel zien welke camera (D300 vs D700) voor welk doel ingezet wordt De objectieven zijn de vanzelfsprekende AFS 14-24 en 24-70 en daarbij 2 van de nieuwe primes die nog moeten aangekondigd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Jij beschikt over goede connecties bij Nikon zeg.
                              In september reeds een D3 en D300 in bruikleen, terwijl er in oktober 2007 nog geen enkele D3/D300 op de europese markt beschikbaar was
                              euh..., ja, en 't was in Japan zelf ook
                              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                U bedoelt: het wegpoetsen van ruis.
                                Moet je mij eens uitleggen.

Ik heb het hier dus over FF versus Dx.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X