Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een reflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Toch maar een reflex ?

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
    zeker doen die Xtreme,je kan voor een 4GB gaan. Maar was er hier omtrent niet eerder een draadje of nen draad, zo je wil.

als je later voor de D90Sx3 gaat kan je die snelheid zker gebruiken en de S100FS kan er ook mee overweg. Als je de ducati versie kan kopen voor een stuiver mer doe het dan maar.

Allez succes met je bijna defenitieve keuze
    Kijk, ik wil nu niet moeilijk doen (je kent me hè ), maar ik had eigenlijk alleen graag geweten of de S100fs de volle snelheid van een Extreme III kan benutten (zowel RAW als JPEG) of als een Ultra II meer dan genoeg is. Als de Fuji de snelheid van een Extreme III nooit kan benutten, dan zie ik niet in waarom ik 25 euro zou uitgeven voor iets wat niet nodig is. Wat ik later eventueel als toestel ga kopen, lig ik nog niet wakker van. Tegen die tijd zal de Extreme III ongetwijfeld al voorbijgestreefd zijn en zitten we al aan Extreme VI of zoiets.
    Dus heeft de S100fs een Extreme III nodig om optimaal te werken ? Indien ja koop ik een 4Gb Extreme III. Zoniet dan ga ik voor een 8Gb Ultra II.
    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Als je net zo lang doet over het maken van een foto als het kiezen van een camera dan heb je geen Extreme kaartje nodig.
      Ik heb even de moeite genomen om de lees/schrijfsnelheid 'provisorisch' te vergelijken van een Ultra II en Extreme III kaartje en mijn vermoeden is bewaarheid.
      Het Ultra II kaartje doet er 2x zolang over om drie RAW files weg te schrijven als een Extreme III.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Als je net zo lang doet over het maken van een foto als het kiezen van een camera dan heb je geen Extreme kaartje nodig.
        Ik heb even de moeite genomen om de lees/schrijfsnelheid 'provisorisch' te vergelijken van een Ultra II en Extreme III kaartje en mijn vermoeden is bewaarheid.
        Het Ultra II kaartje doet er 2x zolang over om drie RAW files weg te schrijven als een Extreme III.
        Ok, dan begin ik met een 4Gb Extreme III kaartje. Extra geheugen kan je altijd bijkopen...
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Geen idee.. of ze ondersteund wordt zal je moeten uittesten vermoed ik ?

De vraag is of je het verschil echt gaat nodig hebben ?

Ik zie in de handleiding (net van de site gedownload - p.81) dat de S100fs max 3 fotos/sec in raw kan trekken of in jpeg max 7 in burst (top7/last7 modes).
          Raw files bij Fuji zijn rond de 20mb, dus ik vermoed dat de interne buffer van de s100fs 64mb groot is ??
          Een Ultra2 is 15mb/sec, daarmee zal je wanneer je buffer vol zit 4 seconden moeten wachten.
          De Extreme3 haalt 30mb/sec, dus 2 seconden wachten.

Ga je in situaties komen waarbij je vaak burst van meerdere fotos achtereen wil maken, en gaan die 2 seconden extra wachten het verschil maken ?

Het fototoestel ondersteunt niet dat je continu raw's blijft trekken (zoals echte dslrs wel toelaten en daarbij speelt de snelheid van het kaartje wel een heel grote rol). Het is altijd 3 (of 7 in jpeg) fotos maken -> buffer vol -> wegschrijven en wachten -> opnieuw 3/7 fotos burst fotograferen -> buffer vol -> wegschrijven en wachten..

Er is een optie 'long period' waarbij je wel continu jpegs kan trekken.
          Dat zal vermoedelijk aan max 3 fotos/sec zijn waarvan in de andere modes sprake van is.. 3 jpg fotos/sec jpeg is een 8a12mb/sec, afhankelijk van de kwaliteit, valt ruim binnen de snelheid van je ultra2 kaartje en zo kan je waarschijnlijk je hele kaartje vol kunnen trekken in 1 lange burst.

Dus als de extra snelheid van de Extreme3 al kan gebruikt worden, zal je er in de praktijk eigenlijk weinig van merken omdat de camera niet de mogelijkheid heeft dat de kaart echt een bottleneck wordt, daarvoor is het intern geheugen van de camera gewoon te klein, dat is de bottleneck en daarop moet je steeds wachten.

Ik zou het uitgespaarde geld gebruiken om een xD kaartje bij te kopen dat je als reserve in 't andere slot steekt. Als je CF kaart vol zit (of erger, beschadigd raakt) en je bent op locatie, dan kan je tenminste nog op het andere kaartje verder doen. Dat heb ik toch gedaan.

En weet je nu al dat je wel lange bursts in raw moet schieten dan zal je toch een ander toestel moeten zoeken..
          Last edited by flipperkast; 20 juni 2008, 13:56. Reden: 64mb
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Ok, dan begin ik met een 4Gb Extreme III kaartje. Extra geheugen kan je altijd bijkopen...
            ik heb deze
            Computers, gaming, multimedia en huishoudelijke elektronica van topmerken koop je voordelig bij alternate.nl. Voor 22.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis.

gekocht, mede om het mooie rode houdertje.
            Mijn kaartlezer is ook niet snel genoeg om een Extreme III bij te benen.

@flipperkast
            De buffer van een S100FS is 25 MB.
            En hier http://www.dpreview.com/reviews/fuji...00fs/page4.asp zie je snelheden van de S100FS.
            Een D40 is wat langzamer en een D40X is even snel en allebei kunnen die meer frames vastleggen met een kortere tijd tussen de bursts.
            Dus als kaneda toch wil filmen dan kan hij inderdaad beter een dslr kopen.

Comment

ik heb deze
              Computers, gaming, multimedia en huishoudelijke elektronica van topmerken koop je voordelig bij alternate.nl. Voor 22.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis.

gekocht, mede om het mooie rode houdertje.
              Mijn kaartlezer is ook niet snel genoeg om een Extreme III bij te benen.

@flipperkast
              De buffer van een S100FS is 25 MB.
              En hier http://www.dpreview.com/reviews/fuji...00fs/page4.asp zie je snelheden van de S100FS.
              Een D40 is wat langzamer en een D40X is even snel en allebei kunnen die meer frames vastleggen met een kortere tijd tussen de bursts.
              Dus als kaneda toch wil filmen dan kan hij inderdaad beter een dslr kopen.
              Willen jullie me nu weer doen twijfelen over een memory card ?
              Veel in burst mode fotograferen zal ik niet echt doen.
              Ik zie wel wat ze me in de winkel vertellen. Ik veronderstel dat ze toch ook wel zullen weten waar ze het over hebben...
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Willen jullie me nu weer doen twijfelen over een memory card ?
                Veel in burst mode fotograferen zal ik niet echt doen.
                Ik zie wel wat ze me in de winkel vertellen. Ik veronderstel dat ze toch ook wel zullen weten waar ze het over hebben...
                Dan heb je volgens mij geen extreme nodig.
                Zolang je toestel een beetje buffer heeft en je niet dikwijls bursten doet is II voldoende (zeker voor mij).
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Ik zou het mogelijke 'moment suprême' niet willen missen vanwege een paar € meer voor een sneller kaartje.
                  Koop dan een 2 GB Extreme III kaartje voor nog geen € 20.
                  Daar kun je zo'n 350 hoge resolutie JPG's op kwijt of 85 RAW plaatjes.
                  Op een duits forum las ik dat iemand hoofdzakelijk foto's maakt met 6 MP omdat hij toch niet groter afdrukt dan A4 en de meeste foto's op zijn pc bekijkt.
                  Die kan zelfs 1300 foto's kwijt op een 2 GB kaartje.

Iedereen is tegenwoordig op zoek naar een 'snelle' camera, dan ga je toch niet die snelheid bewust reduceren vanwege een paar €?

Comment

Ik zou het mogelijke 'moment suprême' niet willen missen vanwege een paar € meer voor een sneller kaartje.
                    Koop dan een 2 GB Extreme III kaartje voor nog geen € 20.
                    Daar kun je zo'n 350 hoge resolutie JPG's op kwijt of 85 RAW plaatjes.
                    Op een duits forum las ik dat iemand hoofdzakelijk foto's maakt met 6 MP omdat hij toch niet groter afdrukt dan A4 en de meeste foto's op zijn pc bekijkt.
                    Die kan zelfs 1300 foto's kwijt op een 2 GB kaartje.

Iedereen is tegenwoordig op zoek naar een 'snelle' camera, dan ga je toch niet die snelheid bewust reduceren vanwege een paar €?
                    Als je niet constant bursts na elkaar maakt, dan is een II snel genoeg (nogmaals; de buffer van het toestel is dan belangrijker). Het is niet zo dat een II supertraag is hoor.
                    En als je met enkele bursts na elkaar het 'moment suprême' moet maken, dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Dan kan je misschien beter een videocamera overwegen. Want dan kan je ook moeilijk zeggen dat het een doordachte foto is.
                    Trouwens, voor mij is het dan weer belangrijker dat ik in zo groot mogelijke resolutie werk (RAW), dan kan ik achteraf nog alle soorten bewerkingen, uitsneden maken.

Zo zie je maar, iedereen heeft zo zijn andere prioriteiten.

Comment

Ik schiet altijd in de hoogste resolutie, in RAW bij ISO 1600 en hoger én als ik me geen raad weet met de belichting of de witbalans.
                      Ik heb de snelheid nog even op z'n janboerenfluitjes getest;
                      Extreme III, 3 RAF files, next burst 7s, prijs 2 GB kaartje € 19
                      Ultra II, 3 RAF files, next burst 17s, prijs 2 GB kaartje € 14,50

Die 10 seconden extra wachten zal niet direct leiden tot de ondergang van de wereld, je degradeert er wel je camera mee.
                      En dat voor € 4,50 .., als je zo arm bent dat je dat er niet voor over hebt dan moet je helemaal niet gaan fotograferen.

Comment

flipperkast schrijft
                        Ik zou het uitgespaarde geld gebruiken om een xD kaartje bij te kopen dat je als reserve in 't andere slot steekt. Als je CF kaart vol zit (of erger, beschadigd raakt) en je bent op locatie, dan kan je tenminste nog op het andere kaartje verder doen. Dat heb ik toch gedaan.
                        Welk ander slot??? Waar zit dat dan? Er is één gleuf die twee soorten kaartjes slikt. De 9600 die had een CF en een XD slot.
                        En als je met het uitgespaarde geld een Xd kaartje koopt hoeveel kan daar dan op?

Kaneda kan je de titel van het draadje wijzigen? " Toch maar geen reflex"?
                        Flickr één
                        Flickr two

Comment

En dat voor € 4,50 .., als je zo arm bent dat je dat er niet voor over hebt dan moet je helemaal niet gaan fotograferen.
                          Daar heb je natuurlijk wel een punt. Eerst honderden (duizenden?) euro's spenderen aan body+lenzen enz, en dan besparen op een geheugenkaart?

Ik heb zelf een beetje vanalles (1X 1Gb II, 2X 2Gb II, 1X 2Gb III en dan nog 2X 8Gg 133X), er is voor het gemak altijd maar bijgekomen. Maar in de praktijk gebruik ik ze allemaal door elkaar en heb nog geen verschil gemerkt (buiten de capaciteit uiteraard).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                            Maar in de praktijk gebruik ik ze allemaal door elkaar en heb nog geen verschil gemerkt (buiten de capaciteit uiteraard).
                            Dat komt dan omdat je bus-snelheid hoger is.
                            Ik heb nog een ouwe Oly C8080WZ die schrijft met een gangetje van 0,9 MBs.
                            Daar kun je instoppen wat je wil, maar hij blijft er toch 13,5 seconde over doen om een 11,5 MB RAW bestand weg te schrijven. Ik weet dus hoe irritant het kan zijn.
                            Als ik echt snelheid wil dan pak ik wel een paar dslr's met elk een prime lensje.. want aan lenzen wisselen heb ik helemaal een bloedhekel.
                            De voornaamste reden dat ik ook een S100FS heb is hebberigheid, en een tweede belangrijke reden is dat ik graag met een 'alles in één' doosje op de fiets stap.

Comment

Hier ben ik weer !

Nee, even serieus.
                              Heb de S100fs nog steeds niet gekocht. Nochtans langsgeweest vorig weekend bij ... (wil geen kwaad spreken ) in Antwerpen maar niet gekocht (belachelijke overnameprijs voor oude camera, echt niet vriendelijk, geen cent meer vanaf te krijgen, enfin, teleurgesteld).
                              Nu heb ik echter besloten hem te bestellen bij Konijnenberg. Goedkoper vind ik hem nergens in een winkel. Geloof me maar, ik ben serieus, heb zelfs de mail al half geschreven , maar heb nog een vraagje (nogmaals) over de memory cards.
                              Zoals ik al had vermeld, zie ik bij Konijnenberg een Extreme 4Gb van Sandisk staan maar dan wel met de 'SD' vermelding, zowel op de afbeelding van het kaartje, als in de beschrijving. Ik wil echter een SDHC-kaartje van 4Gb maar dat staat niet in hun lijst. Ik heb nogmaals opgezocht wat het verschil is tussen SD en SDHC en voor zover ik heb begrepen kan je op een SDHC van vb 4Gb meer wegschrijven dan op een SD van 4 Gb (heeft te maken met bestandsindeling, te vergelijken met FAT16 en FAT32 voor Windows en HFS en HFS+ bij Apple voor de computerkenners). Anderzijds lees ik dat SD niet hoger kan dan 2Gb, maar dan vind ik zo'n kaartje bij Konijn. Enfin, allemaal verwarrend want iedere site heeft een andere uitleg.
                              Kan iemand hier duidelijkheid scheppen want ik heb haast !!
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Hier ben ik weer !

Nee, even serieus.
                                Heb de S100fs nog steeds niet gekocht. Nochtans langsgeweest vorig weekend bij ... (wil geen kwaad spreken ) in Antwerpen maar niet gekocht (belachelijke overnameprijs voor oude camera, echt niet vriendelijk, geen cent meer vanaf te krijgen, enfin, teleurgesteld).
                                Nu heb ik echter besloten hem te bestellen bij Konijnenberg. Goedkoper vind ik hem nergens in een winkel. Geloof me maar, ik ben serieus, heb zelfs de mail al half geschreven , maar heb nog een vraagje (nogmaals) over de memory cards.
                                Zoals ik al had vermeld, zie ik bij Konijnenberg een Extreme 4Gb van Sandisk staan maar dan wel met de 'SD' vermelding, zowel op de afbeelding van het kaartje, als in de beschrijving. Ik wil echter een SDHC-kaartje van 4Gb maar dat staat niet in hun lijst. Ik heb nogmaals opgezocht wat het verschil is tussen SD en SDHC en voor zover ik heb begrepen kan je op een SDHC van vb 4Gb meer wegschrijven dan op een SD van 4 Gb (heeft te maken met bestandsindeling, te vergelijken met FAT16 en FAT32 voor Windows en HFS en HFS+ bij Apple voor de computerkenners). Anderzijds lees ik dat SD niet hoger kan dan 2Gb, maar dan vind ik zo'n kaartje bij Konijn. Enfin, allemaal verwarrend want iedere site heeft een andere uitleg.
                                Kan iemand hier duidelijkheid scheppen want ik heb haast !!
                                Laat maar zitten, heb toestel besteld zonder kaart en ga zelf voor alle zekerheid een SDHC 4Gb kaartje halen bij Carrefour. Maar 'k weet nog steeds niet hoe het nu zit met die SD en SDHC verschillen.
                                Wanneer ik de camera heb, zal ik wel laten weten hoe hij bevalt en eens wat foto's posten. Kijken jullie er, net zoals ik, al naar uit ?
                                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
                                X