Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel beter is de 5D ten opzichte van de 40D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoeveel beter is de 5D ten opzichte van de 40D?

Ik kan een 5D nieuw kopen voor € 1150. Dit is de prijs zonder BTW en met de cashback reeds afgetrokken. Ik vind dit wel heel erg goedkoop. Zo goedkoop dat ik overweeg om mijn 40D te verkopen en de 5D te kopen. Ik denk dat ik toch nog zo'n € 750 voor mijn 40D moet kunnen krijgen.

Is het de moeite? Is de 5D toch al wat verouderd? Of moet ik hier geen seconde twijfelen?

Groetjes! Evi.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

Re: Hoeveel beter is de 5D ten opzichte van de 40D?

persoonlijk zou ik geen seconde twijfelen

ik had ook een 40D, en verkocht voor een 5D vorige maand

beeldkwaliteit is gewoon anders door de fullframe
    vertoeft in dezelfde klasse als bv een nikon D3

hij is idd al aantal jaren oud, daardoor zit er bv geen liveview op, maar 3bps (voor mij meer dan voldoende), het scherm is kleiner, en dat is het zowat

voor mij, onbelangrijke features, en daartegenover staat een pracht van een kwaliteit

is echt een klassebak

de 5D mk2 zal wellicht binnenkort zijn opwachting maken (alhoewel ze dat al een gans jaar zeggen), maar die zal niet gereleased worden onder de 2500 euro ... (de huidige 5D kostte in het begin 3000 euro)
    is nu dus echt een koopje
    Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
      Ik kan een 5D nieuw kopen voor € 1150. Dit is de prijs zonder BTW en met de cashback reeds afgetrokken. Ik vind dit wel heel erg goedkoop. Zo goedkoop dat ik overweeg om mijn 40D te verkopen en de 5D te kopen. Ik denk dat ik toch nog zo'n € 750 voor mijn 40D moet kunnen krijgen.

Is het de moeite? Is de 5D toch al wat verouderd? Of moet ik hier geen seconde twijfelen?

Groetjes! Evi.
      1150 voor een nieuwe Belgische 5D is ok ... overweeg ook even de kitprijs met de 24-105 ... heb je een nieuwe aan tweedehands prijs.
      750 voor een 40d nieuw of tweedehands is wel veel .... ik zou het volgende doen wanneer ik een 40d zou aankopen op dit moment: 40d+17-85= 1244 / 1.21 -200 cash back -300 verkoop lens = 528 Euro ...

Comment

Ze hebben allebei hun sterke punten.

De AF van de 40D is beter en sneller dan die van de 5D, de 40D maakt ook veel meer foto's per seconde.

Maar als het op de echte beeldkwaliteit aankomt, dan is de full-frame sensor van de 5D weer duidelijk in het voordeel.

Op hoge iso is de 5D ook nog altijd beter.

Ik gebruik zelf een 40D, en soms zou ik ook wel een 5D willen.
        Maar ik denk dat ik ze dan eerder allebei zou houden om dan volgens het te fotograferen onderwerp een keuze te maken tussen de twee. Voor sportfotografie is de snelle AF van de 40D een heel goede keuze, maar soms maak ik ook concertfoto's, en dan zou de 5D weer de betere keuze zijn.

Misschien koop ik volgend jaar wel een 5D (of de opvolger).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Ik denk dat ik toch nog zo'n € 750 voor mijn 40D moet kunnen krijgen.

Groetjes! Evi.
          In Nederland is de Canon 40D body te koop voor 834,00 daar komt ook nog de 150,00 cash back bij = 684,00 euro.

Ik wens je succes met de verkoop.

Je zou dan even moeten wachten met de verkoop.
          De cash back aktie duurt nog maar 5 dagen en 2 weken later is iedereen dat weer vergeten.
          Nieuw in de SLRD wereld, gelijk maar een Canon 40D met 17-85 IS USM en 70-200 USM L lenzen gehaald. :-)

Comment

1150 voor je nieuwe 5D en 750 terug voor je gebruikte 40D
            Dat moet je ook met je auto en je huis zien te doen, dan word je vanzelf millionair.
            Voor een gebruikte 40D ga je eerder rond de 600-650 terug krijgen.
            Voordeel van de 40 D: enkele nieuwe foefjes en natuurlijk sneller qua beelden per seconde. De 5D biedt qua resolutie stukken meer als je met minder dan 5 foto's per seconde toe kunt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

maar dan kan je ook niet genieten van de 200 euro cashback op de 5D

Oorspronkelijk geplaatst door RoyW Bekijk bericht
              In Nederland is de Canon 40D body te koop voor 834,00 daar komt ook nog de 150,00 cash back bij = 684,00 euro.

Ik wens je succes met de verkoop.

Je zou dan even moeten wachten met de verkoop.
              De cash back aktie duurt nog maar 5 dagen en 2 weken later is iedereen dat weer vergeten.
              Fuji XPRO1

Comment

Was zelf ook al enkele maanden aan het twijfelen om de 5D te kopen of een 2e 40D bij te kopen, de 5D kan ik aan 1400 Euro kopen (Cashback nog niet afgetrokken) en de 40D body kost mij 840 Euro (Cashback ook nog niet afgehouden)

Ik heb uiteindelijk vorige week mijn 2e 40D besteld ... waarom ?
                Omdat ik het ideaal vind om met twee dezelfde cams te werken, heb nu al mijn oude 350D en de 40D die ik vorig jaar kocht, en regelmatig moet ik even zoeken naar de instelling omdat die net iets anders zijn tussen deze twee cams, daarom heb ik de 5D ook maar laten schieten. Ik ben er van overtuigd dat de 5D een schitterende camera is, en voor zijn huidige prijs een koopje, vooral de FF en de 12mp lijken mij ideaal voor stilstaande auto's, maar als je dan ergens naartoe gaat en maar één body meeneemt heb je gegarandeerd de verkeerde mee .

En met de 560 Euro die de 40D minder kostte kan ik verder sparen voor mijn 100-400 lens (of de nieuwe Sigma 150-500 OS), heb er trouwens ook de grip bijgekocht, en die van de 5D zou een stuk duurder uitkomen dan de BG-E2N die ik nu zal gebruiken, dus dubbele winst.

Voor mijn toepassing, auto's op en rond het circuit denk ik dat de 40D minstens even goed zal presteren dan de 5D, en vooral voor race-shots denk ik dat de 40D net iets beter is door zijn geavanceerde AF. Ooit verkoop ik al mijn body's om een 1dIII te kopen, maar dat is toekomstmuziek momenteel

Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik heb ook getwijfeld tussen een 40D of een 5D. Het werd een 5D omdat ik al sedert 't begin dat ik lenzen kocht, ervoor zorgde dat ze ook op een analoge/full frame camera pastten.

De 5D heeft inderdaad niet de snufjes van de 40D, maar heb je die nodig is de vraag? De beeldkwaliteit van de 5D is zonder twijfel beter.
                  De 5D is terug "echt" fotograferen, als je door de zoeker van een 5D kijkt, dan voelt het terug echt aan, en mijn 20D die nu gedegradeerd is tot back-up camera, lijkt wel een compact als je door de zoeker kijkt.
                  De 5D stelt wel hogere eisen aan je lenzen. De combinatie met de 24-105 (zoals ik hem ook kocht), is zalig.
                  Ik denk er zelfs aan om mijn back-up camera ook te vervangen later door een 5D, met de komst van de 5D Mark II zullen de prijzen van de 5D nog zakken.

Full frame is the real stuff
                  Pas op, je hoort me niet zeggen dat de 40D geen fantastische camera is, maar de 5D is nog wat anders.

Voor hetgeen jij doet lijkt de 5D een betere keuze.
                  Maar 750 euro voor je 40D lijkt me toch wat veel denk ik.
                  SKurt.be
                  www.SKurt.be

Comment

Een 5D is toch best wel nog van een heel andere orde dan een 40D, je gaat me niet horen zeggen dat een 40D slecht is integendeel maar de beeldkwaliteit van een 5D is toch nog net iets anders hoor, alleen al voor de zoeker zou ik nooit of te nimmer meer terugwillen naar een 1.6cropcamera
                    Qua beeldkwaliteit durf ik stellen dat de 5D nog steeds heel goed meekan met m'n stukken recentere 1Dmk3
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ze hebben allebei hun sterke punten.

Ik gebruik zelf een 40D, en soms zou ik ook wel een 5D willen.
                      Maar ik denk dat ik ze dan eerder allebei zou houden om dan volgens het te fotograferen onderwerp een keuze te maken tussen de twee. Voor sportfotografie is de snelle AF van de 40D een heel goede keuze, maar soms maak ik ook concertfoto's, en dan zou de 5D weer de betere keuze zijn.
                      Hier raak je de kern van de zaak.

Comment

Groetjes! Evi.
                        Waar kan je die aan deze prijs kopen? Ik zit hier ook al weken, misschien zelfs maanden, mij suf te denken wat te kopen. Ik heb momenteel een eos 3 en zou willen overschakelen naar digitaal. Snufjes interesseren mij niet zo veel, tenzij ze verantwoord zijn, maar Kwaliteit vind ik heel belangrijk. daarom wou ik voor de 5d gaan, maar gezien ik nog niet zo lang fotografeer, en ook nog maar een beginnende werkmens ben, hield de prijs me wat tegen. M'n laatste besluit was om te wachten en nog wat verder te doen met m'n eos 3, maar als ik dit nu weer lees begin ik weer te twijfelen.

Iemand die nog raad heeft?

Comment

Toch even vermelden dat die 750 euro is voor de 40D met battery grip. Dan denk ik dat ik er niet veel naast zit.

Ik moet wel beslissen voor maandag, want dan is de cash back alweer voorbij.

Ik hou me vooral bezig met portret- en studio fotografie. Ik heb eigenlijk nog nooit de multiburst functie gebruikt. Ik fotografeer nooit sport. Dus die 10 fps tov 3fps is voor mij niet echt een punt. Een snelle AF is natuurlijk altijd wel heel erg goed meegenomen.

Een ander voordeel van de 5D is dat ik dan ineens mijn probleem van lenzen heb opgelost: dan koop ik geen 17-55, maar de 24-70 op full frame.

Hmmm... Blijft toch een moeilijke keuze...
                          www.focusfotografie.be
                          www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Kijk eens door de zoeker..! Dan is die keuze niet zo moeilijk.
                            Een kleine waarschuwing is wel op z'n plaats, de 5D is niet beter dan de lens die je er op zet.
                            Dus als je het onderste uit de kan wil halen dan heb je goed glaswerk nodig en dat is duur, vreselijk duur.
                            Het is een camera zonder de huidige toeters en bellen, maar uiteindelijk draait fotograferen maar om één ding...... beeldkwaliteit!

Comment

Nog een vraagje. Kan die 5d alle CF kaartjes aan? Dus ook 8 gig en type III? Of heeft het geen zin om aan die kaartje geld uit te geven ?

Comment

Working...
                              X