Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een reflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toch maar een reflex ?

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    400mm bij volle opening of net een tikkie kleiner, f/5.3 resp. f/5.6

Moet je met een kitlens echt niet proberen.

Extra batterij 1500mAh i.p.v. 1150mAh

ik heb er gelijk maar 2 gekocht.

Er gaat niks boven een goeie DSLR met goeie lenzen.
    Neem nou de Sony A350... die krijgt van DPR een 8 voor Image Quality en het predikaat Recommended. De S100fs ook!!!
    PF komt soms voor, in elk eenvoudig fotoprogramma is het verschijnsel in no time te verhelpen.
    PFree is bijvoorbeeld een gratis plugin voor fotoshop elements en in vrijwel alle gevallen zijn de default settings genoeg om pf min of meer onzichtbaar te maken.
    De kans dat een foto mislukt door PF is vele vele vele malen kleiner dan door allerlei andere fotografische factoren.

Dave Lloyd

verdient zijn boterham met een S100fs (+ kennis van zaken )

Ik vind het reuze prettig om door een ring 90 graden te verdraaien een bereik te hebben van 28 tot 400mm. Eerst een andere lens uit de fietstas halen heb ik geen zin in.
    Wat is de ervaring met deze 1500mah batterij ? Heb er ooit eens 2 batterijen gekocht en na 6 maand was de een in de lader aan t'smelten en de ander kon ik nog geen 10 foto's maken en t'was gedaan !

Heb je ze al getest tegenover de originele ?

Comment

Ik heb ze nog geen half jaar dus dat smelten moet zeker nog komen
      Batterijen testen is niet mijn hobby maar ik heb de stellige indruk dat ze echt 30% meer vermogen hebben.
      In mijn andere camera's gebruik ik ook 'neppers' en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
      Het aantal foto's dat je op één batterij lading kunt maken is volgens DPReview 230. Dit hebben ze ongetwijfeld gemeten met een batterij die voor de eerste keer is opgeladen want na 2x of 3x opladen ligt dat aantal veel hoger... zonder flitser haal ik met de originele batterij ongeveer 400 opnamen en met de nepper zo tegen de 500.
      Beeldstabilisatie staat bijna altijd aan en ik fotografeer ook zeer vaak via het LCDtje, de stroomvreters dus.

Comment

Alhoewel ik nog zeer tevreden ben met mijn Panasonic FZ-20 wil ik binnenkort of later toch ook naar de DSLR.
        Een Canon d 40 of Nikon D 300 bekoort me wel.
        Om bij de discussie te blijven:het comfort van EEN lens bij de Fuji of een andere
        bridge zou natuurlijk bij een DSLR moeten kunnen gerealiseerd worden via EEN lens met een interessant bereik.
        In mijn zoektocht vond ik dit:

Blijkbaar nieuw in het gamma van Tamron.
        Mochten er leden zijn die reeds deze lens in handen hadden dan graag jullie ervaringen/opmerkingen.

Hier en daar zag ik van de Fuji wel reeds beelden die toch een goede kwaliteit halen en vooral de frisse,natuurlijke kleuren en de zeer goede scherpte zijn een pluspunt.

Nog een (vaderlijke ahum... )raad aan de leden met een jong kroost:ik zou de bridge maar nemen want als je op reis of naar de zoo gaat dan heb je toch best een partner om even de lenzen te helpen wisselen of bijhouden en ik dacht dus dat de kids wel belangrijker zijn dan de fotografie.
        Flickr PBase
        Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Ik heb die lens niet en ook geen van mijn kennissen is in het bezit ervan.
          Wat ik heb gevonden is een test van de NIET VC versie

De 1,5x cropfactor in aanmerking genomen is het eigenlijk een lens van 42 tot 450mm. Die 450mm zal geen probleem zijn maar 42mm is absoluut niet te vergelijken met de 28mm van de S100fs en andere superzoom objectieven zoals een 18 (27)-200 (300) of 250 (375).

Volgens Bob Atkins ziet de lichsterkte reeks bij diverse brandpunten er als volgt uit.
          300mm (450mm) is f/6.3 (f/7.1 zie test), bij 200mm (300mm) f/5.6, bij 100mm (150mm) f/5, bij 70mm (105mm f/4.5, bij 50mm (75mm) f/4, bij 35mm (52,5mm) f/3.5 and at 28mm (42mm) f/3.5
          De S100fs heeft de volgend reeks; bij 28 mm f/2.8, bij 35 mm f/3, bij 50 mm f/3.8, bij 100 mm f/3.9, bij 135 mm f/4.2, bij 200 mm f/4.5, bij
          300 mm f/4.9 en bij 400 mm f/5.3
          Je ziet dus dat de lichtsterkte over het gehele brandpuntsafstanden bereik een ~halve stop hoger is.
          Tevens zul je rekening moeten houden met het feit dat de Tamron bij volle opening slechter zal presteren dan de Fujinon.
          De Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC kost ruim € 500 en daar moet je dan eigenlijk nog een 17-35mm lensje van € 300 bij optellen waardoor je uitkomt op € 800 en dan heb je nog geen body.
          Het moge duidelijk zijn dat we verschillende grootheden vergelijken.
          De Fuji bied vooral gemak en daar lever je enige afdruk kwaliteit voor in, dat merk je vooral als je groter als A3 gaat/laat printen.
          Niettemin heb ik reeds een mooie afdruk laten maken van 60x90cm, voorwaarden zijn dat je zoveel als mogelijk beeldvullend fotografeert en het fotobestand niet om zeep helpt door de schuifjes in een fotofop programma verder dan 10% te trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            Ik heb die lens niet en ook geen van mijn kennissen is in het bezit ervan.
            Wat ik heb gevonden is een test van de NIET VC versie

De 1,5x cropfactor in aanmerking genomen is het eigenlijk een lens van 42 tot 450mm. Die 450mm zal geen probleem zijn maar 42mm is absoluut niet te vergelijken met de 28mm van de S100fs en andere superzoom objectieven zoals een 18 (27)-200 (300) of 250 (375).

Volgens Bob Atkins ziet de lichsterkte reeks bij diverse brandpunten er als volgt uit.
            300mm (450mm) is f/6.3 (f/7.1 zie test), bij 200mm (300mm) f/5.6, bij 100mm (150mm) f/5, bij 70mm (105mm f/4.5, bij 50mm (75mm) f/4, bij 35mm (52,5mm) f/3.5 and at 28mm (42mm) f/3.5
            De S100fs heeft de volgend reeks; bij 28 mm f/2.8, bij 35 mm f/3, bij 50 mm f/3.8, bij 100 mm f/3.9, bij 135 mm f/4.2, bij 200 mm f/4.5, bij
            300 mm f/4.9 en bij 400 mm f/5.3
            Je ziet dus dat de lichtsterkte over het gehele brandpuntsafstanden bereik een ~halve stop hoger is.
            Tevens zul je rekening moeten houden met het feit dat de Tamron bij volle opening slechter zal presteren dan de Fujinon.
            De Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC kost ruim € 500 en daar moet je dan eigenlijk nog een 17-35mm lensje van € 300 bij optellen waardoor je uitkomt op € 800 en dan heb je nog geen body.
            Het moge duidelijk zijn dat we verschillende grootheden vergelijken.
            De Fuji bied vooral gemak en daar lever je enige afdruk kwaliteit voor in, dat merk je vooral als je groter als A3 gaat/laat printen.
            Niettemin heb ik reeds een mooie afdruk laten maken van 60x90cm, voorwaarden zijn dat je zoveel als mogelijk beeldvullend fotografeert en het fotobestand niet om zeep helpt door de schuifjes in een fotofop programma verder dan 10% te trekken.
            Dank je voor de toelichting,ik heb weer wat bijgeleerd.
            Mvg.
            EdDu
            Flickr PBase
            Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Zucht nog ne keer...

Zoals het er nu voor staat, ga ik voor de Fuji S100fs. Maar eigenlijk wil ik liever een reflex, maar niet met kitlenzen. Ik wil er één met één lens, hetzij een 18-200 of een 18-250.
              De Sony A200 met een 18-250 is mij te duur (en die zou zelfs niet beter zijn dan de D40, integendeel). Dat zal mij met een tas en memorycard meer dan 900 euro kosten en da's me echt teveel (de s100fs met dezelfde accessoires zo'n 650€).
              Maar ik heb niks dan positiefs gehoord en gelezen over de Nikon D40 (niet de D40x). Nu dacht ik, misschien ligt een reflex toch nog binnen handbereik gezien er nu de D60 is en zelfs de D40x al afgeprijsd wordt. Mijn vraag : waar kan ik nog ergens de D40 kopen, enkel body, zonder lens, tegen een prijs die rond de 300€ ligt (of misschien nog minder). De 18-200 VR Nikor lens ligt als ik met niet vergis, redelijk geprijsd bij Konijnenberg. Dus zo'n combinatie zou eventueel nog betaalbaar blijven (de 18-200 van Sigma is als ik het goed heb niet gestabiliseerd dus valt buiten beschouwing).
              Mijn laatste post dus wat betreft mijn "dilemma" m.a.w. als ik de D40 niet betaalbaar vindt, wordt het een s100fs. Ik weet dat ik heb gezegd dat ik liever een reflex heb, maar buiten eventueel de D40 liggen die allemaal buiten mijn budget (geen kitlenzen, remember). En ik kan ook niet wachten en verder sparen.
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Er zijn nog opties:
                - een 2de handse D70
                - een 2de handse D80
                - een 2de handse 18-200VR

Trouwens van de Sigma 18-200 is ook een gestabiliseerde versie(OS) en de Tamron 18-250 is niet gestabiliseerd. Als je voor de D40(x) of D60 gaat, altijd zien dat de lenzen een scherpstelmotor hebben.
                Voor de D70 of D80 is dit niet nodig.

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Er zijn nog opties:
                  - een 2de handse D70
                  - een 2de handse D80
                  - een 2de handse 18-200VR

Trouwens van de Sigma 18-200 is ook een gestabiliseerde versie(OS) en de Tamron 18-250 is niet gestabiliseerd. Als je voor de D40(x) of D60 gaat, altijd zien dat de lenzen een scherpstelmotor hebben.
                  Voor de D70 of D80 is dit niet nodig.

Hubert
                  Tweedehands wil ik niet. Sigma eigenlijk ook niet (ik ben ne moeilijken ). Enkel D40 met 18-200 Nikor of s100fs. Toch bedankt voor de reply.
                  Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Tweedehands wil ik niet. Sigma eigenlijk ook niet (ik ben ne moeilijken ). Enkel D40 met 18-200 Nikor of s100fs. Toch bedankt voor de reply.
                    Dan is de keuze als je later wil doorgroeien al vast.

Suc6 met jet toestel. Ze zijn beide goed.

Hubert
                    Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Dan is de keuze als je later wil doorgroeien al vast.

Suc6 met jet toestel. Ze zijn beide goed.

Hubert
                      'k Laat wel weten wat het wordt. Ik ga 'm kopen eind juni, begin juli. Mocht er ondertussen de 'deal of a lifetime' vinden voor de D40, laat het gerust weten !
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Hoi kaneda,

Ik zat compleet met hetzelfde probleem als jou in zake een keuze te maken. Ik ben naar konijnenberg gereden en heb daar een uiterst professionele uitleg gekregen, en de zaak was zo beklonken. DSLR is beter van kwaliteit, maar levert het 'ongemak' van de lenzen (het is maar wat je wil en tegen welk geld).

Toen ik de sony 200 voorstelde met de lens 18-250 werd dat mij afgeraden omdat je dan in problemen komt met binnenfotografie en ga je eerder geneigd zijn om toch over te schakelen op het gebruik van meerdere lenzen. en dus zit je met de fuji tegen een heel schappelijke prijs het beste gebeiteld zeg maar.

Ik ben afgelopen vrijdag gaan halen:
                        toestel (s100fs), geheugenkaart, uv/protect van tiffen en tas van lowepro Nova 3 (kan ook in een kleinere tas maar ik heb graag alles bij mekaar, en extra plaats voor éénder wat) voor een totaal van 621.02 € om precies te zijn

Enkel diegene die ééntje besteld hadden, hebben er 1 gekregen, dus was nu weer in bestelling. Ik heb er 12 dagen op moeten wachten.

Dus ik raad je aan naar turnhout te rijden en eens met die mannen te praten en dan ineens te beslissen, want voordat je het weet is de zomer voorbij..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Cloudie Bekijk bericht
                          Hoi kaneda,

Ik zat compleet met hetzelfde probleem als jou in zake een keuze te maken. Ik ben naar konijnenberg gereden en heb daar een uiterst professionele uitleg gekregen, en de zaak was zo beklonken. DSLR is beter van kwaliteit, maar levert het 'ongemak' van de lenzen (het is maar wat je wil en tegen welk geld).

Toen ik de sony 200 voorstelde met de lens 18-250 werd dat mij afgeraden omdat je dan in problemen komt met binnenfotografie en ga je eerder geneigd zijn om toch over te schakelen op het gebruik van meerdere lenzen. en dus zit je met de fuji tegen een heel schappelijke prijs het beste gebeiteld zeg maar.

Ik ben afgelopen vrijdag gaan halen:
                          toestel (s100fs), geheugenkaart, uv/protect van tiffen en tas van lowepro Nova 3 (kan ook in een kleinere tas maar ik heb graag alles bij mekaar, en extra plaats voor éénder wat) voor een totaal van 621.02 € om precies te zijn

Enkel diegene die ééntje besteld hadden, hebben er 1 gekregen, dus was nu weer in bestelling. Ik heb er 12 dagen op moeten wachten.

Dus ik raad je aan naar turnhout te rijden en eens met die mannen te praten en dan ineens te beslissen, want voordat je het weet is de zomer voorbij..
                          Ik was dat van plan maar zie er tegenop om bijna 160 km te rijden (en dan nog eens 160 terug - eigenlijk 46 km heen en 46 terug want ik ga regelmatig naar mijn schoonouders in Edegem).
                          Eigenlijk wou ik volgend weekend eens langsgaan bij Grobet in Antwerpen omdat zij ook oude toestellen overnemen en omdat mijn schoonpa (ook een goeie deal gekregen voor een nikon reflex + overname) en nog kennissen van hem er heel tevreden van zijn. De s100fs kost daar weliswaar meer, maar als ik 90km reken met de prijs van de branstof vandaag de dag, komt het min of meer op hetzelfde neer.
                          Wat die lenzen betreft : met een alles-in-één zal je ongetwijfeld compromissen moeten maken, dat besef ik, maar ik zie ertegenop om lenzen te wisselen tijdens 'een dagje uit'. Toch lees ik links en rechts dat bvb. de 18-200 lens van Nikon dé all-round lens bij uitstek is. Spreken ze bij Konijnenberg enkel van de Sony lens of in het algemeen bij 18-200/18-250 lenzen ?
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Toen ik de sony 200 voorstelde met de lens 18-250 werd dat mij afgeraden omdat je dan in problemen komt met binnenfotografie en ga je eerder geneigd zijn om toch over te schakelen op het gebruik van meerdere lenzen.
                            Raar: 18-250 met crop is 27-375.
                            De fuji is 28-400.
                            Als je met de A200 binnen in de problemen zou komen, zul je dat met de Fuji zeker hebben.

Hubert
                            Hubert

Comment

Hubert en kaneda, ik wou maar aantonen dat je met de fuji een goedkoper compromis hebt dan met de DSLR. En dat je jezelf hier gemakkelijker bij zal neerleggen (allez ik toch) terwijl ik bij de DSLR al snel voor andere lenzen zou gaan kijken en dan als nog zwaar over mijn budget zou moeten gaan.

Hopelijk heb ik mij zo beter uitgedrukt...

Comment

Hubert en kaneda, ik wou maar aantonen dat je met de fuji een goedkoper compromis hebt dan met de DSLR. En dat je jezelf hier gemakkelijker bij zal neerleggen (allez ik toch) terwijl ik bij de DSLR al snel voor andere lenzen zou gaan kijken en dan als nog zwaar over mijn budget zou moeten gaan.

Hopelijk heb ik mij zo beter uitgedrukt...
                                Daar zit inderdaad wat in.
                                Met een bridge weet je ongeveer wel waar je begint en eindigt.
                                Met een DSLR weet je ook waar je begint maar,...

Hubert
                                Hubert

Comment

Working...
                                X