Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuweling camera keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuweling camera keuze

Hallo iedereen,

Ben nog maar net geregistreerd maar zit nu al met hopen vragen waar ik het antwoord niet direct op vindt.

Ga me een dezer dagen m'n eerste eigen spiegel reflex camera aanschaffen en heb m'n keuze nog niet echt gemaakt.
    Een familielid die er al een tijd mee bezig is raade me Nikon aan met name de D60.
    Zelf zou ik graag 1 met liveview hebben zodat de vrouw erook een beetje meewegkan.
    Hier was m'n oog gevallen op Canon 450d of sonny dslr 300/350.

Het gaat vooral dienen om huis/tuin en gezin foto's.
    Maar ook motorsport foto's.

Zodoende dus ook een beetje een telelens vandoen.

Ook zie ik dat veelen een Tamron lens gebruiken en die lijken me qua prijs dik in orde maar werkt de AF mode op de camera dan nog of werkt die enkel met eigen merklenzen?

Zoals je ziet ben ik er nog niet direct uit .

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Greets Tom

Re: Nieuweling camera keuze

Alvast welkom op dit forum.
    Eerst dit, elk voorgenoemd toestel is tip top maar de live view kiezen omdat je vrouw er dan ook mee kan werken is misschien niet het beste criteria.
    Liveview vind ik goed werken vanop een statief maar minder uit de hand. Het is helemaal anders zo'n toestel vasthouden tov een compactje.

De AF zal zeker werken of je nu een merkeigen lens hebt of een Sigma, Tamron, Tokina, ... Sommige toestellen zoals de Nikon D40(x) moeten dan wel een lens hebben met een ingebouwde scherpstelmotor, daar is de keuze iets beperkter.

Ik dacht dat de D60 wel een ingebouwde scherpstelmotor heeft.

Qua lens kan je kiezen voor een all-round lens zoals de 18-200 van Nikon, Canon, Sigma, ... of toch opteren voor 2 of misschien wel 3 lenzen die natuurlijk niet allemaal op hetzelfde moment moeten aangekocht worden.

Ik ben geen fotograaf van motorsporten (of van sport tout court) maar je zal toch een redelijk snelle lens nodig hebben om actiefoto's te kunnen nemen.

Een snelle lens betekent dat zijn maximale diafragmaopening groot moet zijn (aangeduid door het F getal) maar hoe kleiner het nummer hoe groter de maximale diagragmaopening. Ook een waarheid: hie kleiner het f nummer hoe duurder de lens zal worden.

Meer uitleg hierover kan je vinden in de link hieronder:

rechts van het scherm bij Digitaal Lichtdrukmateriaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
      Ik dacht dat de D60 wel een ingebouwde scherpstelmotor heeft.
      De D60 heeft, net zoals de D40 en D40x geen scherpstelmotor in body.
      Mvg Tim

Comment

Thx Ticor, wist ik niet. Bedankt dan voor het rechtzetten.

Dus wordt het bij de D60 ook uitkijken welke lens je koopt en af deze dus een scherpstelmotor heeft.

Comment

Ok dus bij d60 zou ik moeten kijken naar (duurdere) lenzen met motor in?

Heeft de d80 dit probleem ook?
          En de 450d of 300 reeks van Sony?

Lijkt me wel belangrijk omdat de prijzen van de lenzen zo wel een stuk verschillen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjagga Bekijk bericht

nope, enkel de d40(x) en d60 hebben dit vervelende euvel...

alle andere nikon dslrs hebben scherpstelmotor, en voor zover ik weet zitten in alle andere dslr merken de scherpstelmotoren in de lens zelf
            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              nope, enkel de d40(x) en d60 hebben dit vervelende euvel...

alle andere nikon dslrs hebben scherpstelmotor, en voor zover ik weet zitten in alle andere dslr merken de scherpstelmotoren in de lens zelf

Bedoel je met dit in de Body zelf?
              Want anders ben ik helemaal niet meer mee .

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Comment

Inderdaad, in de BODY zelf.
                Dus komt het hierop neer: De D40(x) en de D60 moeten lenzen hebben met scherpstelmotor in de lens wil de de AF functie gebruiken.

Alle andere modellen van Nikon hebben deze in de body alsook geldig voor de modellen van Sony en Canon.

Comment

Welkom op BD.

Een antwoord op vele vragen vindt je via de zoekfunctie van deze site (klik op "Zoeken" in de zwarte menubalk).
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjagga Bekijk bericht

Lijkt me wel belangrijk omdat de prijzen van de lenzen zo wel een stuk verschillen.
                    Tegenwoordig brengt Nikon bijna geen enkel nieuw objectief meer uit zonder ingebouwde AF-S motor, daarom zijn deze niet duurder dan vroeger, integendeel, maar omdat Nikon nog steeds de oudere objectieven wil blijven ondersteunen, zit nog in iedere boddy (vanaf een bepaalde klasse) ook een scherpstelmotor ingebouwd, als je Bv. een objectief van tien tot twintig jaar terug wil gebruiken, geen enkel probleem dus

Stel je maar eens voor, iemand heeft een oudere 300mm f2.8 en nog een 500mm Bv. dan zou deze en niet echt om lachen als plots deze objectieven niet meer bruikbaar zouden zijn op de nieuwe boddy's.

Er worden ook nog steeds enkele topobjectieven gemaakt, zoals de 50mm f1.4 en 1.8, en de 85mm f1.4 en 1.8, en natuurlijk nog enkele die ik niet zo maar uit het hoofd kan opnoemen, die nog steeds de oudere mechanische AF bezitten.

Je hebt reeds AF-S objectieven vanaf zeer lage prijzen, zoals met sommige kits worden meegeleverd, maar verwacht daar dan ook geen topprestatie's van, dat is bij ieder merk hetzelfde.

Wel je een boddy met ingebouwde scherpstelmotor, dan denk ik dat je tegenwoordig naar de D80 zal moeten, maar dan alleen als je van plan bent oudere objectieven te gebruiken.

Voordeel van AF-S: sneller, stiller en tegenwoordig waarschijnlijk goedkoper te produceren dan een mechanische AF.

Nikon is een van de enige merken die objectieven van ver terug in de tijd, van voor de autofocus, nog steeds bruikbaar maakt op sommige nieuwe boddy's, mischien een stukje nostalgie voor sommigen, maar het kan.

Comment

De live view imlementatie bij sony is iets geavanceerder. Maakt gebruik van een 2de sensor voor live view, en beperkt daardoor niet, integenstelling tot andere toestellen, de autofocus mogelijkheden in live view mode. Heeft ook een kantelbaar LCD scherm, wat toch een minimale vereiste is voor live view.
                      Zekers de beeldkwaliteit van de a300 staat bij de meeste reviewers als zijn de zeer hoog aangeschreven. Heeft daarbij ook nog ingebouwde beeldstabilisatie.

De AF functie van de Tamron, Sigma... lenzen werken ook perfect op de merkcamera's en ze hebben een aantal zeer goede lenzen in hun collectie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        De live view imlementatie bij sony is iets geavanceerder. Maakt gebruik van een 2de sensor voor live view, en beperkt daardoor niet, integenstelling tot andere toestellen, de autofocus mogelijkheden in live view mode. Heeft ook een kantelbaar LCD scherm, wat toch een minimale vereiste is voor live view.
                        Ik zou het bij "anders" houden. De kwaliteit optische zoeker lijdt hier naar het schijnt wel sterk onder. Ook het voordeel van de trage maar zeer precieze contrast AF rechtstreeks op de sensor bij de andere modellen voor exacte plaatsing van de focus bij bv. macrofotografie valt bij deze toestellen weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Ik zou het bij "anders" houden. De kwaliteit optische zoeker lijdt hier naar het schijnt wel sterk onder. Ook het voordeel van de trage maar zeer precieze contrast AF rechtstreeks op de sensor bij de andere modellen voor exacte plaatsing van de focus bij bv. macrofotografie valt bij deze toestellen weg.
                          Ook het ontbreken van een kantelbaar scherm wordt voor een groot deel terug goed gemaakt door de uitstekende prestaties van het vaste scherm, dat met zijn 170° view angle toch onder een hoek nog zeer zichtbaar is.
                          Kantelbaar is goed(maar doet tevens wel een inbreuk op robustheid van de body) maar niet onmisbaar.

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                            Inderdaad, in de BODY zelf
                            nie waar, in de LENS zelf...

canon heeft bvb geen enkel toestel met een scherpstelmotor in de body. de scherptstelmotoren zitten altijd in de lenzen bij canon (bij andere merken weet ik niet zeker maar ik dacht dat het daar hetzelfde was)
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Bij de canon 450D (uitstekend toestel trouwens!) werkt de Live view functie enkel bij de "creatieve" modi (sluitertijd/diafragma-voorkeuze of volledig manueel). Bij de automatische modi werkt deze niet. Je vrouw zal hier dus niet veel aan hebben, tenzij ze kennis heeft van sluitertijden en diafragma's

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat bij andere modellen/merken zit ...

Comment

Working...
                              X