Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Nikon D3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Review Nikon D3

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
    Zoals door Trebs reeds heeft aangehaald. Er zijn geen slechte camera's meer.

De beperking zal bij de meeste fotografen op dit forum de fotograaf zelf zijn.

Hoe je het nu draait of keert, de D3 is een dijk van een camera. Is het de beste ? Misschien. Het hangt af voor wat je hem gebruikt. Op bepaalde punten zal hij beter zijn dan zijn aartsrivaal, op andere punten dan weer niet.
    Wat is een slechte camera ?? Daar zijn goede en betere. .
    Ik weet niet echt een punt waarop zijn aartsrivaal (1dmkIII)beter is, als iemand het weet vertel het.
    De D3 is niet perfect maar wel de meest perfecte DSLR totnogtoe op de markt gebracht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      D

Toch zijn er nuances zoals Rob aangeeft. D3 is eerder voor actie dan studio.
      Kwestie van te weten waarvoor het toestel is gemaakt.

Ik stel wél vast dat DR nog altijd het zwakkere element in de schakel is. Vooruitgang in resolutie en DR zijn elkaars tegengestelden en de markt heeft duidelijk gekozen voor resolutie.

Tot nieuwe toestellen van 24 megapixel die eigenlijk alleen zin hebben voor professionals.
      D3 is inderdaad een actie toestel maar is niet minder geschikt dan een ander toestel voor studio fotografie, de vraag is of je er zoveel geld wil aangeven om enkel in de studio te gebruiken. Iemand die gebonden is door lenzen mischien wel maar daar biedt de D300 weeral een mooi alternatief.

Vraag me af hoe het komt dat de D3 een lagere DR heeft dan de D300 ???

De 24mp FF sensor van Sony biedt de mogelijkheid van multiscanning als ik me niet vergis, als men dit zou gebruiken (D3X, Sony FF) zou men zo misschien de DR kunnen opdrijven ?? Twijfel dat Sony dit zelf zal gebruiken (prijs), verwacht dit wel van Nikon als ze de Sony sensor tenminste gebruiken.

Grote prints zijn in de mode, en zijn meer indrukwekkend en vertellen meer dan kleinere formaten indien er voldoende detail aanwezig is, vandaar meer MP.
      Ook de commerce stuurt in die richting cfr. Photokina XXL
      Daarbij tracht men ook een beetje met de kleinbeeld DSLR's marktaadeel af te snoepen van het midformaat segment, een segment waar momenteel geen enkele kleinbeeld producent actief is, voor zover ik weet. (Pentax ???)

Comment

Om nog even op de compactjes terug te komen, en de stelling (?) dat je daarmee evenwaardige foto's zou kunnen nemen als met pakweg een D3..
        Mm, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens (voorzichtig uitgedrukt) ..
        Toch niet vergeten dat uw foto's [ik spreek nu over aktiefotografie) ook mede bepaald worden door de kwaliteit van de gebruikte lenzen en de snelheid waarmee uw AF acquirement (grote lichtbakken = ook snellere acquirement) gebeurd en behouden blijft .
        OK, ik kan ook foto's nemen met m'n 5Mp mobieltje.. dat zal ik volgende keer dan wel effe gebruiken als de fietsers tegen 60 per uur voorbij knallen ...NOT
        Toeters en bellen zijn mooi maar wat me bij de D3 vooral opviel is dat hij krek hetzelfde in de hand ligt als een D2 (zelfde body) en dát is ook een belangrijk punt kwa herkenning en gebruiksgemak.
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          philleke asley heeft een aantal maanden terug (eind vorig jaar??) hieromtrent een verklaring gegeven, als ik me goed herinner was de door hem toen aangehaalde reden het nog niet optimaal werken van het AF-tracking syteem, had om die reden de review nog niet gestart of nog geen camera van Canon ontvangen. En zoals je weet, Philleke plaatst alle camera's in een FIFO queu.

Het zou inderdaad dom zijn moest een echte pro zijn camera kiezen op info van phillekes zijn reviews, maar weet dat een groot deel van de afzetmarkt voor deze camera's zich bij de niet pro's situeert, hoe eigenaardig het ook moge klinken.
          @puerte en Adri:
          Surprisingly, the simpler Canon system was quicker than the D300's when acquiring initial focus in moderately low light (indoors or at dusk), an advantage augmented by Canon's super-swift USM (ultrasonic-motor) fast-aperture prime lenses.
          dit komt uit een 40D - D300 vergelijking.
          En over de 1D MKIII:
          What the camera's autofocus system does well is rapidly acquire initial focus in heavy overcast daylight, indoor light or stadium light. For example, the speed of initial focus with the EF 70-200mm f/2.8L IS is noticeably quicker than with any other Canon we've ever used. And, under these conditions, the initial focus is also spot-on. Despite the EOS-1D Mark III's various and significant autofocus problems, we'd use it again in a heartbeat to shoot pretty much anything indoors that required ultra-speedy, accurate focus of the first frame.
          Enne... die firmware update van de D3 is ook niet onbesproken hé...

Er zijn bij die topcamera's altijd super eigenschappen, maar net zo geod hebben ze allemaal ook hun zwakke puntjes... ongeacht of het nu een Canon, Nikon, Sony,... is.
          Ik ben dan ook niet zo te vinden voor het verheerlijken van dé supercamera. Tegen Nieuwjaar is dat overigens weer 2 keer van kamp gewisseld met het uitbrengen van andere wonderen der techniek.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

<geeuw>
            Supersonische AF, 34000 focuspunten whatever....
            Ik gebruik één (1) focuspunt en ben daarmee content
            </geeuw>

Comment

<geeuw>
              Supersonische AF, 34000 focuspunten whatever....
              Ik gebruik één (1) focuspunt en ben daarmee content
              </geeuw>
              Ik ni.

Als ik op een optreden mijn onderwerp in 't oog kan houden, in kader kan houden en scherpstellen op 't moment dat het moet, en snel, in 't donker, dan geeft mij dat betere foto's.

Pas op, dat wil niet altijd lukken, maar "inschatten" en "anticiperen" levert op F/2.0 meestal maar rotzooi op.

Dave
              pixelpusher

Comment

PSG .. voor welk soort fotografie vraag ik me af ??
                kijk, als ik een stilstaand voorwerp wil fotograferen heb ik zelfs geen AF nodig..
                maar laat dat voorwerp eens bewegen, en liefst nog wat erratisch en we zullen eens zien hoever je komt met je 1ne AF punt..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                  PSG .. voor welk soort fotografie vraag ik me af ??
                  kijk, als ik een stilstaand voorwerp wil fotograferen heb ik zelfs geen AF nodig..
                  maar laat dat voorwerp eens bewegen, en liefst nog wat erratisch en we zullen eens zien hoever je komt met je 1ne AF punt..
                  Weet ik wel. Ik bedoel alleen dat ze met het aantal AF punten e.d. een beetje beginnen overdrijven he. En dan is het voor sommige nog niet goed.

Comment

Weet ik wel. Ik bedoel alleen dat ze met het aantal AF punten e.d. een beetje beginnen overdrijven he. En dan is het voor sommige nog niet goed.
                    tjah, hoe meer AF punten, hoe beter ik kan kadreren.

Dave
                    pixelpusher

Comment

Ik ben best tevreden met de 51punten voor personen fotografie hoor Dit laat je immers toe in AF-C en 51pt3D modus te focussen en herkadreren terwijl het AF punt het gezicht netjes volgt

Comment

Daar heb je gelijk in, die indruk kreeg ik ook toen ik onlangs een PRO (action pics ) bevroeg over de D3.. veel roods in de zoeker . In de praktijk deed hij een selektie van een cluster van aktieve AF sensors, en zeker niet alle 51
                        maar een snelle(re) AF zal niemand jammer vinden

Comment

I guess I'm the only one who's not impressed with the D3 AF setup?

Used in portrait position, in studio.. It's a pig.
                          Used in landscape, it's a dream.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                            I guess I'm the only one who's not impressed with the D3 AF setup?

Used in portrait position, in studio.. It's a pig.
                            Used in landscape, it's a dream.
                            Wat is exact het probleem? Snel van AF punt wisselen? Accuraatheid?

Snel wisselen kan je door CSM a8 AF11 te selecteren. Alle 51 AF punten blijven dan nog steeds actief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Wat is exact het probleem? Snel van AF punt wisselen? Accuraatheid?

Snel wisselen kan je door CSM a8 AF11 te selecteren. Alle 51 AF punten blijven dan nog steeds actief
                              Hard to explain... Would be easier to demonstrate.

Selection isn't a problem at all, and yes, I know the points are all active.

It just doesn't lock focus. They have changed the configuration of the AF to make it biased towards use in landscape. The cross AF points are not ideal for use in portrait position.

It's been acknowledged by Nikon in one of my many discussions with them, This new 'improved' system was chosen.. because the D3 is biased towards action and not studio/portrait work.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                                Hard to explain... Would be easier to demonstrate.

Selection isn't a problem at all, and yes, I know the points are all active.

It just doesn't lock focus. They have changed the configuration of the AF to make it biased towards use in landscape. The cross AF points are not ideal for use in portrait position.

It's been acknowledged by Nikon in one of my many discussions with them, This new 'improved' system was chosen.. because the D3 is biased towards action and not studio/portrait work.
                                Da's natuurlijk spijtig. Brengt je D2X hier geen uitweg? Als studio cam is die toch nog altijd perfect, niet?

Een modulaire body die je naar je eigen noden zou kunnen samenstellen zou hier wel uitkomst kunnen bieden, bv 2 modellen (grip en griploos), 3 AF modules, en verschillende sensor packs (DX 6MP tot 16MP, FF 6MP tot 25MP, en dan nog een extra hoge resolutie FF zwart wit

Comment

Working...
                                X