Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vuil?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vuil?

hallo
    langs deze weg had ik graag om een eerder hardwarematige info gevraagd.
    het is namelijk zo dat ik in m'n zoeker, als ik héél goed kijk, enkele zwarte puntjes zie. nu valt mijn oog, bij sommige foto's, ook op een zwart vlekje.
    hoe kan ik dit verhelpen?
    wat kost het mij om die te laten reinigen? en vooral ... hoeveel kost dat?
    en waar laat ik dit dan best doen? ik ben van oostende.
    ziehier een voorbeeldfoto van wat ik bedoel. let niet op de foto zelf, want het is slechts een gewone foto en geen showcase of fotodiscussie.
    centraal bovenaan, op derde draad en op haar linkerwang zie ik ook iets wat er niet hoort.
    alvast bedankt

één van de foto's:
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen

Re: vuil?

Ik denk dat het vuil op de sensor is.
    Bij een hoge diafragma zie je dit het duidelijkst.

Als het een Reflex is,lens eraf en met een blaaspeer[zonder kwast]
    even in het huis blazen.
    Dan spiegel omhoog laten klappen[sensor reinigingsstand]en hetzelfde nog eens
    doen.
    Oppassen dat je niets raakt.
    Er zijn verschillende manieren om je sensor te reinigen, op het forum staat genoeg hierover.
    gr.ron.
    http://exhi-fotografie.nl

Comment

Zit het vlekje er bij iedere foto en op dezelfde plaats? Dan is je sensor waarschijnlijk vuil.
      Je zegt ook dat je vlekjes ziet als je door de zoeker kijkt. Als dit de vlekjes zijn die je op de foto ziet dan ligt het probleem niet aan vuil op de sensor want door de zoeker zie je de spiegel voor de sensor. Dan zit het vuil op je lens.
      Volgens mij zijn het niet dezelfde vlekjes en zijn zowel je spiegel ans je sensor vuil.

Comment

Ok. Bedankt voor de eerste reacties.
        Loop ik een groot risico door zoiets zelf te proberen?
        Even blazen met die peer om de sensor te reinigen dus? Hoe doe ik dat voor de lens?
        Kan ik dat ook laten doen door een pro? Iemand een idee waar, hoeveel het kost, of ik m'n toestel daardoor even kwijt ben? ...
        Groeten
        2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen

Comment

Je kan zelf al eens proberen door met een peertje te blazen op de sensor. In de handleiding zal je terugvinden hoe je de spiegel kan laten wegklappen om de sensor te reinigen. Als ik het doe zet ik de sluitersnelheid gewoon op 30 seconden, dat gaat ook. Wel niet treuzelen dan en zorgen dat de batterij goed opgeladen is.
          Vuil IN de lens is een ander verhaal, dan moet de lens open gemaakt worden en dat kost geld. Haal de lens eens van het toestel en kijk er eens door (van voor naar achter) naar de lucht of een wit oppervlak. Diafragma volledig open indien mogelijk. Dan zie je al snel of er vuil in zit of niet.

Comment

Vuil in de lens zie je niet op foto of in de zoeker, als je dat wel gaat zien dan heb je zeker geen probleem het te vinden. De stofjes die in je zoeker ziet, zitten waarschijnlijk op het matglas, die kun je gewoon laten zitten of proberen weg te blazen met een blaaskwast, met het risico dat die daarna land op de sensor......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
            X