Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't grote Pentax K20D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: 't grote Pentax K20D topic

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
    Achter dat klepje zitten de contactpunten voor een batterygrip, niet om een kabel op aan te sluiten dus .
    nu je het zegt mijn ander toestel is binnen voor eens na te kijken en de sensor te kuisen (ben hier zelf geen krak in) dus kon ook niet vergelijken, het is me wel direct opgevallen dat de AF sneller werkt dan het toestel dat nu binnen is.
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

    Comment


    • #92
      Re: 't grote Pentax K20D topic

      Wat ik nogal bizar vind: ik gebruikte tijdens een recente reis nogal veel de stand Sv. Ik stel een bepaalde waarde van sluitertijd en diafragma in, doch als ik de foto gemaakt heb, blijkt de camera andere settings gebruikt te hebben.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #93
        Re: 't grote Pentax K20D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Wat ik nogal bizar vind: ik gebruikte tijdens een recente reis nogal veel de stand Sv. Ik stel een bepaalde waarde van sluitertijd en diafragma in, doch als ik de foto gemaakt heb, blijkt de camera andere settings gebruikt te hebben.
        Dat lijkt me eigenaardig. Je bedoelt toch dat de K20 bij de door jou ingestelde gevoeligheid niet fotografeerde met de automatisch voorgestelde (evt. gecombineerd te wijzigen met de achterste e-knop) sluitertijd en diafragmawaarde? Stond je diafragmaring op A?
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #94
          Re: 't grote Pentax K20D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Wat ik nogal bizar vind: ik gebruikte tijdens een recente reis nogal veel de stand Sv. Ik stel een bepaalde waarde van sluitertijd en diafragma in, doch als ik de foto gemaakt heb, blijkt de camera andere settings gebruikt te hebben.
          Sv houdt enkel de door jou ingestelde ISO vast. Als je dus de opname maakt kan het zijn dat de camera vaststelt dat het licht lichtjes wijzigde en zal hij de belichtingsparameters nog bijstellen bij het afdrukken. In Sv laat je sluitertijd en diafragma volledig aan de camera. De ISO bijstellen om een bepaalde sluitertijd of diafragma te verkrijgen geeft dus geen garantie dat deze ook bij de opname wordt gebruikt.

          Als je sluitertijd of diafragma wil vasthouden, dan moet je Tv of Av gebruiken.

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #95
            Re: 't grote Pentax K20D topic

            Hallo allemaal,

            Na bijna 30 jaar "inactiviteit" ben ik toch naar mijn oude liefde teruggekeerd : fotografie. En net zoals ik toen een Pentax als lief had, heb ik die camera nu weer in mijn armen gesloten, namelijk een Pentax K20D. Ik moet wel toegeven dat het weerzien nogal onwennig is; mens, wat een features zijn er op de huidige camera's bijgekomen !
            Maar ik heb wel al dadelijk een vraagje : ik lees over automatische reiniging én, daarmee gepaard gaande, het vibreren van de camera. Wanneer gebeurt dat juist ? Bij het inschakelen van de camera ? (Want met mijn camera gebeurt er juist niets). Of moet ik dat ergens in het menu instellen ? Ik weet het : misschien is het een belachelijke vraag, maar in digitale (!) fotografie ben ik dan ook een absolute beginner.

            Mvrgr

            cerckel

            PS. Mijn instap in het digitale tijdperk valt echt niet mee want mijn Sigma 70-300 mm zoomlens weigert.... te zoomen als ik aan de zoomring draai. Of doe ik hier ook iets mis ? Pfff, vroeger was het leven toch eenvoudiger...

            Comment


            • #96
              Re: 't grote Pentax K20D topic

              Hi,

              Je kan dat instellen via het menu dat de camera dat telkenmale doet bij het opstarten.
              Bij de K10 is dit via Setup -> Sensor stofvrij.

              Met de SIGMA kan ik je niet helpen. Maar zoomen is nu wel iets dat de camera niet stuurt. Of bedoel je scherpstellen?

              mvg
              Marc
              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
              M.v.g. Marc

              Comment


              • #97
                Re: 't grote Pentax K20D topic

                Hallo MP61,

                Bedankt voor de tip ! (De handleiding is inderdaad niet altijd zo handig... ofwel ben ik te dom ?)
                En wat de zoom betreft, het is wel degelijk wanneer ik aan de zoomring (handmatig) draai dat er totaal niets gebeurt (grrrr....); het automatisch scherpstellen lukt wel, al is het dan schokkerig. )Spijtig genoeg heb ik de lens in Hamburg gekocht; het is dus niet zo dat ik eventjes op en af kan rijden).

                Mvrgr

                cerckel

                Comment


                • #98
                  Re: 't grote Pentax K20D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door cerckel Bekijk bericht
                  Hallo MP61,

                  Bedankt voor de tip ! (De handleiding is inderdaad niet altijd zo handig... ofwel ben ik te dom ?)
                  En wat de zoom betreft, het is wel degelijk wanneer ik aan de zoomring (handmatig) draai dat er totaal niets gebeurt (grrrr....); het automatisch scherpstellen lukt wel, al is het dan schokkerig. )Spijtig genoeg heb ik de lens in Hamburg gekocht; het is dus niet zo dat ik eventjes op en af kan rijden).

                  Mvrgr

                  cerckel
                  als de lens niet zoomt als je aan de zoomring draait dan vrees ik dat je een defecte lens hebt

                  btw de sensorreiniging gebruik ik maar 1x in de maand ipv bij het aanzetten van de camera
                  Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                  Comment


                  • #99
                    Re: 't grote Pentax K20D topic

                    Wegens meer video en snapshots (3 kleindochters eisen me op) en minder fotografie denk ik eraan om mijn Pentax gear te verkopen. Wie in mijn signature iets naar zijn gading vindt stuurt me een PM, we kijken dan of we tot een vergelijk komen.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment

                    Working...
                    X