Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't grote Pentax K20D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: 't grote Pentax K20D topic

    Hi,
    ik ben een al een tijdje aan't rondzoeken, op websites, in winkels, in dit forum...
    maar het lijkt erop dat de meeste debatten zich concentreren op slechts 2 merken.
    Nu ben ik zelf een paar vergelijkingen gaan doen met deze twee merken, maar ik moet zeggen dat ik mij toch liever een Pentax ga aanschaffen. (Voelt veel solider aan en bediening voelt veel beter aan
    De keuze is gevallen op een Pentax K20D met een 18-200 objectief.
    Is dit een goede combinatie of zou ik beter een 18-55 plus een 50-200 aanschaffen.
    Ook is mijn oog gevallen op een Pentax smc DFA 100mm f/2.8 Macro.
    Enige suggesties of opmerkingen? Zijn er minpuntjes aan dit toestel die nog niet aan bod zijn gekomen in dit forum?

    Mvg, Joeri

    Comment


    • #62
      Re: 't grote Pentax K20D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Querious Bekijk bericht
      Hi,
      De keuze is gevallen op een Pentax K20D met een 18-200 objectief.
      Is dit een goede combinatie of zou ik beter een 18-55 plus een 50-200 aanschaffen.
      Ook is mijn oog gevallen op een Pentax smc DFA 100mm f/2.8 Macro.
      Enige suggesties of opmerkingen? Zijn er minpuntjes aan dit toestel die nog niet aan bod zijn gekomen in dit forum?

      Mvg, Joeri
      Ik persoonlijk zou niet voor een superzoom gaan, maar de combinatie 18-55 en 50-200.
      Deze beide lenzen zijn goed en goedkoop.
      Als je een ietsje meer wil uitgeven zou je de 50-200 eventueel kunnen vervangen door de DA 55-300. je hebt wat meer bereik en optisch is ze een beetje beter dan de 50-200.

      De DFA 100mm macro heb ik zelf niet, maar de gebruikersreviews zijn allemaal positief over deze lens. Een eventuele vervanger is de Tamron 90mm macro. Welke van deze 2 lenzen de beste is weet ik niet, ik veronderstel dat het beide zeer goede macrolenzen zijn.

      Veel minpuntjes ga je aan de K20D niet vinden. Het is een zeer goed en degelijk fototoestel, en de beeldkwaliteit is uitmuntend.

      Comment


      • #63
        Re: 't grote Pentax K20D topic

        Ben het in grote lijnen eens met Gengske.

        Wat betreft de Macro, is de DFA100 idd de beste die je voor Pentax in dat bereik kan kopen, maar de Tamron SP90 en Sigma EX105 zitten er niet ver onder. Wat die laatste twee wel bieden is een betere prijs. Persoonlijk heb ik de Tamron SP90 waar ik erg blij mee ben. Maar als ik ooit de kans krijg een koopje te doen op een Pentax DFA100 zal ik niet twijfelen de Tamron te vervangen.

        De K20D is een topcamera, waarvan het de moeite is 'm goed te leren kennen om 'm optimaal te kunnen gebruiken. Hij is tot heel veel in staat. Het sterke punt bij uitstek is de mate waarin je hem naar je hand kunt zetten. 't Is geen mitrailleur, maar dat heeft hij niet nodig om schitterende resultaten te geven...

        Als je nu voor de K20D wil gaan omwille van z'n ongelofelijk competitieve prijs moet je zeker niet twijfelen. Als je echt de top van Pentax wil, moet je mss een maandje of twee wachten. Ik voorspel dat ik hier binnen de twee weken een nieuw topic zal openen getiteld "Het grote Pentax K-7 topic". Als Marc me niet voor is tenminste...

        Wim

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #64
          Re: 't grote Pentax K20D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Ik voorspel dat ik hier binnen de twee weken een nieuw topic zal openen getiteld "Het grote Pentax K-7 topic". Als Marc me niet voor is tenminste...

          Ik ben er op aan het wachten !!
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

          Comment


          • #65
            Re: 't grote Pentax K20D topic

            Eindelijk heb ik 'em
            Na lang wachten op bestelling (3 dagen kan ook een eeuwigheid duren heb ik dan eindelijk m'n pentax K20D in ontvangst mogen nemen.
            Had gelijk met de kitlens ook een smc FA50 f1,4 objectief besteld...
            Morgen trek ik er een ganse dag op uit om't toestel te leren kennen.
            En leren zal ik nog veel moeten doen

            Joeri

            Comment


            • #66
              Re: 't grote Pentax K20D topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Querious Bekijk bericht
              Eindelijk heb ik 'em
              Na lang wachten op bestelling (3 dagen kan ook een eeuwigheid duren heb ik dan eindelijk m'n pentax K20D in ontvangst mogen nemen.
              Had gelijk met de kitlens ook een smc FA50 f1,4 objectief besteld...
              Morgen trek ik er een ganse dag op uit om't toestel te leren kennen.
              En leren zal ik nog veel moeten doen

              Joeri
              Proficiat met je aankoop en geniet maar van het toestel

              Comment


              • #67
                Shaky shake reduction?

                Hallo,

                Ik ben redelijk nieuw in het DSLR gebeuren, heb 4 weken geleden een K20 gekocht (na een lange canon<->nikon tweestrijd met een pentax buiten gestapt...), en vind het een heel fijn toestel.

                Behalve dan...

                Alle foto's die ik maak met de shake reduction aan zijn onscherp. Zet ik shakereduction af, dan zijn ze vlijmscherp (als de sluitertijd kort genoeg is). Dit zowel met de bijgeleverde kit lens, als met de Sigma 18-200 die ik mee op reis had.

                Heeft iemand iets gelijkaardigs ervaren? Doe ik iets fout? Tijd om terug naar de winkel te gaan?

                Alvast bedankt!

                Rob

                Comment


                • #68
                  Re: 't grote Pentax K20D topic

                  Lijkt me toch niet helemaal normaal...
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #69
                    Re: Shaky shake reduction?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Soet Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Ik ben redelijk nieuw in het DSLR gebeuren, heb 4 weken geleden een K20 gekocht (na een lange canon<->nikon tweestrijd met een pentax buiten gestapt...), en vind het een heel fijn toestel.

                    Behalve dan...

                    Alle foto's die ik maak met de shake reduction aan zijn onscherp. Zet ik shakereduction af, dan zijn ze vlijmscherp (als de sluitertijd kort genoeg is). Dit zowel met de bijgeleverde kit lens, als met de Sigma 18-200 die ik mee op reis had.

                    Heeft iemand iets gelijkaardigs ervaren? Doe ik iets fout? Tijd om terug naar de winkel te gaan?

                    Alvast bedankt!

                    Rob
                    Misschien kan je enkele voorbeelden plaatsen? 't Zou kunnen dat er een andere factor is die je even uit oog verloor.

                    Als het enige verschil inderdaad SR is, dat is er duidelijk iets mis met de camera.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #70
                      Re: 't grote Pentax K20D topic

                      Mwa, klinkt mij bekend. Kijk...

                      Als je SR aan hebt komt er in de zoeker een handje oid links in beeld als het SR systeem GEREED is. Ik was ook gewend bij de Ist Ds, snel foto maken, direct de knop volledig in te drukken, foto snel gemaakt. Maar met SR is het (helaas) de kunst te wachten totdat SR lampje brandt en gereed is, dit duurt een kleine seconde zul je merken. Pas dan heeft het SR systeem alles paraat om anti shake te regelen. Druk je eerder volledig is is de SR nog aan het "finetunen" en krijg je wsl geen scherpe foto. Daarom probeer ik mij nu ook aan te wennen alleen SR te gebruiken indien tijden langzamer dan 1/60 bijvoorbeeld. Hierboven SR uizetten...

                      Pentax K20d | 18-55 I | 28-200 | 18-250 |

                      Comment


                      • #71
                        Re: 't grote Pentax K20D topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door mcclane Bekijk bericht
                        Mwa, klinkt mij bekend. Kijk...

                        Als je SR aan hebt komt er in de zoeker een handje oid links in beeld als het SR systeem GEREED is. Ik was ook gewend bij de Ist Ds, snel foto maken, direct de knop volledig in te drukken, foto snel gemaakt. Maar met SR is het (helaas) de kunst te wachten totdat SR lampje brandt en gereed is, dit duurt een kleine seconde zul je merken. Pas dan heeft het SR systeem alles paraat om anti shake te regelen. Druk je eerder volledig is is de SR nog aan het "finetunen" en krijg je wsl geen scherpe foto. Daarom probeer ik mij nu ook aan te wennen alleen SR te gebruiken indien tijden langzamer dan 1/60 bijvoorbeeld. Hierboven SR uizetten...


                        Was mij niet bekend - toch wel relvante info , waarvoor dank.
                        Groetjes,
                        Yves
                        Niet geschoten is altijd mis ...

                        Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: 't grote Pentax K20D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                          Ik ben er op aan het wachten !!
                          LOL! Ik was 't van plan, maar dan startte XRay een topic over de aankondiging... doeme... Maar in alle eerlijkheid lijkt het me momenteel best alles daarin bij elkaar te houden.

                          Van zodra ik 'm in handen heb dan maar?

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #73
                            Re: Shaky shake reduction?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Misschien kan je enkele voorbeelden plaatsen? 't Zou kunnen dat er een andere factor is die je even uit oog verloor.

                            Wim
                            Hier een paar voorbeeldjes (100% crops). Het enige verschil is de SR.

                            1) Zonder SR


                            2) met SR, en de SR is geïnitialiseerd


                            3) Met SR, maar snel afgedrukt (voor het groen handje verschijnt)


                            Lijkt me dus toch iets mis te zijn :-(

                            Alvast bedankt voor de hulp!

                            Rob

                            Comment


                            • #74
                              Re: Shaky shake reduction?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Soet Bekijk bericht
                              Hier een paar voorbeeldjes (100% crops). Het enige verschil is de SR.

                              1) Zonder SR

                              2) met SR, en de SR is geïnitialiseerd

                              3) Met SR, maar snel afgedrukt (voor het groen handje verschijnt)

                              Lijkt me dus toch iets mis te zijn :-(

                              Alvast bedankt voor de hulp!

                              Rob
                              Lijkt me inderdaad niet normaal. Sluitertijd van 1/180s is wel op 't randje om zonder SR te werken, maar met SR zou 't geen probleem mogen zijn. Werkte je misschien op statief? Ik ondervond het zelf nog niet, maar op statief zou geactiveerde SR minder scherpe beelden kunnen opleveren. Indien niet op statief, terug naar de winkel!

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment


                              • #75
                                Re: Shaky shake reduction?

                                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                                Lijkt me inderdaad niet normaal. Sluitertijd van 1/180s is wel op 't randje om zonder SR te werken, maar met SR zou 't geen probleem mogen zijn. Werkte je misschien op statief? Ik ondervond het zelf nog niet, maar op statief zou geactiveerde SR minder scherpe beelden kunnen opleveren. Indien niet op statief, terug naar de winkel!

                                Wim
                                Dit was niet op statief.
                                Terug naar de winkel dus...

                                Comment

                                Working...
                                X