Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't grote Pentax K20D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    En nu dit...

    De SR is gefixed. Maar nu trekt hij geen foto's als de flits open staat... .

    Weer 3 weken binnen

    Comment


    • #77
      Re: 't grote Pentax K20D topic

      En hier op de valreep mijn K10D verkocht en een nieuwe K20D aangeschaft.
      Lijkt me wel de moeite.
      Ik heb zo'n 300 euro moeten opleggen, voor de K7 zou dat 800 euro geweest zijn, en dat was me toch wat veel.
      Vraag me af wat ik nu mis door niet voor de K7 te gaan. (buiten HD video, daarvoor heb ik een Pana TZ7)

      En als er iemand dé gouden tip heeft voor de K20D, laat maar komen.
      Last edited by nete; 1 december 2009, 10:51. Reden: Typfoutje hersteld
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #78
        Re: 't grote Pentax K20D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        En hier op de valreep mijn K10D verkocht en een nieuwe K20D aangeschaft.
        Lijkt me wel de moeite.
        Ik heb zo'n 300 euro moeten opleggen, voor de K7 zou dat 800 euro geweest zijn, en dat was me toch wat veel.
        Vraag me af wat ik nu mis door niet voor de K7 te gaan. (buiten HD video, daarvoor heb ik een Pana TZ7)

        En als er iemand dé gouden tip heeft voor de K20D, lat maar komen.
        De interface van de K-7 is een volledige aanpassing tov de K10D/K20D, maar om te zeggen dat je veel zal missen is erg afhankelijk van je situatie.

        De K20D is bvb net ietsje handiger voor bracketing, maar dan weer iets minder als het op aanpassen van ISO aankomt. De AF-knop is met de standaard-instellingen handiger op de K20D, maar op de K-7 is er intussen een firmware upgrade die optioneel dezelfde instelling als de K20D mogelijk maakt. De K-7 heeft geen Fn knop meer, maar laat rechtstreekse toegang tot de onder de pijltoetsen liggende functies toe, wat dan weer wat handiger is, maar met de aanpassing voor de AF wordt dat niet meer mogelijk en wordt de OK-knop een soort Fn-knop. Net iets onhandiger dan op de K20D. De info-knop geeft op de K-7 een quick menu dat erg praktisch is, maar dat gaat ten koste van het erg handige statusscherm op de K20D. Dat scherm is er nog wel in de K-7, maar is interactief geworden en verschijnt dus met de standaardinstellingen bij iedere opname automatisch. Zet je dat automatisch verschijnen af, en je kan het helemaal niet meer oproepen... Je ziet, een heleboel aanpassingen die alle voor- en nadelen hebben. 't Is een kwestie van goesting, maar ik moet zeggen dat ik ze na intensief gebruik een stap in de goede richting vind en dus de voorkeur geef aan de K-7.

        Belangrijkste is wel de grootte, duurzaamheid, stilte en snelheid. Grootte is relatief. Voor mij ligt de K-7 toch wel beter in de hand, maar ik kan me inbeelden dat mensen met anders gevormde handen een andere mening kunnen zijn toegedaan. Duurzaamheid staat buiten kijf, maar of je dat belangrijk vind is ook relatief. De K20D was immers al behoorlijk duurzaam om te beginnen. Stilte is makkelijk om discreet te werken, maar soms wil je ook wat respons van je camera horen. Snelheid... 't is niet omdat ik nu een snelle camera heb, dat ik van mening ga veranderen. Ik vind nog steeds dat anticipatie belangrijker is bij actiefotografie dan als een machinegeweer foto's maken. Maar voor bracketing voor HDR moet ik toegeven dat 5bps een belangrijke verbetering is tov 3bps, zo is het risico op lichte afwijkingen tss de verschillende opnames weer wat kleiner.

        Zoals iedere upgrade is het verschil relatief, en moet je zelf uitmaken of je behoeften de upgrade interessant maken of niet.

        Ik elk geval ben ik ooit ook van de K10D naar de K20D overgestapt, en ook toen was ik erg tevreden van die beslissing. De K20D is een verrassend grote verbetering tov de K10D, maar het vergt effectief gebruik van beide toestellen om dat in te zien. Helaas heeft Pentax de markt dat nooit echt kunnen verkopen. Die zag gewoon een oude camera in een lichtjes vernieuwd jasje.

        Veel succes met je K20D!!

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #79
          Re: 't grote Pentax K20D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          En hier op de valreep mijn K10D verkocht en een nieuwe K20D aangeschaft.
          Lijkt me wel de moeite.
          Ik heb zo'n 300 euro moeten opleggen, voor de K7 zou dat 800 euro geweest zijn, en dat was me toch wat veel.
          Vraag me af wat ik nu mis door niet voor de K7 te gaan. (buiten HD video, daarvoor heb ik een Pana TZ7)

          En als er iemand dé gouden tip heeft voor de K20D, lat maar komen.
          Ongeveer 80% van mijn foto's neem ik met de Sigma 50-500 uit de losse hand.
          Dan gebruik ik volgende instellingen:
          - Programmaregel op hoge snelheid instellen
          - TAv stand gebruiken
          - Auto ISO 100-1600
          - SR aan

          Wat die bracketing betreft, die kan je instellen dat je met één toets op de knop 3 of 5 opnamen maakt. Veel hangt af van de software die je gebruikt om HDR foto's samen te stellen. Ik gebruik PSP X2 en vink automatisch uitlijnen aan, heb hier prima resultaten mee, zelfs met de bigma uit de losse hand.

          Verder staan alle instellingen bij mij op normaal, behalve contrast dat ik wel eens op -1 durf zetten. Werk wel altijd in raw, en de bijgeleverde software neemt dan die -1 over als ik in batch de opnames naar jpeg omzet.
          Dat verlaagde contrast is voor mij wel handig omdat reigers en futen anders makkelijk last hebben van uitgebrande witte vlekken.

          Al is de K-7 op een aantal punten beter dan de K-20, de beeldkwaliteit is vrijwel identiek. Een upgrade overweeg ik pas als er eens een serieuze doorbraak komt in DR en hoge ISO's met behoud van detail én afwezigheid van ruis.
          Dit kan dus nog enkele jaren duren
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #80
            Re: 't grote Pentax K20D topic

            Bedankt voor de uitgebreide tips en uitleg.

            Wat ik tot nu toe als een serieus winstpunt ervaar is de beeldkwaliteit bij hogere ISO 's. De ISO 1600 opnamen zijn minstens even goed, zoniet beter (zonder ruisonderdrukking) dan de K10D ISO 800 opnamen vind ik. En de aanwezige ruis is ook minder opvallend.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #81
              Re: 't grote Pentax K20D topic

              Ik ben vandaag ook toegetreden tot de K20D-bezitters (met dank aan Frederik9111 )

              Als opvolger van mijn K100D Super heb ik nog heel wat nieuwe mogelijkheden uit te puzzelen
              Alhoewel ik ook wel weet dat megapixels niet zaligmakend zijn zal de opstap van 6 naar 14 MPixels toch wel zichtbaar zijn. Ook het gemak dat veel meer direct instelbaar is via knopjes i.p.v. telkens in de menu's te moeten duiken zal het fotografieplezier wel ten goede komen.
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #82
                Re: 't grote Pentax K20D topic

                Onze smaak is precies nogal gelijklopend hé Alvast proficiat !

                Nu nog snel je signature aanpassen en beginnen oefenen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #83
                  Re: 't grote Pentax K20D topic

                  Voila, U vraagt, wij draaien

                  Was al aan het twijfelen tussen K10D en K20D maar een nieuwe K20D was me nog net te duur. En toen zag ik het berichtje van Frederik9111 bij 'Aangeboden' en de keuze werd al veel eenvoudiger
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                  Comment


                  • #84
                    Re: 't grote Pentax K20D topic

                    Hallo,

                    Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een camera. Ik ben geheel nieuw in de digitale fotografie maar lees erg veel. Ik denk dat dit laatste wel zorgt voor enorm veel twijfel.

                    Ik heb de volgende camera's op het oog.

                    Canon 40D (gebruikt)
                    Nikon d90 (gebruikt)
                    Nikon D5000 (nieuw)
                    Pentax K-X (nieuw)

                    Nu lees ik ook best veel positieve dingen over de K20D. Waarom zouden jullie mij deze aanbevelen boven de andere genoemde camera's.

                    Ik wil mij bezig houden met Aquarium fotografie (vissen in close-up), Vogels, landschappen en gebouwen. Daarnaast natuurlijk wat gelegenheid shots.

                    Dank u voor de eventuele antwoorden.

                    Comment


                    • #85
                      Re: 't grote Pentax K20D topic

                      Afgezien dat dat altijd moeilijk is en dat ik de andere toestellen niet echt ken, even een poging doen.
                      Eerst en vooral, zorg dat je de verschillende toestellen ook al eens vastgenomen hebt. Het ene toestel zal je beter in de hand liggen als een ander toestel, dat is al een eerste keuze.

                      Nikon 40D: Als ik het goed voorheb heeft die geen AF-motor in het toestel dus kan je enkel lenzen gebruiken met ingebouwde AF-motor.

                      Nikon 40D, Canon D5000, Pentax K-x zijn instapmodellen meer gericht op de beginnende fotograaf.
                      Dit houd in dat ze (naast de 'gewone' (Program, Manueel, A (diafragmavoorkeuze), S (sluitertijdvoorkeuze))-modes) ook verschillende programmamodes hebben om de beginners te helpen (portret, sport, nacht, ...) waarbij het toestel automatisch zo ingesteld word om in die omstandigheden goede resultaten te verkrijgen.
                      Dit houd ook in dat de toestellen redelijk eenvoudig gehouden zijn waardoor veel instellingen enkel via de menu kunnen aangepast worden.

                      De Pentax K20 is al een semi-professioneel (spatwaterdicht) toestel waarop je geen speciale programma-modes hebt en je dus zelf moet weten welke instellingen je best gebruikt bij sport, enz.
                      Anderzijds zijn er ook veel meer knopjes voorzien zodat die instellingen snel toegankelijk zijn zonder omwegen via de menu's.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                      Comment


                      • #86
                        Re: 't grote Pentax K20D topic

                        zojuist tijdens wat testen met de camera (pentax k20d) hier thuis, blijkt plots de autofocus niet meer te werken, andere lens helpt niet, firmware update en reset ook geen nut.. alle knoppen nagekeken alles staat op AF (gewijzigd naar mf en terug op af maar helpt niet)
                        Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                        Comment


                        • #87
                          Re: 't grote Pentax K20D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                          zojuist tijdens wat testen met de camera (pentax k20d) hier thuis, blijkt plots de autofocus niet meer te werken, andere lens helpt niet, firmware update en reset ook geen nut.. alle knoppen nagekeken alles staat op AF (gewijzigd naar mf en terug op af maar helpt niet)
                          Heb je dit alles al nagekeken:
                          Heb je al eens geprobeerd via de AF-knop? Ik heb ooit (op m'n oude SFXn en m'n eerste digitale *istDS) probleempjes gehad waarbij de ontspanknop geen half-indruk-contact meer gaf, waardoor de AF gebruiken erg lastig werd.
                          Als je zonder objectief test, zie je dan de AF-as werken? Als je een AF-objectief op je camera zet, zet de scherpstelring zich dan vast (=bevestigt hij zich aan de AF-as) of zit de scherpstelring nog lost alsof het een MF objectief betreft?
                          Als de camera op MF staat, komt de scherpstelring dan los zoals het hoort? En werkt de focus-indicator in de zoeker dan?
                          Probleem enkel met de DA* objectieven, of ook met je andere glas?

                          Indien het geen probleem betreft met de instellingen van de camera, best naar De Beukelaer ermee voor een onderhoudsbeurt.

                          hth, Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #88
                            Re: 't grote Pentax K20D topic

                            wel, ik had alles al getest en geprobeerd zoals je zei, heb de camera dan maar enkele uren aan de kant gelegd, ik probeer opnieuw nog eens een laatste poging en hij functioneerde weer, ik werk zelf altijd met de AF knop en had alle user settings enzo al gereset en hielp niet, met ander glas had ik het probleem ook, mss best toch maar eens de camera voor nazicht opsturen vrees ik
                            Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                            Comment


                            • #89
                              Re: 't grote Pentax K20D topic

                              heb dit weekend schoon koopje kunnen doen voor een splinternieuwe k20d als 2de camera maar ik zie wel dat er verschillen op zijn tussen beide toestellen.

                              AF werkt veel vlotter en onderaan de body is er een klepje waar men een kabel kan op aansluiten (geen idee welke want staat ook nergens beschreven in handleiding)

                              iemand enig idee of er in de productie van de k20d een wijziging gebeurt is ?
                              Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                              Comment


                              • #90
                                Re: 't grote Pentax K20D topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                                heb dit weekend schoon koopje kunnen doen voor een splinternieuwe k20d als 2de camera maar ik zie wel dat er verschillen op zijn tussen beide toestellen.

                                AF werkt veel vlotter en onderaan de body is er een klepje waar men een kabel kan op aansluiten (geen idee welke want staat ook nergens beschreven in handleiding)

                                iemand enig idee of er in de productie van de k20d een wijziging gebeurt is ?
                                Achter dat klepje zitten de contactpunten voor een batterygrip, niet om een kabel op aan te sluiten dus .

                                https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                                http://wim-meeus.blogspot.com/
                                https://1x.com/wimmeeus/

                                Comment

                                Working...
                                X