Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 tips en trucs gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog een D300 tip

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Mooi Walter,
    Bedankt voor deze uitleg, maar heb je enig idee of je deze curves ook kan aanpassen en opslaan in Nikon capture je spreekt hier van Nikon camera control, ik sla regelmatig instellingen op onder serieverwerking (Nikon Capture NX) maar heb nog niet geprobeerd om een aangepaste curve mee te nemen in deze opslag die je trouwens ook een naam kan geven, zal ik zeker eens proberen
    Het lijkt mij zeer intressant om hier dieper op in te gaan

De voorgestelde curve heb ik alleszins zelf in mijn capture NX bij serieverwerking opgeslagen,geeft bij normale beelden een sterke overbelichting.De bedoeling is echter deze in de camera te krijgen,zodat je je sterk ondrebelichte beelden toch kunt zien op je LCD,en dat dient te gebeuren met Nikon camera control,hoewel,ik denk mensen met grote computer(hacker?)kennis er ook wel zullen in slagen zonder Nikon camera control

Walter
    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Het is een tip,komende van D.Preview,geschreven in aug.2007,door ene JP uit Antwerp,Belgium,handelend over belichting.Het adagio:"expose to the right",vrij vertaald als :let op je histogram,en zorg dat de "bult" rechts van het midden zit,kun je nog dagelijks lezen op alle fotografiefora.Persoonlijk heb ik er nooit veel aan gehad,het resulteerde bij mij maar al te vaak in uitgebrande lichten.Ik denk dat het alleen goed bruikbaar is in goed controleerbare studio omstandigheden.
      Ik ken het betreffende artikel niet maar 'Expose to the right' wil niet zeggen dat de bult rechts van het midden moet zitten maar dat het rechter gedeelte van je histogram de rechter rand moet raken. Dan heb je ook geen last van uitgebrande lichten / overbelichting.

Zie http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml en dan het plaatje "Histogram to the Right For Maximim S/N Ratio" In dit geval zit de bult overigens wel rechts maar dat hoeft dus niet. Het gaat om die rechter kant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Zijn er hier D300 eigenaars die al wel met eigengemaakte curves werken?

Walter
        Walter,

ik heb helemaal geen behoefte, in ieder geval op dit moment, aan curves, eigengemaakt of niet. D70(s) en D100 werden er 'beter' van maar D300??
        Het ding (D300) is toch gemakkelijk 'in de hand te houden', er staat daar veel over in het D300 forum van DPReview. Ook betreffende skin-tones settings.
        Ik heb trouwens de indruk dat de D300 firmware betreffende de D2X een curve verhaal is en daar zullen wel enkele gebruikers van moeten rondlopen.

Hg,

Karel

Comment

Re: D300 tips en trucs gevraagd

Op de D70 gebruikte ik wel een curve, met de D300 nog niet aan gedacht zelfs, nog geen behoefte aan.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
            Op de D70 gebruikte ik wel een curve, met de D300 nog niet aan gedacht zelfs, nog geen behoefte aan.

Even voor alle duidelijkheid:ik ben héééél tevreden van mijn D300,daar komen prachtige foto's uit,heb hem in de nieuwjaarsperiode uitvoerig getest in Normandïe,in één woord fantastisch.Dat neemt niet weg dat een aantal algemene behoeftes inzake fotografie nog steeds niet ingelost zijn,met name bv. DR.Het kunnen vastleggen met je camera wat je menselijke ogen waarnemen:nog geen MF camera slaagt daarin .Sinds de D200 heb ik wel de gewoonte aangenomen systematisch wat te onderbelichten,minder uitgebrande hooglichten dus,om vervolgens in Post de donkere zones op te lichten.Met de D200 resulteerde dit soms in serieus wat ruis,met de D300 heel wat minder.Want,ook voor alle duideljikheid:voorgestelde curve dient NIET om je onderbelichte foto mee te postprocessen ,ENKEL en alleen die foto nog enigszins op het LCD van je camera te kunnen beoordelen.Het postprocessen ervan dient naar eigen smaak en inzicht,en bij voorkeur door middel van Capture NX te geschieden. Een en ander komt eigenlijk neer op het zelf toepassen van Active D-lighting,met dit verschil dat je bij D-light maar 3 mogelijkheden hebt:laag,middel,hoog,en dat je hier door je belichtingstijd aan te passen nog verder kan gaan.

Walter
            D850

Comment

Hallo,

Ik ben nog een rookie wat fotografie betreft. Kan iemand mij vertellen welke instellingen ik het best doe om scherpe foto's te krijgen met de D300 bij snel bewegende beelden? Ik probeerde dit weekend vanalles uit, maar de beelden bleven vrij wazig bij rijdende wagens en lopende honden. Kan iemand mij wat tips geven? Thanx!

Comment

Zet eens een foto neer met Exif dan geeft het wat makkelijker (gerichter) advies.
                Nu blijft het snel bij algemeenheden:
                hoge(re) sluiter snelheid?
                hogere iso?
                f 2.8?

Grz
                Ed
                ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Wat mij opvalt is dat ik bij autobracketing de belichtingscorrectie max op 1 stop verloop kan zetten.
                  Bij de D80 kon dat 2 stops, wat ik vaak gebruikte voor mijn HDR foto's.
                  Nu ben ik verplicht om 5 foto's te maken ipv 3.

Weet iemand of ik het fout heb en of het misschien wél mogelijk is?

Gr Kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Mc.Abre Bekijk bericht
                    Hallo,

Ik ben nog een rookie wat fotografie betreft. Kan iemand mij vertellen welke instellingen ik het best doe om scherpe foto's te krijgen met de D300 bij snel bewegende beelden? Ik probeerde dit weekend vanalles uit, maar de beelden bleven vrij wazig bij rijdende wagens en lopende honden. Kan iemand mij wat tips geven? Thanx!
                    Een 2.8 lens die zeer snel reageeert helpt u al veel verder misschien? Leren "pannen" zodat het onderwerp scherp is en de achtergrond wazig (ik kan dit niet ) ? En natuurlijk de tijdinstellingen (S voor Nikon) eens goed uitproberen. Mijn gedacht hé.
                    Last edited by vinstermik; 26 januari 2008, 11:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                      Wat mij opvalt is dat ik bij autobracketing de belichtingscorrectie max op 1 stop verloop kan zetten.
                      Bij de D80 kon dat 2 stops, wat ik vaak gebruikte voor mijn HDR foto's.
                      Nu ben ik verplicht om 5 foto's te maken ipv 3.

Weet iemand of ik het fout heb en of het misschien wél mogelijk is?

Gr Kees

Inderdaad, max 1 stop... doch zelf zie ik hierin geen probleem. Maak gewoon wat meer foto's niet ? Je kan tot 9 stuks. Ik gebruik de bracketing samen met intervalopnamen en dit werkt perfect.

JanMetDePet
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Misschien een domme vraag... ik ben nog steeds de handleiding aan het doorworstelen en zie nu plots op mijn toestel "shoot A" staan. Ik weet dat dit met de geheugenbanken te maken heeft...ben daar ook een kijkje gaan nemen in de menus, doch hoe kan ik dit wegkrijgen? Ik heb het een paar dagen geleden ook nog eens gehad en toen was het vanzelf weggegaan.
                        Zelf ken ik nog niks van die geheugenbanken.

Alvast bedankt,
                        JanMetDePet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                          Misschien een domme vraag... ik ben nog steeds de handleiding aan het doorworstelen en zie nu plots op mijn toestel "shoot A" staan. Ik weet dat dit met de geheugenbanken te maken heeft...ben daar ook een kijkje gaan nemen in de menus, doch hoe kan ik dit wegkrijgen? Ik heb het een paar dagen geleden ook nog eens gehad en toen was het vanzelf weggegaan.
                          Zelf ken ik nog niks van die geheugenbanken.

Alvast bedankt,
                          JanMetDePet
                          Bij mij heeft die "shoot A" (en ook "custom A") er altijd al gestaan. Kan in de handleiding (pag 255 & 265) ook nergens iets terug vinden hoe je die zou moeten verwijderen.

Comment

Inderdaad, bij mij staat nu "shoot a" en in de handleiding zie je ook figuurtjes met "custom a". Veel vind ik er niet over in de handleiding.

Comment

Custom A(B,C,D) staat voor persoonlijke geheugenbanken.
                              Deze kunnen veelgebruikte instellingen bevatten zodat je snel kan wisselen zonder al die instellingen afzonderlijk te veranderen
                              Wat die Shoot betekend heb ik nog niet gevonden.
                              Maar dat komt nog wel
                              Mvg,
                              SW
                              BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                                Inderdaad, bij mij staat nu "shoot a" en in de handleiding zie je ook figuurtjes met "custom a". Veel vind ik er niet over in de handleiding.
                                Het zijn je persoonlijk settings :
                                Shoot A- D L: zijn de 4 banken opname menu settings
                                Custom A - D : zijn de 4 banken voor de persoonlijk instellingen

Er is altijd van iedere set een bank actief
                                Je kan ze ook hernoemen zodat iets duidelijker zijn maar je blijft in top-lcd altijd maar A-D zien.

Ik heb 3 banken gemaakt op mijn D200
                                - landschap
                                - Sport
                                - Portret
                                BD0497BE : Nikon body + glas
                                www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                                X