Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 tips en trucs gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: D300 tips en trucs gevraagd

    Active D-lightning misschien.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • Re: D300 tips en trucs gevraagd

      Oorspronkelijk geplaatst door yoelrey Bekijk bericht
      Hallo mensen

      Ik heb ook een vraag over de D300

      Ben ik de enige die helemaal niet zo blij wordt van de kleuren van de D300???
      Het zal wel aan mij liggen hoor.
      Maar het is net als je een nieuwe auto hebt en je moet leren hoe die rijd.
      Ik was bepaalde kleuren gewend van de D70.

      Persoonlijk vind ik de kleuren van de D300 erg grauw/kruidig/geelachtig.
      Ook vind ik vaak de contrasten tussen Licht en donker erg fel.
      Ik zie bv de lichte delen wel maar in de donkere delen bijna niets.

      Iemand iedeeen hierover?

      BVd

      groet,

      Jonathan
      ik heb de indruk dat je beelden gemaakt zijn met het adobeRGB profiel.
      html editors ondersteunen enkel sRGB en verprutsen de kleuren als je een beeld met adobeRGB profiel opent.
      Is enkel een idruk maar je kunt dit zelf best eens nakijken of dit correct is.
      Check en wijzig eventueel de instelling van het profiel op uw toestel van adobeRGB naar sRGB.

      Comment


      • Re: D300 tips en trucs gevraagd

        misschien moet mijn scherm wat bijgesteld maar is vind ze qua kleur zo slecht nog niet....
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • Re: D300 tips en trucs gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
          misschien moet mijn scherm wat bijgesteld maar is vind ze qua kleur zo slecht nog niet....
          iedereen zijn smaak natuurlijk, maar je kunt het volgende proefje eens proberen.
          copieer bestand van de foto naar je PC
          opent foto in photoshop of andere degelijke editor/browser
          vergelijk bekomen resultaat met wat hier staat, en zie, volgens mij zien de frietjes er veel smakelijker uit, alsook de dame.

          btw voor zulke foto is het gebruik van d-lighting aan te bevelen, dan ga je meer doortekening krijgen van de donkere partijen. Alhoewel als je in een editor de mid -tonen wat optrekt je ook al goede resultaten krijgt.
          Of zou het kunnen dat er ergens een instelling op de camera de midtonen onderdrukt. De histogram geeft me den indruk dat de midtonen ergens bijgestuurd zijn.(afgevlakt)
          Last edited by puerte; 30 april 2008, 13:50.

          Comment


          • Re: D300 tips en trucs gevraagd

            hmm, dat doet inderdaad veel met de kleuren!
            ---------------- Ik doe niet meer mee

            Comment


            • Re: D300 tips en trucs gevraagd

              Ik sta er telkens weer versteld van hoeveel er onder ons nog steeds in JPG fotograferen, het verschil niet weten tussen sRGB en adbobeRGB, alle die prullen opzetten zoals active d (heeft geen zin in RAW), gaan scherpen en ruis onderukken vanuit het toestel....

              En dit allemaal met een TOP semi professioneel toestel wat de D300 toch wel is. Rare vogels hier die veel geld uitgegeven aan een dergelijk toestel en het dan als een gewone doorsnee middle market kamera gaan gebruiken.

              Nu ja, ieder zijn meug.

              Comment


              • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
                Ik sta er telkens weer versteld van hoeveel er onder ons nog steeds in JPG fotograferen, het verschil niet weten tussen sRGB en adbobeRGB, alle die prullen opzetten zoals active d (heeft geen zin in RAW), gaan scherpen en ruis onderukken vanuit het toestel....

                En dit allemaal met een TOP semi professioneel toestel wat de D300 toch wel is. Rare vogels hier die veel geld uitgegeven aan een dergelijk toestel en het dan als een gewone doorsnee middle market kamera gaan gebruiken.

                Nu ja, ieder zijn meug.
                Waarom zit dat alles er in?
                Vlot mee te werken, met de D300, en als je de banken gebruikt naar jouw eigen soort fotografie toe (en natuurlijk weet of leert weten wat je doet) dan zou ik niet weten wat er op in-camera processen tegen is (dus ook bijna geen RAW dus). Ook JPEG kun je naderhand nog modden, niet als RAW, ik weet dat wel.

                En je weet natuurlijk dat de ADL in-camera niet dezelfde is al die van NX.

                Nee hoor, sinds de D300 voor mij bijna geen RAW meer, die is capabel genoeg als ik 'm goed parametriseer en dat spaart me een hoop tijd.

                Karel

                Comment


                • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                  Nee hoor, sinds de D300 voor mij bijna geen RAW meer, die is capabel genoeg als ik 'm goed parametriseer en dat spaart me een hoop tijd.

                  Karel
                  Wat zijn dan de para die je hebt aangepast zodat je ook goede JPG file,s hebt, ben hier wel nieuwgierig naar

                  groet NoName
                  D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                  www.langenacker.nl

                  Comment


                  • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
                    Ik sta er telkens weer versteld van hoeveel er onder ons nog steeds in JPG fotograferen, het verschil niet weten tussen sRGB en adbobeRGB, alle die prullen opzetten zoals active d (heeft geen zin in RAW), gaan scherpen en ruis onderukken vanuit het toestel....

                    En dit allemaal met een TOP semi professioneel toestel wat de D300 toch wel is. Rare vogels hier die veel geld uitgegeven aan een dergelijk toestel en het dan als een gewone doorsnee middle market kamera gaan gebruiken.

                    Nu ja, ieder zijn meug.
                    Er zijn ook mensen die een Ferrari kopen en nooit harder dan 100 rijden, of een huis kopen met 6 slaapkamers terwijl ze er maar een gebruiken.

                    Ik neem aan dat jij photoshop gebruikt, mag ik er dan ook vanuit gaan dat jij alle functies gebruik?
                    Of gebruik je hem als middle market elements? (ben ik toch benieuwd naar)

                    Om de D300 helemaal te begrijpen heb je ook tijd nodig.
                    Ik ken er ook niet alles van, maar weer wel dat ik lekker op iso1600 kan
                    fotograferen
                    Voor mij een van de belangrijkste reden.
                    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                    Comment


                    • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
                      zoals active d (heeft geen zin in RAW),...
                      leg dat eens uit....
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                        De D300 is een toestel dat inderdaad een steile leercurve heeft. Het is dan ook voor niks het semiprofessioneel toestel bij Nikon. Het gebruiken als een point & shoot camera is dan ook nonsens.
                        Maar Nikon stelt daarbij ook een unieke software ter beschikking (bij de D300's was de licentie toch gratis erbij?) die de moeite loont om eens grondig te bekijken en die mijns inziens, voor wat betreft althans het bewerken van beelden uit een Nikon camera, PS totaal voorbij steekt.
                        Een heel eenvoudige bewerking in Capture NX is bvb. het plaatsen van sturingspunten waarmee je het toonbereik en de kleur van je beeld in een mum van tijd kan aanpassen.
                        Het histrogram van jouw foto geeft aan dat er een te groot gedeelte van de lichte tonen ontbreekt.
                        Ik heb hier alleen nog maar het witte en zwarte sturingspunt geplaatst en dit geeft algauw een totaal ander beeld. En nu zie je dat het histogram over de horizontale as al mooi verspreid is.





                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          ik heb de indruk dat je beelden gemaakt zijn met het adobeRGB profiel.
                          html editors ondersteunen enkel sRGB en verprutsen de kleuren als je een beeld met adobeRGB profiel opent.
                          Is enkel een idruk maar je kunt dit zelf best eens nakijken of dit correct is.
                          Check en wijzig eventueel de instelling van het profiel op uw toestel van adobeRGB naar sRGB.

                          Dag Puerte

                          Geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je wilt zeggen. Wat bedoel je met Html editors? zoals ik nu die foto's op deze site heb geplaatst is dat Html editten??
                          Dat maakt me niet uit. Gaat me erom dat de dat de kleuren van de onbewerkte foto's beter worden.
                          De instellingen van zowel mijn camera en photoshop staan ingesteld op adobeRGB.

                          Comment


                          • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            De D300 is een toestel dat inderdaad een steile leercurve heeft. Het is dan ook voor niks het semiprofessioneel toestel bij Nikon. Het gebruiken als een point & shoot camera is dan ook nonsens.
                            Maar Nikon stelt daarbij ook een unieke software ter beschikking (bij de D300's was de licentie toch gratis erbij?) die de moeite loont om eens grondig te bekijken en die mijns inziens, voor wat betreft althans het bewerken van beelden uit een Nikon camera, PS totaal voorbij steekt.
                            Een heel eenvoudige bewerking in Capture NX is bvb. het plaatsen van sturingspunten waarmee je het toonbereik en de kleur van je beeld in een mum van tijd kan aanpassen.
                            Het histrogram van jouw foto geeft aan dat er een te groot gedeelte van de lichte tonen ontbreekt.
                            Ik heb hier alleen nog maar het witte en zwarte sturingspunt geplaatst en dit geeft algauw een totaal ander beeld. En nu zie je dat het histogram over de horizontale as al mooi verspreid is.





                            Groetjes,
                            Pol.
                            Dag Pol.

                            Ook jij dank voor je reactie. Bedankt voor de tip. Het lukt me echter ook wel in Photoshop om het beeld flink te pimpen. Blijft een feit dat ik gewoon graag de origineel beelden beter zou zien. Hoe beter die zijn des te minder werk.

                            vriendelijke groet,

                            jonathan

                            Comment


                            • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
                              Ik sta er telkens weer versteld van hoeveel er onder ons nog steeds in JPG fotograferen, het verschil niet weten tussen sRGB en adbobeRGB, alle die prullen opzetten zoals active d (heeft geen zin in RAW), gaan scherpen en ruis onderukken vanuit het toestel....

                              En dit allemaal met een TOP semi professioneel toestel wat de D300 toch wel is. Rare vogels hier die veel geld uitgegeven aan een dergelijk toestel en het dan als een gewone doorsnee middle market kamera gaan gebruiken.

                              Nu ja, ieder zijn meug.
                              Sorry dat niet iedereen net als jij geboren is met alle kennis. Wij kunnen slechts 1 ding doen om zo goed als jou te worden en dat heet: studeren.

                              dank je!
                              Last edited by yoelrey; 2 mei 2008, 11:05.

                              Comment


                              • Re: D300 tips en trucs gevraagd

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                iedereen zijn smaak natuurlijk, maar je kunt het volgende proefje eens proberen.
                                copieer bestand van de foto naar je PC
                                opent foto in photoshop of andere degelijke editor/browser
                                vergelijk bekomen resultaat met wat hier staat, en zie, volgens mij zien de frietjes er veel smakelijker uit, alsook de dame.

                                btw voor zulke foto is het gebruik van d-lighting aan te bevelen, dan ga je meer doortekening krijgen van de donkere partijen. Alhoewel als je in een editor de mid -tonen wat optrekt je ook al goede resultaten krijgt.
                                Of zou het kunnen dat er ergens een instelling op de camera de midtonen onderdrukt. De histogram geeft me den indruk dat de midtonen ergens bijgestuurd zijn.(afgevlakt)

                                Dank je Puerte
                                Ik zal dit eens nader gaan bestuderen. Ik hoor toch meerdere mensen praten over D-lightning. Ook dit ga ik nader bestuderen.

                                ALLEMAAL HARTELIJK DANK VOOR JULLIE REACTIES.

                                GROET,

                                Jonathan

                                Comment

                                Working...
                                X