Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 tips en trucs gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: D300 tips en trucs gevraagd

    Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
    Ik ben ook jaloers hoor

    Ben nog aan 't twijfelen
    'kzou het nie beter kunnen zeggen
    bd0379be

    Comment


    • #77
      Re: D300 tips en trucs gevraagd

      Nog een vraagje: als ik op een foto "inzoom" op de camera ... hoe weet ik op welk zoompercentage ik zit?

      JanMetDePet
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #78
        Re: D300 tips en trucs gevraagd

        Laat de tips en trucs maar komen, ben sinds 4uur de gelukkige eigenaar van een D300
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #79
          Re: D300 tips en trucs gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Laat de tips en trucs maar komen, ben sinds 4uur de gelukkige eigenaar van een D300
          Proficiat Destn, je zal het je niet beklagen, verassend knap toestel

          Comment


          • #80
            Re: D300 tips en trucs gevraagd

            Fijnafregeling lens op een D300, hoe ga je hiervoor best te werk ?

            Comment


            • #81
              Re: D300 tips en trucs gevraagd

              - Setup Menu
              - Fijnafstelling AF
              - Fijnafstellen AF (Aan/Uit) op ON
              - Opgeslagen waarde
              - Hier kan je de correctie kiezen.

              Het lenstype wordt in het venster "Opgeslagen waarde" aangegeven. Als je een lens hebt met front- of backfocus maak je eerst een testfoto met een testchart.

              Ik gebruik de backfocus testkaart. De kaart zelf staat in de pdf op p. 18. Afdrukken op wat dikker papier. Een statief is bij korte lenzen niet echt noodzakelijk, je ziet heel snel of een lens last heeft van front- of backfocus.

              Aan de hand van de testfoto kan je met de waarde spelen bij "Opgeslagen waarde", bv. +10. Terug testfoto maken en aan de hand van het resultaat de waarde bijstellen. Verschillende keren herhalen tot je de beste scherpte hebt. Bij zoomlenzen is het meestal wat schipperen bij de verschillende zoomstanden.

              Jos
              Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

              Comment


              • #82
                Re: D300 tips en trucs gevraagd

                thx ! Eén van de volgende dagen eens werk van maken.
                Al heb ik de indruk dat focus vrij goed ligt op setje lenzen dat ik heb

                Comment


                • #83
                  Re: D300 tips en trucs gevraagd

                  Vandaag op stap geweest met de D300.

                  Op het eerste zicht lijkt me dat de combo 17-55 & D300 beter is dan de combo 17-55 & D200.


                  Dacht onderweg (deden mee aan wandeltocht) dat de foto's continue onderbelicht waren maar op pc viel dat heel goed mee.

                  Ben er vooralsnog ferm tevreden van
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #84
                    Re: D300 tips en trucs gevraagd

                    Zo nodig is de helderheid van het scherm in te stellen hoor (als daardoor de indruk ontstond dat je foto's onderbelicht waren).

                    Ed
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #85
                      Re: D300 tips en trucs gevraagd

                      Ik heb de helderheid van mijn lcd op -1 staan, de fotos zien er dan mooi uit.
                      Maar in praktijk op de computer vind ik ze nog wat donker overkomen.
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                      Comment


                      • #86
                        Re: D300 tips en trucs gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                        Ik heb de helderheid van mijn lcd op -1 staan, de fotos zien er dan mooi uit.
                        Maar in praktijk op de computer vind ik ze nog wat donker overkomen.
                        Daarom moet je ook naar de histogrammen kijken en het scherm alleen gebruiken voor compo.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #87
                          Re: D300 tips en trucs gevraagd

                          Daarom moet je ook naar de histogrammen kijken en het scherm alleen gebruiken voor compo.
                          Met een D200 doe je dat inderdaad... Een D300 display is nét iets veelzijdiger, en dat is nog een understatement.

                          Comment


                          • #88
                            Re: D300 tips en trucs gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
                            - Setup Menu
                            - Fijnafstelling AF
                            - Fijnafstellen AF (Aan/Uit) op ON
                            - Opgeslagen waarde
                            - Hier kan je de correctie kiezen.

                            Het lenstype wordt in het venster "Opgeslagen waarde" aangegeven. Als je een lens hebt met front- of backfocus maak je eerst een testfoto met een testchart.

                            Ik gebruik de backfocus testkaart. De kaart zelf staat in de pdf op p. 18. Afdrukken op wat dikker papier. Een statief is bij korte lenzen niet echt noodzakelijk, je ziet heel snel of een lens last heeft van front- of backfocus.

                            Aan de hand van de testfoto kan je met de waarde spelen bij "Opgeslagen waarde", bv. +10. Terug testfoto maken en aan de hand van het resultaat de waarde bijstellen. Verschillende keren herhalen tot je de beste scherpte hebt. Bij zoomlenzen is het meestal wat schipperen bij de verschillende zoomstanden.

                            Jos
                            Ik zou graag hier aan toevoegen dat deze methode toch risico's inhoudt. Ik had mijn AF 50mm f1.8D ook tot op de mm afgeregeld vanop redelijk korte afstand (1m) en kwam uit bij +5. Toen ik echter die avond buiten foto's nam van onderwerpen verder weg, bleken deze abnormaal soft uit de camera te komen. Dan heb ik ter plaatse de AF fine tune terug uitgezet en bleek het resultaat terug normaal scherp te zijn!

                            MVG

                            Comment


                            • #89
                              Re: D300 tips en trucs gevraagd

                              Vergelijkbare ervaring hier : Nikkor 85mm 1.8 op oneindig=soft -> bijgesteld +5 (resultaat ok)
                              Toch blijkt op andere afstanden geen back- of frontfocus
                              Uiteindelijk zet ik die AF-fijregeling (bijna) altijd uit (behalve dan die weinige specifieke foto's waar oneindig een rol zou kunnen spelen)
                              Helpt het niet, het kan ook geen kwaad (als je er voorzichtig mee omspringt)
                              Canikon 40D - D200, D300

                              Comment


                              • #90
                                Re: D300 tips en trucs gevraagd

                                Als je AF bijstelt zal AF op oneindig inderdaad niet correct zijn (staat ook zo in de handleiding). Ik heb precies geluk dat al mijn lenzen haarscherp zijn op de D300 en op het eerste zicht geen AF-tuning vragen

                                Comment

                                Working...
                                X