Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 tips en trucs gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D300 tips en trucs gevraagd

Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
    Dan stel je die vraag niet hier.
    En dat maak jij uit
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

KvP, ik vond je vraag een goede vraag en je thread heeft zeker zin en waarde.
      Dat wou ik hier eventjes kwijt.
      Success met je fotos in de sporthal!
      Greetz,
      William

Comment

Dan stel je die vraag niet hier.

Of je topic titel is niet goed.

Het valt mij gewoon op als ik naar een tips en trucs topic ga ik dit niet terug vindt.

Niets persoonlijk maar er moet wel een beetje stuctuur in zitten vind ik.

Dit was wel duidelijk een vraag naar hoe moet ik mijn D300 instellen, en dus volgens mij op de juiste plaats gepost. Het is onmogelijk er structuur in te plaatsen als het forum die niet voorziet (zie mijn vorige posting).

Kees,
        Ik hoop dat je foto's goed gelukt zijn in de sporthal.

JanMetDePet
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Graag weer even terug on topic, anders verwijder ik ALLE niet relevante posts.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

En Kees, hoe is het afgelopen ???

@ Mike : sorry kerel, dit topic leek mij behoorlijk zinvol te verlopen, tot jij ergens spoken begon te zien. Kees kreeg vele (mogelijke) antwoorden op zijn vraag... dus wat mij betreft gaat dit lekker !

Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

AUB Mod................maak hier een einde aan.

Ik kom graag hier om wat te leren maar dat oeverloos gezeur altijd.

Dit is een D300 tips en trucs topic en heb tot nu toe nog geen enkele tip gezien.

Open opmerking aan de forumleiding;
              Als er staat......tips en trucs gevraagd..... en er komt een vraag over het fotograferen in een sporthal. Gooi deze gelijk in het goeie topic want het gezwam is werkelijk in iedere topic terug te vinden.

Sorry............maar moet het even kwijt.

Mike, dan denk ik toch dat je die 4 schelpjes over wat je ogen noemt, even moet open trekken.
              Kees vroeg naar instellingen om indoor basketbal te fotograferen en ik denk toch dat ik daar een zinvolle link heb voor gegeven.

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                en ik denk toch dat ik daar een zinvolle link heb voor gegeven.

Hubert
                Die ik zelfs bij mijn favorieten heb gezet
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Dag,
                  ik heb een viertientaal dagen de d300, nu gisteren heb ik foto's zitten nemen, Als je ontspanknop blijft indrukken maakt je meerdere foto's de knop staat op CL of CH nu heb ik iets verkeerd gedaan en dat lukt mij niet meer.ik heb al zitten zoeken naar de uitleg maar ik zie het niet.
                  Zou mij iemand kunnen helpen.
                  Alvast bedankt
                  groeten
                  dany
                  Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
                  Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

Comment

kijk eens hoe de autofocus staat ingesteld :

AF-C prioriteit : a(1) bij persoonlijke instellingen. (blz 265 e.v.)

anders camera resetten groene (qual en +-) indrukken (blz 185)
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dany10 Bekijk bericht
                      Dag,
                      ik heb een viertientaal dagen de d300, nu gisteren heb ik foto's zitten nemen, Als je ontspanknop blijft indrukken maakt je meerdere foto's de knop staat op CL of CH nu heb ik iets verkeerd gedaan en dat lukt mij niet meer.ik heb al zitten zoeken naar de uitleg maar ik zie het niet.
                      Zou mij iemand kunnen helpen.
                      Alvast bedankt
                      groeten
                      dany
                      Gewoon op S zetten, CL en CH zijn continu opname modus.

Comment

ok bedankt voor de snelle reactie.
                        Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
                        Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

Comment

Allen,

Om de goede orde van deze topic te kunnen continueren (en er zelf stiekem een vraagje van mijn kant aan toe te voegen ) het volgende (laten we niet weer gaan muiten aub):

Ben zelf net in het bezit van een D300 (met dank aan hbervoets ) en het is een zeer toffe, maar tot nu toe ook relatief ingewikkelde camera. Als we er met z'n allen hier kunnen over discusseren, zal dat geloof ik tot ieders voordeel zijn.

Nu ben ik zelf een redelijke anthousiast natuurfotograaf op amateurbasis (hopelijk gaat daar met de D300 verandering in komen ). Er zitten zeer veel verschillende mogelijkheden op het toestel, en ook al is het verstandig om wat te experimenteren en de camera zo ook de knie te krijgen (wat ik ook doe), is het ook interessant om te horen hoe anderen bv hun persoonlijke voorkeur hebben ingesteld (contrast, verscherping, kleurtemperatuur, beeldformaat, meetpunten/ autofocusen, etc etc etc) wat de resultaten daarvan zoal zijn. Leuk om te bezien welke instellingen tot de beste resultaten kunnen leiden, alhoewel dit natuurlijk nog wel subjectief zal blijven. Ik experimenteer graag (ook op basis van fotografie ) en kan daar anderen hun mening/ commentaar graag bij gebruiken (obv fotografie dan hé forumgenoten).

Nu goed, wil ieder misschien zijn aandacht focussen op dit nieuwe subonderwerp? Ik hoop dat de starter van deze topic daar ook mee eens is? Hij is er zelf immers ook bij gebaat. Zo niet dan zal ik een nieuwe starten. Ben ook bezitter van een D50 en vindt de kleuren die deze camera oplevert persoonlijk toch nog wat aan de doffe kant. Wil graag levendige, scherpe, kleurrijke beelden. Als voorschot, wat vinden jullie hiervan: http://www.kenrockwell.com/nikon/d30...re-control.htm (zie "How to Copy and Share Settings" en klik op 'here' om een bestandje te downloaden die je vervolgens in je camera kunt oploaden).

Wat vinden jullie van het resultaat? Ik ben er wel over te spreken. Misschien dergelijke bestandjes uitwisselen???

Zal zo ook die dikke manual weer eens verder gaan lezen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                            Nu goed, wil ieder misschien zijn aandacht focussen op dit nieuwe subonderwerp? Ik hoop dat de starter van deze topic daar ook mee eens is? Hij is er zelf immers ook bij gebaat. Zo niet dan zal ik een nieuwe starten. Ben ook bezitter van een D50 en vindt de kleuren die deze camera oplevert persoonlijk toch nog wat aan de doffe kant. Wil graag levendige, scherpe, kleurrijke beelden. Als voorschot, wat vinden jullie hiervan: http://www.kenrockwell.com/nikon/d30...re-control.htm (zie "How to Copy and Share Settings" en klik op 'here' om een bestandje te downloaden die je vervolgens in je camera kunt oploaden)
                            Daar heb je niet echt een D300 voor nodig: met saved settings in de RAW-convertor kan je dit evengoed (beter en aangepaster zelfs) tenzij je persé in JPG wil werken
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Nog een D300 tip

Het is een tip,komende van D.Preview,geschreven in aug.2007,door ene JP uit Antwerp,Belgium,handelend over belichting.Het adagio:"expose to the right",vrij vertaald als :let op je histogram,en zorg dat de "bult" rechts van het midden zit,kun je nog dagelijks lezen op alle fotografiefora.Persoonlijk heb ik er nooit veel aan gehad,het resulteerde bij mij maar al te vaak in uitgebrande lichten.Ik denk dat het alleen goed bruikbaar is in goed controleerbare studio omstandigheden.En zie ,deze post op D.Preview bewees dat het ook anders kan,ik geef hier de vertaling:
                              "Ik hoor veel mensen klagen over het beperkte dynamische bereik van digicams en hun nadeel dat ze vaak hooglichten laten uitbranden,of beelden maken waarin het hoofdonderwerp veel te donker is.

Het is echter een minder bekend feit dat DSLR's een heel groot dynamisch bereik hebben in de schaduwzone,door hun lineaire respons(anders dan bij film,dat een veel geprononceerdere "teen en "schouder" heeft)
                              Specifiek wanneer 12 bit Raw files gebruikt worden,is er vaak nog een rijkdom aan detail in de schaduwen,dat anders verloren gaat of onzichtbaar blijft op een onbewerkte JPG.
                              DSLR fabrikanten gebruiken alle ongeveer dezelfde transfercurves om JPG's te genereren:ze bepalen hun ISO in relatie tot de totale lichtopbrengst en hebben zo ongeveer 3stops hooglicht en 5stops schaduwbereik.
                              Wanneer je Raw gebruikt,zal het schaduwbereik ongeveer 1 tot 3 stops verbeteren (afhankelijk van ondermeer ruis enz.)door het gebruik van 12 lineaire bits ipv 8 gecorrigeerde gammabits.Ook het hooglichtenbereik kan lichtjes verbeteren.
                              Dit kan gebruikt worden om beelden te schieten met veel hooglichten.Schiet gewoon in Raw en onderbelicht 0.5 tot 2stops zo dat de hooglichten bewaard blijven.Deze techniek is gekend bij veel pro's.
                              Het nadeel hier is natuurlijk dat het ongeveer onmogelijk is de foto's te beoordelen IN camera,omdat de beelden te donker zijn en het histogram helemaal aan de linkerkant plakt.
                              En hier komen de fantastische aanpasbare curves van Nikon ons ter hulp.
                              Zelfs als je uitsluitend in Raw werkt,zal de gebruikte aangepaste curve ( die ook mee ingebed wordt in het NEF file) toegepast worden op het getoonde LCD-beeldje.
                              Dus door een geschikte,aangepaste curve te gebruiken,kunnen we deze eigenschap gebruiken om de schaduwzone te verlichten en het histogram uit te rekken naar rechts toe.
                              Ik heb een aangepaste curve gemaakt,die een heel steil deel heeft tot 45,dan een scherpe bocht maakt,dan nog een tweede lineair deel,lichtjes glooiend.De voornaamste punten zijn deze (jullie voorkeuren kunnen verschillen),maar je moet verscheidene knooppunten maken om de beide einden van de curve te doen strekken.
                              0->2
                              45->160
                              65->180
                              255->252

Ik kan deze curve gebruiken in Raw,en onderbelichten van 0.5 tot 2stops.Zelfs met 2 stops onderbelichting,kun je gemakkelijk het ganse beeld en het histogram ervan naderhand raadplegen op het LCD.

Het beeld dat dan verschijnt op het LCD is natuurlijk niet het finale beeld,maar alleen bedoeld om de compo te kunnen beoordelen.Het kan flink wat Postprocessing vragen om van dit beeld een goede foto te maken want de kleuren zijn niet 100% en het contrast in de hooglichtzone lijkt nergens op.
                              Maar het geeft je de mogelijkheid om opnames te maken die anders onmogelijk te maken zouden zijn zonder ofwel blind vertrouwen in een bijna zwarte foto.
                              Deze techniek kun je gebruiken om het dynamisch bereik van de S5Pro te benaderen met hogere resolutie,echter met meer schaduwruis en minder mooie huidtinten.
                              Natuurlijk,niets is gratis en het gebruik van deze techniek van onderbelichte Raw's kan je opzadelen met flink wat ruis in de schaduwzones en zelfs hier en daar posterizatie.Je moet dus oordeelkundig te werk gaan,en niet te veel onderbelichten.
                              Het is altijd beter de hooglichten rechtstreeks onder controle te hebben,maar dit is vaak in de praktijk onmogelijk.
                              Ik heb deze instelling in een eigen opnamebank bewaard zodat ik ze snel kan gebruiken wannneer nodig (Raw,aangepaste tooncurve,normale saturatie,geen verscherping,ISO100-dit zal op de D300 ,200 moeten worden denk ik,specifieke naamgeving aan de files zodat ik ze kan herkennen en onmiddellijk de juiste PP kan toepassen)
                              Probeer het,je zult versteld staan van de ergonomische verbeteringen die het brengt en met deze tecnniek kun je jezelf ook genezen van het Fuji syndroom,tenzij je een huwelijksfotograaf bent."

Tot zover deze tekst,eigengemaakte curves ,tot zover ben ik nog niet geraakt,maar nu ben ik wel heel benieuwd en zal ik toch Nikon cameraControl moeten aanschaffen.Al het bovenstaande is geschreven met de D200 in het achterhoofd,dus met de D300,die veel beter presteert op hoge ISO's lukt de onderbelichtingstechniek veel beter,dat kan ik alvast getuigen.Zijn er hier D300 eigenaars die al wel met eigengemaakte curves werken?

Walter
                              Last edited by Phororhacos; 22 januari 2008, 09:57.
                              D850

Comment

Re: Nog een D300 tip

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                                Het is een tip,komende van D.Preview,geschreven in aug.2007,door ene JP uit Antwerp,Belgium,handelend over belichting.Het adagio:"expose to the right",vrij vertaald als :let op je histogram,en zorg dat de "bult" rechts van het midden zit,kun je nog dagelijks lezen op alle fotografiefora.Persoonlijk heb ik er nooit veel aan gehad,het resulteerde bij mij maar al te vaak in uitgebrande lichten.Ik denk dat het alleen goed bruikbaar is in goed controleerbare studio omstandigheden.En zie ,deze post op D.Preview bewees dat het ook anders kan,ik geef hier de vertaling:
                                "Ik hoor veel mensen klagen over het beperkte dynamische bereik van digicams en hun nadeel dat ze vaak hooglichten laten uitbranden,of beelden maken waarin het hoofdonderwerp veel te donker is.

Het is echter een minder bekend feit dat DSLR's een heel groot dynamisch bereik hebben in de schaduwzone,door hun lineaire respons(anders dan bij film,dat een veel geprononceerdere "teen en "schouder" heeft)
                                Specifiek wanneer 12 bit Raw files gebruikt worden,is er vaak nog een rijkdom aan detail in de schaduwen,dat anders verloren gaat of onzichtbaar blijft op een onbewerkte JPG.
                                DSLR fabrikanten gebruiken alle ongeveer dezelfde transfercurves om JPG's te genereren:ze bepalen hun ISO in relatie tot de totale lichtopbrengst en hebben zo ongeveer 3stops hooglicht en 5stops schaduwbereik.
                                Wanneer je Raw gebruikt,zal het schaduwbereik ongeveer 1 tot 3 stops verbeteren (afhankelijk van ondermeer ruis enz.)door het gebruik van 12 lineaire bits ipv 8 gecorrigeerde gammabits.Ook het hooglichtenbereik kan lichtjes verbeteren.
                                Dit kan gebruikt worden om beelden te schieten met veel hooglichten.Schiet gewoon in Raw en onderbelicht 0.5 tot 2stops zo dat de hooglichten bewaard blijven.Deze techniek is gekend bij veel pro's.
                                Het nadeel hier is natuurlijk dat het ongeveer onmogelijk is de foto's te beoordelen IN camera,omdat de beelden te donker zijn en het histogram helemaal aan de linkerkant plakt.
                                En hier komen de fantastische aanpasbare curves van Nikon ons ter hulp.
                                Zelfs als je uitsluitend in Raw werkt,zal de gebruikte aangepaste curve ( die ook mee ingebed wordt in het NEF file) toegepast worden op het getoonde LCD-beeldje.
                                Dus door een geschikte,aangepaste curve te gebruiken,kunnen we deze eigenschap gebruiken om de schaduwzone te verlichten en het histogram uit te rekken naar rechts toe.
                                Ik heb een aangepaste curve gemaakt,die een heel steil deel heeft tot 45,dan een scherpe bocht maakt,dan nog een tweede lineair deel,lichtjes glooiend.De voornaamste punten zijn deze (jullie voorkeuren kunnen verschillen),maar je moet verscheidene knooppunten maken om de beide einden van de curve te doen strekken.
                                0->2
                                45->160
                                65->180
                                255->252

Ik kan deze curve gebruiken in Raw,en onderbelichten van 0.5 tot 2stops.Zelfs met 2 stops onderbelichting,kun je gemakkelijk het ganse beeld en het histogram ervan naderhand raadplegen op het LCD.

Het beeld dat dan verschijnt op het LCD is natuurlijk niet het finale beeld,maar alleen bedoeld om de compo te kunnen beoordelen.Het kan flink wat Postprocessing vragen om van dit beeld een goede foto te maken want de kleuren zijn niet 100% en het contrast in de hooglichtzone lijkt nergens op.
                                Maar het geeft je de mogelijkheid om opnames te maken die anders onmogelijk te maken zouden zijn zonder ofwel blind vertrouwen in een bijna zwarte foto.
                                Deze techniek kun je gebruiken om het dynamisch bereik van de S5Pro te benaderen met hogere resolutie,echter met meer schaduwruis en minder mooie huidtinten.
                                Natuurlijk,niets is gratis en het gebruik van deze techniek van onderbelichte Raw's kan je opzadelen met flink wat ruis in de schaduwzones en zelfs hier en daar posterizatie.Je moet dus oordeelkundig te werk gaan,en niet te veel onderbelichten.
                                Het is altijd beter de hooglichten rechtstreeks onder controle te hebben,maar dit is vaak in de praktijk onmogelijk.
                                Ik heb deze instelling in een eigen opnamebank bewaard zodat ik ze snel kan gebruiken wannneer nodig (Raw,aangepaste tooncurve,normale saturatie,geen verscherping,ISO100-dit zal op de D300 ,200 moeten worden denk ik,specifieke naamgeving aan de files zodat ik ze kan herkennen en onmiddellijk de juiste PP kan toepassen)
                                Probeer het,je zult versteld staan van de ergonomische verbeteringen die het brengt en met deze tecnniek kun je jezelf ook genezen van het Fuji syndroom,tenzij je een huwelijksfotograaf bent."

Tot zover deze tekst,eigengemaakte curves ,tot zover ben ik nog niet geraakt,maar nu ben ik wel heel benieuwd en zal ik toch Nikon cameraControl moeten aanschaffen.Al het bovenstaande is geschreven met de D200 in het achterhoofd,dus met de D300,die veel beter presteert op hoge ISO's lukt de onderbelichtingstechniek veel beter,dat kan ik alvast getuigen.Zijn er hier D300 eigenaars die al wel met eigengemaakte curves werken?

Walter
                                Mooi Walter,
                                Bedankt voor deze uitleg, maar heb je enig idee of je deze curves ook kan aanpassen en opslaan in Nikon capture je spreekt hier van Nikon camera control, ik sla regelmatig instellingen op onder serieverwerking (Nikon Capture NX) maar heb nog niet geprobeerd om een aangepaste curve mee te nemen in deze opslag die je trouwens ook een naam kan geven, zal ik zeker eens proberen
                                Het lijkt mij zeer intressant om hier dieper op in te gaan

Comment

Working...
                                X