Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3 en D300 aangekondigd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: D3 en D300 aangekondigd

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
    Maar er is toch wel een verschil tussen de 6 MP D70 en de 12 MP D2X.
    Anders had elke beroepsfotograaf alleen een D70.
    De D2X is een beetje een apart geval. Het is heel robust, heel snel, en de kwaliteiten liggen ook op veel andere plaatsen dan enkel beeldkwaliteit.
    Verder is de sensor op dit toestel ook door Nikon gemaakt, net als de D3.
    De andere toestellen hebben sony sensors met alle gevolgen vandien.

Voor mij is de conclusie heel simpel : wil je uitstekende beeldkwaliteit op een Digitale Nikon dan ga je voor een toestel met een Nikon sensor.
    Nikon heeft heel goed materiaal maar de Sony sensors zijn hun achillespees.
    Ik zeg dus duidelijk dat KR, zoals gewoonlijk, de vergelijking verkeerd voorstelt in het voordeel van de FF 5D en in het nadeel van de APS D300.
    En dan bedoel ik het verschil in scherpte van de fotos.

En ik weet heel zeker dat, zodra KR een D3 heeft, die vergelijking opnieuw verkeerd wordt voorgesteld, maar dan in het voordeel van de D3 en in het nadeel van de 5D.
    Waarom zeg je dat?

Verder volg ik uw concept van scherpte niet.
    Er is strikt gezien niet zoiets als een foto verscherpen. Dit is enkel een truuk.
    Je kan dus niet zomaar zeggen: zet de verscherping wat harder en voila ...even goede foto.
    Dan koopt iedereen prutslenzen en prutsbodies en gaan ze in PS de verscherping maximaal boosten.
    Dit werkt niet, evenmin als ruisreductie, wat we ook zien op de D300 voorbeelden.

Geen enkel algoritme kan de intrinsieke kwaliteit van de hardware vervangen.
    Dat is uzelf gewoon blaaskes wijsmaken (n.b. : ik verwijs hier niet nr u persoonlijk).

Zie ik ook in de studio. Fotografen tonen vol trots hun foto op het kleine schermpje aan het model. Zie ne keer wa ne schone foto.
    Op dit kleine schermpje toont hij natuurlijk superscherp en supergesatureerd. En het model knikt bevestigend.
    Gemakkelijk succes, maar hier gepost op zelfs maar 700 X 700 pixels ziet hij er vaak al heel wat minder uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      De D2X is een beetje een apart geval. Het is heel robust, heel snel, en de kwaliteiten liggen ook op veel andere plaatsen dan enkel beeldkwaliteit.
      En welke echt belangrijke kwaliteiten heeft de D2X dan wel die de D300 met grip niet heeft.

Verder is de sensor op dit toestel ook door Nikon gemaakt, net als de D3.
      De andere toestellen hebben sony sensors met alle gevolgen vandien.

Voor mij is de conclusie heel simpel : wil je uitstekende beeldkwaliteit op een Digitale Nikon dan ga je voor een toestel met een Nikon sensor.
      Nikon heeft heel goed materiaal maar de Sony sensors zijn hun achillespees.
      De D2H sensor is Nikon.
      De D2X sensor is Sony.

Waarom zeg je dat?

Verder volg ik uw concept van scherpte niet.
      Er is strikt gezien niet zoiets als een foto verscherpen. Dit is enkel een truuk.
      Je kan dus niet zomaar zeggen: zet de verscherping wat harder en voila ...even goede foto.
      Als ik in een review een probleem zie moet ik dat ook zeggen.

Het probleem hier is dat de standaard verscherping van Nikon ´anders´ is dan
      de standaard verscherping van Canon.
      Je kan dus de scherpte onmogelijk vergelijken zonder instellingen eerst te wijzigen.

KR heeft een traditie om informatie ´anders´voor te stellen.

KR vergelijkt hier ruis, maar zegt zelf dat er een 100 % verband is tussen scherpte en ruis.
      Verder worden de fotos op f10 gemaakt, het laatste f getal waarbij de 5D nog perfect scherp is. Allemaal heel toevallig.

De reviews van dpreview, in dit voorbeeld van de D200, zijn wel goed.

Nikon D200: Nikkor 50 mm F1.8 lens, Aperture Priority, ISO 100
      JPEG Large/Fine, Manual WB, Default Parameters (Normal), Self-Timer

Nikon D200: Nikkor 50 mm F1.8 lens, Aperture Priority, ISO 100
      JPEG Large/Fine, Manual WB, Custom Parameters (High sharpening), Self-Timer
      Hier wordt zowel de standaard instelling als een vergelijkbare instelling gebruikt.

Verwacht dus dat, met de goede instelling de D300 even goed wordt als de D200 in dit voorbeeld.

Jan.

Comment

En welke echt belangrijke kwaliteiten heeft de D2X dan wel die de D300 met grip niet heeft.

Jan.
        Jan,

Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen. Ik jheb momenteel contact met iemand die de d300 heeft en de d2x. Zijn beeld is dat de d300 qua ruis in de hogere iso's een stuk beter is dan de d2x. Echter in de lage iso's 100/200 iso is de d2x toch echt beter.
        Betere scherpte, betere doortekening.
        Dat heb ik zelf ook ondervonden bij vergelijk van de d2x en de d200.
        Dezelfde geluiden gaan nu dat (wederom in de lage iso's) zelfs de d3 nauwelijks meer te bieden heeft dan de d2x. Let wel, alleen in de lage iso's. In de hoge iso's is de d3 superieur.

alex
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

De D2H sensor is Nikon.
          De D2X sensor is Sony.
          Foutje van mijnentwege maar bevestigt voor mij alleen maar mijn stelling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
            Jan,

Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen. Ik jheb momenteel contact met iemand die de d300 heeft en de d2x. Zijn beeld is dat de d300 qua ruis in de hogere iso's een stuk beter is dan de d2x. Echter in de lage iso's 100/200 iso is de d2x toch echt beter.
            Dezelfde geluiden gaan nu dat (wederom in de lage iso's) zelfs de d3 nauwelijks meer te bieden heeft dan de d2x. Let wel, alleen in de lage iso's. In de hoge iso's is de d3 superieur.

alex
            There's the good reason I'm keeping the D2X when the D3's arrive. D2X for controlled conditions 'studio' .D3 for the day to day reportage work.

Comment

Jan,

Er is hier geen technische reden voor.

Maar Canon heeft de traditie om in de ´minder´ professionele DSLR een sterker AA filter te gebruiken dan in de 1D reeks.

Mogelijk is dit bij Nikon ook zo. Ik denk dan aan de D50.

We weten dat de D70 en de D2X gevoeliger zijn voor moire.
              Als het AA filter van de D300 veel sterker is dan van de D2X zou dit het verschil kunnen verklaren.

alex
              Dat is duidelijk.

De D2X is bij 12 MP en op lage ISO al twee jaar het beste wat er is.
              Het zou dus heel moeilijk zijn om de D3 nog beter te maken dan de D2X.

De 5D heeft een, in verhouding, sterker AA filter dan de D2X.
              Mogelijk is het AA filter van de D3 ook sterker om moire te vermijden.
              Een rechtstreekse vergelijking kan dit aantonen.

In elk geval krijgt de D3, ook op lage ISO, een voordeel tegenover de D2X vanaf f8.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                There's the good reason I'm keeping the D2X when the D3's arrive. D2X for controlled conditions 'studio' .D3 for the day to day reportage work.
                Goede strategie.

De D2X heeft een echte ISO 100 en is daarom beter dan de D300 en de D3.

Op de fotos van KR kan je heel goed zien wat het resultaat van de 5D is op ISO 50.
                Het dynamisch bereik is heel beperkt.

Jan.

Comment

[QUOTE=Jan_10D
                  In elk geval krijgt de D3, ook op lage ISO, een voordeel tegenover de D2X vanaf f8.

Jan.[/QUOTE]

Jan,

waar baseer jij dat op ??
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Jan,

waar baseer jij dat op ??
                    Alleen op het effect van diffractie als gevolg van het verschil in grootte tussen de D2X 12MP sensor en de D3 12MP sensor.

De D3 heeft een 12 MP FF sensor, de D2X APS sensor is een deel van een 27,5 MP FF sensor.

Hoe groot dit verschil in de praktijk is weet ik niet.
                    Ik heb wel een 5D (zelfde sensor grootte als D3) maar geen D2X.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                      Ik denk er just hetzelfde over

MVG,

Comment

snelle testen D3 (ook met dx lensjes op full frame stand): KLIK HIER bij de laatste serie kan je op 'zoom' klikken om de foto's wat te vergroten.

Heb je problemen dat album te zien: KLIK DAN HIER hier kan je ook op de foto klikken voor een grotere versie.

Veel in hoge iso geschoten.

Morgen zal ik bij dag beter mijn best doen (ook met lage iso), maar moet nu het een en ander tussen nachtdiensten door doen.
                        Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Mischien heb ik iets over het hoofd gezien in dit forum maar voor mij is een heel belangrijk punt van de D300 het feit dat je voor 12 lenzen de AF kunt finetunen. Dwz per lens focusparameters kunt geven. Dat geeft natuurlijk betere (lees scherpere) fotos.
                          Een heel belangrijke optie dus.

En ja, de D70 hoort bij de D100 zoals de D80 bij de D200 hoort. Qua stand van de techniek. En in 2008 mischien een D90(?) bij de D300.

Die beginners DSLRs zijn qua frames per second wel wat langzamer dan de serie daarboven maar als dat geen rol speelt.. D300 is voor mij dik in orde: degelijk gebouwd en niet te klein.

Karel

Comment

• Nikon D3 : de eerste bedenkingen

Ik heb nu enkele dagen mijn D3 en zijn 24-70mm lens.
                            Dit ter vervanging van een D2X en een 17-55mm lens.
                            Na wat allereerste vergelijkende testen is het verschil (natuurlijk) niet spectaculair beter dan een D2X, en bij normaal licht lijkt het verschil ook (laten we eerlijk zijn) niet zichtbaar tussen beide toestellen.
                            Maar de lichtgevoeligheid is sensationeel en de korrel tot 1000 asa is onbestaand. Ook de zoeker is, zoals geweten, buitengewoon.
                            Alles lijkt er op dat dit toestel gebouwd is voor sportfotografen die nu zonder gewetensproblemen op 3200 asa kunnen tekeer gaan.
                            Ik post op deze site asap wat resultaten.
                            Maar eerste nog even de indrukwekkende manual doornemen...

Wim

Comment

• Re: Nikon D3 : de eerste bedenkingen

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Robberechts Bekijk bericht
                              Ik heb nu enkele dagen mijn D3 en zijn 24-70mm lens.
                              Is de 24-70 dan al te verkrijgen in Belgie ?
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

• Re: Nikon D3 : de eerste bedenkingen

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                                Is de 24-70 dan al te verkrijgen in Belgie ?
                                Jazeker. Woensdag gekocht bij Campion in Brussel. Ze komen met mondjesmaat nu binnen. Ik had ze enkele weken geleden besteld.

Wim

Comment

Working...
                                X