Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Foute" nieuwe Canon 400D's / onderbelichtingsprobleem !

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Floydian Bekijk bericht
    User Regulus is hier dus niet alleen en ik kan zijn relaas enkel bevestigen,en het gaat dus wel degelijk om meer dan èèn camera.
    Helaas zijn de grote hoop v/d toestellen waarschijnlijk wel Ok en gaat er niet veel gebeuren bij Canon voor die handvol over de wereld verspreide probleemcamera's.
    Toegeven als ik de beeldjes langs Photoshop of ACDSeePRO laat gaan zijn ze om aan te zien maar da's toch niet de bedoeling.

    Je koopt toch ook geen Lamborghini om die dan voort te trekken met een 2CV
    Je laat je wel snel uit het veld slaan .. De foto's van Dolomieten Mjah... is een ander verhaal.. en een andere setting ? gewoon thuis buiten ofzo met andere kleuren erbij ?
    Nabewerken hoort erbij denk ik met een DSLR. Ben er ook geen voorstander van maar de resultaten zijn goed. En een DSLR gebruiken is gewoon anders een SLR.

    Maar ga eens terug, en kijk of hun zien wat er mis is.. Anders bel met je Canon Service center in belgie of je direct langs mag komen. Bij ETBASS is dat wel mogelijk.

    Suc6 ermee. ( BTW, de Lamborghini onder de canon's heb je niet gekocht hoor....Dit is samen met de 350D het instap model.)
    Last edited by Wisc; 8 juli 2007, 14:42.
    Kannonier

    Comment


    • #32
      Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wisc Bekijk bericht
      . ( BTW, de Lamborghini onder de canon's heb je niet gekocht hoor....Dit is samen met de 350D het instap model.)
      Ja weet ik wel hoor,t'was maar bij wijze van spreken dat ik de Lambo aanhaalde, trouwens anders had ik Bugatti geschreven.

      Het gaat er om dat je iets koopt dat qua merk en prijs ietwat beter dan doorsnee zou moeten zijn en hoopt om een toestel te hebben die toch wel minstens een correcte belichting geeft,dat de A80 compact z'n foto's er beter uitkomen dat de identieke die ik maak met de D400 is en blijft toch abnormaal ,niet ?
      Daarstraks had ik nog een serie gemaakt met diverse Ex.comp. tot +2 en -2 en toen deed ie dat zelfs niet,het waren alle dezelfde foto's,totaal geen verschil en alle even onderbelicht,wat later deed ie dat weer wel,nee er is wel degelijk iets aan de hand met m'n 400D en da's erg vervelend dagen voor je vakantie.

      Ik laat hier wel effe weten als ik meer info verkrijg v/d verkoper eventueel of van Canon zelf.
      Last edited by Floydian; 8 juli 2007, 15:04.
      Groet,

      Comment


      • #33
        Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

        Eerlijk gezegd vind ik de voorbeeld foto's van de 400D de beste en wel om volgende redenen:

        - Geen uitgebrande highlights
        - Veel beter contrast

        Zo kan je het ook eens bekijken.

        Kan je de histogrammen van je voorbeeld foto's posten?
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #34
          Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

          wat zijn die zwarte vlekken

          Comment


          • #35
            Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            .

            Kan je de histogrammen van je voorbeeld foto's posten?
            Aldus....

            400D FullAuto GreenMode


            400D +1 comp.


            400D -1 comp


            400D AV prog standaard f8


            Canon compact A80 FullAuto GreenMode


            --------------------------------

            Met wat ExComp lukt het wel om redelijke beeldjes te maken,maar de Histogrammen "lezen" kan ik helaas niet.
            (Het is maar kiekje uit losse hand en screenshot dus niet beoordelen in verhouding tot andere foto's op dit forum,hè)





            ----
            Last edited by Floydian; 8 juli 2007, 18:28.
            Groet,

            Comment


            • #36
              Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

              De foto van 400D +1 comp. lijkt mij het meest normale histogram te hebben.
              Jouw 400D zonder compensatie heeft inderdaad een teveel naar links neigend histogram (dus onderbelicht).

              Langs de andere kant is de foto van de PowerShot A80 overbelicht, dus ongeldig als referentiefoto.

              De belangrijkste luminosity piek ligt best op ong. 1/3 van de rand bij dit type foto's:

              Last edited by GeertB; 8 juli 2007, 19:06. Reden: Voorbeeldje toegevoegd
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #37
                Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wisc Bekijk bericht
                Je laat je wel snel uit het veld slaan .. De foto's van Dolomieten Mjah... is een ander verhaal.. en een andere setting ? gewoon thuis buiten ofzo met andere kleuren erbij ?
                Nabewerken hoort erbij denk ik met een DSLR. Ben er ook geen voorstander van maar de resultaten zijn goed. En een DSLR gebruiken is gewoon anders een SLR.

                Maar ga eens terug, en kijk of hun zien wat er mis is.. Anders bel met je Canon Service center in belgie of je direct langs mag komen. Bij ETBASS is dat wel mogelijk.

                Suc6 ermee. ( BTW, de Lamborghini onder de canon's heb je niet gekocht hoor....Dit is samen met de 350D het instap model.)
                Wake up ... leest er hier niemand postings ? Etbass weet/wist de ballen van het probleem (een ganse resem emails om het te staven als je wil) .. 10 tegen 1 dat je je camera terug krijgt met dezelfde settings als je ze ingestuurd hebt .. sommigen hebben hier werkelijk een plank voor de kop, 't is irriterend !

                En ik wil wel een een aantal fotos zien van al diegenen die beweren dat hun 400D juist belicht .. post maar eens een paar natieve fotos van om het even wat in Av mode en met 0EV compensatie en evaluative metering mode .. ik wil die beweringen dat sommigen hun 400D correct belicht, wel eens gestaafd zien !
                Waarom zou Canon anders beweren dat die onderbelichting ..
                quote
                " ... Hierbij kunnen wij u meedelen dat de foto's inderdaad wat donkerder zijn dit is zo voorgedacht.
                Dit is namelijk vaak dat deze camara de EOS 400D door semi-professional en professionele gebruikers heeft die vaak de foto's willen na bewerken. Wat u willen adviseren is doormiddel van de belichtings compensatie anders in te stellen of de foto's dan wel beter zijn.
                ...." unquote
                Dat is voor mij dus regelrechte BS .. en BTW dit slaat op alle 400D's mag ik hopen of neemt Canon er een loopje mee .. en ad nauseam ! IK BEN NIET DE ENIGE IN BELGIE MET DIT PROBLEEM !!
                Ergo .. ik twijfel aan de competentie in dit forum om een probleem te herkennen laat staan te diagnosticeren, sorry ...

                Comment


                • #38
                  Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                  De foto van 400D +1 comp. lijkt mij het meest normale histogram te hebben.
                  Jouw 400D zonder compensatie heeft inderdaad een teveel naar links neigend histogram (dus onderbelicht).

                  Proficiat .. je hebt zojuist ontdekt wat een complete generatie 400D gebruikers op dpreview, al in 't lang en in 't breed beschreven en bewezen en berekend heeft middels grijskaarten en noem maar op .. ten behoeve van de ongelovigen om zo te zeggen .. de grijspiek bevindt zich op ongeveer 99-103 (soms nog lager, 95 !) in een "probleem" 400D daar waar hij voor 18% grijs op 117-118 zou moeten zitten voor sRGB

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Wake up ... leest er hier niemand postings ? Etbass weet/wist de ballen van het probleem (een ganse resem emails om het te staven als je wil) .. 10 tegen 1 dat je je camera terug krijgt met dezelfde settings als je ze ingestuurd hebt .. sommigen hebben hier werkelijk een plank voor de kop, 't is irriterend !

                    En ik wil wel een een aantal fotos zien van al diegenen die beweren dat hun 400D juist belicht .. post maar eens een paar natieve fotos van om het even wat in Av mode en met 0EV compensatie en evaluative metering mode .. ik wil die beweringen dat sommigen hun 400D correct belicht, wel eens gestaafd zien !
                    Waarom zou Canon anders beweren dat die onderbelichting ..
                    quote
                    " ... Hierbij kunnen wij u meedelen dat de foto's inderdaad wat donkerder zijn dit is zo voorgedacht.
                    Dit is namelijk vaak dat deze camara de EOS 400D door semi-professional en professionele gebruikers heeft die vaak de foto's willen na bewerken. Wat u willen adviseren is doormiddel van de belichtings compensatie anders in te stellen of de foto's dan wel beter zijn.
                    ...." unquote
                    Dat is voor mij dus regelrechte BS .. en BTW dit slaat op alle 400D's mag ik hopen of neemt Canon er een loopje mee .. en ad nauseam ! IK BEN NIET DE ENIGE IN BELGIE MET DIT PROBLEEM !!
                    Ergo .. ik twijfel aan de competentie in dit forum om een probleem te herkennen laat staan te diagnosticeren, sorry ...
                    Lol have fun ! (En zoals je misschien in je enorme zee van flora kennis al hebt kunnen lezen komt er een 1.10 aan...). Maar suc6 met het probleem, van mijn kant waren het louter goedbedoelde suggesties... en nee, ben zelf niet in het bezit van een 400D. (Schrijf de firmware update anders zelf?).
                    Kannonier

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Floydian Bekijk bericht
                      Aldus....

                      400D FullAuto GreenMode


                      etc snipped
                      ----
                      Het gespuwde evenbeeld van mijn 400D .. de "ruk naar links" in het histogram ..
                      De jouwe lijkt nog een stuk slechter zo te zien .. als ik het menu instel op een 0,5EV increment kom ik met +0,5 ongeveer op de juiste belichting uit .. persoonlijk houd ik het echter liever op een 1/3EV (0,33) increment en een constante +1/3EV compensatie .. in de meeste gevallen zit ik er dan 1/3EV onder maar met het nodige gefoeffel in de framing, exposure lock en reframing en eventueel center gewogen meting kan ik de camera voor de gek houden met de belichtingsmeting .. maar 't zal wel aan mij liggen zeker na 45 jaar SLR fotografie (gut het zou wel eens 50jr kunnen zijn !) en 6 digicams is men waarschijnlijk zo dom als 't achteriend van een varken ..

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wisc Bekijk bericht
                        Lol have fun ! (En zoals je misschien in je enorme zee van flora kennis al hebt kunnen lezen komt er een 1.10 aan...). Maar suc6 met het probleem, van mijn kant waren het louter goedbedoelde suggesties... en nee, ben zelf niet in het bezit van een 400D. (Schrijf de firmware update anders zelf?).
                        ja de beste stuurlui staan altijd aan de wal .. 't is een gekend fenomeen op dpreview komt de beste raad ook steeds van diegenen die de camera niet bezitten .. en BTW moest die FW iets meer "open source" zijn dan schreef ik die FW update waarschijnlijk zelf wat die russen kunnen dat kan ik waarschijnlijk ook .. eat your heart out

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                          Niks is zo irritant als een camera die niet goed belicht en je ELKE foto, zelfs je kiekjes software matig moet bijsturen om tot een behoorlijk resultaat te komen. Ik heb dit probleem destijds zelf gehad met de Konica Minolta D7D. Je moest voortdurend overbelichten om tot een goed resultaat te komen. Camera terug naar de fabrikant en gelukkig zij hebben het probleem WEL opgelost.

                          Hoewel uit "veiligheidsoverwegingen" tegen uitbranden digitale reflexen wat "voorzichtig" staan afgesteld om dit te voorkomen is dit voorbeeld belachelijk. Hoewel er vaak wordt gezegd "met een digitale spiegelreflex moet je nu eenmaal nabewerken" moet er toch op zijn minst een redelijk resultaat te behalen zijn. Het verschil mag alleen maar zijn dat je het met zelf nabewerken net dat tikje "meer" mee kan geven en niet om een foto te produceren die net door de beugel kan.

                          Ik weet hoe irritant het is. Het is erg vervelend voor de topicstarter en ik ben benieuwd of het probleem kan worden opgelost.

                          Bart

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wisc Bekijk bericht
                            Nabewerken hoort erbij denk ik met een DSLR.

                            ( BTW, de Lamborghini onder de canon's heb je niet gekocht hoor....Dit is samen met de 350D het instap model.)
                            Nabewerken hoort er absoluut niet bij. Als je je camera kent, dan weet je welke settings wanneer gebruikt moeten worden en is nabewerking overbodig.
                            Van de laatste 5000 foto's heb ik hooguit nog een twintig foto's aangepast achteraf...

                            (En ook een instapcamera mag correct belichten hé, net als een 2pk-tje vier wielen mag hebben.)
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                              je moet je vraag wel relativeren

                              alle foto's: gewoon ev aanpassen
                              sommige foto's: kadukke lichtmeter
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nieuwe 4ooD steeds onderbelicht ?

                                Ik heb ook net een 400d, het is mijn eerste spiegelreflex. Het is momenteel nog veel oefenen, maar ik heb nog niet echt het gevoel gehad dat mijn foto's onderbelicht waren. Maar dat is relatief natuurlijk omdat ik nog niet goed weet wat ik kan verwachten van een spiegelreflex.

                                Dit zijn bv. enkele foto's van mijn honden.





                                Comment

                                Working...
                                X