Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom kiest iedere sportfotograaf voor canon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waarom kiest iedere sportfotograaf voor canon?

Ikzelf werk met een fuji s3 pro en een 70-200 mm lens. om voetbal (en andere sporten) te kunnen fotograferen zou ik eigenlijk een 300 mm nodig hebben, maar daarvoor moet ik uitmaken of ik bij nikon blijf.

nu stel ik vast dat heel wat sportfotografen met een canon werken, dan wel de 1D mark II, een hele dure vogel. Ik neem aan dat canon geen goedkopere versie heeft, zoals nikon die wel heeft met de D200, die voor sport wel geschikt zou zijn. Ik ken canon absoluut niet, maar vraag me af of die fracties van een snelheid zo veel verschil kunnen maken. hoe werden sportfoto's een paar jaar geleden gemaakt? toen waren er volgens mij nog geen zo'n snelle AF's die dan ook nog eens 8 bps konden schieten.
    Is dit pure "commerce" of ....

graag jullie mening...

Re: waarom kiest iedere sportfotograaf voor canon?

'k Ben al 'n aantal keren bij diverse ruitersportevenementen geweest (jumping, vierspan etc.) en daar zag ik toch ook Nikon bij de proffs die voor de krant schoten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
      Ikzelf werk met een fuji s3 pro en een 70-200 mm lens. om voetbal (en andere sporten) te kunnen fotograferen zou ik eigenlijk een 300 mm nodig hebben, maar daarvoor moet ik uitmaken of ik bij nikon blijf.

nu stel ik vast dat heel wat sportfotografen met een canon werken, dan wel de 1D mark II, een hele dure vogel. Ik neem aan dat canon geen goedkopere versie heeft, zoals nikon die wel heeft met de D200, die voor sport wel geschikt zou zijn. Ik ken canon absoluut niet, maar vraag me af of die fracties van een snelheid zo veel verschil kunnen maken. hoe werden sportfoto's een paar jaar geleden gemaakt? toen waren er volgens mij nog geen zo'n snelle AF's die dan ook nog eens 8 bps konden schieten.
      Is dit pure "commerce" of ....

graag jullie mening...
      Sportfotografie kan ook zonder hoge frame-rates hoor. 50 jaar geleden werden er ook mooie en spectaculaire beelden gemaakt...
      Nu moet je als fotograaf wat minder begaafd zijn en druk je op het knopje en laat je foto's tegen 8 fps maken. Anticiperen hoeft niet langer...

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

De Canon-fotografen met hun grote witte lenzen vallen eerder op dan de Nikon-fotografen .
        Nikon heeft toch ook een camera die 8 foto's per seconde kan maken (dat dacht ik toch).

Ik heb een paar weken geleden wel een persfotograaf horen klagen over de degelijkheid van zijn D200. Hij was erover bezig dat zijn camera uit elkaar aan het vallen was, de rubber van de handgreep kwam los, en het flitsvoetje had ook al een paar keer "problemen" opgeleverd (dat was ook al een paar keer gerepareerd, maar toch gaat de filtser geregeld af zonder dat er een foto gemaakt wordt).
        Nikon heeft wel echte professionele toestellen, maar die zijn ook heel wat duurder dan een D200. Als er wat mis gaat met een D200, dan is die ook wat gemakkelijker (financieel toch) te vervangen dan een professionele camerabody.

Als ik mijn 20D dagelijks in soortgelijke omstandigheden moest gebruiken, dan zou er ook af en toe wel eens wat stuk gaan .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Er zijn ook veel nikons bij sporten hoor : bij het sportvissen, schaken, ....

Doch als ik onderstaande foto bekijk...

www.Klikkerdeklik.be
          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Er valt me nog iets op als ik naar deze foto kijk: dat je van fotograferen lelijk wordt...
            Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

Just my five cents... Misschien omdat Canon met zijn full frames minder last heeft van ruis bij hoge gevoeligheden ?

Patrick
              Nikon D200 en een grote zak glas

Comment

Laatst stond ik in de fotozaak mijn beurt af te wachten, ik was ondertussen wat aan het meeluisteren naar wat de verkoper te vertellen had.
                Het volgende werd daar verteld:

"Canon wordt vooral gebruikt door pers en sport fotografen gezien deze iets sneller zijn dan de Nikon's, deze laatste scoren dan weer veel beter in de kleurweergave wat hen juist geliefder maakt bij de natuur- en modefotografen."
                Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Ik denk niet dat Nikon's CAM2000 AF systeem onderdoet voor Canon's AF systeem wat b.v. in de 1D serie zit.

Dat je veel Canon ziet heeft te maken met een tiental jaren terug, toen AF z'n intrede deed. Canon had toen z'n zaakjes beter voor elkaar dan Nikon (Nikon AF motor in de body, Canon in de lens, wat sneller is) en toen zijn veel pro fotografen overgestapt naar Canon. En sja, als 70% van je collega's Canon gebruikt, ga je dat zelf ook doen, ivm. compatibiliteit (lensje/flitser/accu lenen, etc.).
                  Nikon D70 | 18-70 | 50 | 50-500 | SB800 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeteTheChop Bekijk bericht
                    Er valt me nog iets op als ik naar deze foto kijk: dat je van fotograferen lelijk wordt...
                    HELA HOLA!!! Niet persoonlijk worden, hé! :-) De hardwerkende sukkel helemaal links ben IK, en mijn vrouw heeft nog niks gezegd van 'lelijk'. Maar to the point nu: om de resultaten van mijn werk die dag te zien, kijk eens op 'evenementen' bij de post 'Diamond Games' waar ik toevallig een drietal shots heb gepost, die met de finale zijn genomen. Met... Canon (300mm f2,8 - en 1D, Mark II- N). Tot voor twee maanden werkte ik ook nog met Nikon, en dit zijn dus mijn eerste tennisfoto's met Canon. Jongens toch! een wereld van verschil. In ruis vooral, maar ook in snelheid van focus, algemene scherpte, ... om nog maar te zwijgen over de gruwelijke slechte service van Nikon voor profs de laatste maanden, én de onnozele details waar ze maar blijven mee sukkelen: loskomende handgrepen, ontregelde afstemming camera-lens, enz... Niet verwonderlijk dat maar twee van mijn collega's op deze foto nog met Nikon werken. verleden jaar waren het er nog vier, volgend jaar allicht geen meer.

En wat het budget betreft: ik werk ook regelmatig met de 5D, en die doet het net even goed, in sommige gevallen zelfs beter dan de 1D (zoeker, resolutie, gebruiksvriendelijkheid...). Dus voor de prijs hoef je het niet te laten! Spijtig maar waar, na 30 jaar Nikon-trouw...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arfman Bekijk bericht
                      Ik denk niet dat Nikon's CAM2000 AF systeem onderdoet voor Canon's AF systeem wat b.v. in de 1D serie zit.

Dat je veel Canon ziet heeft te maken met een tiental jaren terug, toen AF z'n intrede deed. Canon had toen z'n zaakjes beter voor elkaar dan Nikon (Nikon AF motor in de body, Canon in de lens, wat sneller is) en toen zijn veel pro fotografen overgestapt naar Canon. En sja, als 70% van je collega's Canon gebruikt, ga je dat zelf ook doen, ivm. compatibiliteit (lensje/flitser/accu lenen, etc.).
                      Klopt, er wordt zelfs gezegd dat Nikon's CAM2000 het beste is wat er bestaat . . . Nikon heeft wel degelijk een echte sportcamera, namelijk de Nikon D2HS ( waar ik nu mee werk ) maar heeft als nadeel in vergelijking met de Canonvariant maar de helft pixels. De D2HS heeft 4.1 milj pixels, de Canon variant heeft er 8 milj, snelheid van beide toestellen is 8 bps.
                      Wat ruisbehandeling betreft moet de D2HS niet echt onderdoen voor de Canons, mijn D2XS daarentegen heeft redelijk wat ruis op hogere ISO's, vanaf 800 ISO wordt het bij de D2XS al kritiek soms, terwijl bij de D2HS de ruis pas hinderlijk wordt boven de 1600 ISO. Dit weekend zal ik wat foto's posten van de volleybalwedstrijd VCDUVEL - Menen uit de ereklasse, die zijn allemaal gemaakt op 1600 ISO met de D2HS.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

op de buitenlandse mountainbikewedstrijden waar ik vorig jaar geweest ben was het het tegenovergestelde
                        heel weinig canon en bijna allemaal nikon toestellen
                        en dit terwijl je bij mtb zeker een snelle autofocus nodig hebt
                        zo ken ik persoonlijk drie duitsers en een italiaan die zweren bij nikon toestelen
                        bij beide topmerken zul je niet snel een miskoop doen
                        het belangrijkste is nog steeds de persoon die de camera bedient

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Klopt, er wordt zelfs gezegd dat Nikon's CAM2000 het beste is wat er bestaat . . . Nikon heeft wel degelijk een echte sportcamera, namelijk de Nikon D2HS ( waar ik nu mee werk ) maar heeft als nadeel in vergelijking met de Canonvariant maar de helft pixels. De D2HS heeft 4.1 milj pixels, de Canon variant heeft er 8 milj, snelheid van beide toestellen is 8 bps.
                          Wat ruisbehandeling betreft moet de D2HS niet echt onderdoen voor de Canons, mijn D2XS daarentegen heeft redelijk wat ruis op hogere ISO's, vanaf 800 ISO wordt het bij de D2XS al kritiek soms, terwijl bij de D2HS de ruis pas hinderlijk wordt boven de 1600 ISO. Dit weekend zal ik wat foto's posten van de volleybalwedstrijd VCDUVEL - Menen uit de ereklasse, die zijn allemaal gemaakt op 1600 ISO met de D2HS.
                          Beste Franciskine,
                          na 2 jaar als prof met de D2Hs te hebben gewerkt én twee maanden met de 1D en 5D, moet ik je toch gedeeltelijk tegenspreken, vrees ik. Bij opnamen zonder donkere achtergronden valt inderdaad met de D2Hs nog te werken, maar bij concertfotografie (onze core business) is het één en al ellende als je de ruis en strepen in de donkere achtergronden ziet. En dan is die D2HS inderdaad nog het beste (na de D1H, die prachtig was wat ruis betreft, maar dan ook maar 2,7 miljoen joekels van pixels had) wat Nikon in de laatste zeven jaar te bieden heeft gehad. Ik heb ze allemaal geprobeerd: D1, D1H, D1X, D2X, D2H, en D2HS, en ten einde raad ben ik toch ook maar gezwicht - zoals ontelbare van ijn collega's - voor de voorsprong van Canon. Ik geef wél toe: wat kleuraccuraatheid betreft, scoort de D2Hs zeker beter. Een kwestie van prioriteiten, dus, as usual...

Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
                            Ik neem aan dat canon geen goedkopere versie heeft, zoals nikon die wel heeft met de D200, die voor sport wel geschikt zou zijn.
                            Als je dat zoekt moet je de 30D hebben. Net zoals de D200 een hele goeie AF (Zou voor sport beter zijn dan die van de D200) en 5 fps. En in de hogere iso's is de beeldkwaliteit ook beter dan die van de D200.

Comment

Ter vergelijking: dit is Nikon bij 1000 ISO : http://www.concertpix.be/paginas%20g...clijsters2.htm - en dit is Canon bij 1250 ISO:
                              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=148187 . Let vooral op de ruis in de donkere partijen..

Comment

Working...
                              X