Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom kiest iedere sportfotograaf voor canon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: waarom kiest iedere sportfotograaf voor canon?

Een van de hoofdredenen is historisch...

Bij opkomst van de (half)automaten ongeveer 50 jaar geleden had je 2 mogelijke systemen: diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze. Beide samen op een toestel bestond nog niet. Canon was de enige van de groten die eigenwijs voor sluitertijdvoorkeuze opteerde. Met als gevolg dat fotografen van bewegingssporten massaal voor Canon opteerden. Had dus niet echt iets met kwaliteitsverschil te maken, maar met gebruiksgemak.

Al vrij snel kwamen bij de meeste merken beide voorkeuzesystemen beschikbaar op één enkele camera maar de mythe was geboren, en duurt nog steeds voort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Een van de hoofdredenen is historisch...

Bij opkomst van de (half)automaten ongeveer 50 jaar geleden had je 2 mogelijke systemen: diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze. Beide samen op een toestel bestond nog niet. Canon was de enige van de groten die eigenwijs voor sluitertijdvoorkeuze opteerde. Met als gevolg dat fotografen van bewegingssporten massaal voor Canon opteerden. Had dus niet echt iets met kwaliteitsverschil te maken, maar met gebruiksgemak.

Al vrij snel kwamen bij de meeste merken beide voorkeuzesystemen beschikbaar op één enkele camera maar de mythe was geboren, en duurt nog steeds voort.
      Eigenlijk is dat de reden niet. 15-20 jaar geleden domineerde Nikon immers de sportfotografie. Het is dankzij de veel betere/snellere AF (omwille van de overschakeling naar het EOS systeem) die canon had dat veel sportfotografen beginnen overschakelen zijn want dat was iets heel belangrijk voor hen. Vermits canon hen ook de nodige support gaf ging dat hen niet tegenhouden ook niet.
      sinds enkele tijd is de AF van Nikon terug op ongeveer hetzelfde niveau maar Nikon heeft nog nooit iets kunnen aanbieden dat zo interessant was dat deze sportfotografen de switch terug naar nikon zouden maken. Integendeel zelfs Canon heeft nog steeds de betere hoge iso, meer telelenzen met IS en USM, en de betere sportbody (die vandaag terug een stap vooruit zet met de MKIII). Er schakelen dus nog steeds meer mensen over naar C dan naar N in de sportfotografie. De op PMA verwachte D3h kan daar eventueel verandering in brengen. Het is voor nikon vooral te hopen dat ze niet weer een generatie achterop blijven zoals met de D2h het geval was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Eigenlijk is dat de reden niet. 15-20 jaar geleden domineerde Nikon immers de sportfotografie. Het is dankzij de veel betere/snellere AF (omwille van de overschakeling naar het EOS systeem) die canon had dat veel sportfotografen beginnen overschakelen zijn want dat was iets heel belangrijk voor hen. Vermits canon hen ook de nodige support gaf ging dat hen niet tegenhouden ook niet.
        sinds enkele tijd is de AF van Nikon terug op ongeveer hetzelfde niveau maar Nikon heeft nog nooit iets kunnen aanbieden dat zo interessant was dat deze sportfotografen de switch terug naar nikon zouden maken. Integendeel zelfs Canon heeft nog steeds de betere hoge iso, meer telelenzen met IS en USM, en de betere sportbody (die vandaag terug een stap vooruit zet met de MKIII). Er schakelen dus nog steeds meer mensen over naar C dan naar N in de sportfotografie. De op PMA verwachte D3h kan daar eventueel verandering in brengen. Het is voor nikon vooral te hopen dat ze niet weer een generatie achterop blijven zoals met de D2h het geval was.
        Er zijn toch altijd gasten die het beter moeten weten !?

Comment

Sinds enkele tijd is de AF van Nikon terug op ongeveer hetzelfde niveau
          Beiden gehad, zowel het 45 punts systeem uit de 1D als de CAM2000 van de D2 reeks. Eigenlijk is het CAM2000 systeem van Nikon van een hoger niveau.

Comment

Het is geen kwestie van beter weten. De visie van Kevlar klopt en wordt nu dagelijks in de praktijk bewezen. Iedere keer als ik collega's persfotografen zie, is er weer eentje die al zijn Nikonspullen heeft verkocht om op Canon over te schakelen. Het omgekeerde doet zich niet voor onder profs. De vraag is: hoe lang duurt het voor ze bij Nikon wakker schieten?

Comment

Er zijn toch altijd gasten die het beter moeten weten !?
              Zeg dan eens wat er niet klopt he ipv dergelijke nutteloze grootspraak.
              Of wil je ons echt doen geloven dat canon de sportfotografie veroverd heeft omwille van iets dat al +20 jaar geen reden meer was vermits iedereen al zolang Av en Tv had op het moment dat canon die markt overnam?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
                Beiden gehad, zowel het 45 punts systeem uit de 1D als de CAM2000 van de D2 reeks. Eigenlijk is het CAM2000 systeem van Nikon van een hoger niveau.
                Daarom dat ik ook ong. zeg he. Want de ene zegt C beter de andere N. En dat hangt dus waarschijnlijk van het gebruik af.

Comment

Zeg dan eens wat er niet klopt he ipv dergelijke nutteloze grootspraak.
                  Of wil je ons echt doen geloven dat canon de sportfotografie veroverd heeft omwille van iets dat al +20 jaar geen reden meer was vermits iedereen al zolang Av en Tv had op het moment dat canon die markt overnam?
                  Wat mij irriteert is de manier waarop jij een nuttige en correcte aanvulling op wat ik zeg presenteert. Had je nu gewoon gezegd: ja dat klopt, en wat nog meer is... ipv "eigenlijk is dat de reden niet" dan had ik niet zo gepikeerd gereageerd.
                  Want wat ik zeg is wel degelijk waar.
                  Last edited by pol parasol; 22 februari 2007, 19:47. Reden: tikfoutje

Comment

Wordt er weer gezeverd over pro/contra Nikon/Canon?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                      Er zijn ook veel nikons bij sporten hoor : bij het sportvissen, schaken, ....

Doch als ik onderstaande foto bekijk...

Hey Paradroid

naar waar mag ik de factuur sturen voor de portretrechten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
                        hoe werden sportfoto's een paar jaar geleden gemaakt? toen waren er volgens mij nog geen zo'n snelle AF's die dan ook nog eens 8 bps konden schieten.
                        De Canon 1D, uitgebracht in 2000, kon dit. En dit in een tijdperk dat de overstap naar digitaal nog bij vele profs niet bespreekbaar was.

Dave
                        pixelpusher

Comment

Of de Nikon D1, die schoot er 5 per seconde, weliswaar in 1999 .....

Comment

Wat mij irriteert is de manier waarop jij een nuttige en correcte aanvulling op wat ik zeg presenteert. Had je nu gewoon gezegd: ja dat klopt, en wat nog meer is... ipv "eigenlijk is dat de reden niet" dan had ik niet zo gepikeerd gereageerd.
                            Want wat ik zeg is wel degelijk waar.
                            Wat je zegt is waar maar niet de reden waarom Canon die markt nu domineert en dat beweerde je nochtans. Ik denk dat ik dan ook mag zeggen dat wat jij beweert niet klopt. Ik begrijp eigenlijk niet dat je daarop gepikkeerd moet reageren. Je ziet zelf toch ook wel in dat jouw reden niet de reden is waarom canon 30 jaar na jouw reden plotseling die markt overneemt. En op dat moment is van jouw reden zelf geen sprake meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                              Doch als ik onderstaande foto bekijk...

... dan zie ik dat er binnenkort weer een Nikon minder is; die ene links staat nog dapper te fotograferen met zijn Nikon, maar die ander is al verlekkerd aan het kijken naar een witte toeter.

Nee, effe serieus nu. Mij ga je niet wijsmaken dat bijna iedere sport-pro met Canon fotografeert om historisch gegroeide redenen, maar dat Nikon eigenlijk beter is.
                              Hallo, wakker worden! Dit zijn profs; die mensen moeten hun brood verdienen met hun foto's, ze zoeken in de eerste plaats de meest praktische en de - in hun ogen - béste camera. Het kan geen toeval zijn dat het in deze tak bijna allemaal Canon is wat de klok slaat, Canon is voor deze tak van de fotografie gewoon net dat tikje beter. Tot spijt van wij het benijdt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
                                Ikzelf werk met een fuji s3 pro en een 70-200 mm lens. om voetbal (en andere sporten) te kunnen fotograferen zou ik eigenlijk een 300 mm nodig hebben, maar daarvoor moet ik uitmaken of ik bij nikon blijf.

nu stel ik vast dat heel wat sportfotografen met een canon werken, dan wel de 1D mark II, een hele dure vogel. Ik neem aan dat canon geen goedkopere versie heeft, zoals nikon die wel heeft met de D200, die voor sport wel geschikt zou zijn. Ik ken canon absoluut niet, maar vraag me af of die fracties van een snelheid zo veel verschil kunnen maken. hoe werden sportfoto's een paar jaar geleden gemaakt? toen waren er volgens mij nog geen zo'n snelle AF's die dan ook nog eens 8 bps konden schieten.
                                Is dit pure "commerce" of ....

graag jullie mening...
                                Bij de indoorsporten zal je zeker meer Canon zien, en vermits veel van die fotografen ook outdoor werken.
                                Fotografen die enkel outdoor werken zullen minder snel naar Canon grijpen. Het is duidelijk dat Nikon een serieuze zet moet doen, bvb een FF D3X met goede ruisonderdrukking tot minimum 1600 ASA.
                                Als je ziet waarmee Canon op de PMA afkomt, is het hoog tijd of Nikon krijgt een slag die ze mogelijk niet meer te boven komen.
                                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Working...
                                X