Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Mijn keuze is vereenvoudigen
Het zal de pentax worden
-prijs/kwaliteit
-de nieuwe lenzen
-weather proof
-....
Dus iedereen alvast bedankt voor de informatie en tot later
grtz
Veel plezier met je K10D maar je redenen lijken mij toch niet duidelijk moet ik zeggen.
Prijs/kwaliteit yep zeker juist en dat is sowieso persoonlijk.
De nieuwe lenzen dat vind ik wel raar. Dat zijn lenzen die niks speciaal hebben misschien wel voor pentax maar in vgl met wat nikon nu al heeft stelt dit niets voor. Het wordt tijd dat pentax nieuwe lenzen uitbrengt. Anderzijds denk ik wel dat het kan dat pentax hier binnen enkele jaren zijn achterstand grotendeels weggewerkt heeft.
Weather sealing. Klinkt mooi maar momenteel is die K10D niet gesealed want geen enkele lens is gesealed. Zonder gesealde lens is weather sealing nutteloos. Nu ja sowieso is het belang van zo een sealing niet zo groot. Een D80 gaat echt niet kapot gaan door wat regen. Wel in een stortbui maar trek jij daar foto's in?
Als ik jou was zou ik eerder naar lenzen kijken dan body. Niet dat body onbelangrijk is maar lenzen zijn belangrijker want bepalen meer wat je kan en niet kan.
Een slechte keuze is er hier niet dus maak je er ook niet teveel zorgen over. En koop dus gerust die pentax. Want als die je voorkeur heeft ben je altijd goed.
De nieuwe lenzen (...) in vgl met wat nikon nu al heeft stelt dit niets voor
Da´s een 'straffe' opmerking Kevlar. Heb je die lenzen al eens getest? Zo niet, zou ik toch wat voorzichtiger zijn met dergelijke uitspraken en wat nuanceren
Ben wel benieuwd in vergelijking met welke Nikonlenzen de 21mm F3.2 AL Limited, 40mm F2.8 Limited en 70mm F2.4 Limited niks nieuws zijn en niets voorstellen trouwens ?
Oorspronkelijk geplaatst door Erik MansveldersBekijk bericht
Da´s een 'straffe' opmerking Kevlar. Heb je die lenzen al eens getest? Zo niet, zou ik toch wat voorzichtiger zijn met dergelijke uitspraken en wat nuanceren
Ben wel benieuwd in vergelijking met welke Nikonlenzen de 21mm F3.2 AL Limited, 40mm F2.8 Limited en 70mm F2.4 Limited niks nieuws zijn en niets voorstellen trouwens ?
Het gaat mij niet over de optische kwaliteit van de lenzen. Maar over het lensaanbod! En daarvoor moet ik ze niet gebruiken he gewoon kijken naar wat beschikbaar is.
En pas op ik vind die pancake lenzen bijv prachtig. Echt iets voor mij. Maar dat neemt niet weg dat het lensaanbod zelfs met die 3 extra lenzen toch tekortschiet! Dat hoeft helemaal niet genuanceerd te worden. Iedereen moet sowieso kijken naar welke lenzen hem aanstaan.
Daarom dat ik ook zeg eerst naar lenzen te kijken vind ie daar zijn goesting in zoveel te beter vind ie dat niet dan beter ergens anders zoeken.
Ik heb zo goed als nog geen ervaring in de fotografie, dus veel lenzen zal ik in begin niet moeten kopen :-)
En ik heb hier ergens gelezen dat pentax volop bezig is met het uitbouwen van zijn lenzen, of heb ik het mis?
Pentax heeft een groot arsenaal aan lenzen van zijn analoge SLR's, de DA serie wordt momenteel idd nog uitegebouwd, maar de roadmap ziet er goed uit voor dit jaar.
Ik ben enkele dagen niet meer op dit forum geweest, en ik moet zeggen...
Wow! Eerlijk gezegd herken ik het hier bijna niet meer...
Ik kan me nog herinneren dat toen ik hier enkele jaren geleden een 'reviewke' plaatste over de ist D er weinig of geen reactie's waren...
Nu plaatst iemand een vraagje over de K10D en in minder dan vier dagen zitten we al aan pagina drie. Pentax is goed bezig, zou ik zeggen...
Voor de rest is het wel grappig om te zien dat de oude discussie's nog steeds dezelfde gebleven zijn, alleen is het nu niet meer enkel het oude Canon/Nikon verhaal...
Aan de openingsposter zou ik hetzelfde als altijd willen vertellen: pak ze eens beide vast en neem diegene die je het best bevalt. Beide camera's zijn in staat om fantastische foto's te maken (al ben ik ook benieuwd naar de 4 op 6 meter vergrotingen)...
En niet vergeten dat de 2e hands markt voor Pentax lenzen in vergelijking met Nikon en Canon bijna onbestaande is.
Kun je mij dan een verklaring geven voor het feit dat ik in twee jaar tijd een collectie van 30 objectieven heb weten te verzamelen voor twee keer geen geld? En neem het gerust van mij aan: daar zit topglas tussen...
Last edited by MarcFoto; 14 januari 2007, 17:22.
Reden: Typo
Kun je mij dan een verklaring geven voor het feit dat ik in twee jaar tijd een collectie van 30 objectieven heb weten te verzamelen voor twee keer geen geld? En neem het gerust van mij aan: daar zit topglas tussen...
Zoiets kan natuurlijk enkel als mensen die vroeger veel geld in Pentax lenzen gestoken hebben deze nu nauwelijks voor een redelijk bedrag kunnen doorverkopen. Dit is enkel een voordeel zolang je lenzen koopt. Vroeg of laat zal je er echter ook willen verkopen.....
Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer
momenteel kan ik je geruststellen dat de markt om pentax te verkopen zeer gunstig is. de gewilde objectieven kosten atm meer als dat ze korte tijd geleden nieuw waren
De nieuwe lenzen dat vind ik wel raar. Dat zijn lenzen die niks speciaal hebben misschien wel voor pentax maar in vgl met wat nikon nu al heeft stelt dit niets voor. Het wordt tijd dat pentax nieuwe lenzen uitbrengt. Anderzijds denk ik wel dat het kan dat pentax hier binnen enkele jaren zijn achterstand grotendeels weggewerkt heeft.
Och, ik vind de aangekondigde DA*16-50/2.8, de DA*50-135/2.8 en de DA*60-250/4 toch niet niks hoor. 't Klinkt mss niet indrukwekkend, maar als je weet welke kwaliteit Pentax altijd in z'n * reeksen stak, dan zijn dit toch objectieven die menigeen zullen doen watertanden...
Weather sealing. Klinkt mooi maar momenteel is die K10D niet gesealed want geen enkele lens is gesealed. Zonder gesealde lens is weather sealing nutteloos. Nu ja sowieso is het belang van zo een sealing niet zo groot. Een D80 gaat echt niet kapot gaan door wat regen. Wel in een stortbui maar trek jij daar foto's in?
Wel, een maatje nam z'n D70 eens in wat regen mee, en sindsdien werkt z'n top LCD niet meer. Die kreeg voordien wel wat stof te verwerken in Peru, dus mss was't een combinatie.
De analoge die ik het langst en meest intensief gebruikte, een Pentax SFXn, liet tweemaal de geest door stofproblemen waarop de electronica diende vervangen... De derde keer was het het filmtransport.
Allemaal problemen met de body, nooit met de objectieven. 't Stof dat de problemen veroorzaakte kwam in geen van de gevallen binnen via de mirrorbox (blootgesteld bij objectiefwissel).
Als ik jou was zou ik eerder naar lenzen kijken dan body. Niet dat body onbelangrijk is maar lenzen zijn belangrijker want bepalen meer wat je kan en niet kan.
De objectieven van Pentax zijn mss niet zo talrijk, maar als je ertussen vindt wat je zoekt, heb je wel materiaal van puike kwaliteit... 't Is maar hoe je het bekijkt. Er zijn ook fotografen die juist omwille van die objectieven voor Pentax kiezen...
Een slechte keuze is er hier niet dus maak je er ook niet teveel zorgen over. En koop dus gerust die pentax. Want als die je voorkeur heeft ben je altijd goed.
Idd, en dat geldt ook voor de D80 natuurlijk!
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment