Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs pentax K10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 vs pentax K10D

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Och, ik vind de aangekondigde DA*16-50/2.8, de DA*50-135/2.8 en de DA*60-250/4 toch niet niks hoor. 't Klinkt mss niet indrukwekkend, maar als je weet welke kwaliteit Pentax altijd in z'n * reeksen stak, dan zijn dit toch objectieven die menigeen zullen doen watertanden...
    Yep moest ik een pentax hebben deden ze mij zeker watertanden. Maar dit is maar een begin he. Ze mogen vooral niet stoppen met hun lensgamma te updaten want anders gaan we nooit een valabel alternatief voor Nikon en Canon hebben. Maar als reden om de pentax te kopen blijf ik dit raar vinden hoor want dit bestaat nu al bij Nikon. Enn daar moet je dus niet wachten op wat ze eventueel uitbrengen.
    Wel, een maatje nam z'n D70 eens in wat regen mee, en sindsdien werkt z'n top LCD niet meer. Die kreeg voordien wel wat stof te verwerken in Peru, dus mss was't een combinatie.
    De analoge die ik het langst en meest intensief gebruikte, een Pentax SFXn, liet tweemaal de geest door stofproblemen waarop de electronica diende vervangen... De derde keer was het het filmtransport.
    Allemaal problemen met de body, nooit met de objectieven. 't Stof dat de problemen veroorzaakte kwam in geen van de gevallen binnen via de mirrorbox (blootgesteld bij objectiefwissel).
    Tja al mijn DSLR's(camera's) hebben al veel regen en water gezien want ik neem zonder problemen foto's in zwembaden. En ja hoor die camera wordt nat. Al die camera's werken nog probleemloos.....tja. De beste sealing is je gezond verstand. Ook weet je nooit wat zo een sealing nu juist voorstelt. Over het algemeen stopt de fotograaf eerder dan de camera. En zonder sealed lens tja.....hoe kan je dan over sealing spreken het grootste gat in een camera staat nog steeds wijd open. Pas op ik vind het een mooi extra hoor maar ik zou er geen frank meer voor willen geven anders had ik mij al lang geleden een raincover gekocht. En dan was mijn lens tegelijkertijd ook gesealed.
    De objectieven van Pentax zijn mss niet zo talrijk, maar als je ertussen vindt wat je zoekt, heb je wel materiaal van puike kwaliteit... 't Is maar hoe je het bekijkt. Er zijn ook fotografen die juist omwille van die objectieven voor Pentax kiezen...
    Dat is exact wat ik toch zeg. Kijk naar het systeem(en das in hoofdzaak de lenzen) en zie waar je jouw beste goesting kan vinden binnen jouw budget.

Idd, en dat geldt ook voor de D80 natuurlijk!
    Absoluut

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Tja al mijn DSLR's(camera's) hebben al veel regen en water gezien want ik neem zonder problemen foto's in zwembaden. En ja hoor die camera wordt nat. Al die camera's werken nog probleemloos.....tja. De beste sealing is je gezond verstand. Ook weet je nooit wat zo een sealing nu juist voorstelt. Over het algemeen stopt de fotograaf eerder dan de camera. En zonder sealed lens tja.....hoe kan je dan over sealing spreken het grootste gat in een camera staat nog steeds wijd open. Pas op ik vind het een mooi extra hoor maar ik zou er geen frank meer voor willen geven anders had ik mij al lang geleden een raincover gekocht. En dan was mijn lens tegelijkertijd ook gesealed.
      Die raincover heb ik voor 'm *istDS. 'k Had 'm nodig voor de Costaricaanse jungle waar ik eind 2006 3 weken vertoefde. 't Giet daar immers dagelijks enkele uren, en de uren dat het niet giet valt er minstens even veel water van de bladeren..

Echt handig is dat niet... zo de hele handel in een plastic zak, en de mijne was dat nog geen selfmade maar een commercieel model met venstertjes en openingen waar mogelijk/nodig. Liever een sealed body en het objectief in een plastic zakje dat eventueel aan de body getaped is... Of me toch één van die DA* objectieven kopen als ze er zijn, want die zullen wel gesealed zijn...

Maar ok, niet iedereen gaat in de gietende regen door de jungle klefferen...

Dat is exact wat ik toch zeg. Kijk naar het systeem(en das in hoofdzaak de lenzen) en zie waar je jouw beste goesting kan vinden binnen jouw budget.
      Ik denk dat we het eens zijn!!

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Maar ok, niet iedereen gaat in de gietende regen door de jungle klefferen...
        De vraag die je dan voor jezelf moet stellen is gaat zo een weathersealed body daar wel tegen kunnen? Weathersealed wil niet zeggen tegen hoeveel ie juist kan he. Hij zal er wat beter tegen kunnen dan een niet gesealde body (maar ook daar kan je over een zeker sealing spreken) maar genoeg voor de gietende regen in een jungle? Dat is nog steeds een vraagteken.

Het valt mij toch vaak op dat wanneer je sportpro's bezig ziet met camera's en lenzen die geseald zijn dat deze tijdens regenbuien toch maar snel hun raincover gebruiken. Nochtans hebben deze body's waarschijnlijk van de beste weathersealing op de markt. Maar ook dat heeft zijn limieten he.

Comment

dubbel post sorry
          Last edited by Kevlar; 15 januari 2007, 11:43. Reden: dubbel post

Comment

Ik heb zo goed als nog geen ervaring in de fotografie, dus veel lenzen zal ik in begin niet moeten kopen :-)
            En ik heb hier ergens gelezen dat pentax volop bezig is met het uitbouwen van zijn lenzen, of heb ik het mis?
            Ik wil op deze opmerking van je even doorgaan. Realiseer je je wel dat je met de K10D wel "echt" moet fotograferen. Hij zal ongetwijfeld een automatische piloot hebben, maar heeft niet de zogenaamde scenestanden. Nu zullen enkele fotografen hier direct gaan roepen: Ja maar die gebruik je toch niet als geoefende fotograaf. Maar ik lees dat jij er eigenlijk mee moet gaan beginnen. Die scenestanden (sport, portret, nacht enz...) helpen je in het begin om toch een fatsoenlijke plaat te kunnen trekken. De leercurve is anders behoorlijk hoor. De D80 heeft die zogenaamde scenestanden wel en deze zullen je zeker in het begin ondersteunen bij het maken van behoorlijke foto's. Het leereffect was voor mij in ieder geval enorm (ik bekeek achteraf de Exif en heb zo geleerd mijn camera goed in te stellen en natuurlijk boeken gelezen enzo...)

De K10D mikt eigenlijk toch meer op de vergevorderde amateur/ prof fotograaf. De D80 is zeker ook voor de serieuze amateur maar zorgt toch dat je makkelijk kun instappen.

Hoewel ik zelf 2 Pentaxen heb en mijn merk natuurlijk geweldig vind ;-) zou ik deze aanschaf toch zeker nog eens overwegen en mezelf afvragen of de K10D geen overkill zal zijn.

Succes en veel plezier met de aanschaf.

Bart

Comment

Zijn er ergens reviews te lezen waaruit blijkt dat Pentax glaswerk optisch beter is?

Comment

in de bib,afdeling sprookjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                  in de bib,afdeling sprookjes ...
                  Sta me toe je te feliciteren met je erg constructieve en gefundeerde bijdrage...

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                    Zijn er ergens reviews te lezen waaruit blijkt dat Pentax glaswerk optisch beter is?
                    Je moet het niet overdrijven. Geen van beide zijn consistent beter dan de andere. Sommige objectieven zijn bij de één iets beter, sommige bij de ander.

Hier vind je echter een vergelijking tss twee 85mm objectieven, de één een Pentax, de andere een Canon:
                    Zeiss ZF 85mm f1.4 test review against Canon 85mm f1.2 L and Nikon 85mm f1.4 D

Die link werd recent op dpreview.com geplaatst, 't is weliswaar de enige die ik kon terugvinden via google of de beperkte search engine van dpreview...

Op digitaal vergelijken is helaas niet zo makkelijk, vermits de body een veel groter verschil maakt dan dat in de filmdagen het geval was. Toen zorgde de body immers enkel dat er film achter het objectief zat, zelfde sluitertijd, diafragma en film en je kon iedere twee objectieven vergelijken. Niet zo op digitaal, de bodies zijn vaak zo verschillend dat het lijkt dat je met compleet verschillende film fotografeert. Op dezelfde digitale body testen veronderstelt dat één van beide objectieven gemod is of op een adapter zit (met uitzondering van 3rd party objectieven die in meerdere vattingen verkrijgbaar zijn) dus mogelijk deels gehandicapt de test door moet...

Oh, nog dit, weliswaar geen vergelijking, maar toch interessante lectuur:

Voor sommigen mss wel een tot in der treure geciteerd artikel...

Weet echter dat voor alle vattingen topobjectieven worden/werden gemaakt, en dat de onderlinge verschillen vaak marginaal zijn. Aanraders bij Pentax (ken ik 't best) zijn de limited reeksen (FA en DA) en de * reeksen (M*, A*, F*, FA* en weldra ook DA*).

Wim

Comment

Sta me toe je te feliciteren met je erg constructieve en gefundeerde bijdrage...

Wim
                      Ik wist 't, ik wist 't. Aandoenlijk hoe de mannen van 't rode schildje hier hun merk verdedigen.
                      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                      Uit: Apocrief

Comment

En voor wat balancering op die 16-9 site kan je nog 1 test vinden van een pentax lens tov een sigma.

24mm Lens Performance Review: Best Primes and Zooms Tested on Canon Digital Cameras

En kijk maar naar de andere testen in hun search naar de beste lens op 24 mm. over alle merken heen. Of ga hier rechtstreeks naar de conclusie van de test tussen de 3 lenzen die de finale gehaald hebben : http://www.16-9.net/lens_tests/24mmc...m_final13.html

Zo zie je dus maar elk merk heeft goeie, uitstekende, slechte en cola flesjes in de aanbieding.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                          Ik wist 't, ik wist 't. Aandoenlijk hoe de mannen van 't rode schildje hier hun merk verdedigen.
                          Asjeblief begin zo weer niet hé. Ik ben hier enkele jaren geleden al eens weggebleven omdat ik telkens het "brandmerk" van merkblindheid kreeg opgestempeld door merkidioten (ik weet niet meer hoe die heetten en beschuldig hier niemand) die niet weten dat ze merkidioten zijn omdat ze gewoon de meerderheid volgen...

Lees aub m'n posts erop na, en je zal merken dat ik telkens vroeg te beargumenteren, en telkens nadruk legde op de relativiteit en marginaliteit van vergelijkingen. Ieder moet zijn keuze maken met zijn voorkeuren en daarvoor is het belangrijk dat op accentverschillen worden gewezen. Vb: de meeste mensen hier zijn amateurs en zullen nooit pro gaan, en hebben dus geen boodschap aan "koop geen Pentax want die hebben geen support voor pro's".

Ik ben hier om te leren en mensen te helpen, niet om m'n merk te promoten. Ik heb daar trouwens geen belang bij. Met het beperkte bereik van dit forum gaat Pentax niet meer of minder verkopen wereldwijd, dus het overleven van het bedrijf hangt er echt niet van af. En om ervoor te zorgen dat de lokale handels Pentax blijven verkopen is 't toch te laat. De Beukelaer is dat aardig om zeep aan het helpen zonder dat mijn weinige posts daar iets aan kunnen doen. Ik koop al lang in 't buitenland. 't Enige effect zou kunnen zijn dat er door mijn posts meer mensen de lokale tweedehands markt gaan afschuimen en de prijzen ietwat gaan opdrijven... niet in mijn belang dus...

Statements zoals de jouwe (allicht als grap bedoeld, maar toch) en de vorige waarop ik reageerde helpen geen van de lezers van dit forum. Integendeel, ze helpen enkel te verwezenlijken dat mensen zoals ik die het Pentax systeem door en door kennen hier wegblijven en dat gebruikers die een Pentax kochten in de kou riskeren te blijven staan als ze advies willen... Ander advies dan "verkoop je boel en koop C of N" tenminste.

Ik vind het doodjammer dat dit topic hierin moet verzeilen...

Wim

Comment

En voor wat balancering ...
                            de kitlens van de K10 is toch niet slechter als die van de D80

mvg etienne

Comment

En voor wat balancering op die 16-9 site kan je nog 1 test vinden van een pentax lens tov een sigma.

24mm Lens Performance Review: Best Primes and Zooms Tested on Canon Digital Cameras

En kijk maar naar de andere testen in hun search naar de beste lens op 24 mm. over alle merken heen. Of ga hier rechtstreeks naar de conclusie van de test tussen de 3 lenzen die de finale gehaald hebben : http://www.16-9.net/lens_tests/24mmc...m_final13.html

Zo zie je dus maar elk merk heeft goeie, uitstekende, slechte en cola flesjes in de aanbieding.....
                              Volledig mee eens. Ik kan zelfs toevoegen dat ook de FA*24/2 van Pentax voor mij veruit het minste FA* objectief is. Ik gebruik zelf af en toe een manuele Vivitar 24/2.8 (gebruikte ik veel in m'n filmdagen), maar da's ook geen ster. Op digitaal gebruik ik 24mm nog bitter weinig, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Wim

Comment

Asjeblief begin zo weer niet hé. Ik ben hier enkele jaren geleden al eens weggebleven omdat ik telkens het "brandmerk" van merkblindheid kreeg opgestempeld door merkidioten (ik weet niet meer hoe die heetten en beschuldig hier niemand) die niet weten dat ze merkidioten zijn omdat ze gewoon de meerderheid volgen...

Lees aub m'n posts erop na, en je zal merken dat ik telkens vroeg te beargumenteren, en telkens nadruk legde op de relativiteit en marginaliteit van vergelijkingen. Ieder moet zijn keuze maken met zijn voorkeuren en daarvoor is het belangrijk dat op accentverschillen worden gewezen. Vb: de meeste mensen hier zijn amateurs en zullen nooit pro gaan, en hebben dus geen boodschap aan "koop geen Pentax want die hebben geen support voor pro's".

Ik ben hier om te leren en mensen te helpen, niet om m'n merk te promoten. Ik heb daar trouwens geen belang bij. Met het beperkte bereik van dit forum gaat Pentax niet meer of minder verkopen wereldwijd, dus het overleven van het bedrijf hangt er echt niet van af. En om ervoor te zorgen dat de lokale handels Pentax blijven verkopen is 't toch te laat. De Beukelaer is dat aardig om zeep aan het helpen zonder dat mijn weinige posts daar iets aan kunnen doen. Ik koop al lang in 't buitenland. 't Enige effect zou kunnen zijn dat er door mijn posts meer mensen de lokale tweedehands markt gaan afschuimen en de prijzen ietwat gaan opdrijven... niet in mijn belang dus...

Statements zoals de jouwe (allicht als grap bedoeld, maar toch) en de vorige waarop ik reageerde helpen geen van de lezers van dit forum. Integendeel, ze helpen enkel te verwezenlijken dat mensen zoals ik die het Pentax systeem door en door kennen hier wegblijven en dat gebruikers die een Pentax kochten in de kou riskeren te blijven staan als ze advies willen... Ander advies dan "verkoop je boel en koop C of N" tenminste.

Ik vind het doodjammer dat dit topic hierin moet verzeilen...

Wim
                                Q.E.D. Mijn opmerking was neutraal, zij het enigszins humoristisch bedoeld. Je moet je daar niet zo druk om maken...
                                "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                                Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                                Uit: Apocrief

Comment

Working...
                                X